Testen

Test: Audi A5 Sportback, discrete elegantie

De A5 Sportback is vrij anoniem op onze wegen, maar daarom is het model niet minder elegant. Laten we zien of deze vierdeurscoupé nog andere kwaliteiten verbergt.

  • Maloteaux  Olivier Maloteaux Olivier
  • 11 november 2023
  • Audi
3,7
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking en materialen
  • Stabiele wegligging en comfort
  • Handige Virtual Cockpit
  • Driezits achterbank is optioneel
  • Geen plug-inhybride
  • Op het einde van zijn levensduur

In het gamma van de Audi A5 zit de coupé en de cabrio, maar ook deze Sportback, een vierdeurscoupé (met 5 deuren...) die de concurrentie aangaat met de BMW 4 Reeks Gran Coupé, maar ook met de Mercedes CLA (hoewel die bijna 10 cm kleiner is). Ze hebben een minder premium badge, maar ook de Peugeot 508 en Volkswagen Arteon zijn stijlvolle berlines met een coupélijn.

Nog steeds een klassebak

Deze tweede generatie A5 Sportback is op technisch vlak afgeleid van de A4 berline en werd gelanceerd in 2017, met een kleine facelift in 2019. Het is dus niet meer het jongste model en zit dan ook aan het einde van zijn levensduur. Maar de A5 Sportback ziet er nog steeds stijlvol uit, met zijn elegante lijn zonder franjes. Het optionele S-Line-pakket geeft een sportievere toets aan het model, met onder meer een grille in honingraatmotief. Eveneens op de optielijst staat een scherpere blik voor deze Audi, dankzij LED-matrixkoplampen die ook dynamische knipperlichten geven aan de voor- en achterkant. 

Switch naar touch

De indeling van het interieur is vrij klassiek: geen enorm digitaal display zoals in de BMW 4 Reeks Gran Coupé te vinden. Maar de facelift van 2019 heeft wel een nieuw multimediasysteem (MMI Touch) met zich meegebracht. Dat bedien je voortaan met een groter scherm (10,1 inch) dat nu ook aanraakgevoelig is, wat voordien nog via een draaiknop gebeurde. Sommigen zullen die evolutie appreciëren, anderen hadden het misschien liever bij het oude gehouden. Het scherm is echter gemakkelijk in gebruik dankzij een haptische feedback, wat de indruk geeft dat je op een knop duwt.

We appreciëren ook nog steeds de optionele Virtual Cockpit van Audi, waarbij de klassieke tellers achter het stuur worden vervangen door een multifunctioneel scherm van 12,3 inch waarop je de navigatiekaart (met Google Earth-satellietweergave) op het volledige scherm kan projecteren.

Coupé met een achterklep

Aan boord van de Audi A5 Sportback valt vooral de uitstekende afwerkingskwaliteit in de smaak: het meubilair is solide, zit perfect in elkaar en is bekleed in hoogwaardige plastics. Op dit vlak is deze Audi totaal niet verouderd: alles voelt solide aan en lijkt gemaakt om lang mee te gaan.

Vooraan is de binnenruimte zeer correct. Achteraan zit je goed op de zijdelingse plaatsen, maar het middelste zitje is niet erg comfortabel. En het wordt zelfs niet standaard meegeleverd! In de basis is de A5 Sportback namelijk een vierzitter, de centrale zitplaats achteraan en de extra veiligheidsgordel kosten je 450 euro extra.

De koffer krijgt echter een goede score, met zelfs iets meer volume dan in de A4 berline (465 liter tegenover 460). Hij is ook gemakkelijker toegankelijk dankzij de grote achterklep. Tenslotte kan de achterbank in 3 delen (40/20/40) worden neergeklapt. De A5 Sportback offert zijn praktische eigenschappen duidelijk niet op voor zijn stijlvolle look...

Van 136 tot 450 pk, maar geen hybride

Deze vierdeurscoupé is niet te krijgen als plug-inhybride of als volledig elektrisch model, maar je hebt wel de keuze tussen 2 liter-dieselmotoren (136, 163 of 204 pk) en 2 liter-benzinemotoren (150, 204 of 265 pk), met quattro-vierwielaandrijving beschikbaar op de krachtigere versies.

De A5 Sportback bestaat ook als sportievere S5 (3.0 V6 diesel van 341 pk en 700 Nm, 0-100 km/u in 4,6 seconden) of als supersportieve RS5 (2.9 V6 benzine van 450 pk/600 Nm, 0-100 km/u in 3,9 seconden). Behalve de RS5 zijn alle motoren voorzien van een milde hybridisering op 12 of 48 V, die een starter-generator en een kleine lithium-ionbatterij omvat.

Merk op dat de A5 Sportback niet meer te krijgen is met een manuele versnellingsbak: alle versies schakelen automatisch. De S5 en RS5 beschikken over de uitstekende 8-trapsautomaat met koppelomvormer, de rest van het gamma is uitgerust met een robotbak met dubbele koppeling en 7 verzetten. Die voldoet ook aan de wensen, maar kan soms een beetje twijfelachtig overkomen (vooral bij het vertrekken).

Efficiënt en geruststellend

Of hij nu is uitgerust met voorwielaandrijving of quattro-vierwielaandrijving, de A5 Sportback heeft altijd een efficiënte en geruststellende wegligging, zonder erg plezierig te zijn (de RS5 heeft een veel opwindender karakter). Een solide en over het algemeen comfortabele auto, dus. Om het compromis comfort/dynamiek nog wat te verbeteren, kan je optioneel kiezen voor gestuurde dempers. En voor een nog snediger bochtengedrag is er nog een optie die we aanbevelen: de besturing met een variabele inrichting (hoe meer je aan het stuur draait, hoe directer het wordt). Deze Audi is natuurlijk ook uitgerust met quasi alle moderne rijhulpmiddelen.

Prijs Audi A5 Sportback

Met een equivalente motor is de Audi A5 Sportback zo’n 5.000 euro duurder dan de A4 berline. De knappe look van deze vierdeurscoupé is dus niet gratis... Maar het blijft een scherpe prijs ten opzichte van de rechtstreekse concurrentie: de A5 Sportback is ouder dan de BMW 4 Reeks Gran Coupé, maar ook minder duur, vooral omdat je hem ook kan krijgen met minder krachtige instapmotoren. De prijzen beginnen bij 41.300 euro op benzine (35 TFSI van 150 pk) en bij 45.260 euro op diesel (30 TDI van 136 pk). Ter vergelijking: de minst dure BMW 4 Reeks Gran Coupé heeft een vanafprijs van 50.000 euro (420i met 184 pk sterke benzinemotor).

Ons verdict

Hoewel hij al wat op leeftijd is, is de Audi A5 Sportback duidelijk nog niet verouderd. Hij heeft dezelfde technische kwaliteiten als de A4, maar dan in een meer stijlvolle verpakking. En hij onderscheidt zich nog steeds met zijn uitstekende afwerkingskwaliteit. De A5 Sportback kan ook rekenen op een minder gepeperde rekening (hoewel hij niet goedkoop is) dan die van zijn rechtstreekse concurrent, de BMW 4 Reeks Gran Coupé, die echter ook wat nieuwer is.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Audi A5? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Audi A5-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Maloteaux  Olivier
Over de auteur: Maloteaux Olivier Het autovirus heeft Olivier al in zijn kindertijd besmet. Later volgde een passie voor journalistiek. Hij moest vervolgens alleen nog maar de twee combineren. Olivier is geïnteresseerd in alle soorten auto's uit alle tijdperken, ongeacht de techniek onder het koetswerk. Al heeft hij toch een lichte voorkeur voor coupés en roadsters met een karaktervolle motor...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km