Testen

Test: BMW 2 Reeks Active Tourer PHEV, plezier voor iedereen

De BMW 2 Reeks Active Tourer is meer dan ooit een dagelijkse verschijning geworden dankzij zijn plug-inhybride varianten. Zijn die vandaag nog de moeite waard nu het fiscaal voordeel grotendeels is weggevallen?

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 20 december 2023
  • BMW
3,7
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Bruikbaar elektrisch rijbereik
  • Prestaties 230e xDrive
  • Goede balans comfort/dynamiek
  • Zitruimte achteraan niet enorm
  • Matige standaarduitrusting
  • Forse prijzen

Een compacte monovolume is niet meteen wat je verwacht als je aan een BMW denkt. Toch heeft het Duitse premiummerk dit segment opnieuw weten te populariseren door er zijn premiumsaus over te gieten met de eerste generatie 2 Reeks Active Tourer uit 2014 en diens grote broer, de 7-zits Gran Tourer. Inmiddels zijn we aan de tweede generatie, die eind 2021 verscheen, al kreeg de Gran Tourer geen opvolging. Enkel het kleinere model blijft dus over, met een volledig nieuwe look en flink gemoderniseerde aandrijflijnen.

Geslaagd ontwerp

En we moeten toegeven: we kunnen de look van de 2 Reeks Active Tourer best smaken in het echt. Het is natuurlijk geen ranke sportberline zoals we ze graag hebben van het merk, maar vergeleken met zijn voorganger (die iets te veel op een opgeblazen 1 Reeks leek) is het huidige model knap getekend, met een sobere lijn die mooi in balans is. Zelfs de grote neusgaten storen ons niet! Ze geven het model een moderne aanblik, en sowieso is alles in verhouding een beetje hoger met een monovolume als deze. De 2 Reeks Active Tourer is trouwens 4,39 meter lang, 1,82 meter breed en 1,58 meter hoog, op een wielbasis van 2,67 meter.



Waar is de controller?

Aan boord is het huidige minimalisme van BMW echter een beetje doorgeslaan. Het inmiddels bekende Curved Display van BMW is standaard aanwezig, en dat is maar best, want bijna alle functies moet je via het 10,7 inch grote aanraakscherm bedienen. In tegenstelling tot de grotere modellen van het merk is er namelijk geen iDrive-controller meer. En hoewel het nieuwe Operating System 8 snel reageert en compleet is qua functies, blijft het toch iets gebruiksvriendelijker (en veiliger!) om blindelings door de verschillende menu’s te kunnen bladeren.

Iets meer modulariteit, graag

Afgezien van de nieuwe en verwarrende bediening van de cruise control (waarbij je de afstand tot je voorligger opnieuw via het centrale display moet instellen), hebben we verder niet veel te klagen over het interieur van de 2 Reeks Active Tourer. Het is knap afgewerkt, je kan kiezen voor mooie materialen (al krijg je standaard een sombere en goedkoop ogende stoffen bekleding) en je zit ook comfortabel. Op de achterbank wordt het echter krap met een langere bestuurder en er is ook geen verschuifbare bank om meer beenruimte te creëren (al kan je hem wel kantelen). De koffer meet 406 tot 1.455 liter met de achterbank plat, en er is nog een bruikbaar vak onder de vloer om je laadkabels in op te bergen.



Tot 326 pk!

Qua motorisaties heb je twee keuzes als je voor een plug-inhybride 2 Reeks Active Tourer wilt gaan (naast de vier benzine- en twee dieselmotoren): de 225e xDrive Active Tourer en de 230e xDrive Active Tourer. In beide gevallen gaat het om een 1,5 liter-driecilinder turbobenzine onder de motorkap in combinatie met een elektromotor op de achteras, met in het eerste geval 245 pk (136 pk + 109 pk) en voor de 230e zelfs 326 pk (150 pk + 176 pk). Dat zorgt voor knappe prestaties: 0-100 km in 6,7 seconden voor de 225e xDrive en slechts 5,5 seconden voor de 230e xDrive! En dat voor een brave gezinswagen...

Efficiënt elektrisch

Maar dat is niet het enige indrukwekkende aan deze plug-inhybride 2 Reeks Active Tourer. De batterij van 16,3 kWh (14,2 kWh bruikbaar) levert een elektrisch rijbereik van maximaal 90 km op volgens de WLTP, waarmee hij bovengemiddeld goed scoort. Toegegeven, in de praktijk moet je al over een fluwelen voet beschikken om deze cijfers te evenaren, maar zelfs bij winterse temperaturen en met veel snelwegkilometers haalden we zo’n 60 km volledig elektrisch. Opladen kan tot 7,4 kW, waardoor een laadbeurt minstens 2,5 uur in beslag neemt. Een snellaadfunctie is er niet.

Onderweg valt het op dat BMW er niet voor heeft gekozen altijd de voorkeur te geven aan het elektrische gedeelte, ook als er nog voldoende prik in de batterij zit. Starten en rustig optrekken verloopt wel altijd elektrisch, maar de verbrandingsmotor komt al snel bijspringen als je het gaspedaal wat dieper indrukt. Het levert een meer natuurlijke vermogensopbouw op, maar anderzijds verbruik je zo ook steeds een beetje benzine als je eigenlijk volledig elektrisch had kunnen rijden. Het is maar wat je verkiest op dit vlak.

De sportwagen onder de monovolumes

Verder stelt de 2 Reeks Active Tourer in geen geval teleur tijdens het rijden, ook als je de sportieve toer op wil gaan. Het stuur is scherp en de voortrein volgt de inputs voorbeeldig, terwijl de koets enorm stabiel blijft. Misschien dat de laag geplaatste batterij daar een handje bij helpt. Natuurlijk liggen de grenzen niet zo ver als bij een 2 Reeks Coupé of een Z4, maar er valt behoorlijk wat rijplezier te beleven in deze gezinswagen. En dat zonder het ophangingscomfort op te offeren, want de demping is nog steeds erg geslaagd en ook de rol- en windgeluiden blijven binnen de perken.

Prijs BMW 2 Reeks Active Tourer PHEV

Voor de kwaliteiten van de BMW 2 Reeks Active Tourer plug-inhybride dient er echter betaald te worden, want de goedkoopste 225e xDrive Active Tourer kost minstens 46.650 euro in België, 12.650 euro duurder dan de goedkoopste 216i Active Tourer. De sportievere 230e heeft dan weer een vanafprijs van 49.700 euro. 

De standaarduitrusting is daarbij beperkt tot basic LED-lichten, lichtmetalen velgen, een elektrische kofferklep, het Curved Display met navigatie, parkeersensoren, een achteruitrijcamera en cruise control. Voor al de rest moet je bijbetalen, waardoor je voor een aangekleed exemplaar al gauw rond de 60.000 euro zit. En voor dat geld zijn er dan weer veel ruimere auto’s te vinden, zelfs met een volledig elektrische aandrijflijn. Bovendien wordt de fiscale aftrekbaarheid voor plug-inhybrides stelselmatig afgebouwd vanaf 2025. 

Ons verdict

Het verbaast ons niet dat heel wat professionals met een gezin hebben gekozen voor een plug-inhybride BMW 2 Reeks Active Tourer. Het model combineert het nodige praktische gemak met een hoogwaardig interieur, krachtige aandrijflijnen en een prettige rijervaring. Het wordt steeds minder interessant om hem als bedrijfswagen aan te schaffen, maar dankzij zijn bruikbare elektrische autonomie zijn er misschien ook particulieren die zullen zwichten voor zijn charmes. 

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een BMW? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste BMW-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km