Testen

Rijtest: Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115, compacte allemansvriend

De SUV-familie wordt behoorlijk groot in de Volkswagen-groep. Seat, Skoda, Volkswagen en zelfs Audi hebben nu in alle segmenten een SUV rondrijden. Wij kijken nog eens even naar wat de instapper bij moederhuis Volkswagen te bieden heeft: de T-Cross.

  • Bervoets Wim
  • 05 september 2019
  • Volkswagen
  • 5.468 weergaven
3,8
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Compromis comfort/rijdynamiek
  • Soepele 1.0 TSI
  • Verhouding binnenruimte/buitenmaten
  • Enkele harde plastics
  • Soms aarzelende DSG
  • Trekkracht op nat wegdek

Rijtest: Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115, compacte allemansvriend

Anno 2019 is dit de stand: de Arona, Ateca en Tarraco bij Seat. De Kamiq, Karoq en Kodiaq bij Skoda. De Q2, Q3, Q3 Sportback, Q5, Q7, Q8 en e-tron bij Audi. En de T-Cross, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace en Touareg bij Volkswagen. Of je nu op zoek bent naar een praktische instap of naar de stoere looks van een SUV: in de Volkswagen-groep moet je vandaag al flink je best doen om niet iets naar je smaak te vinden.

Rijtest: Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115, compacte allemansvriend

De tekentafel

Er zijn trouwens heel wat SUV’s in de Volkswagen-groep die hetzelfde platform delen. Dat is het MQB A0-platform dat debuteerde onder de Seat Ibiza en dienst doet onder de compacte Volkswagen Polo en Audi A1. Bij de SUV’s wordt het ook gebruikt voor de Seat Arona, Skoda Kamiq en Volkswagen T-Roc. En deze T-Cross natuurlijk, die zich profileert als de SUV-versie van de Polo.

Met een lengte van 4,11 meter is de T-Cross zowat 6 centimeter langer dan de Polo, maar minder lang dan de Seat Arona (4,14 meter) en de nog flink grotere VW T-Roc (4,23 meter). Vooraan kiest de T-Cross voor toegeknepen lichtblokken en forse bumpers, die eventueel van een contrasterend accent voorzien kunnen worden. In profiel zien we stevige flanken, een hoge gordellijn en een tamelijk rechte C-stijl, terwijl achteraan de lichtblokken in zwarte kappen worden gestoken en verbonden worden door een led-strook.

Rijtest: Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115, compacte allemansvriend
Rijtest: Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115, compacte allemansvriend

Binnenin zien we een hoog opstaand dashboard met een traditionele layout. Geen touchscreens maar klassieke knoppen, tenzij voor het infotainmentscherm. De klimaatregeling bedien je dus nog met duidelijke knoppen, en zo hebben we het graag. Wie het toch graag moderner wil, kan optioneel kiezen voor het Active Info Display, het digitale instrumentenpaneel. De sfeer straalt wat Duitse strengheid uit, al zijn er enkele opvallende contrastkleuren mogelijk om de boel wat op te fleuren. Degelijk oogt het allemaal wel, al laat de materiaalkeuze zien dat je nog steeds in het segment van de Polo hebt geshopt.

Goed nieuws is er voor de kofferruimte. Die is met 385 liter weliswaar kleiner dan de 400 liter in de Seat Arona, maar de Volkswagen T-Cross beschikt standaard over een achterbank die over een lengte van 14 centimeter kan worden verschoven. Een feature die bij de Arona helemaal ontbreekt. Schuif de achterbank helemaal naar voren en je maakt 455 liter vrij, 10 liter meer dan in de T-Roc. Klap je de achterbank neer (in een 60/40-verhouding), dan kom je op 1.281 liter uit. En dan is er eventueel nog de passagierszeten vooraan die neerklapt. Verrassend ruim dus, voor zulke compacte afmetingen.

Rijtest: Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115, compacte allemansvriend

De testbank

De Volkswagen T-Cross heeft een kleine 1.0 TSI-driecilinder turbobenzine als instapmotor. Die is er in twee varianten: met 95 en 115 pk, net als in de Polo en de Arona. In de T-Cross wordt hij gekoppeld aan een manuele zesbak of een DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten. In die hoedanigheid accelereert hij naar 100 km/u in 9,9 seconden, en hij haalt een topsnelheid van 193 km/u.

De kleine driepitter is intussen een vertrouwd blok bij de Volkswagen-groep, en laat in de T-Cross zijn bekende kwaliteiten zien. Hoewel het allerminst een sportief blok is, komt hij met 200 Nm toch voldoende soepel voor de dag om zich uitstekend uit de slag te trekken in alle verkeerssituaties. Bovendien is hij mooi gedempt, tot je hem op zijn staart trapt en hij zijn stem duidelijk verheft. In de meeste rijomstandigheden schakelt de DSG-versnellingsbak soepel, bij een sportieve rijstijl of een inhaalmanoeuvre heeft hij wel eens een seconde bedenktijd nodig.

Het rijgedrag van de T-Cross is terdege Duits: voorspelbaar, stabiel en gezond, met een rijcomfort dat af en toe wat stug en droog durft te reageren, maar dat nooit echt gaat storen. Op nat wegdek heeft de VW verrassend wat moeite om zijn vermogen aan de grond te zetten, dus daar is de kunst om niet te hevig om te springen met het gaspedaal. De balans tussen comfort en rijdynamiek blijft wat in het midden, daar waar sommige concurrenten een duidelijkere keuze maken voor het een of het ander. Maar dat maakt van deze T-Cross een allemansvriend.

Rijtest: Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115, compacte allemansvriend

De rijpolitie

Standaard komt de Volkswagen T-Cross met een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp en voetgangerherkenning, rijstrookhulp en dodehoekwaarschuwing. Een vermoeidheidsherkenning, adaptieve cruise control en uitgebreide parkeerhulp zijn optioneel.

De gadgets

Optioneel is er behoorlijk wat beschikbaar op de T-Cross: van vier USB-poorten over een inductielader voor smartphones tot digitale radio. Ook navigatie staat op de optielijst, en een smartphone-app die je auto verbindt met je telefoon mag natuurlijk niet ontbreken. In de optielijst staat ook een Beats-geluidsinstallatie. Gelukkig houdt Volkswagen alle opties relatief betaalbaar.

Rijtest: Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115, compacte allemansvriend

De rekening

Dat brengt ons bij de totaalfactuur. De 1.0 TSI van 115 pk staat in de catalogus vanaf € 21.035, voor de DSG-versnellingsbak betaal je € 1.415 extra. In zijn duurste uitvoering, ‘Style’, kost de T-Cross met 1.0 TSI van 115 pk € 25.685. Hij is dan standaard al wel uitgerust met led-koplampen, adaptieve cruise control, automatische koplampen, manuele airco, licht- en regensensor en vermoeidheidsherkenning.

Voor het verbruik geeft VW een gemiddelde op van 5,1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 116 g/km voor de manuele versie, en 5 l/100 km en 114 g/km voor de versie met DSG-versnellingsbak. Wij verbruikten een liter meer: 6 l/100 km.

Het verdict

De Volkswagen T-Cross is een SUV waar weinig op aan te merken valt. Zijn grootste troef is wellicht zijn flexibele interieurruimte, terwijl hij voor de rest veel juiste vakjes aankruist: een soepele en zuinige motor, eerlijk en veilig weggedrag en betaalbare opties. Zijn succes lijkt alvast verzekerd.

Rijtest: Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115, compacte allemansvriend

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Opel Astra GSe, rijdynamiek met een prijskaartje

Test: Opel Astra GSe, rijdynamiek met een prijskaartje

De GSe-badge staat voortaan voor ‘Grand Sport Electric’ bij Opel. Maar is deze plug-hybride Astra echt sportief?

3,7 /5 Test: Alpine A110 R, ode aan de lichtheid

Test: Alpine A110 R, ode aan de lichtheid

Alpine breidt zijn A110-gamma naar boven toe uit met een nieuwe versie, één met de ‘R’ van radicaal. En dan vooral radicaal lichter, dankzij het intensief gebruik van koolstofvezel! De apotheose in afwachting van de grote sprong naar… elektrische modellen?

3,6 /5 Test: Mercedes EQV 300, een ware VIP-ervaring!

Test: Mercedes EQV 300, een ware VIP-ervaring!

Een krachtige aandrijving, een luxueus en ruim interieur en compleet geruisloos, zijn dat de ingrediënten voor een ware VIP-ervaring? Wij konden afgelopen week de EQV 300 testen en onderzochten of dit model geschikt is voor iemand die zoekt naar een luxueuze en polyvalente MPV.

3,7 /5 Test: Toyota RAV4 GR Sport, in sportoutfit

Test: Toyota RAV4 GR Sport, in sportoutfit

De brave RAV4 trekt zijn sporttenue aan voor zijn nieuwe GR Sport-uitvoering. Naast de uiterlijke aanpassingen krijgt de Japanse hybride SUV ook een strakkere ophanging. Tijd om na te gaan of dat het stuurgevoel scherper heeft gemaakt.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Manueel

€ 6.999
2014
214.750 km

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
32.000 km