Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 17 november 2021
  • BMW
  • 8.974 weergaven
3,9
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Prestaties
  • Dagelijks bruikbaar
  • Fun!
  • “Rijplezier”
  • Prijs
  • Niet eenvoudig volledig te benutten

De nieuwe 2-Reeks is geen BMW zoals de andere, en dat zie je zodra je hem langs voren bekijkt. Hij vertoont niet de typische dubbele lichtsignatuur van het merk, maar wel enkelvoudige lichtblokken zoals op de 2002 van weleer. Dat komt omdat hij op die laatste geïnspireerd is. Deze 2-Reeks is bovendien mooi gespierd. Voor een BMW die geen ‘echte’ M is heeft hij al zeer brede wielkasten, zowel voor- als achteraan. Die trek maakt hem gedrongen en verleent hem echt présence op de weg. Qua looks is dit met andere woorden al een echte pretauto.

De F22, de vorige 2-Reeks Coupé, was volledig gebaseerd op zijn broer 1-Reeks. Maar terwijl het uiterlijk van deze tweede uitgave deze keer uniek is in zijn soort is het interieur identiek aan dat van de… 3- en 4-Reeks. Want ja, deze Beier heeft bijna niets meer gemeenschappelijk met zijn kleine broer 1-Reeks. Hij rust voortaan op het platform van de huidige 3- en 4-Reeks, zonder echter het radiatorrooster van die laatste over te nemen.

Kleine machine, nobele mechaniek

Onder de motorkap biedt BMW vandaag de keuze tussen drie motoren: twee viercilinders – een op benzine en een op diesel – en een zes-in-lijn op benzine. De 220i ontwikkelt 184 pk en 300 Nm aan koppel, sprint van 0 naar 100 km/u in 7,5 seconden en haalt een top van 236 km/u. De 220d is iets krachtiger, met 190 pk, 400 Nm aan koppel, 0 naar 100 km/u in 6,9 seconden en een maximumsnelheid van 237 km/u. Maar de versie die ons het meeste boeit is de testwagen die we ter beschikking kregen: de M240i xDrive met zijn drieliter die rechtstreeks uit de organenbank van zijn grote broer komt. De verwantschap met de 3- en 4-Reeks gaat dus verder, want zelfs de M135i moet genoegen nemen met een vierpitter, terwijl de sportiefste 2-Reeks recht heeft op een nobel hart met zes cilinders.

Die motor ontwikkelt een indrukwekkende 374 pk en 500 Nm aan koppel. Hij heeft slechts 4,3 tellen nodig om de 100 km/u te halen en zijn topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. Zoals zijn naam al verraadt gaat alle vermogen naar de vier wielen via een automatische versnellingsbak met 8 verhoudingen. Er zit ook een elektronisch sperdifferentieel in deze “ver-M-de” versie, en dat kan hij goed gebruiken. Zoals elke goede BMW is hij namelijk een achterwielaandrijver van inborst. En voor wie het stoort dat de voorwielen ook aangedreven zijn komt er heel binnenkort nog een versie waarvan het blok enkel de achteras aandrijft, net zoals in de 230i.

Het plezier tegemoet

Zodra je in de bestuurdersstoel plaatsneemt voel je je op je gemak. Deze M240i is verre van overdreven groot met zijn lengte van 4,548 meter, breedte van 1,838 meter en hoogte van 1,404 meter. Tijd om op de knop te duwen en het beest uit zijn slaap te halen. De zescilinder komt met een aangename klank tot leven die zo typisch is voor de Beierse constructeur, zonder daarom overdreven te zijn. Dat belooft.

Bij lage snelheden is hij perfect beschaafd. Zodra je het gaspedaal echter wat indrukt rolt de Duitser zijn spierballen, zonder echter een ontembaar monster te worden. Het motorgeluid is beter hoorbaar, de toerentallen en de snelheid lopen op en de eerste bochten tekenen zich af.

We beginnen met een tik op de remmen om de ingangssnelheid van de bocht te regelen. We maken kennis met een pedaal dat bijtgraag is zonder te overdrijven en dat dit gevoel over zijn hele slag behoudt. Geruststellend. Vervolgens sturen we de coupé de bocht in dankzij de levendige en precieze besturing, die helaas te weinig informatie doorgeeft. We houden een vleugje gas aan tot aan de koord van de bocht alvorens we het gaspedaal weer intrappen. Ja, deze M240i rijdt echt nog als een achterwielaandrijver ondanks zijn vierwielaandrijving. Met een zware voet aarzelt de achterkant niet om van het traject af te wijken. Gelukkig verloopt alles geleidelijk en zijn het xDrive en de elektronica er om iedereen op het rechte pad te houden zonder dat hun tussenkomsten ongepast overkomen. Het duurt niet lang voor je je perfect met de auto verbonden voelt en plezier schept aan het stuur van deze M240i. En dat in een auto die alles heeft om dagelijks op comfortabele manier te worden gebruikt.

Dagelijkse pijlen op zijn boog

Op praktisch vlak heeft deze 2-Reeks vier zitplaatsen. Nu ja, die achterin zijn aan de krappe kant en een volwassene zal er niet al te lang willen zitten. Maar voor eventjes doen ze hun werk. Hij kan ook rekenen op een koffer van 390 liter met een voldoende praktische opening. Voeg daar nog een goede geluiddemping aan toe en een filtering die weliswaar wat stug is maar verre van oncomfortabel en dagelijkse ritten worden een formaliteit.

Het probleem is dat zo’n kleine coupé met achterwielaangedreven karakter zoals deze M240i in de eerste plaats zijn bestuurder altijd en overal een kick moet geven. Maar met zijn kwaliteiten als kilometerverslinder en zijn zescilinder van 374 pk kom je heel snel aan ‘onredelijke’ snelheden als je hem ten volle wil benutten “om je aan het stuur te amuseren”.

Prijs op niveau van zijn kunnen

Voor de viercilinders op benzine en diesel tel je respectievelijk minstens 40.500 en 41.500 euro neer. De meer vermogende en sportieve M240i begint bij 57.250 euro. Voeg daar nog een paar duizend euro opties aan toe en je haalt vlot de 60.000 euro. Natuurlijk kan hij uitpakken met zijn dagelijkse bruikbaarheid, maar voor een kleine coupé die vooral op plezier is gericht is die factuur toch gepeperd.

Maar dan zoeken we wel spijkers op laag water, want auto’s zoals deze M240i vind je niet veel meer. Neen, hij is niet goedkoop, maar het is niet eenvoudig om een ander model te bedenken dat even plezierig, krachtig en dagelijks bruikbaar is voor een min of meer vergelijkbare prijs. En het mooiste van het verhaal is dat er nog beter komt in de vorm van de M2, die gewoonweg ongelooflijk belooft te worden.

Ons verdict

De voorbije jaren waren sommige BMW-modellen het “Freude am Fahren” een beetje uit het oog verloren, maar dat geldt niet voor deze 2-Reeks. Hij sluit wondermooi aan bij de slogan van het Duitse merk. Goedkoop is hij niet, maar hij heeft flink wat pijlen op zijn boog, vooral dan die van de veelzijdigheid. Hij biedt echter vooral veel plezier aan het stuur en dat is het belangrijkste.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een BMW? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste BMW zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Porsche Design wordt 50, en dat moet gevierd worden!

Porsche Design wordt 50, en dat moet gevierd worden!

Een verjaardag die gevierd wordt met een exclusieve 911!

BMW zegt vaarwel tegen de V12 in zijn gamma

BMW zegt vaarwel tegen de V12 in zijn gamma

Deze nobele aandrijving wordt voor de allerlaatste keer gebruikt door BMW in een gelimiteerde editie van de 7 Reeks. Daarna is het over en uit voor de V12 in de auto’s van de Beierse autobouwer.

Volkswagen Lamando, mini Arteon

Volkswagen Lamando, mini Arteon

De Golf krijgt een grote vierdeurs coupéversie, à la Arteon. Jammer genoeg is dit model enkel bestemd voor de Chinese markt.

Ford verbiedt doorverkoop F-150 Lightning

Ford verbiedt doorverkoop F-150 Lightning

Kopers van de enkel in Noord-Amerika aangeboden Ford F-150 Lightning moeten een contract ondertekenen dat ze hun elektrische pick-up niet binnen het jaar doorverkopen. Ford wil op die manier speculatie en absurd hoge tweedehandsprijzen vermijden.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Wie zegt dat sportieve wagens met een verbrandingsmotor hun beste tijd gehad hebben? Hyundai in elk geval niet, want de Koreaanse autobouwer breidt zijn N-familie nog uit. Dit keer met een pittige versie van zijn atypische Kona SUV.

4,1 /5 Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Geconfronteerd met de meest recente X4 van BMW en de nieuwe Mercedes GLC zag Audi zich verplicht zijn Q5 te vernieuwen. Een operatie die niet beperkt blijft tot een simpele visuele facelift, samen met een nieuwe ‘coupé’ uitvoering, maar één die ook technologische en mechanische nieuwigheden met zich meebrengt!

3,5 /5 Test: Mazda2 e-Skyactiv G 90 2022, het plezier van de eenvoud

Test: Mazda2 e-Skyactiv G 90 2022, het plezier van de eenvoud

Mazda zorgt voor gericht verbeteringen bij zijn compacte ‘2’ voor het modeljaar 2022. We maken van die update gebruik om hem nog eens aan de tand te voelen met de nieuwe e-Skyactiv G 90 micro-hybride onder de motorkap.

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Welke van de twee, de beweeglijke en lichte Française of de gekke en eigenzinnige Japanner, zal ons het meeste plezier kunnen verschaffen?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oliesjeiks uit golfstaten en hun auto’s… het is vaak een garantie op ‘unieke’ combinaties. Ook deze Porsche 911 Turbo S uit 1998 stelt niet teleur!

Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

De besteltabellen van de de 100% elektrische versie van het compacte Franse model gaan net op tijd voor Kerst open! Maar hoeveel kost dit grote geschenk je?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

Een cabrio kopen in het putje van de winter, een gek idee? Integendeel: aangezien niemand er op dit moment één wil, is dit het ideale moment om een goede deal te doen! Vandaag buigen we ons over de Citroën C3 Pluriel, waarschijnlijk één van de meest originele cabrio’s van de afgelopen 20 jaar!

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Test Aankoop heeft de resultaten gepubliceerd van een grote studie rond de betrouwbaarheid van de automerken die op onze markt te koop zijn. Een studie waarin de Aziatische merken duidelijk domineren...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 13.056
5 km

Benzine, Andere

€ 19.998
2022

Diesel, Andere

€ 21.998
2022

Diesel, Andere

2022

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 11.900
2015
71.016 km

Benzine, Manueel

€ 14.999
2018
67.113 km

Diesel, Automaat

€ 90.700
2021
20.900 km

Diesel, Manueel

€ 12.990
2016
79.539 km