Testen

Test: BMW 3 Reeks Touring (2024), SUV-tegengif

De BMW 3 Reeks Touring bewijst dat je geen SUV nodig hebt als je op zoek bent naar een veelzijdige auto. Iets waaraan we nogmaals werden herinnerd na een weekje achter het stuur van deze premiumbreak.

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 08 januari 2024
  • BMW
3,8
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Balans comfort/dynamiek
  • Perfecte zitpositie
  • Praktische koffer
  • Krachtige en zuinige motoren
  • Niet goedkoop, lange optielijst
  • Beperkte autonomie PHEV
  • Beenruimte achteraan

Moeten we de BMW 3 Reeks nog voorstellen? Het is al jaar en dag zowat de bestseller van het Duitse merk, en ook in België lusten we de premium middenklasser graag, zo bewijzen de inschrijvingscijfers op de tweedehandsmarkt in 2023. Daarin staat de 3 Reeks namelijk op de vierde plek in het algemene klassement, als enige premiummodel en zelfs het enige model dat niet in het B- of C-segment zit. Generatie G20 kwam in 2018 op de markt, deze G21 Touring kwam net geen jaar later uit, en beide varianten kregen in 2022 een facelift. 

Subtiel opgefrist

Die facelift bracht onder meer een nieuwe neus met zich mee, met strakgetrokken koplampen, een nieuw design voor de voorbumper en ook een nieuwe achterbumper, met verticale elementen als je voor een M-sportpakket kiest. De nieuwe neus kunnen we erg smaken, de wijzigingen aan de achterkant vinden we niet altijd even geslaagd. Het hangt vooral af voor welke kleur je kiest. Klanten kunnen trouwens kiezen uit 13 verschillende tinten voor het koetswerk en 12 verschillende velgdesigns, van 17 tot 19 inch.



De 3 Reeks Touring is op één millimeter in de hoogte na precies even groot als de berline, met een lengte van 4,71 m, een breedte van 1,83 m en een hoogte van 1,45 m. Niet zo compact meer als vroeger (de E91 was bijna 20 cm korter!), maar nog steeds een praktisch formaat, ook voor in de stad.

Curved Display én iDrive-controller!

Aan boord springen de wijzigingen meer in het oog. De 3 Reeks van deze generatie had altijd al een digitaal dashboard en een groot centraal infotainmentscherm, voor de facelift heeft BMW beide displays aan elkaar geplakt tot één ‘Curved Display’. Het tellerscherm is daarbij 12,3 inch groot, het centrale display meet zelfs 14,9 inch en is bijzonder helder afleesbaar. Het is ook aanraakgevoelig, maar het goede nieuws is dat je ook nog steeds een iDrive-controller krijgt op de middenconsole. Dat blijft toch wat ergonomischer en dus veiliger tijdens het rijden. De grote automaatpook heeft plaats gemaakt voor een kleine schakelaar, maar verder blijft de lay-out aan boord min of meer gelijk.



Perfecte zitpositie

Bij het instappen valt meteen op hoe goed de rijpositie is in de 3 Reeks Touring, ook voor langere mensen. Je kan het stuur dichtbij je romp trekken en de zetel laat zich erg laag zakken, wat echt het gevoel geeft dat de auto om je heen gegoten zit. Ook het zicht rondom is goed voor elkaar dankzij de grote glaspartijen. 

Op de achterbank is het echter iets minder comfortabel vertoeven. Vooral als je achter een lange bestuurder zit, blijft er niet veel beenruimte over. Schuiven of kantelen zit er ook niet in, maar de bank kan wel in drie delen worden neergeklapt om de kofferruimte uit te breiden. Die is redelijk groot en gemakkelijk toegankelijk dankzij een lage tildrempel en een brede opening, met 500 tot 1.510 liter aan nuttig volume (410-1.420 liter voor de hybrides, die wel een vlakke laadvloer behouden).

Breed motorengamma

Qua motorisaties heb je een bijzonder ruime keuze in het gamma van de BMW 3 Reeks Touring. Er zijn maar liefst 16 verschillende opties, toch als je de xDrive-vierwielaandrijving apart beschouwt. Er zijn vier verschillende benzinemotoren met vermogens van 115 kW (156 pk) tot 275 kW (374 pk) en vijf diesels van 90 kW (122 pk) tot 250 kW (340 pk). Enkel de krachtigste benzinemotor (M340i) en de twee krachtigste diesels (330d en M340d) zijn zescilinders, al de rest zijn viercilinders. Achterwielaandrijving en een 8-trapsautomaat van ZF zijn standaard, optioneel kan je nog xDrive-vierwielaandrijving krijgen op de krachtigere motoren (standaard op de M340i en M340d). Sinds kort biedt BMW ook nog een overtreffende trap aan in de vorm van de M3 Touring, die we apart hebben behandeld en die een speciaal plekje in ons hart heeft veroverd.

Het gros van de nieuwe bestellingen van de laatste jaren zal echter hebben bestaan uit de twee plug-inhybrides die BMW in zijn gamma heeft opgenomen: de 320e (150 kW/204 pk gecombineerd) en de 330e (215 kW 292 pk). Die waren tot voor kort nog tot 100% fiscaal aftrekbaar voor professionals, maar dat voordeel wordt steeds verder afgebouwd en door de relatief kleine batterij van 10,5 kWh (bruikbaar) is de officiële elektrische autonomie beperkt tot zo’n 55 km, waarvan je nog een 40-tal overhoudt in de praktijk. Deze versies zijn dus wat minder aantrekkelijk geworden, maar voorlopig bouwt BMW nog geen volledig elektrische break in dit segment. Daarvoor is het wachten op de volgende generatie 3 Reeks.

Messcherp, maar niet hard

Onderweg bewijst de 3 Reeks Touring dat hij nog steeds de kernwaarden van BMW in zijn DNA heeft zitten. Die perfecte rijpositie wordt namelijk gecomplementeerd door een bijzonder geslaagd weggedrag, dat een bijna perfecte spreidstand maakt tussen comfort en sport. Je voelt dat de koets enorm stijf is en de voortrein messcherp reageert op inputs van het stuur, waarbij de achteras gedwee volgt of zelfs de richting helpt aangeven met behulp van het rechterpedaal als de omstandigheden het toelaten. 

En dat terwijl je comfortabel zit in goed ondersteunende zetels en met een ophanging die de meeste oneffenheden efficiënt opvangt. Alleen de plug-inhybrides missen wat souplesse in de vering vanwege het extra gewicht dat ze moeten meezeulen, een verschil van zo’n 200 kilo. Nog een pluim voor de krachtige en zuinige motoren die BMW aanbiedt, die bovendien zeer goed samenwerken met de automaat van ZF. Dankzij de lage koets blijft het verbruik ook beperkt op de snelweg, iets wat een break nog altijd een pak beter doet dan een SUV...

Prijs BMW 3 Reeks Touring facelift

De BMW 3 Reeks Touring heeft een Belgische vanafprijs van 42.700 euro, waarvoor je een 318i op benzine met 115 kW (156 pk) en een automaat krijgt. De goedkoopste diesel, de 316d Touring, kost minstens 45.150 euro, en voor een plug-inhybride 320e Touring mag je rekenen op minstens 56.100 euro. Daarmee zit de 3 Reeks Touring precies tussen de Audi A4 Avant (vanaf 37.840 euro) en de Mercedes C-Klasse Break (48.642 euro) in. Maar zoals wel vaker bij de Duitse merken, is de optielijst lang en kan je dus in een handomdraai 15.000 euro of meer aan het prijskaartje toevoegen. Een troost: dankzij de populariteit van het merk en het model is de restwaarde zeer sterk.

Ons verdict

We weten dat we de SUV-gekte niet kunnen tegenhouden met dit artikel, die hoogpotige modellen zullen nog wel even populair blijven dankzij hun hoge zitpositie en hun stoere looks. Maar wat een verademing is het om af en toe met een moderne break te kunnen rijden, vooral eentje die zo geslaagd is als de BMW 3 Reeks Touring. Zijn perfecte zitpositie, zijn balans tussen comfort en sport, zijn praktische binnenruimte en zijn zuinigheid staan als een paal boven water. Zoals steeds bij BMW betaal je er een lieve duit voor, vooral als je in de optielijst duikt, maar het blijft een van de beste alleskunners op de markt. Benieuwd of de volgende generatie 3 Reeks hieraan zal kunnen tippen.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een BMW 3 Reeks? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste BMW 3 Reeks-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km