Testen

Test: Alfa Romeo Giulia Veloce Ti, de keuze van de liefhebber

In het aanbod van de Alfa Romeo Giulia komt tussen de al behoorlijk sportieve Veloce en de extreme Quadrifoglio een nieuwe variant, de Veloce Ti. Heeft hij het nodige in huis om de kloof tussen die twee versies te dichten?
  • VROOM  Team VROOM Team
  • 04 augustus 2021
  • ALFA ROMEO
  • 153 weergaven
3,7
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Dynamisch rijgedrag
  • Erg aangename versnellingsbak
  • Steeds beter kwaliteit materialen
  • Flauwe motorklank
  • Interieur overstijgt niet de middelmaat
  • Stugge ophanging

Test: Alfa Romeo Giulia Veloce Ti, de keuze van de liefhebber

Na de recente facelift van de Giulia bood Alfa Romeo ons aan om het stuur te nemen van de nieuwe versie Veloce Ti. Die vervolledigt het gamma van de Italiaanse berline door een brug te slaan tussen de extreme Quadrifoglio en de al behoorlijk sportieve Veloce. Hij mag namelijk uitpakken met praktisch alle aerodynamische hulpmiddelen in koolstofvezel die we al kennen van de V6-versie. Alleen liggen onder de motorkap exact dezelfde krachtbronnen als in de Veloce, namelijk twee viercilinders: een diesel van 210 pk en een benzine van 280 pk.

Voelbare verbeteringen

Test: Alfa Romeo Giulia Veloce Ti, de keuze van de liefhebber

Op het eerste gezicht zou je deze Ti kunnen verwarren met een versie met het klavertje vier: dezelfde 19-duimvelgen, een klein kofferspoilertje en een waaier aan andere details in koolstofvezel. Maar wanneer je wat beter kijkt, ontbreken een paar ventilatieroosters en twee uitlaatpijpen. Hij situeert zich subtiel tussen een QV en een Veloce. Wanneer je plaatsneemt en goed wordt vastgegrepen in de bestuurdersstoel, ontdek je met plezier het nieuwe interieur. Het design is totaal niet gewijzigd, maar de afwerking en de materiaalkeuze zijn er met sprongen op vooruit gegaan. Het viel ons reeds op tijdens onze vorige ontmoeting met deze Italiaan, maar de evolutie verraste ons opnieuw omdat ze zo aangenaam is. Voortaan moet je echt een muggenzifter zijn om nog een tegenvallend stuk kunststof te vinden. Hetzelfde geldt voor het grotere en sneller reagerende infotainmentsysteem. De beeldkwaliteit blijft nog een beetje achter op wat we zien bij de Duitse premiummerken en de tellers werken nog ‘ouderwets’, maar qua algemene indruk speelt deze Alfa eindelijk met gelijke wapens tegen zijn rivalen. We moeten dus enkel nog op de startknop op het stuurwiel duwen – net zoals in de modellen van een bepaald merk met een steigerend paardje op de neus – en we kunnen de weg op.

2 ‘kleine’ stukjes metaal, een wereld van verschil

Test: Alfa Romeo Giulia Veloce Ti, de keuze van de liefhebber

De aanvankelijke teleurstelling over het feit dat de constructeur geen edeler motor heeft gevonden om tussen de viercilinder van nog geen 300 pk en de V6 van meer dan 500 pk te positioneren ruimt al snel baan voor het plezier. De zeer vlot reagerende tweeliter biedt meer dan genoeg om de essentie uit deze Alfa te halen. Het enige wat nog ontbreekt is een fijnere klank zodat hij perfect zou aansluiten bij zijn sportieve look. De versnellingsbak van ZF is een klein wonder. Hij schakelt soepel en comfortabel in de automatische stand maar verandert volledig van persoonlijkheid zodra de Sport-knop wordt ingedrukt. De kers op de taart komt van de verrassende en enorme aluminium schakelhendels die op de stuurkolom zijn bevestigd en die van elk schakelmaneuver een plezier maken. Ze voelen ook zoveel aangenamer dan de kleine stukjes plastic die de andere premiummerken bieden. Los van de motorversie vormen deze twee ‘kleine’ metalen flappen een echte ‘must’.

Stevig en stil

Test: Alfa Romeo Giulia Veloce Ti, de keuze van de liefhebber

Als de viercilinder wat meer stem had gehad, zou deze Giulia tot hier bijna perfect lijken. Helaas is een sombere wolk over het plaatje komen hangen die je terug met je voeten op de grond brengt. Het verschil tussen de programma’s van de schokdemping is weliswaar voelbaar, maar niet voldoende. Met zijn 19-duimvelgen blijft de Giulia Veloce Ti onder alle omstandigheden een stugge auto. Nog een geluk dat hij kan rekenen op een goede algemene geluiddemping.

“La meccanica delle emozioni”

Test: Alfa Romeo Giulia Veloce Ti, de keuze van de liefhebber

Waar hij echter wel duidelijk uit een ander vaatje tapt dan zijn rivalen, is op het vlak van de sensaties “La meccanica delle emozioni” is de slogan. En inderdaad, aan emoties is geen gebrek in deze Alfa. In de eerste plaats dankzij een resem aan Italiaanse toetsen zoals de vlagjes of het opschrift “Giri” op de toerenteller, die het gevoel versterken van in een echt ‘andere’ auto te rijden. En dan is er nog dat chassis. Ondanks de vierwielaandrijving van onze testwagen zou je bijna denken dat deze Alfa een achterwielaandrijver is. Duw het gaspedaal in en een groot deel van het vermogen wordt namelijk naar de achteras gestuurd. Het Q4-systeem speelt zijn rol als veiligheidsnet. De besturing van haar kant is levendig en communicatief, net zoals het rempedaal. De Alfa verandert van gezicht zodra de juiste rijmodus ingeschakeld is, waarna je je in een echte sportwagen waant. Al die zaken vermelden we om aan te geven dat deze Italiaan er niet lang over heeft gedaan om een brede glimlach op ons gezicht te toveren.

Ook de factuur is op het niveau van de concurrentie…

Test: Alfa Romeo Giulia Veloce Ti, de keuze van de liefhebber

Wanneer we aan de kassa moeten passeren, verdwijnt onze glimlach echter, want ook hier speelt onze Italiaan op hetzelfde niveau als de Duitsers. De basisversie van de Giulia kan je weliswaar kopen voor 36.300 euro, maar voor de Veloce Ti moet je op bijna 60.000 euro rekenen. En onze testwagen flirtte met de 70.000 euro. Daarmee is het bovendien nog niet gedaan, want daar moet je nog de forse belasting op inverkeerstelling bij rekenen, die in het noorden van het land op zo’n 2.000 euro ligt en in het zuiden zelfs dubbel zo hoog is met deze motor van 280 pk…

Ons verdict

Test: Alfa Romeo Giulia Veloce Ti, de keuze van de liefhebber

Deze Veloce Ti-versie legt eerder een esthetische brug tussen de Quadrifoglio en de Veloce. Op motorisch vlak blijft nog steeds een gat te dichten tussen de 500 pk van de eerste en de 280 pk van de tweede. We vergeven het hem echter omdat de verbeterde materiaalkeuze en afwerking deze auto zoveel goed doen, zonder te vergeten hoeveel emotie hij biedt. Helaas voor de knappe Italiaan zal zijn hoge prijskaartje van hem ongetwijfeld een product voor ‘liefhebbers’ maken…

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Alfa Romeo Giulia ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Alfa Romeo Giulia zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Toyota-baas: “EV zal Japan miljoenen jobs kosten”

Toyota-baas: “EV zal Japan miljoenen jobs kosten”

Akio Toyoda blijft zijn invloed gebruiken om de elektrische auto de wind uit de zeilen te nemen.

23/09/2021 Meer lezen
Deze Honda is er voor alleenstaande kampeerders

Deze Honda is er voor alleenstaande kampeerders

De Japanners hebben aan alles gedacht.

22/09/2021 Meer lezen
Skoda stopt ontwikkeling plug-inhybrides, concentreert op EV’s

Skoda stopt ontwikkeling plug-inhybrides, concentreert op EV’s

Het Tsjechische merk volgt daarmee dezelfde strategie als Mercedes.

22/09/2021 Meer lezen
Deze ‘miniatuur’ van de Aston Martin DB5 kost een fortuin

Deze ‘miniatuur’ van de Aston Martin DB5 kost een fortuin

Er worden er slechts 125 van gemaakt.

22/09/2021 Meer lezen

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: Peugeot 308 scherpt zijn klauwen

Test: Peugeot 308 scherpt zijn klauwen

De Franse autobouwer heeft zijn berline voor het C-segment vernieuwd. Hoewel we beter van een evolutie dan een revolutie spreken, zijn alle aanpassingen wel gunstig om tot een heel overtuigend eindproduct te komen.

17/09/2021 Meer lezen
3,6 /5 Test: Opel Grandland, efficiënte aanpassingen

Test: Opel Grandland, efficiënte aanpassingen

Opel herziet zijn Grandland en levert geen half werk: nieuw front, nieuw, digitaal interieur en een verbeterde uitrusting en motorenpalet. Volstaat dit om de competitie het hoofd te kunnen blijven bieden?

13/09/2021 Meer lezen
4,1 /5 Eerste test Tesla Model Y: bestseller in de dop?

Eerste test Tesla Model Y: bestseller in de dop?

De Tesla Model Y is al in het voorjaar van 2019 onthuld, maar komt pas nu naar Europa. Heeft die lange wachttijd ertoe geleid dat dit product tot in de puntjes ontwikkeld is?

09/09/2021 Meer lezen
Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

De Opel Mokka lijkt een outsider tegenover de Ford Puma, met kaarten die je niet specifiek van de Duitse constructeur zou verwachten: verleiding en emotie. Volstaat dat om de bruisende Puma te onttronen?

30/08/2021 Meer lezen

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Na het jacht staat nu de Aston Martin van de koning te koop

Na het jacht staat nu de Aston Martin van de koning te koop

Is het jacht van koning Albert en koningin Paola te duur voor je? Dan is er nog een fameuze troostprijs: de Aston Martin DB2/4 met speciaal koetswerk, destijds besteld door koning Boudewijn.

21/09/2021 Meer lezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Volkswagen Karmann-Ghia Type 14, Porsche voor de armen?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Volkswagen Karmann-Ghia Type 14, Porsche voor de armen?

De Volkswagen Karmann-Ghia ziet er bijzonder sexy uit met al zijn welvingen en is nog niets van zijn charme verloren. Velen zien de “Type 14” trouwens als een betaalbare Porsche 356. Wat moet je weten voor je er zelf een aanschaft?

10/09/2021 Meer lezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

Van 2008 tot 2014 was de Renault Twingo RS het toegangskaartje tot de wereld van Renault Sport. Zijn prijs was toegankelijk, maar dat maakte er zeker geen verslapte sportieveling van, integendeel.

03/09/2021 Meer lezen
Er is een goede reden waarom deze Citroën 2PK op 70.000 euro wordt geschat

Er is een goede reden waarom deze Citroën 2PK op 70.000 euro wordt geschat

De liefhebbers hebben het ongetwijfeld gemerkt: de verkoopwaarde van de Citroën 2PK is de voorbije jaren fors gestegen. Vandaag moet je minstens 10.000 euro ophoesten voor een exemplaar in heel mooie staat. Maar als deze specifieke auto je verleidt, zal je vijf tot zeven keer meer moeten meebrengen. Maar waarom?

24/08/2021 Meer lezen

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

cng, Automaat

€ 27.799

Benzine, Automaat

€ 20.999
2020
7 km

Diesel, Manueel

€ 16.475
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 27.350
2021
3 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 8.990
2010
139.990 km

Benzine, Manueel

€ 13.990
2019
21.000 km

Diesel, Manueel

€ 26.015
2020
40.991 km

Benzine, Manueel

€ 49.999
1996
67.500 km