Testen

Rijtest: Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115, compacte allemansvriend

De SUV-familie wordt behoorlijk groot in de Volkswagen-groep. Seat, Skoda, Volkswagen en zelfs Audi hebben nu in alle segmenten een SUV rondrijden. Wij kijken nog eens even naar wat de instapper bij moederhuis Volkswagen te bieden heeft: de T-Cross.

  • Bervoets Wim
  • 05 september 2019
  • Volkswagen
3,8
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Compromis comfort/rijdynamiek
  • Soepele 1.0 TSI
  • Verhouding binnenruimte/buitenmaten
  • Enkele harde plastics
  • Soms aarzelende DSG
  • Trekkracht op nat wegdek

Rijtest: Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115, compacte allemansvriend

Anno 2019 is dit de stand: de Arona, Ateca en Tarraco bij Seat. De Kamiq, Karoq en Kodiaq bij Skoda. De Q2, Q3, Q3 Sportback, Q5, Q7, Q8 en e-tron bij Audi. En de T-Cross, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace en Touareg bij Volkswagen. Of je nu op zoek bent naar een praktische instap of naar de stoere looks van een SUV: in de Volkswagen-groep moet je vandaag al flink je best doen om niet iets naar je smaak te vinden.

Rijtest: Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115, compacte allemansvriend

De tekentafel

Er zijn trouwens heel wat SUV’s in de Volkswagen-groep die hetzelfde platform delen. Dat is het MQB A0-platform dat debuteerde onder de Seat Ibiza en dienst doet onder de compacte Volkswagen Polo en Audi A1. Bij de SUV’s wordt het ook gebruikt voor de Seat Arona, Skoda Kamiq en Volkswagen T-Roc. En deze T-Cross natuurlijk, die zich profileert als de SUV-versie van de Polo.

Met een lengte van 4,11 meter is de T-Cross zowat 6 centimeter langer dan de Polo, maar minder lang dan de Seat Arona (4,14 meter) en de nog flink grotere VW T-Roc (4,23 meter). Vooraan kiest de T-Cross voor toegeknepen lichtblokken en forse bumpers, die eventueel van een contrasterend accent voorzien kunnen worden. In profiel zien we stevige flanken, een hoge gordellijn en een tamelijk rechte C-stijl, terwijl achteraan de lichtblokken in zwarte kappen worden gestoken en verbonden worden door een led-strook.

Rijtest: Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115, compacte allemansvriend
Rijtest: Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115, compacte allemansvriend

Binnenin zien we een hoog opstaand dashboard met een traditionele layout. Geen touchscreens maar klassieke knoppen, tenzij voor het infotainmentscherm. De klimaatregeling bedien je dus nog met duidelijke knoppen, en zo hebben we het graag. Wie het toch graag moderner wil, kan optioneel kiezen voor het Active Info Display, het digitale instrumentenpaneel. De sfeer straalt wat Duitse strengheid uit, al zijn er enkele opvallende contrastkleuren mogelijk om de boel wat op te fleuren. Degelijk oogt het allemaal wel, al laat de materiaalkeuze zien dat je nog steeds in het segment van de Polo hebt geshopt.

Goed nieuws is er voor de kofferruimte. Die is met 385 liter weliswaar kleiner dan de 400 liter in de Seat Arona, maar de Volkswagen T-Cross beschikt standaard over een achterbank die over een lengte van 14 centimeter kan worden verschoven. Een feature die bij de Arona helemaal ontbreekt. Schuif de achterbank helemaal naar voren en je maakt 455 liter vrij, 10 liter meer dan in de T-Roc. Klap je de achterbank neer (in een 60/40-verhouding), dan kom je op 1.281 liter uit. En dan is er eventueel nog de passagierszeten vooraan die neerklapt. Verrassend ruim dus, voor zulke compacte afmetingen.

Rijtest: Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115, compacte allemansvriend

De testbank

De Volkswagen T-Cross heeft een kleine 1.0 TSI-driecilinder turbobenzine als instapmotor. Die is er in twee varianten: met 95 en 115 pk, net als in de Polo en de Arona. In de T-Cross wordt hij gekoppeld aan een manuele zesbak of een DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten. In die hoedanigheid accelereert hij naar 100 km/u in 9,9 seconden, en hij haalt een topsnelheid van 193 km/u.

De kleine driepitter is intussen een vertrouwd blok bij de Volkswagen-groep, en laat in de T-Cross zijn bekende kwaliteiten zien. Hoewel het allerminst een sportief blok is, komt hij met 200 Nm toch voldoende soepel voor de dag om zich uitstekend uit de slag te trekken in alle verkeerssituaties. Bovendien is hij mooi gedempt, tot je hem op zijn staart trapt en hij zijn stem duidelijk verheft. In de meeste rijomstandigheden schakelt de DSG-versnellingsbak soepel, bij een sportieve rijstijl of een inhaalmanoeuvre heeft hij wel eens een seconde bedenktijd nodig.

Het rijgedrag van de T-Cross is terdege Duits: voorspelbaar, stabiel en gezond, met een rijcomfort dat af en toe wat stug en droog durft te reageren, maar dat nooit echt gaat storen. Op nat wegdek heeft de VW verrassend wat moeite om zijn vermogen aan de grond te zetten, dus daar is de kunst om niet te hevig om te springen met het gaspedaal. De balans tussen comfort en rijdynamiek blijft wat in het midden, daar waar sommige concurrenten een duidelijkere keuze maken voor het een of het ander. Maar dat maakt van deze T-Cross een allemansvriend.

Rijtest: Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115, compacte allemansvriend

De rijpolitie

Standaard komt de Volkswagen T-Cross met een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp en voetgangerherkenning, rijstrookhulp en dodehoekwaarschuwing. Een vermoeidheidsherkenning, adaptieve cruise control en uitgebreide parkeerhulp zijn optioneel.

De gadgets

Optioneel is er behoorlijk wat beschikbaar op de T-Cross: van vier USB-poorten over een inductielader voor smartphones tot digitale radio. Ook navigatie staat op de optielijst, en een smartphone-app die je auto verbindt met je telefoon mag natuurlijk niet ontbreken. In de optielijst staat ook een Beats-geluidsinstallatie. Gelukkig houdt Volkswagen alle opties relatief betaalbaar.

Rijtest: Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115, compacte allemansvriend

De rekening

Dat brengt ons bij de totaalfactuur. De 1.0 TSI van 115 pk staat in de catalogus vanaf € 21.035, voor de DSG-versnellingsbak betaal je € 1.415 extra. In zijn duurste uitvoering, ‘Style’, kost de T-Cross met 1.0 TSI van 115 pk € 25.685. Hij is dan standaard al wel uitgerust met led-koplampen, adaptieve cruise control, automatische koplampen, manuele airco, licht- en regensensor en vermoeidheidsherkenning.

Voor het verbruik geeft VW een gemiddelde op van 5,1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 116 g/km voor de manuele versie, en 5 l/100 km en 114 g/km voor de versie met DSG-versnellingsbak. Wij verbruikten een liter meer: 6 l/100 km.

Het verdict

De Volkswagen T-Cross is een SUV waar weinig op aan te merken valt. Zijn grootste troef is wellicht zijn flexibele interieurruimte, terwijl hij voor de rest veel juiste vakjes aankruist: een soepele en zuinige motor, eerlijk en veilig weggedrag en betaalbare opties. Zijn succes lijkt alvast verzekerd.

Rijtest: Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115, compacte allemansvriend

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km