Testen

Fiat 124 Spider: alles voor de mooie Italiaan

Hoewel er veel MX-5-fans zijn, zijn ze niet allemaal gewonnen voor de lijn van de laatste generatie, die soms als te Japans wordt beschouwd. Hen zal de Fiat 124 Spider zeker kunnen overtuigen!
  • Wouters Bruno
  • 16 juni 2016
  • Fiat
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Geslaagde lijn
  • Rijplezier en algemene beleving
  • Beperkte opbergruimtes
  • Hogere prijs en gewicht dan mazda
  • Identiek interieur als mazda

Fiat speelt op zeker met de nieuwe 124 Spider. Door de nieuwkomer exact vijftig jaar na de eerste Fiat 124 Spider te lanceren, bekennen de Italianen meteen kleur en gaat het net als bij de Fiat 500 voor nostalgie met een trekje “dolce vita”. En na een eerste kennismaking in de omgeving van het Gardameer kunnen we zeggen dat het werkt.

De huidige referentie qua spiders komt al sinds enkele jaren uit Japan. De Mazda MX-5 heeft gedurende vier generaties een benijdenswaardige carrière kunnen uitbouwen zonder echte concurrentie. Dat gaat dan weer niet op voor Fiat: de 57.000 geproduceerde Barchetta’s slaan bleek uit tegenover de miljoen exemplaren van de MX-5!

De Italianen zijn in elk geval een samenwerking aangegaan met Mazda. De Fiat 124 deelt dus heel wat onderdelen met de vierde generatie MX-5, de ND.

Alfa? Nee, Fiat!

Wat oorspronkelijk een Alfa Romeo moest worden, werd uiteindelijk een Fiat. Het oorspronkelijke project uit 2012, waarbij Alfa en Mazda een gemeenschappelijk platform zouden uitwerken, werd geschrapt in 2014. Mazda ontwikkelde zijn nieuwe MX-5 dus alleen, en Fiat leende het platform voor de 124 Spider, die bovendien bij Mazda in Hiroshima wordt geproduceerd.

Is de Fiat dan een kloon van de Mazda? Een espresso met sakésmaak? Nee hoor, Fiat doet zijn eigen ding. Eerst en vooral met de lijn, die het Kodo-design van Mazda overboord gooit, en de atmosferische SkyActiv-motoren van de Japanners. Het designbureau van Fiat tekende een nieuwe lijn, die losjes geïnspireerd is op de emblematische Fiat 124 Spider uit 1966.

1966-2016

Het origineel werd getekend door Tom Tjaarda bij Pininfarina. Zijn ontwerp was relatief sober en weinig spectaculair, maar doorstond toch moeiteloos en met weinig wijzigingen twee decennia. Dat bewijst de juistheid van zijn lijnen. En dat viel de Alfa Romeo Spider niet te beurt, die vaak onterecht aan de smaak van de tijd werd aangepast… Hoewel de wielbasis identiek blijft, is de lengte van de nieuwe Fiat 124 Spider 405 cm, bijna 15 cm meer dan de Mazda.

Het nieuwe design bevat enkele verwijzingen, zoals de dubbele plooi in de motorkap, een knipoog naar de 124 van de tweede generatie, toen die in 1969 een 1.6 kreeg. Ook de honingraatstructuur van het zeshoekige radiatorrooster, de uitgestrekte achterlichten, de koetswerkplooi rond de deurklinken,… de stamboom springt in het oog. En dat is maar goed ook!

Verstop de MX-5

Hetzelfde geldt niet voor het interieur, dat nauwkeurig overgenomen is van zijn donor. Het verschilt nauwelijks van dat van de Mazda, op de kwaliteit van enkele plastics of de keuze van sommige ledersoorten na, zoals op de zetels en het dashboard van onze macchina.

We zouden bijna de inzetstukken in koetswerkkleur missen bovenaan de deuren, een “vintage” detail dat beter bij de 124 past dan bij de MX-5. Zelfs het infotainmentsysteem werd overgenomen. Maar laat dat de pret niet drukken: hoewel het interieur niet verschilt van dat van de Japanner, mist de cockpit van de Fiat geen uitstraling en is het een aangename omgeving. Op het gebrek aan opbergruimtes na…

Naast zijn Latijnse uiterlijk verschilt de 124 Spider nog van zijn Japanse broer onder de motorkap. Fiat nam de SkyActiv-motoren van Mazda niet over, maar koos voor de 1.4 MultiAir, die het mooie weer maakt onder de motorkap van verschillende auto’s van de FCA-groep. Hier is hij goed voor 140 pk en 240 Nm, en perfect aangepast aan de spirit van de auto.

Andiamo!

Hij is iets minder snedig dan de Japanner, maar de Fiat blijft comfortabel in alle omstandigheden, en blijft zowel aan cruisetempo als aan Italiaans tempo aangenaam om te sturen. De ophanging is dus afgesteld op comfort, maar het weggedrag moet daar nauwelijks voor boeten: het blijft gezond en aangenaam.

De zesbak van Mazda verdient alleen pluspunten, al is de tweede versnelling iets te lang om in de goede versnelling uit een nauwe bocht te komen: het turboblok is onder de 2.500-3.000 tpm weinig expressief, waardoor je soms terug moet schakelen naar eerste. Op dit detail na biedt de 1.4 uitstekende prestaties, met uiteraard stevige hernemingen in middelhoge toeren, en een aangenaam geluidsniveau, waardoor lange afstanden niet vermoeien.

Abarth

We konden ook kort even de Abarth 124 Spider proberen, die meer (misschien te veel) de aandacht trekt. De motor is hier goed voor 170 pk en laat zich via de Record Monza-uitlaat horen. De uitrusting wordt aangevuld met een sperdifferentieel en Bilstein-dempers.

De aankleding is spectaculair, met specifieke bumpers, een matzwarte motorkap en kofferklep, en natuurlijk het obligate spatje rood (spiegels, spoiler, interieur).

Hoewel de Fiat ons volledig wist te overtuigen met zijn aangename rijgedrag, toch wisten deze preproductiemodellen van Abarth nauwelijks hetzelfde te doen. De uitlaat is luid, en het rijgedrag van de auto is niet aangepast, met duidelijke koetswerkbewegingen, terwijl we een veel snediger weggedrag verwacht hadden.

Dolce vita

Over de looks heeft iedereen zijn mening, maar wij verkiezen de eenvoudige elegantie van de Fiat. Een definitief oordeel kunnen we natuurlijk nog niet vellen over een auto die nog niet volledig klaar is, en waarvan het rijgedrag nog voor de productie kan veranderen.

De Fiat is in elk geval geslaagd, en is een heel andere auto dan de Mazda. Zij die niet van de stijl van de MX-5 houden, vinden hier een alternatief. Nostalgici naar de sixties en andere liefhebbers van “la dolce vita” zullen ook hier hun gading vinden, net als zij die vertrouwd zijn met veel koppel in middelhoge toeren. Niet iedereen zweert bij de hoge toeren van atmosferische motoren. De Fiat 124 gaat een mooie toekomst tegemoet!

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters, Manufacturer. Source ©: Fiat.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km