Testen

Suzuki Swift 1.0 Boosterjet: eindelijk aan de turbo (+ VIDEO)

De Suzuki Swift is al twaalf jaar langzaam maar zeker bezig aan een veroveringstocht van heel wat harten. Van toen hij in 2005 volledig vernieuwd op de markt kwam tot nu, met eindelijk een turbobenzine onder de kap. Doet die onze harten sneller slaan dan de wat lauwe atmosferische viercilinders?

  • Bervoets Wim
  • 17 oktober 2017
  • SUZUKI
3,5
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aangename 1.0 Boosterjet
  • Beperkt verbruik
  • Lager gewicht
  • Lichtvoetig chassis
  • Toegenomen interieurruimte
  • Beperkte moduleerbaarheid
  • Matige afwerkingskwaliteit
  • Stuur niet regelbaar in de diepte
  • Te soepele demping
  • Vreemd prijsbeleid

Groot was de verrassing in 2005 toen de vernieuwde Swift zijn introductie maakte. Geen banale looks meer, maar een gezet blokje, met de vier wielen ver in de hoeken, een hoge gordellijn en enkele bescheiden personalisatiemogelijkheden. Zoals de rage in de nillies was, ingezet door de Mini in 2001. Zijn opvolger verscheen in 2010, en ging op de ingeslagen weg voort. Wel werd hij iets gedempter, comfortabeler en volwassener. Nu is het dus de beurt aan de nieuwe generatie.

Wat is er allemaal veranderd?

Heel wat: eerst en vooral staat hij op een nieuw platform. Dat heet “Heartect”, en doet ook dienst onder de nieuwe Baleno. Daardoor doet de nieuwe Swift het omgekeerde van wat er meestal gebeurt: hij werd niet groter of zwaarder, maar kleiner (met een lengte van 3,84 meter is hij trouwens kleiner dan de Baleno) en lichter. Niet dat het gewicht voordien een probleem was, maar met 865 kilogram is hij nu echt een pluimgewicht geworden. Ten slotte laten de Japanners de driedeursversie voortaan achterwege: elke Swift is nu een vijfdeurs.

En binnenin?

Daar valt vooral de extra ruimte op, waar de achterpassagiers van profiteren. Waren de plaatsen achteraan voordien net voldoende, dan zijn ze nu comfortabeler bemeten. Vooraan kijk je nu uit op een dashboard dat frivoler oogt, met ronde ventilatiemondingen, een sportiever getekend stuur en wat extra kleuraccenten om de boel op te vrolijken.

Toch vallen daar wat kanttekeningen te noteren: de gebruikte materialen (die voordien ook vooral uit harde plastics bestonden) lijken een fractie aan kwaliteit te hebben ingeboet. Jammer, want ging de afwerkingskwaliteit tussen modeljaar 2005 en 2010 erop vooruit, dan lijkt de Japanner nu een stapje terug te hebben gezet. Het stuur is ook nog steeds niet in de hoogte verstelbaar en de zetels blijven een fractie te hoog opgesteld.

Hoe zit het met de kofferruimte?

Die bedraagt 265 liter met de achterbank rechtop, en 579 liter wanneer je ze naar beneden klapt. De moduleerbaarheid is beperkter dan bijvoorbeeld in de kleinere Ignis (die in hogere uitrustingsniveaus over een verschuifbare achterbank beschikt), maar de laaddrempel is lager dan voordien en de kofferruimte is erop vooruitgegaan vergeleken met zijn voorgangers.

Wijzigt er wat onder de motorkap?

Jazeker: Suzuki biedt niet langer een dieselmotor aan op de Swift. Je hebt alleen de keuze tussen de atmosferische 1.2 viercilinder van 90 pk, in combinatie met een manuele vijfversnellingsbak of CVT-automaat, en de nieuwe 1.0 Boosterjet driecilinder van 112 pk. Die is op zijn beurt eveneens verkrijgbaar met manuele vijfbak of met een zestrapsautomaat. Beide motoren kunnen ook voorzien worden van Suzuki’s SHVS-systeem, een elektrisch systeem dat acceleraties en hernemingen ondersteunt en waardoor deze Swift een mild hybrid wordt.

Wat zat er bij jullie onder de kap?

Wij kregen van de Belgische invoerder de gewone 1.0 Boosterjet mee, dus zonder SHVS, gekoppeld aan de manuele vijfversnellingsbak. De Boosterjet levert zijn 112 pk af bij 5.500 tpm en zijn maximumkoppel van 170 Nm tussen 2.000 en 3.500 tpm. Op die manier haalt hij 100 km/u in 10,6 seconden en gaat hij door tot 195 km/u. Suzuki geeft een gemiddeld verbruik op van 4,6 l/100 km, wij deden daar net geen liter bij: 5,5 l/100 km. Een keurig resultaat voor een bescheiden driecilinder.

Hoe rijdt hij?

Bijzonder aangenaam. De Boosterjet reageert dankzij zijn turbo veel soepeler onderin de toeren dan de atmosferische motor, maar houdt er tegelijk een gezonde toerenhonger op na. Hij laat wel van zich horen, maar storen doet dat nooit echt. Deze driecilinder geeft de Swift het pit dat hij met de atmosferische viercilinders wat miste. Het lichtere chassis zorgt voor een nog lichtvoetiger en speelser weggedrag dan voordien, maar omdat de demping wat te meegaand is wil het koetswerk nogal makkelijk hellen.

Hoe zit het met de veiligheid?

Daar krijgt de nieuwe Swift natuurlijk een stevige update. Een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp, rijstrookassistentie, vermoeidheidswaarschuwing, grootlichtassistent en adaptieve snelheidsregelaar zorgen ervoor dat de Japanner meekan met de concurrentie. De meeste veiligheidssnufjes zijn echter alleen voorbehouden voor de hoogste uitrustingsversie.

Hoeveel kost hij?

Met de 1.0 Boosterjet staat de Swift in de catalogus vanaf € 17.899, met manuele vijfversnellingsbak. Omdat Suzuki zowat continu met kortingen en premies schermt, kan je een nieuw exemplaar ook strikken voor een prijs die vlot € 3.000 lager ligt. Een weinig transparante prijspolitiek, dus kijken en vergelijken is de boodschap. De versie met automaat kost € 2.800 meer, de milde hybride € 2.500 meer.

Besluit?

De Suzuki Swift en de 1.0 Boosterjet zijn een gedroomd huwelijk. De combinatie van de kleine, enthousiaste driepitter en de kleine, enthousiaste stadswagen zorgen voor een geslaagd rijgedrag. Dat is er dankzij het gewichtsverlies en het nieuwe chassis nog speelser en agieler op geworden, maar de jacht op overtollige kilo’s lijkt ook de keuze voor enkele minder kwalitatief aanvoelende materialen in de hand gewerkt te hebben. Dat neemt niet weg dat de derde generatie van de "nieuwe" Suzuki Swift nog steeds een charmante stadsauto is die als guitige outsider een breed publiek kan verleiden.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Mini Moke nu ook elektrisch

Mini Moke nu ook elektrisch

De kleine strandauto was vorig jaar terug op de markt gebracht met een verbrandingsmotor, maar zal vanaf 2022 enkel nog verkrijgbaar zijn in een puur elektrische variant.

30.000 banen op de tocht bij Volkswagen?

30.000 banen op de tocht bij Volkswagen?

De CEO en de directie zijn het niet eens over die vraag.

LG betaalt General Motors 1,9 miljard dollar schadevergoeding

LG betaalt General Motors 1,9 miljard dollar schadevergoeding

De batterijfabrikant heeft geen keuze nadat zoveel exemplaren van de Chevrolet Bolt spontaan in brand zijn gevlogen.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 37.100
8 km

Benzine, Manueel

€ 23.985

Benzine, Manueel

€ 25.335

Benzine, Automaat

€ 26.599
2021
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 16.990
2012
128.000 km
€ 28.919
2020
24.009 km

Benzine, Manueel

€ 14.850
2020
13.506 km

Diesel, Manueel

€ 18.900
2018
69.852 km