Audi
Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?
Nadat Audi officieel zijn elektrische offensief heeft afgetrapt met de SUV e-tron wil het nu ook zijn plug-in hybride aanbod versterken. Het etiket “e-tron” dat werd gebruikt op de vroegere stekkerhybride A3 en Q7 is nu het voorrecht geworden van de zuiver elektrische modellen, terwijl de plug-in hybrides zijn herdoopt tot “TFSI e”.
Voor zijn SUV Q5 biedt Audi twee plug-in-versies aan: de 50 TFSI e quattro en de 55 TFSI e quattro. In beide gevallen is het hart van de aandrijflijn een 2.0-turbobenzine. De 55 TFSI e quattro onderscheidt zich door een sterkere elektromotor, waardoor het systeemvermogen stijgt van 299 pk (50 TFSI e quattro) naar 367 pk.
We gaan ons plezier niet laten vergallen omdat de invoerder ons deze 55 TFSI e quattro ter beschikking stelde. Maar vergeet niet dat de 50 TFSI e-versie met zijn 54.900 euro nauwelijks duurder is dan de Q5 45 TFSI met vergelijkbare benzinemotor (53.690 euro). De meer gespierde 55 TFSI e (die weliswaar ook een meer uitgebreide uitrusting geniet dankzij de standaard Sport-uitrustingslijn) doet het prijskaartje veel sterker oplopen, want die kost minstens 61.500 euro.
Zoals we al zeiden ligt in beide versies dezelfde 2.0 TFSI met 252 pk / 370 Nm onder de motorkap. In onze 55-versie schopt de elektromotor het echter tot 105 kW (143 pk) en 350 Nm. Daarmee is hij ruimschoots sterk genoeg om de Q5 op zijn eentje aan te drijven. In elektrische modus haalt de SUV al 140 km/u. Ook de acceleraties zijn dan al voldoende om de verbrandingsmotor er niet bij te moeten halen. Audi belooft een sprint van 0 naar 60 km/u in 5,5 seconden op puur elektrische kracht. Daarmee moet hij zonder probleem met het stadsverkeer mee kunnen vloeien.
De Q5 55 TFSI e quattro kan dus zonder probleem de elektrische auto spelen, maar hij heeft ook nog eens de nodige eigenschappen om klanten te verleiden die op zoek zijn naar een sportieve Q5… en die niet van diesel houden. Met in totaal 367 pk en 500 Nm presteert hij namelijk voldoende sterk om de recente SQ5 met zijn V6 TDI het hoofd te bieden. Of anders gezegd: deze stekkerkolos gaat als de brandweer. Hij heeft bijvoorbeeld genoeg aan 5,3 seconden om van 0 naar 100 km/u te sprinten. Natuurlijk voelt hij zich vooral in zijn sas op rechte lijnen. De slordige 2,1 ton van het beest zijn duidelijk voelbaar bij een dynamische rijstijl, al blijft hij doorgaans evenwichtig, zij het niet heel snedig.
De lithium-ionbatterij verkleint de brandstoftank een beetje (van 70 naar 54 liter) en bezet het hele bergvak onder de koffervloer (maar doet niets af aan de binnenruimte of de moduleerbaarheid) en kan 14,1 kWh aan stroom opslaan. Dat volstaat om deze hybride Q5 een elektrisch rijbereik te geven van ongeveer 40 WLTP-kilometers. Tijdens onze test noteerden wij 35 kilometer (‘normaal’ rijden op de snelweg) tot iets meer dan 50 kilometer met een uitgesproken eco-rijstijl en alle energieverslindende randorganen uitgeschakeld. Als de batterij leeg is rijdt de Q5 als een traditionele hybride door af te wisselen tussen elektrisch rijden, recupereren en op de verbrandingsmotor rijden, en dat op een vrij transparante manier (met uitzondering van af en toe een schokje in de aandrijflijn).
Het reële brandstofverbruik is uiteraard heel sterk afhankelijk van allerlei criteria, zoals hoe vaak je oplaadt. Wij noteerden tijdens onze test een dorst van 6 l/100 km door onze Q5 dagelijks te laden en ons niet af een toe een pittige acceleratie te ontzeggen.
Met zijn maximumvermogen van 7,4 kW kan de interne lader de batterij aan een aangepaste laadpaal volledig opladen in iets minder dan 2,5 uur. Aan een huishoudstopcontact duurt het 6 uur. Standaard vertrekt de plug-in Q5 altijd in elektrische modus, tenzij wanneer je een bestemming ingeeft in de navigatie. Op dat moment gaat de gps de werking van het hybride systeem vrij efficiënt aanpassen aan de voorziene omstandigheden van de route (stad, file,…). Daarnaast staan drie rijmodi ter beschikking die rechtstreeks toegankelijk zijn via een knop op het dashboard: EV, Hybrid en Battery Hold, om het batterijniveau op een bepaald peil te blokkeren zodat er later nog stroom voorradig is.
Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?
De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?
De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.