Testen

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 17 juni 2022
  • Citroen
  • 7.846 weergaven
3,6
VROOM-score
  • 2,5
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Comfort als in een limousine!
  • Modulariteit/interieurruimte
  • Tarieven van de versies met verbrandingsmotor
  • Ergonomie van het infotainmentsysteem
  • Prijzen van de plug-in hybride
  • Afwerking van sommig plastics

Bij de voorstelling van de facelift van de C5 Aircross deed de designer die verantwoordelijk was voor het project een opmerkelijke uitspraak: als je bij het zien van de update halverwege zijn carrière meteen herinnerd wordt aan hoe de auto er vroeger uitzag, dan wil dat zeggen dat het werk beter gedaan had kunnen worden. En bij een eerste blik op het vernieuwde model komt de neus van de vorige versie van de Franse SUV ons niet meteen voor de geest. Opdracht geslaagd dus. De aanpassingen zijn misschien subtiel, maar het zijn er wel veel!





Veel veranderingen, maar niet overal

We konden deze update begin dit jaar al exclusief ontdekken. Heel de voorsteven is nieuw! Van de grille, over de koplampen tot de bumpers. De veranderingen aan de achterzijde zijn beperkter, de echte vernieuwing komt van de koplampen. Ook het interieur evolueert. Het pronkstuk is het nieuwe 10 duim grote centrale scherm dat inspiratie put uit dat van de nieuwste C4 en C5 X. Het is jammer dat de C5 Aircross niet het nieuwste infotainmentsysteem van de groep krijgt. Het gebruikte systeem is responsief, maar nog steeds niet erg intuïtief. Het is groter geworden, maar enkel in de breedte om permanent de temperatuur van de airco weer te geven. In werkelijkheid zijn het oppervlak en het gebruik ervan niet veel veranderd. Gelukkig maakt de C5 Aircross dit goed met een 12.3 duim grote digitale instrumentencluster die zeer personaliseerbaar en praktisch is. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk de kaart over bijna het volledig scherm weer te geven. Kortom, de C5 Aircross is volwassener geworden.





Comfort is zijn ding !

Het ontwerp van de Franse SUV is geëvolueerd, maar wat er niet veranderd is, zijn de bruikbaarheid van het interieur en het comfort! De zetelrij voor de passagiers is samengesteld uit drie identieke en onafhankelijke zetels met verstelbare zitting en rugleuning! De bagageruimte is dan weer gegroeid, met van 580 tot 1.630 liter bij de versies met verbrandingsmotor en van 460 tot 1.510 liter bij de hybride versie. Aan ruimte geen gebrek, en ook de modulariteit is onovertroffen.





Zijn rijcomfort is ronduit royaal! Zoals altijd bij Citroën. Wat je hem ook voor de wielen gooit, de C5 Aircross werkt het weg alsof er niets aan de hand is. Bovenop deze vering, die de beste limousines waardig is, voegt Citroën zachte zetels toe, maar ook weer niet te zacht, en een uitstekende geluidsisolatie. Als je de motor te hard op zijn staart trapt, hoor je hem wel, maar zolang je geen al te zware voet hebt, ben je praktisch van de wereld afgesloten! De paar uur die we aan boord doorbrachten, hebben we amper gevoeld. We hadden er zelfs nog een aantal uren extra in willen spenderen! Dankzij niveau 2 semiautonoom rijden, inclusief adaptieve cruise control en een uitstekende rijstrookassistent, wordt kilometers vreten een formaliteit, bijna een plezier.

Maar niet enkel comfort

Citroën begint met de 'C' voor comfort en niet met de 'D' voor dynamiek. Maar zoals we al eerder zagen bij de Franse fabrikant, betekent dat niet dat bochtenwerk een geen pretje is. De besturing mist gevoel, maar de weerstand is toereikend en precies. De C5 Aircross voelt degelijk en goed in balans aan, en je kan hem niet veel verwijten, zelfs niet op dynamisch vlak. En op dat vlak drijf je hem uiteindelijk toch niet te ver, om zo het comfort optimaal te benutten.

Benzine, diesel en plug-in

Onder de motorkap is er keuze uit drie opties, één voor elk aandrijftype. Zoals we in de C5 X ontdekten, doet de kleine 1.2 liter turbo benzinemotor met 130 pk en 230 Nm koppel zijn werk uitstekend. Verwacht geen enkele vorm van dynamiek met deze motor, maar hij is meer dan toereikend om de 1.4 ton van de auto te verplaatsen en van zijn keizerlijke comfort te genieten. Deze motor is de enige die met een handgeschakelde versnellingsbak verkrijgbaar is. Veelrijders zullen blij zijn te weten dat er nog steeds een dieselmotor beschikbaar is! Ook die levert 130 pk, maar wel 300 Nm koppel. Daarmee vormen lange afstanden geen probleem.





De C5 Aircross is ook verkrijgbaar in een plug-in hybride uitvoering. Die combineert een 1.6 liter turbo benzinemotor met 180 pk met een 110 pk sterke elektromotor en een batterijpakket met een capaciteit van 13.2 kW onder de achterbank. Het resultaat is een totaalvermogen van 225 pk en 360 Nm koppel. De enige verschillen met de andere aandrijvingen zijn de iets kleinere koffer en de multilink achterophanging om zijn 1.760 kg beter onder controle te houden en wat meer comfort te bieden. Met deze motor geeft dat de Franse auto dan ook het beste van zichzelf. Het moet gezegd dat hij, wat geluidscomfort betreft, het best presteer wanneer hij 100% elektrisch rijdt. Citroën geeft mee dat deze SUV tot 55 km puur elektrisch kan rijden. Ongeacht de gekozen motor biedt deze C5 Aircross uitsluitend voorwielaandrijving.





Hoeveel kost hij? 

De prijzen van de C5 Aircross beginnen bij €30.730 voor de meest eenvoudige uitvoering met benzinemotor en een handgeschakelde versnellingsbak. In hetzelfde uitrustingsniveau, 'Live', moet je rekenen op € 33.245 voor een diesel met automaat. Voor het niveau van comfort, modulariteit en interieurruimte die deze C5 Aircross biedt, is dat niet zo'n hoge prijs om te betalen!

Als je voor de plug-in hybride versie kiest, loopt de rekening wel op. De prijzen starten bij €42.930! Daar komt dan nog € 400 bij voor de 7.4 kW boordlader. Met deze enkel optioneel verkrijgbare lader kan je de oplaadtijd aan een Wallbox terugbrengen van 4 tot minder dan 2 uur, afhankelijk van de installatie. Afhankelijk van het uitrustingsniveau en de opties beschikt de plug-in hybride SUV een WLTP-gehomologeerde CO2-uitstoot van tussen de 31 en 33 g/km.

Ons verdict

De C5 Aircross is in lijn met de laatste modellen van Citroën: extreem comfortabel! Je brengt zonder problemen uren door aan het stuur! Met zijn praktische en moduleerbare interieur lijkt deze SUV de ideale gezinswagen. Kers op de taart zijn de redelijke prijzen voor de versies met een verbrandingsmotor! Jammer, zoals altijd, dat de plug-in hybride technologie financieel wat minder toegankelijk is...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Citroën C5 Aircross? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Citroën C5 Aircross-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Reportage: 1.300 km als ‘elektrische consultant’ met de BMW iX

Reportage: 1.300 km als ‘elektrische consultant’ met de BMW iX

VROOM.be kroop in de huid van een consultant, een verkoper of een architect die kilometers vreet op weg naar zijn klanten. Is dat haalbaar met een elektrische auto?

Vergeten model: Maybach Zeppelin, absolute overdaad!

Vergeten model: Maybach Zeppelin, absolute overdaad!

Vandaag is Maybach een label dat gekleefd wordt op de meest luxueuze modellen van Mercedes. 100 jaar geleden was het echter een op zichzelf staand merk dat enkele van de meest opulente auto’s op de planeet bouwde!

Het einde van de manuele versnellingsbak? Niet voor de M-divisie van BMW!

Het einde van de manuele versnellingsbak? Niet voor de M-divisie van BMW!

Hoewel het rationeel geen elk voordeel biedt, wil BMW ze toch zo lang mogelijk aanbieden op zijn auto’s voor liefhebbers.

Ontdek de 5 geheimen van de nieuwe Citroën C4 X!

Ontdek de 5 geheimen van de nieuwe Citroën C4 X!

De Française trekt de crossover coupé-kaart.

Aanbevolen tests voor jou

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

3,2 /5 Test: Ford Tourneo Connect, zeer goed opgevoed!

Test: Ford Tourneo Connect, zeer goed opgevoed!

Ford heeft de Volkswagen Caddy naar eigen smaak herwerkt om hem aan te bieden als Tourneo Connect. Een gezinstransporter met 7 plaatsen op een moderne, praktische en comfortabele basis.

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Te koop: twee Lotussen van één van de grootste F1-legendes!

Te koop: twee Lotussen van één van de grootste F1-legendes!

Deze Lotus Cortina en Lotus Elan zijn zonder twijfel enkele van de belangrijkste ‘wegmodellen’ uit de geschiedenis van Lotus. De twee exemplaren hebben de reputatie van het merk gemaakt!

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Deze Ferrari 410 Sport Spider Scaglietti, een brutale machine, om niet te zeggen dodelijk in de handen van niet-experts, zou “de beste auto ooit gebouwd” zijn volgens de stichter van het merk, Enzo Ferrari! Zegt dit model je wel niets? Goed nieuws: hij staat te koop...

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Benzine, Automaat

€ 29.999
2021
24.756 km

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km