Testen

Test: Smart #1 Brabus, GTI op hoge pootjes en hoogspanning

Is de Smart #1 Brabus even uitbundig als de modellen die we gewoon zijn van de Duitse tuner, ondanks zijn elektrische aandrijflijn?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 07 februari 2024
  • Smart
3,9
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Sympathieke look
  • Explosief rijgedrag
  • Onklopbare prijs/prestatieverhouding
  • Harde plastics aan boord
  • E-Pedal kan beter
  • Overbodig Brabus-geluid

Net als elk ander model van Smart sinds de oprichting van het merk in 1994, heeft ook de SUV #1 recht op een sportieve Brabus-versie. Qua uiterlijk bestaan de wijzigingen uit enkele logo’s van de tuner en hier en daar een vleugje rood, speciale velgen, twee kleine luchtroosters onderaan de motorkap, een meer uitgesproken voorbumper en een iets grotere spoiler achteraan. Allemaal kleine wijzigingen als je ze apart beschouwt, maar opgeteld doen ze de compacte elektrische SUV er veel sportiever uitzien. Voor de rest gaat het echter om hetzelfde model van 4,3 m lang, 1,64 m hoog en 1,82 m breed, met nog steeds een erg sympathieke look.



Smart #1 Brabus lijkt op de rest van het gamma

Aan boord zien we nog steeds een leuke en eigenzinnige presentatie terug, die vrijwel identiek is aan die van elke andere #1. Het afgeronde dashboard wordt gedomineerd door een groot centraal aanraakscherm van 12,8 inch. Het draait op een speels infotainmentsysteem met kleine vosjes, dat snel reageert en vrij gemakkelijk is in gebruik. 

Sommige knoppen zouden echter wat groter mogen zijn, en de bediening van de temperatuur aan boord wordt niet permanent getoond op het scherm. Die verdwijnt bijvoorbeeld wanneer je Apple CarPlay of Android Auto opzet, wat in beide gevallen trouwens draadloos kan. Een tweede scherm van 9,2 inch met een minimalistische look vervangt de traditionele tellers, terwijl een head-up display van 10 inch het digitale aanbod aan boord vervolledigt. Helaas zijn er, net als in de gewone Smart #1, nog te veel harde plastics te vinden aan boord.

Net als aan de buitenkant heeft deze Brabus aan boord recht op enkele (kleine) unieke details. Dat gaat voornamelijk over rode stiksels, sfeerverlichting, gordels en een Brabus-logo in dezelfde kleur, maar er zijn ook enkele lapjes Alcantara te zien. Opnieuw kleine aanpassingen als je ze apart bekijkt, maar samen geven ze het interieur een aangename sportieve toets.



Niet te groot, niet te klein

De Smart #1 Brabus rust eveneens op een wielbasis van 2,75 m. Dat lijkt vandaag de dag niet erg groot, maar het schept toch voldoende ruimte voor de passagiers achterin. Nog goed nieuws: er is een verschuifbare achterbank! Naast een kleine opbergruimte onder de motorkap is de koffer van de Chinees-Duitse SUV 313 tot 979 liter groot wanneer je de achterbank neerklapt. Opnieuw niet enorm, maar wel groot genoeg voor dagelijks gebruik.



115 kW (156 pk) en een motor extra!

Het grootste verschil tussen de ‘gewone’ Smart #1 en de Brabus, is dat die laatste niet één, maar twee elektromotoren krijgt! De eerste is dezelfde als in de andere versies van de elektrische SUV. Die zit op de achteras en levert 200 kW (272 pk) en 343 Nm. De tweede is nieuw, zit vooraan en ontwikkelt 115 kW (156 pk). Samen verdelen ze dus hun 315 kW (428 pk) en 584 Nm koppel over de vier wielen van de compacte SUV, waarmee hij letterlijk naar 100 km/u gekatapulteerd wordt in 3,9 seconden! Om maar te zeggen dat je vrij snel aan zijn begrensde topsnelheid van 180 km/u zit.

Qua batterij beschikt de Smart #1 Brabus over een pakket van 66 kWh, waarvan je 62 kWh daadwerkelijk kan gebruiken. Ondanks zijn extra motor en stevige prestaties, is zijn autonomie van 400 km maar enkele tientallen kilometers lager ten opzichte van de andere versies. Tijdens onze test haalden we een gemiddelde van 22 kWh/100 km, waarbij we natuurlijk af en toe hebben genoten van al het vermogen dat deze #1 Brabus biedt. In de praktijk mag je dus eerder op 300 km dan op 400 km rekenen, wat respectabel blijft voor een elektrische SUV met dit prestatieniveau. De #1 Brabus heeft trouwens een snellaadvermogen van 150 kW, waarmee je van 10 tot 80% batterijniveau kan laden in 30 min, met daarnaast een boordlader van 22 kW om de batterij in 3 uur volledig te kunnen opladen.

Elektrische GTI op hoge pootjes

Gek genoeg heeft Brabus amper aan het onderstel van de #1 geraakt, en dat is een goede zaak. Ondanks zijn gewicht van 1,9 ton en zijn 19-inch velgen, is deze sportversie net zo aangenaam om rustig mee te rijden als elke andere #1. Hij is goed geïsoleerd, niet te stevig gedempt en beschikt over een goede regeneratieve remwerking. Zijn E-Pedal blijft echter ondermaats. Beter laat je deze functie uitgeschakeld en gebruik je het rempedaal om tot stilstand te komen.

Maar als je wat plezier wil beleven, is de sportversie van de Smart #1 ook van de partij, vooral dankzij zijn specifieke Brabus-modus. Je krijgt net genoeg steun van de zetels, waardoor je kan genieten van een voldoende precies stuur om de compacte SUV met gemak naar de binnenkant van de bocht te mikken. Kom je de bocht weer uit, dan katapulteren zijn twee motoren hem weer naar de volgende curve! Bij elke acceleratie kan je ook genieten van zijn sterkere achterste elektromotor, die deze sportversie een achterwielaangedreven balans geeft, maar dan met de extra veiligheid van een vierwielaandrijver. De Smart #1 Brabus schenkt je dus zelfvertrouwen en veel plezier! Een circuitauto is het natuurlijk niet, maar op de openbare weg kan je veel lol beleven met deze SUV.



Brabus heeft ook zijn eigen geluidssignatuur toegevoegd dat je via een van de (te talrijke) submenu’s kan activeren in het centrale display. Maar net als het E-Pedal laat je deze functie beter uitgeschakeld. Het klinkt aangenamer en natuurlijker dan wat Abarth heeft gedaan in de 500e, maar de afwezigheid van schakelmomenten maakt het bijgeluid uiteindelijk nogal vervelend. Op deze gadget na doet de Smart #1 Brabus werkelijk alles goed, net als een echte hot hatch. Behalve dan dat het een opgefokte kleine elektrische SUV is!

Prijs Smart #1 Brabus

De Smart #1 Brabus wordt in België aangeboden vanaf 47.995 euro, wat slechts 4.000 euro meer is dan voor de versie met de grootste actieradius. Akkoord, deze sportieve variant verliest 40 km autonomie, maar je krijgt er wel een tweede elektromotor met 115 kW (156 pk) voor in de plaats! Voor 9% meer geld verlies je dus 10% rijbereik, maar krijg je 57% extra vermogen. Daarmee is deze Brabus-versie misschien wel de meest interessante Smart #1 van allemaal... Bovendien moet je met deze uitvoering geen enkele optie meer toevoegen. En als kers op de taart kan je af en toe nieuwe functies krijgen via updates van het infotainmentsysteem. Tijdens onze testweek voegde Smart bijvoorbeeld nog gratis een... verwarmd stuurwiel toe aan de #1 Brabus.

Ons verdict

Net als een echte hot hatch, doet de Smart #1 Brabus werkelijk alles goed. Hij is best comfortabel en gemakkelijk in gebruik voor het dagelijkse werk. Maar je kan er ook veel plezier mee beleven als je daar zin in hebt. En geen klein beetje, dankzij zijn 315 kW (428 pk), 584 Nm koppel en vierwielaandrijving! Prestaties die maar 40 km actieradius en 4.000 euro kosten ten opzichte van de Premium met het grootste rijbereik... Genoeg om deze Brabus in onze ogen de meest aantrekkelijke Smart #1 van allemaal te maken!

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Smart? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze Smart-zoekertjes nu hier:


Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Sébastien Vanhouche.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km