Testen

Test: Citroën C4, van nature apart

Zoals iedereen weet doet Citroën dingen graag net dat ietsje anders. Bevestigt ook deze nieuwe generatie van de C4 die traditie? Het ziet er wel naar uit…
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 16 december 2020
  • Citroen
3,6
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Aparte en originele look
  • Interessante uitrusting
  • Praktische details
  • Prima rijcomfort
  • Verhouding prijs/kwaliteit
  • Ergonomie instrumentenpaneel
  • Geluidisolatie
  • Stuur voelt kunstmatig aan
  • Verhouding buitenmaten-koffervolume

Test: Citroën C4, van nature apart

Citroën speelt graag in op zijn geschiedenis van aparte keuzes, zowel qua technische oplossingen als qua design. Door die positionering weet het zich van rivaliserende merken te onderscheiden, maar ook zijn plaats te vinden binnen de PSA-groep. Op dezelfde technische basis weet Citroën zo producten te bedenken met een andere insteek dan die van Peugeot, Opel en DS, en dat is ook hier duidelijk weer het geval.

Test: Citroën C4, van nature apart

Berline-SUV

De lancering van deze derde generatie van de C4 (de vierde als we die van 1928 meetellen, naast de C4’s van 2004 en 2010) geeft Citroën de kans om zich weer in het hart te plaatsen van Europa’s populaire segment van middenklasseberlines. Citroën had dit segment in 2018 verlaten toen de vorige C4 uit productie ging (al moest de C4 Cactus de tussentijd invullen na zijn facelift). Om zo breed mogelijk aan te spreken kruist Citroën nu de twee populairste onderdelen van het Europese C-segment: traditionele berlines (28 procent van de verkoopcijfers) en SUV’s (47 procent).

Test: Citroën C4, van nature apart

15,6 centimeter

Resultaat: een berline die een paar elementen leent bij de SUV. Vooral dan de hogere positie, met een bodemvrijheid van bijna 16 centimeter (hij komt aardig in de buurt van de Nissan Qashqai met zijn 18 centimeter). Dankzij een esthetische knipoog naar zijn voorvader GS trekt de nieuwe C4 ook wat naar de wereld van de coupés. Hij biedt met andere woorden een eerder verfrissende kruising van genres.

Test: Citroën C4, van nature apart

“Geforceerde’ stijl?

Keerzijde van de medaille: deze ‘aparte’ stijl maakt dat het zicht naar achteren eerder matig is. Je zal bij dagelijks gebruik moeten leren leven met de kleine spoiler die de achterruit in twee delen splitst, want je kijkt er elke keer naar wanneer je een blik in de binnenspiegel werpt.

Test: Citroën C4, van nature apart

Groot en ruim

Met zijn lengte van 4,36 meter is de Citroën C4 duidelijk groter (+ 20 centimeter) dan de C4 Cactus die hij aflost. Hij positioneert zich bij de grootste modellen van zijn segment. Ter herinnering, de referentie van dit segment, de VW Golf, is slechts 4,28 meter lang. In de praktijk kan de C4 daardoor een zeer ruim interieur bieden.

Test: Citroën C4, van nature apart

Of toch veel beenruimte voor de passagiers achterin. De hoofdruimte zou daarentegen wat krap kunnen blijken voor grote gestaltes als gevolg van de aflopende daklijn.

Gemiddelde koffer

Test: Citroën C4, van nature apart

De koffer houdt het daarentegen bij een vrij gemiddelde inhoud voor het segment (en dus wat krap gezien de afmetingen van deze grote C4) met 380 liter. Op praktisch vlak heeft hij wel een dubbele laadvloer waar de laaddrempel (71,5 centimeter) op aansluit en waardoor je een nagenoeg vlakke vloer krijgt door de achterbank neer te klappen.

Warm welkom

Citroën zet sterk in op comfort en heeft daarom zachte stoelen gemonteerd in zijn C4.

Test: Citroën C4, van nature apart

De algemene look van de bestuurderspost overtuigt door het gevoel te scheppen van een comfortabele cocon. Zonder daarom een premiumniveau te bereiken toont de afwerking van het geheel zich eerder verzorgd. Praktisch gezien is de feedback van de fysieke knoppen voor de airco best wel aangenaam, in tegenstelling tot de jongste creaties van het merk die alles via het scherm laten regelen.

Test: Citroën C4, van nature apart

Het scherm dat de traditionele tellerplaat vervangt is daarentegen vrij klein. Het toont bovendien eerder summiere informatie. Gelukkig kan het worden aangevuld met een head-updisplay in kleur en met een groot formaat.

Test: Citroën C4, van nature apart

Het ‘aparte’ karakter van de C4 gaat verder in de bergvakken. Er zijn er veel (16 in totaal, met een volume van 39 liter) en ze zijn duidelijk origineel, maar niet altijd even bruikbaar… Zo is er bijvoorbeeld het ‘Smart Pad Support Citroën’. Dat is een wegklapbare steun die rechtstreeks in het dashboard is geïntegreerd om een tablet te bevestigen voor de voorste passagier.

Test: Citroën C4, van nature apart

Motoren voor iedereen

De jongste generatie van de C4 geeft de keuze tussen benzine, diesel of elektrisch. Voor deze eerste kennismaking proefden wij eerst het hart van het benzinegamma: de 1.2 PureTech 130 met manuele versnellingsbak. Die laatste biedt weliswaar zes verhoudingen, maar kampt wel met een pook die een beperkt gebruiksplezier kent. Je kan echter ook kiezen voor een achttrapsautomaat.

De motor van zijn kant is vrij soepel en gewillig om de C4 dapper aan te drijven, maar onder druk wordt hij wel wat lawaaierig. Ook stroomlijngeluiden hadden wat beter beheerst mogen zijn om het ‘cocongevoel’ te versterken.

Test: Citroën C4, van nature apart

Verzorgd comfort

Onderweg onderscheidt de C4 zich zoals verwacht wel door zijn werkingscomfort. De Fransman wordt op dit vlak goed geholpen door zijn ophanging met progressieve hydraulische aanslagpunten, die een kenmerk zijn geworden van recente Citroëns. Hij is daarom niet even uitmuntend als de C5 Aircross met hetzelfde systeem, maar hij biedt toch een mooi comfort voor dit segment. Liefhebbers van het genre zullen ook blij zijn met de halfhoge rijhouding, halverwege tussen een klassieke berline en een SUV.

Het overbekrachtigde stuur met zijn kunstmatige feedback zal daarentegen niet elk type bestuurder weten te overtuigen…

Test: Citroën C4, van nature apart

Hoeveel kost hij?

De C4 is in België verkrijgbaar vanaf 20.750 euro op benzine (1.2 PureTech Live). Ga echter eerder uit van een catalogusprijs van 26.700 euro voor een C4 1.2 PureTech 130 met het ‘verzorgde’ uitrustingsniveau Shine, of zelfs 28.100 euro voor dezelfde motorversie als Shine Pack, het hoogste niveau.

Test: Citroën C4, van nature apart

Ons verdict

De C4 doet een frisse wind waaien door het segment van de middenklasseberlines. Hij zal zeker bestuurders weten aan te spreken die op zoek zijn naar een originele en comfortabele auto. Een echte Citroën, met andere woorden.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Jonathan Godin / Citroën.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Lexus NX 450h+, subtiele maar belangrijke revolutie

Test: Lexus NX 450h+, subtiele maar belangrijke revolutie

De NX 450h+ vertegenwoordigt een revolutie bij Lexus, want het is de eerste plug-inhybride van het merk. Maar is het een geslaagde eerste poging van de Japanse constructeur?

3,5 /5 Test: Abarth 500e, schorpioen onder hoogspanning

Test: Abarth 500e, schorpioen onder hoogspanning

Het merk met de schorpioen gaat elektrisch op basis van de Fiat 500e, maar geeft het model wel een extra portie pepers. We proeven van het pittige recept op de weg en op het circuit.

3,4 /5 Test: Dacia Spring Extreme Electric 65, de (bijna) alleskunner

Test: Dacia Spring Extreme Electric 65, de (bijna) alleskunner

De kleine Dacia Spring trok naar de fitness en zag zijn vermogen daardoor met bijna 50% toenemen, zonder aan rijbereik in te boeten. Maar maken die 20 extra pk’s echt een verschil?

3,6 /5 Test: Volkswagen ID.5, de coupé die geen coupé wilt zijn

Test: Volkswagen ID.5, de coupé die geen coupé wilt zijn

De Volkswagen ID.5 is het gladder gelijnde broertje van de ID.4, maar dat wilt niet zeggen dat je veel moet opofferen op praktisch vlak.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
5 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 25.990
2021
7.100 km
€ 56.181
2021
1.500 km