Testen

Test: Audi Q5 55 TFSI e, nog beter met stekker?

De SUV Q5 van Audi was in zijn vorige leven nog een ‘gewone’ hybride, maar nu gaat hij aan de stekker. Versterkt hij daarmee zijn aantrekkingskracht?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 25 oktober 2019
  • Audi
3,9
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking en comfort
  • Beperkt verbruik
  • Explosieve prestaties
  • Fiscaal interessant (in vlaanderen en voor bedrijven)
  • Verzorgde geluiddemping
  • Hoge totaalprijs
  • Hoog totaalgewicht
  • Iets lomper weggedrag
  • Prijs van sommige opties

Test: Audi Q5 55 TFSI e, nog beter met stekker?

Nadat Audi officieel zijn elektrische offensief heeft afgetrapt met de SUV e-tron wil het nu ook zijn plug-in hybride aanbod versterken. Het etiket “e-tron” dat werd gebruikt op de vroegere stekkerhybride A3 en Q7 is nu het voorrecht geworden van de zuiver elektrische modellen, terwijl de plug-in hybrides zijn herdoopt tot “TFSI e”.

Test: Audi Q5 55 TFSI e, nog beter met stekker?

Vermogen op vraag

Voor zijn SUV Q5 biedt Audi twee plug-in-versies aan: de 50 TFSI e quattro en de 55 TFSI e quattro. In beide gevallen is het hart van de aandrijflijn een 2.0-turbobenzine. De 55 TFSI e quattro onderscheidt zich door een sterkere elektromotor, waardoor het systeemvermogen stijgt van 299 pk (50 TFSI e quattro) naar 367 pk.

Test: Audi Q5 55 TFSI e, nog beter met stekker?

Bescheiden blijven?

We gaan ons plezier niet laten vergallen omdat de invoerder ons deze 55 TFSI e quattro ter beschikking stelde. Maar vergeet niet dat de 50 TFSI e-versie met zijn 54.900 euro nauwelijks duurder is dan de Q5 45 TFSI met vergelijkbare benzinemotor (53.690 euro). De meer gespierde 55 TFSI e (die weliswaar ook een meer uitgebreide uitrusting geniet dankzij de standaard Sport-uitrustingslijn) doet het prijskaartje veel sterker oplopen, want die kost minstens 61.500 euro.

Test: Audi Q5 55 TFSI e, nog beter met stekker?

Soepel

Zoals we al zeiden ligt in beide versies dezelfde 2.0 TFSI met 252 pk / 370 Nm onder de motorkap. In onze 55-versie schopt de elektromotor het echter tot 105 kW (143 pk) en 350 Nm. Daarmee is hij ruimschoots sterk genoeg om de Q5 op zijn eentje aan te drijven. In elektrische modus haalt de SUV al 140 km/u. Ook de acceleraties zijn dan al voldoende om de verbrandingsmotor er niet bij te moeten halen. Audi belooft een sprint van 0 naar 60 km/u in 5,5 seconden op puur elektrische kracht. Daarmee moet hij zonder probleem met het stadsverkeer mee kunnen vloeien.

Test: Audi Q5 55 TFSI e, nog beter met stekker?

SQ5?

De Q5 55 TFSI e quattro kan dus zonder probleem de elektrische auto spelen, maar hij heeft ook nog eens de nodige eigenschappen om klanten te verleiden die op zoek zijn naar een sportieve Q5… en die niet van diesel houden. Met in totaal 367 pk en 500 Nm presteert hij namelijk voldoende sterk om de recente SQ5 met zijn V6 TDI het hoofd te bieden. Of anders gezegd: deze stekkerkolos gaat als de brandweer. Hij heeft bijvoorbeeld genoeg aan 5,3 seconden om van 0 naar 100 km/u te sprinten. Natuurlijk voelt hij zich vooral in zijn sas op rechte lijnen. De slordige 2,1 ton van het beest zijn duidelijk voelbaar bij een dynamische rijstijl, al blijft hij doorgaans evenwichtig, zij het niet heel snedig.

Test: Audi Q5 55 TFSI e, nog beter met stekker?

14,1 kWh

De lithium-ionbatterij verkleint de brandstoftank een beetje (van 70 naar 54 liter) en bezet het hele bergvak onder de koffervloer (maar doet niets af aan de binnenruimte of de moduleerbaarheid) en kan 14,1 kWh aan stroom opslaan. Dat volstaat om deze hybride Q5 een elektrisch rijbereik te geven van ongeveer 40 WLTP-kilometers. Tijdens onze test noteerden wij 35 kilometer (‘normaal’ rijden op de snelweg) tot iets meer dan 50 kilometer met een uitgesproken eco-rijstijl en alle energieverslindende randorganen uitgeschakeld. Als de batterij leeg is rijdt de Q5 als een traditionele hybride door af te wisselen tussen elektrisch rijden, recupereren en op de verbrandingsmotor rijden, en dat op een vrij transparante manier (met uitzondering van af en toe een schokje in de aandrijflijn).

Test: Audi Q5 55 TFSI e, nog beter met stekker?

Ongeveer 6 l/100 km

Het reële brandstofverbruik is uiteraard heel sterk afhankelijk van allerlei criteria, zoals hoe vaak je oplaadt. Wij noteerden tijdens onze test een dorst van 6 l/100 km door onze Q5 dagelijks te laden en ons niet af een toe een pittige acceleratie te ontzeggen.

Test: Audi Q5 55 TFSI e, nog beter met stekker?

2,5 uur

Met zijn maximumvermogen van 7,4 kW kan de interne lader de batterij aan een aangepaste laadpaal volledig opladen in iets minder dan 2,5 uur. Aan een huishoudstopcontact duurt het 6 uur. Standaard vertrekt de plug-in Q5 altijd in elektrische modus, tenzij wanneer je een bestemming ingeeft in de navigatie. Op dat moment gaat de gps de werking van het hybride systeem vrij efficiënt aanpassen aan de voorziene omstandigheden van de route (stad, file,…). Daarnaast staan drie rijmodi ter beschikking die rechtstreeks toegankelijk zijn via een knop op het dashboard: EV, Hybrid en Battery Hold, om het batterijniveau op een bepaald peil te blokkeren zodat er later nog stroom voorradig is.

Ons verdict

Natuurlijk moet je de Q5 TFSI e opladen zodra je kan om hem echt interessant te maken. Als je daar een beetje je best voor doet, zal je vaststellen dat de Q5 55 TFSI e quattro zijn verplaatsingen op een heel soepele manier doet. Het hybride systeem is namelijk perfect transparant en de verzorgde demping van mechanische geluiden maakt dat je eigenlijk vergeet in welke modus je rijdt. Maar tenzij je echt op zoek bent naar explosieve prestaties, laat je deze Q5 Sport 55 TFSI e quattro beter links liggen ten voordele van de meer bescheiden 50-versie. Met nog steeds 299 pk en 450 Nm zou die ruimschoots moeten volstaan…

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,8 /5 Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Met de facelift wordt het Taycan-gamma verrijkt met een demonische Turbo GT van meer dan 1.000 pk. Eens kijken of we die kunnen temmen zonder angstzweet op een... nat circuit!

3,6 /5 Test: Nissan Juke 2024, opfriskuur

Test: Nissan Juke 2024, opfriskuur

De Nissan Juke heeft een (zeer) kleine opfriskuur gekregen. Maar naast een nieuwe gele lakkleur is er niet zoveel nieuw aan zijn uiterlijk. Gelukkig is er wel digitaal nieuws te vinden aan boord.

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Maserati MC20, de supercar voor elke dag

Test: Maserati MC20, de supercar voor elke dag

De MC20 markeert de comeback van een supercar in het Maserati-gamma! Herinneren de Italianen zich nog hoe ze het hart van autoliefhebbers sneller kunnen doen slaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km