Testen

Test: Audi RS 7 Sportback, beestachtig en toch beschaafd

Waarom zou een monster van 600 pk niet welopgevoed kunnen zijn?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 07 mei 2020
  • Audi
4,1
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,5
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Afwerking en beschikbare uitrusting
  • Explosieve prestaties
  • Sublieme efficiëntie
  • Uitstekend compromis comfort/dynamiek
  • Discreet motorgeluid
  • Hoog totaalgewicht
  • Verbruik bij sportieve rijstijl

Test: Audi RS 7 Sportback, beestachtig en toch beschaafd

Audi’s sportieve afdeling laat klanten die graag met hun rechtervoet een 4.0 V8 TFSI biturbo van 600 pk en 800 Nm temmen de keuze uit verschillende wapens: een break (RS 6 Avant), een SUV-coupé (RS Q8) of een grote vijfdeurscoupé zoals deze RS 7 Sportback.

Test: Audi RS 7 Sportback, beestachtig en toch beschaafd

De coupé oogt wat minder beestachtig dan de break (zijn wielkasten zijn minder uitgeklopt) en uiteraard minder patserig dan de race-olifant, waardoor hij zich profileert als de ‘rustige’ van de familie. Dat maakt de RS-versie niet minder indrukwekkend wanneer je hem van dichterbij bekijkt. In vergelijking met een A7 zijn namelijk slechts 5 koetswerkonderdelen overgenomen: de motorkap, het dak, de twee voordeuren en de kofferklep.

Test: Audi RS 7 Sportback, beestachtig en toch beschaafd
Test: Audi RS 7 Sportback, beestachtig en toch beschaafd

Controleer hem met je duim

Wanneer je instapt wordt je blik naar de RS Mode-knop op het stuurwiel getrokken. Net zoals in BMW M-modellen (goede ideeën heb je nooit alleen) kan je voortaan in Audi’s RS-versies de sportieve rijmodi (RS1 en RS2) (des)activeren met een eenvoudige druk op de knop. Zo kan je een dorpje ‘discreet’ doorkruisen tijdens een sportieve uitstap in het platteland, of een ‘gehaast’ inhaalmaneuver uitvoeren op een buitenweg.

Test: Audi RS 7 Sportback, beestachtig en toch beschaafd

Sportief, ja, maar in de eerste plaats premium

Voor de rest is de afwerking uiteraard van hoog niveau en zullen premiumklanten de gebruikelijke uitrustingsmogelijkheden (vooral dan qua infotainment) terugvinden die ze gewoon zijn. Dat soort attenties ontbreken soms wanneer je gaat winkelen naar sportieve modellen met een meer ‘exotisch’ merklogo.

Test: Audi RS 7 Sportback, beestachtig en toch beschaafd

Perfecte ‘daily driver’?

In tegenstelling tot de meeste supercars die de sprint van 0 naar 100 km/u in minder dan 4 seconden kunnen afhaspelen vergt de RS 7 Sportback geen enkel compromis bij het gebruik. Het werkingscomfort is absoluut verrassend voor dit prestatiepeil. Natuurlijk is de (standaard actieve) schokdemping ‘stevig’, maar de filtering blijft uitmuntend. De automatische versnellingsbak (met langzame werking, behoorlijk frustrerend in de ‘civiele’ versies van hedendaagse grote Audi’s) speelt hier in een meer overtuigend register en rijgt zijn acht verhoudingen efficiënt aan elkaar.

Test: Audi RS 7 Sportback, beestachtig en toch beschaafd

Voeg daar een genereuze hoeveelheid ruimte achterin en een eenvoudig toegankelijke koffer van 535 liter aan toe en je kan deze RS 7 Sportback zonder probleem als hoofdauto voor dagelijks gebruik inzetten. Maar ondanks zijn milde hybridisering van 48 volt en zijn actieve cilinderuitschakeling moet je toch uitgaan van een gemiddeld verbruik van zo’n 12 l/100 km, afhankelijk van je rijstijl.

Verbijsterend efficiënt

Test: Audi RS 7 Sportback, beestachtig en toch beschaafd

Vormt deze relatieve ‘goede opvoeding’ een handicap voor de RS 7 Sportback wanneer je voor een sportieve rijstijl kiest? Neen. Of ja, toch een beetje… Zelfs met de optionele RS-uitlaat (1.420 euro) in zijn meest sportieve stand laat de Duitser zijn V8 niet toe om zich ten volle uit te drukken. Qua klank blijf je dus een beetje op je honger. Samen met de ongelooflijke efficiëntie vlakt dat een beetje het sportieve rijgevoel af.

Test: Audi RS 7 Sportback, beestachtig en toch beschaafd

Maar wat een kanon is dit voor de rest! De acceleraties zijn supersonisch (0 naar 100 km/u in 3,6 seconden, als optie een topsnelheid van 305 km/u) dankzij de 800 Nm die permanent ter beschikking staat tussen 2.050 en 4.500 o/m. Maar vooral de verbijsterende efficiëntie van zijn ophanging maakt indruk. Op droge wegen brengt hij zijn 600 pk zonder probleem op de weg over dankzij de quattro-vierwielaandrijving (tot 70 procent van het koppel kan naar de vooras gaan en tot 85 procent naar de achteras). Met het pack RS Dynamic (4.070 euro) komen het quattro-sportdifferentieel (vectoriële koppelverdeling) en de vierwielsturing de levendigheid in bochten versterken. Je kan echt bijna niet geloven dat je aan het stuur zit van een gevaarte van… 2.240 kilo. Nooit moet je ‘knokken’ om deze RS 7 Sportback in de hand te houden. Hij geeft blijk van een geruststellende stabiliteit bij om het even welk tempo. En hij laat zich in bochten smijten zoals een gewone kleine GTI. Het enige verschil is dat je de rempunten bij hoogst schandalige snelheden bereikt… en dan wordt het gemiddelde verbruik op de boordcomputer even schandalig.

Test: Audi RS 7 Sportback, beestachtig en toch beschaafd

Onverwoestbare remmen

Daarom een bijzondere vermelding voor de speciale keramische RS-remmen die als optie worden aangeboden (8.640 euro of 12.710 euro via het pack RS Dynamic Plus). Zelfs bij een heel sportieve rijstijl lijken ze echt onverwoestbaar (of toch op de openbare weg). De gigantische schijven (440 millimeter vooraan, 370 millimeter achteraan) verlagen bovendien het niet-opgehangen gewicht met 34 kilo.

Test: Audi RS 7 Sportback, beestachtig en toch beschaafd

Wat moet dat kosten?

De Audi RS7 is bij ons verkrijgbaar vanaf 127.950 euro. Maar wanneer je er een paar opties ophangt ‘die er zo mooi bij passen’, dan mag je eerder van een kleine 150.000 euro uitgaan.

Test: Audi RS 7 Sportback, beestachtig en toch beschaafd

Ons verdict

De RS 7 Sportback is duidelijk bipolair. Maar we houden van allebei zijn persoonlijkheden!

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km