Testen

Test: Citroën C5 X, anders en interessant!

De C5 X trekt meerdere kaarten. Hij neemt de kenmerken over van breaks en SUV’s, maar zonder deel uit te maken van deze twee segmenten. Citroën definieert hem als een grote reisauto. Maar heeft hij alles in huis om op dat vlak uit te blinken?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 11 maart 2022
  • Citroen
  • 16.986 weergaven
3,7
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 2,5
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Onderscheidend design…
  • Comfort!
  • Gebruiksgemak interieur
  • verhouding prijs/prestaties
  • … maar misschien wat té
  • Soms harde plastics

Citroën is terug in het D-segment met zijn C5 X. Het is geen break, maar ook geen SUV en al helemaal geen berline… Moeilijk om hem op stijlvlak in een vakje te steken, maar een grote reisauto is het wel! Of je er nu van houdt of niet, je kan niet ontkennen dat zijn koetswerk uniek is. Een typische karaktertrek van het Franse merk. Zijn lijnen vloeiden uit de pen van de Belg Pierre Leclercq, de ontwerper van de eerste generatie BMW X6. De man kent dus wel iets van vernieuwende ontwerpen. Deze atypisch gestylede C5 X doet een frisse wind waaien in een markt die grotendeels gedomineerd wordt door drievolume-berlines en hun break-uitvoeringen. Ons hoor je niet klagen.





C4 met hormonenkuur?

Hoewel het koetswerkdesign van deze C5 X eigen is aan het model, met subtiele verwijzingen naar zijn onlangs geïntroduceerde kleine broer, de C4, is het binnenin een heel ander verhaal. Hier zit je in een grote C4! Het interieur, dat zo goed als identiek is aan dat van het compacte model, gaat enkel dankzij een aantal details voor een hoogstaander geheel. Het centrale scherm groeit tot 12 duim en krijgt de meest recente versie van het Stellantis-systeem, dat bekend staat om zijn reactiviteit, personaliseerbaarheid en gebruiksgemak. Kortom, een goed infotainmentsysteem. We zien ook een kleine digitale tellerpartij die summiere, maar voldoende informatie biedt. In optie wordt het geheel vervolledigd met een imposante head-up display die aangenaam is in het gebruik.





Je zit goed in het interieur, zowel voor- als achteraan. Op de tweede zetelrij is de ruimte niet royaal als in een berline met verlengde wielbasis, maar toch zeer ruim. Tel daarbij een koffer van 545 liter die kan groeien tot 1.640 liter wanneer de achterbank neergeklapt wordt, en het ontbreekt deze Française niet aan gebruiksgemak! Alleen jammer dat sommige plastics onder het dashboard wat hard zijn.





Comfort te over

Eens aan het stuur blijft er maar één vraag door ons hoofd spoken: is dit een SUV of een break/berline? Eigenlijk maakt het niet uit, want de zitpositie is aangenaam. Hoger, geruststellend en makkelijker toegankelijk dan een typisch voertuig uit het D-segment, maar minder rechtop dan traditioneel bij een SUV. Kortom, zowel anders als interessant.

Zoals gewoonlijk belooft Citroën comfort tijdens het rijden. En het moet gezegd, het comfort is op de afspraak! Hoewel de autobouwer duidelijk besloten heeft om geen geld te steken in sommige kunststoffen, heeft het dat wel gedaan in zijn elektronisch gestuurde ophanging met dubbele hydraulische aanslagen, maar ook in geluiddempende dubbele beglazing. In het interieur merk je weinig van de geluiden van de wereld om je heen. Als we kritisch zijn, merken we enkel wat beperkte rolgeluiden op die de sereniteit in de cabine verstoren. Maar we doen niet mee aan muggenziften en feliciteren Citroën liever met het geleverde werk.

Wat de vering betreft, heeft het merk het over het gevoel van een "vliegend tapijt". Moeilijk te verifiëren, want vliegende tapijten kom je niet zo vaak tegen. Misschien zou je het een lopende band kunnen noemen. In de praktijk wordt de geringste oneffenheid van de weg perfect uitgewist. Je zou snel gewend geraken aan het sneller over verkeersdrempels rijden, omdat deze C5 X ze zo goed absorbeert. Je kan zeggen dat het legendarische comfort van Citroën terug is.

Niet echt dynamisch, maar... 

Het probleem is dat je je met zo'n zachte en soepele vering niet echt op je gemak voelt bij het naderen van de eerste paar bochten. Zal de C5 X overhellen? Helemaal niet! Hij blijft stabiel en behoudt een gezond rijgedrag. Laten we eerlijk zijn, Citroën heeft comfort boven dynamiek gekozen. Zelfs in de sportstand van de actieve ophanging, rij je niet met het mes tussen de tanden. De besturing is niet erg communicatief en mist precisie, terwijl de remmen wat bijtender zouden mogen zijn. Als je besluit hem tot het uiterste te drijven, heeft de voorkant soms de neiging om de buitenkant van de bocht op te zoeken. Maar hij slaat verre van een mal figuur op het vlak van dynamiek! Zolang je je voet op het pedaal houdt, zijn de bochtensnelheden meer dan redelijk en kan je plezier beleven achter het stuur.

Hybride en benzine

Bij de introductie biedt de C5 X keuze uit drie motoren: een kleine 130 pk sterke 1.2 liter turbo benzinemotor, een grotere 180 pk sterke 1.6 liter turbo benzinemotor, ook op loodvrije benzine, en een plug-in hybride aandrijving. Die laatste voegt een 12.4 kWh batterij en een elektromotor toe aan de 1.6 liter turbo benzine, voor een totaalvermogen van 225 pk.

Hoewel de kleine verbrandingsmotor meer dan voldoende vermogen biedt om de Fransoos te laten schitteren, komt hij in de plug-in versie het best tot zijn recht. Behalve de uitstekende geluidsisolatie van de cabine is ook de elektrische aandrijving geruisloos. In 100% elektrische modus kan er tot 54 km ver gereden worden. Toegegeven, de overgang tussen de twee technologieën is niet altijd perfect, maar nogmaals, het zijn details... En we vergeven hem graag zijn weinige tekortkomingen, want aan de kassa staat ons een aangename verrassing te wachten!

Hoeveel kost hij?

Het instapmodel van de C5 X is er al vanaf € 31.321, en dat voor een 1.2 liter benzinemotor in de Live-uitvoering die tamelijk goed is uitgerust en die meteen het uitstekende comfort biedt van de dubbele hydraulische dempers. Het volgende niveau, Feel, biedt actieve vering voor een prijs vanaf € 34.329, terwijl de Shine-versie een 12 inch centraal scherm en head-up display toevoegt voor een totaal van € 36.538. De krachtigere 180 pk sterke 1.6 liter motor is alleen verkrijgbaar vanaf dit uitrustingsniveau en kost € 38.887. De plug-in hybride begint in de Feel-uitvoering vanaf € 42.527. Een Business-versie voor professionele gebruikers verlaagt de prijs van deze motorisatie tot € 38.115 (€ 31.500 exclusief BTW).





Ons verdict 

Natuurlijk willen we alles in een auto: comfort, interieurruimte, dynamisme, … Maar in een grote reisauto zijn het vooral die twee eerste eigenschappen die van belang zijn. En de C5 X beantwoordt perfect aan deze criteria, met daarbovenop interessante tarieven! Toch is hij niet perfect. Je moet zijn design weten te appreciëren, een design dat hem sterk onderscheidt van de concurrentie. Maar je kan niet ontkennen dat deze Citroën een interessante, meeslepende auto is met een weergaloos comfort!

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Citroën? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Citroën-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

De Duitse bolide is allesbehalve een 'Grand Tourer', maar eerder een sportieve vechtersbaas!

3,6 /5 Test: Ford Ranger Raptor, niet alleen de looks!

Test: Ford Ranger Raptor, niet alleen de looks!

Ford heeft zijn Ranger Raptor eindelijk een krachtige benzinemotor gegeven, waardoor dit vandaag de meest levendige dinosaurus is die je kan vinden!

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Na de V10 van de R8 GT konden we ook kennismaken met de vijfcilinders van de Audi RS3 Performance en de TT RS Iconic Edition! Geen gebrek aan beperkte reeksen bij Audi! Maar ze lijken niet echt op elkaar...

3,8 /5 Test Alfa Romeo Tonale plug-in hybrid Q4: efficiënt, maar ook sportief?

Test Alfa Romeo Tonale plug-in hybrid Q4: efficiënt, maar ook sportief?

De Tonale is een belangrijk model voor Alfa Romeo. Een fiscaal interessante plug-in hybride aandrijflijn moet zijn aantrekkingskracht voor de o zo belangrijke bedrijfswagenmarkt nog verhogen. Maar heeft die versie meer te bieden dan enkel een lage CO2-uitstoot?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km