Testen

Test: Fiat Panda en 500 Hybrid, een stap vooruit

In afwachting van de eerste elektrische Fiat voor Europa verlaagt het merk uit Turijn alvast de koolstofuitstoot van zijn twee meest populaire modellen: de Panda en de 500.
  • Bouland Felix
  • 28 februari 2020
  • Fiat
3,1
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 2,5
    Uitrusting
  • 2,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • CO2-uitstoot onder de 90 g/km
  • Meer comfort
  • Soepele motorversie
  • In Panda enkel voor City Cross-versie
  • Stroeve bediening versnellingsbak
  • Stugge ophanging 500

Test: Fiat Panda en 500 Hybrid, een stap vooruit

De vergroening van het gamma van Fiat is niet gewoon een verplichting, het kan gewoon niet anders. En hoe begin je dan beter dan bij de meest populaire modellen? Want ja, de Panda en de 500 zijn duidelijk de twee ‘melkkoeien’ van het merk. De eerste viert dit jaar zijn 40ste verjaardag maar is nog steeds de bestverkochte auto van Italië. Beter nog: de 500 is zelfs het bestverkochte model van alle merken van de groep Fiat Chrysler Automobile.

Test: Fiat Panda en 500 Hybrid, een stap vooruit

Met de grote trom?

Fiat is duidelijk trots op zijn keuzes en stelt de twee modellen voor met de slogan “de hybride volgens Fiat”. Verwacht nochtans geen technologisch wonderkind dat andere hybrides de broek afdoet met een mussendorst. De hybride “volgens Fiat” is gewoon een mildhybride van 12 volt.

Test: Fiat Panda en 500 Hybrid, een stap vooruit

Gammalogica

Anderzijds past zo’n milde hybridisering perfect bij auto’s die in de basis betaalbaar moeten zijn en voor de stad zijn bedoeld. De technologie is namelijk relatief goedkoop en kan toch voordelen bieden. De introductie ervan gaat bovendien gepaard met een nieuwe zesversnellingsbak en een nieuwe motor. In zijn eerste atmosferische versie is het nieuwe modulaire Firefly-blok een driecilinder van 1,0 liter.

Test: Fiat Panda en 500 Hybrid, een stap vooruit

Een beetje volstaat

Dit nieuwe torretje ontwikkelt in totaal 70 pk en 92 Nm aan koppel. In deze op zuinigheid afgestelde versie is hij gekoppeld aan een riemaangedreven alternator-starter van 3,6 kW. Het systeem van 12V tot slot wordt gevoed door een kleine lithium-ionbatterij die onder de bestuurdersstoel is opgesteld.

Test: Fiat Panda en 500 Hybrid, een stap vooruit
Test: Fiat Panda en 500 Hybrid, een stap vooruit

Indrukwekkende resultaten

Net zoals de andere modellen met een milde hybridisering recupereert het systeem van Fiat stroom tijdens vertragen en remmen om die dan te hergebruiken bij het vertrekken of hernemen. Dankzij hun extra batterij kunnen de hybride Fiats bovendien hun motor onder de 20 km/u het zwijgen opleggen, bijvoorbeeld bij het naderen van een rood verkeerslicht. Een en ander drukt uiteraard het verbruik en de CO2-uitstoot. Zo verlaagt de 500 zijn uitstoot met 19 procent (88 g/km) terwijl de Panda een veel drastischer reductie bereikt door van 130 naar 89 g/km te gaan (-31 procent).

Test: Fiat Panda en 500 Hybrid, een stap vooruit

Meer comfort

Tijdens het rijden maakt deze nieuwe motorversie alleen maar betere auto’s van de Fiatjes. De kleine ‘duw in de rug’ bij het wegrijden is weliswaar onvoelbaar, maar vooral het stilleggen en weer opstarten van de motor is sterk verbeterd. Het comfort gaat er daarnaast nog op vooruit door de goede geluiddemping van de nieuwe driecilinder. Ons reële testverbruik tijdens een korte rit door de straten van Bologna, waar we werden gedwongen tot een ‘Italiaanse rijstijl’, klokte af op een gemiddelde van zo’n 5,0 l/100 km voor beide modellen. Respectabel.

Test: Fiat Panda en 500 Hybrid, een stap vooruit
Test: Fiat Panda en 500 Hybrid, een stap vooruit

Een "beetje" meer

De nieuwe motorversie met de naam Hybrid kost toch een stevige 1.000 euro meer dan de 1.2 van 69 pk. In de 500 is deze ‘groene’ versie verkrijgbaar met alle uitrustingsniveaus en kost hij minstens 13.334 euro. Maar de Panda pakt de zaken anders aan en reserveert de mildhybride motor voor de City Cross (12.174 euro).

Test: Fiat Panda en 500 Hybrid, een stap vooruit

Ons verdict

Met zijn nieuwe mildhybride motor zet Fiat een stap in de goede richting. De 500 en Panda worden zuiniger en comfortabeler, zonder hun betaalbare aspect te verliezen.

Test: Fiat Panda en 500 Hybrid, een stap vooruit

Meer lezen over:

Over de auteur: Bouland Felix Als zoon van een familie van autogekken is Félix Bouland letterlijk in de wieg gelegd voor de job. Hij is gepassioneerd door alles wat rijdt, onafhankelijk van het soort motor. Al heeft hij wel een zwak voor oldtimers met innovatieve technologie en voor mooi gevormde koetswerken.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,2 /5 Test: BMW i5 M60 xDrive, de complete atleet

Test: BMW i5 M60 xDrive, de complete atleet

Het is aan de BMW 5 Reeks om over te schakelen op elektrisch rijden als i5. Voor de gelegenheid krijgt hij ook een explosieve M60 xDrive-topversie. Is de zakenberline daarmee ook een sprintkampioen?

3,8 /5 Test: Volkswagen ID.7, de nieuwe vaandeldrager

Test: Volkswagen ID.7, de nieuwe vaandeldrager

De nieuwe ID.7 tilt het elektrische gamma van Volkswagen naar een hoger niveau, met nieuwe technologie en tot... 700 km rijbereik!

3,6 /5 Test: Hyundai Kona Electric, steeds volwassener

Test: Hyundai Kona Electric, steeds volwassener

De elektrische SUV Hyundai Kona heeft een tweede leven gekregen en is daarmee ook een pak groter geworden. Is hij daarmee ook praktischer geworden voor dagelijks gebruik?

3,6 /5 Test: Smart #1, vrolijke kleine premium elektrische SUV

Test: Smart #1, vrolijke kleine premium elektrische SUV

De Smart #1 overtuigt meer met zijn technologie en zijn design dan met zijn grootte. Heeft hij het in zich om zijn stempel te drukken op de elektrische SUV-markt?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
5 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 56.000
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 21.990
2021
33.000 km