Testen

Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDm 180: de verrijzenis!

Dit is de test waar we eind dit jaar het langst naar uitkeken. De Giulia was even langverwacht bij Alfa Romeo als de Messias in Galilea. Maakt de Italiaan alle beloftes waar?
  • Piette François
  • 19 december 2016
  • Alfa Romeo
2,2
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Geslaagde automaat
  • Geweldige lijn
  • Krachtige motor
  • Uitstekend weggedrag
  • Afwerkingsdetails
  • Ruimte achteraan
  • Sommige technologie ontbreekt
  • Vaste achterbank

Alfa Romeo maakte indruk met de presentatie van zijn nieuwe Giulia. Deze gespierde berline geeft het merk eindelijk de adelbrieven terug die het kwijt was geraakt: afwerkingskwaliteit, achterwielaandrijving, topmotoren, een geslaagde lijn en dito technologie. Daar komt nog bij dat de constructeur het nieuwe model voorstelde in zijn topversie: de Quadrifoglio Verde, aangedreven door een V6 van Ferrari-origine met 510 pk. Met zulke argumenten mag de Duitse concurrentie op zijn hoede zijn…

Eindelijk diesel

Gelukkig beperkte Alfa Romeo het motoraanbod niet tot deze ene versie. De constructeur kondigde al snel een palet aan van tweeliter viercilinders op benzine en 2.2 viercilinders op diesel. De vermogens schommelen tussen 136 en 280 pk.

Onweerstaanbaar

Voor we daar verder op ingaan, kijken we eerst even naar de buitenkant. Die ziet er onweerstaanbaar uit: klassieke proporties, maar een agressieve schoonheid en heel wat charme. De Giulia is op alle vlakken sensueel.

Binnenin

In het interieur maken de kwaliteit en de afwerking een sprong vooruit. De Duitsers doen nog steeds beter, maar de kloof wordt aanzienlijk kleiner. De materialen en de mogelijke combinaties geven klasse aan het interieur, maar het is misschien niet zo warm als verwacht. De ergonomie is vrij van kritiek, de interieurruimte minder: de passagiers vooraan hebben geen reden tot klagen, maar de achterpassagiers zitten veel krapper, vooral qua hoofdruimte. Voor hen zal de reis iets minder aangenaam zijn: er zijn nog altijd heel wat plastics, en een armsteun ontbreekt verrassend genoeg.

Praktisch?

Deze Alfa zal de grote menigte niet verleiden met zijn praktische aspecten of met zijn interieurruimte. Bovendien kan de kofferinhoud (480 liter) niet worden uitgebreid, want de achterbank is niet neerklapbaar. Bijzonder jammer, want een break komt er concreet nog niet aan.

Technisch

Ons testmodel beschikte over een 2.2 viercilinder turbodiesel met 180 pk en 450 Nm, dat via een achttrapsautomaat naar de achterwielen wordt gestuurd. Andere configuraties zijn uiteraard ook mogelijk. Met dat vermogen zet ons model geweldige prestaties neer: 0-100 km/u in 7,5 seconden. Beter nog: zelfs wanneer je hem volop aanspreekt, blijft de diesel discreet. Wil je muziek uit de uitlaat, dan moet je voor de V6 op benzine gaan. De ZF-automaat is briljant: alert, intelligent, soepel en zacht. Hij doet zijn werk perfect.

Uitstekend chassis

De dynamische kwaliteiten van een auto zijn tegenwoordig soms nog maar weinig van belang. Tussen een overbevolkte snelweg en een verzadigd stadscentrum, waar kan je nog rijplezier beleven? Achter het stuur van de Giulia! De kleinste bocht zet het geweldige potentieel van het chassis meteen in de kijker: het is snedig en evenwichtig. Het stuur is misschien iets te licht, maar precies en aangenaam in de bediening.

In dat opzicht geeft de Giulia de meeste voldoening. Het weggedrag spoort zowat steeds aan tot meer. Een schot in de roos dus. We vinden zelfs dat hij het beste weggedrag in dit segment heeft. Het ESP kan voor onze sportieve vrienden niet worden uitgeschakeld. Maar de natuurlijke aandrijving is op alle vlakken uitstekend.

Lange afstanden?

Alfa Romeo bouwde een van de beste chassis van dit moment, maar dat ging niet te(veel) ten koste van het comfort. De demping blijft dus voldoende toegeeflijk, hoewel het compromis voor sommigen wat stevig zal aanvoelen. De geluiddemping is bijzonder goed: op de snelweg hoef je je stem dus absoluut niet te verheffen.

Technologie

Alfa Romeo wilde uiteraard geen compromissen sluiten en voorzag zijn Giulia met een volledige uitrusting: adaptieve snelheidsregelaar, aanrijdingswaarschuwing, voetgangerherkenning, 8,8-duims multimediasysteem met volledige smartphone-integratie (CarPlay en Android Auto), verschillende rijmodi (volgens Alfa’s DNA-principe),…

Maar is het echt zo volledig? Niet helemaal. Vergeleken met sommige rivalen hinkt de Giulia lichtjes achterop: er is namelijk geen spoor van een fileassistent of apps op het multimediasysteem (nieuws, weer, conciërgedienst,…) zoals bij de Duitse premiumconstructeurs het geval is.

Prijs

De Giulia begint vanaf € 31.990. Voor die prijs komt hij met een 2.2 diesel van 136 pk. Onze versie van 180 pk met automaat begint dan weer vanaf € 38.000. Dat is de prijs van een BMW 320dA, maar die heeft een karigere standaarduitrusting. De uitrusting hier is degelijk, en omvat al vanaf het laagste uitrustingsniveau automatische klimaatregeling met twee zones, een regen- en lichtsensor, 16-duimsvelgen,… Maar je gaat beter naar de uitrustingsversie “Super”, die over meer items beschikt die bij de auto passen: snelheidsregelaar, een interieur in stof en leder, 17-duimsvelgen en enkele rijhulpsystemen.

Besluit

Nee, de Giulia is niet perfect. Op praktisch vlak laat de Italiaan nog te wensen over. De Duitse berlines staan technologisch en qua afwerking nog een stapje hoger. Maar je koopt een auto ook met je hart. En met die subjectieve redenen (weggedrag en algemene stijl) kan de Alfa Romeo het Duitse trio aan het wankelen brengen. Je wilt er hem zijn gebreken voor vergeven en gewoon blijven rijden. En in de huidige automobiele context is dat een glansrijke overwinning.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km