Testen

Test: BMW 7 Reeks, rijdende cinemazaal

BMW heeft niet enkel een elektrische versie gelanceerd van de 7 Reeks. Het Duitse merk heeft zijn vlaggenschip ook nog steeds uitgerust met verbrandingsmotoren. Maar is dat genoeg om de ster van het segment van de troon te stoten?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 21 november 2023
  • BMW
4,2
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 5,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 4,5
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 5,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Technologie aan boord
  • Wegligging
  • Polariserend design
  • Prijs
  • Gewicht

In tegenstelling tot andere autoconstructeurs, kiest BMW er voor om geen apart gamma te ontwikkelen voor zijn elektrische modellen, met uitzondering van de iX. Het resultaat is dat een X3 als twee druppels water op een iX3 lijkt, een 4 Reeks op een i4 en de nieuwe 7 Reeks op zijn elektrische tweelingbroer i7. Beide modellen meten 5,39 m lang, 1,95 m breed, 1,54 m hoog en hebben een op zijn zachtst gezegd opzichtig uitgerlijk, met hun gigantische grille met verlichte randen. Of je er nu van houdt of niet, deze enorme Duitser blijft in ieder geval niet onopgemerkt.



BMW 7 Reeks: meest technologische auto op de markt!

Als het exterieur van de 7 Reeks generatie G70 nogal opvallend is om op te vallen, is zijn interieur dat nog meer! En niet voor niets, want er is simpelweg geen andere auto op brandstof op de markt die meer technologie biedt dan deze Beier. Een druk op de knop volstaat bijvoorbeeld om elke deur te openen of te sluiten. En de deuren openen niet blindelings, want ze hebben sensoren onderaan de koets om obstakels te detecteren. Wat een evolutie.

Eenmaal achter het stuur zien we een gebogen dubbel schermpaneel van 12,3 en 14,9 inch, net als een meekleurige lichtstrook over de hele breedte van het dashboard en zelfs tot op de deuren. Daarop is een hele reeks aanraakgevoelige toetsen te vinden. Het infotainmentsysteem reageert natuurlijk supersnel en verbindt draadloos met Android Auto en Apple CarPlay. Maar net als alle andere BMW’s met dit systeem, zou het iets gemakkelijker in gebruik kunnen zijn, vooral wat de klimaatcontrole betreft. Maar dat is muggenziften, ten eerste omdat je ook je stem kan gebruiken voor de bediening, maar ook omdat het vooral achteraan is waar je het meeste kan genieten van deze nieuwe 7 Reeks.



Als een salon

In tegenstelling tot de vorige generaties, is het nieuwe vlaggenschip van BMW enkel beschikbaar met een lange wielbasis van 3,22 m! Dat betekent natuurlijk dat de achterbank als een echt salon aanvoelt. Je kan dan ook genieten van een kantelbare zetel, of toch langs passagierskant. En net als in een salon kan deze 7 Reeks uitgerust worden met een televisie! BMW noemt het gigantische paneel van 31,3 inch het ‘Theatre Screen’, dat neerklapt vanuit het plafond en zowat de hele breedte van het interieur inneemt. Het is aanraakgevoelig, maar je kan het ook bedienen middels twee kleine schermpjes van 5,5 inch in de deuren. Daarmee kan je een film op Netflix, Amazon Prime of om het even welk ander platform opzetten, maar ook de zetels, de airco en de sfeerverlichting instellen. Wat een evolutie (bis)! De koffer van deze 7 Reeks is 540 liter groot, of 525 liter in de PHEV-versies.



Diesel of plug-inhybride

Onder de immense motorkap van de 7 Reeks op brandstof zitten enkel 3 liter-zescilinders-in-lijn. In de 740d xDrive draait de motor op diesel en ontwikkelt hij 220 kW (299 pk) en 670 Nm. Daarmee stuurt hij deze 2,26 ton zware versie in 5,8 seconden naar 100 km/u, terwijl het verbruik beperkt blijft tot 6,1-6,8 l/100 km. De 750e xDrive koppelt zijn benzinemotor aan een elektromotor van 145 kW (197 pk) en 280 Nm voor een gecombineerd vermogen van 360 kW (489 pk) en 700 Nm, waarmee de 0-100 km/u in 4,8 seconden achter de rug is, ondanks een gewicht van 2,46 ton.

Tenslotte is er nog de M760e xDrive, die hetzelfde elektrische gedeelte overneemt, maar dan met een krachtigere zescilinder voor een totaal van 420 kW (571 pk) en 800 Nm! Het resultaat, ondanks zijn forse massa van 2,53 ton, is dat deze sportieve variant in slechts 4,3 seconden naar 100 km/u sprint. Alle 7 Reeksen zijn begrensd op 250 km/u, terwijl de twee plug-inhybrides dezelfde batterij van 17,6 kWh hebben. Daarmee halen ze een volledig elektrische autonomie van 70 tot 80 km, zolang je een niet al te zware rechtervoet hebt.



Rijdend salon

De nieuwste generatie 7 Reeks is echt een rijdend salon, en dat is niet enkel omdat je naar televisie kan kijken op de achterbank. Naast zijn uitstekende geluidsisolatie heeft de luxeberline namelijk ook een ongelooflijk soepele ophanging, die de indruk geeft dat je een paar centimeter boven de weg zweeft. Een ding is zeker: lawaai van buitenaf of een imperfectie van het asfalt zal de rust aan boord niet verstoren. Je komt dan ook volledig tot rust aan boord van de 7 Reeks, waar je ook zit. De meesturende achterwielen kunnen tot 3,5 graden draaien en maken hem ook wat wendbaarder, ondanks zijn lengte van 5,39 m. Het is dus erg ontspannend rijden.

En wat als het tempo omhoog gaat en de Duitse berline tot het uiterste wordt gedreven? Afgezien van de vraag waarom je dit zou doen, houdt de 7 Reeks het verrassend lang vol. Vergis je niet: met zowat 2,5 ton op de weegschaal en het formaat van een klein containerschip, is de 7 Reeks in de verste verte geen supercar. Maar zelfs als je er de zweep op legt blijft hij stabiel, gebalanceerd en helt hij niet te veel over. Moest er een nieuwe Transporter-film uitkomen, dan zouden we Jason Statham eerder in een BMW 7 Reeks zien rijden dan in een van zijn concurrenten...

Prijs BMW 7 Reeks

De nieuwe generatie BMW 7 Reeks is beschikbaar in België vanaf 112.800 euro als 740d op diesel. De plug-inhybride 750e xDrive vraagt een minimum van 122.400 euro, terwijl de superkrachtige M760e xDrive vanaf 144.500 euro beschikbaar is. Niet goedkoop, en dan zijn er nog heel wat dure opties om aan te vinken! Het gigantische scherm achterin kost bijvoorbeeld minstens 4.500 euro, terwijl het Bowers & Wilkins Diamond-geluidssysteem 5.950 euro aan de factuur toevoegt. Auw.

Ons verdict

De oorlog tussen Audi, BMW en Mercedes binnen het segment van de luxeberlines woedt al jaren, decennia zelfs. Maar helaas voor het merk met de ringen is de A8 niet meer zo fris als zijn rivalen. Doet de nieuwe 7 Reeks de S-Klasse plooien? Moeilijk te zeggen zonder ze rechtstreeks met elkaar te vergelijken, maar een ding is zeker: de BMW is veruit de meest hoogtechnologische en misschien ook wel homogener dan de Mercedes. Het lijkt er dus op dat er een nieuwe sheriff in de stad is...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een BMW 7 Reeks? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste 7 Reeks-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km