Testen

Test: Fiat Tipo Station Wagon, de break voor wiskundige families

Met de Tipo keert Fiat terug naar zijn roots: een simpele, praktische en (relatief) betaalbare auto, met een snufje Italiaanse stijl. Is de breakversie net zo interessant als de hatchback?

  • Maloteaux  Olivier Maloteaux Olivier
  • 14 november 2023
  • Fiat
3,6
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Interessante prijs/kwaliteitsverhouding
  • Aangename en vrij zuinige mild hybride motor
  • Simpele en efficiënte connectiviteit
  • Geen instapmotoren meer
  • Te kunstmatig stuurgevoel
  • Donker, somber dashboard

Naast de vijfdeurs hatchback bestaat de Tipo nog steeds als ‘SW’. Een break die in 2016 het levenslicht zag en die eind 2020 een facelift kreeg. Het model is ook nog als Cross te krijgen met een avontuurlijke look en een verhoogde ophanging.

Gewoon of Cross

De eerste Tipo stamt uit 1910, wat slechts enkele jaren na de geboorte van het merk is. En dat Fiat de naam Tipo van onder het stof heeft gehaald, is omdat het merk wil terugkeren naar zijn roots. Met deze compacte middenklasser en break keert de Italiaanse constructeur terug naar de tijd waar men simpele, maar stijlvolle modellen produceerde. Een recept waarmee het merk uit Turijn zijn succes heeft opgebouwd. De Tipo uit de 21e eeuw is daarom een auto die veel biedt voor niet al te veel geld, zonder zijn uiterlijk te verwaarlozen.



Eind 2020 kreeg de Tipo een facelift, met een nieuwe neus en LED-koplampen. De facelift bracht ook een Cross-versie met zich mee, met een SUV-look dankzij zijn plastic koetswerkbeschermers en zijn met 4 cm verhoogde ophanging.

Connectiviteit zonder poespas

Aan boord bracht de facelift een nieuw en personaliseerbaar digitaal instrumentenpaneel van 7 inch met zich mee, in plaats van de klassieke analoge tellers. Centraal op het dashboard staat een aanraakscherm van 10,25 inch waarmee je een modern multimediasysteem bedient (Uconnect 5), dat ook draadloos kan verbinden met Apple CarPlay en Android Auto. Een interface zonder poespas maar ook zonder lacunes, dat ook echt aangenaam en efficiënt is in gebruik. Ook een inductielader voor smartphones wordt aangeboden.

De Tipo liet ook zijn rijhulpsystemen vernieuwen en beschikt voortaan over de nieuwste technologie op dit gebied: verkeersbordherkenning, rijstrookassistent, dodehoekmonitor en adaptive cruise control zijn allemaal beschikbaar.

Compacte maar ruime break

Vooraan zijn er enkele harde plastics te zien, maar het dashboard is niet onaantrekkelijk: het ziet er niet goedkoop of ‘low-cost’ uit. Het design is enkel nogal donker en zeer klassiek, maar de aankleding zit goed in elkaar.

De sterkte van de Tipo SW zit hem in zijn praktische kant en zijn binnenruimte, die simpelweg royaal is. De beenruimte op de achterbank is niet groter dan die van de hatchback (de wielbasis blijft gelijk), maar de koffer wint sterk aan volume en meet hier 550 liter met de achterbank overeind, wat deze break zowat in het midden van zijn segment plaatst, zonder meer.

Standaard mild hybride

Aanvankelijk kon je de Tipo krijgen met goedkopere diesel- en benzinemotoren, waaronder een 1.0 turbo-driecilinder van 100 pk die het model goed afging. Vandaag blijft er nog maar één mogelijkheid over: de ‘grote’ 1.5 turbo-viercilinder. Met zijn 130 pk is deze motor duidelijk op zijn gemak onder de kap van deze compacte break. Er is ook geen manuele versnellingsbak meer om het ritme aan te geven, enkel nog een robotbak met dubbele koppeling en 7 versnellingen, die over het algemeen goed werk levert, hoewel hij soms durft twijfelen als je het gaspedaal vloert.



In deze versnellingsbak zit ook een kleine elektromotor verstopt, die gevoed wordt door een batterij op 48 V die automatisch bijgeladen wordt tijdens het rijden (rechtstreeks door de benzinemotor of door remenergie terug te winnen). Inderdaad, de Tipo is een milde hybride. Maar niet de eerste de beste: in tegenstelling tot de meeste microhybrides, kan de elektromotor in dit geval de auto op zijn eentje aandrijven (maar enkel als je traag rijdt en het gaspedaal lichtjes induwt). Dat maakt hem iets rustiger in de stad en zorgt voor een lager verbruik. De dorst hangt natuurlijk af van hoe hard je het gaspedaal induwt, maar wij wisten een gemiddelde van 6 l/100 km te halen tijdens onze test.

Een beetje stijf, maar efficiënt

Qua rijgedrag is deze Fiat niet de zachtste break qua ophanging, maar oncomfortabel kan je hem ook niet noemen. Gewoon een beetje droog. Dat zorgt echter voor een goede koetswerkcontrole en dus een dynamische wegligging. En, als goede gezinswagen, reageert hij ook zeer veilig in extreme situaties. We stoorden ons enkel aan zijn besturing, dat te licht is en een te kunstmatige feedback geeft.

Prijs Fiat Tipo Station Wagon

Zoals vermeld in de inleiding, was de Tipo oorspronkelijk bedoeld als budgetmodel. Ter herinnering: deze break begon zijn carrière in 2016 met een prijs van 16.700 euro (met, toegegeven, een atmosferische 1.4-benzinemotor van de oude stempel met 95 pk). Maar met de esthetische en mechanische evoluties is de prijs ook toegenomen. Vandaag kan je de Tipo SW enkel nog krijgen met een moderne mild hybride aandrijflijn van 130 pk met een automaat, waarmee de goedkoopste Tipo SW tegenwoordig zo’n 26.750 euro kost. Dat is best veel voor een mainstreammodel. Maar met een vergelijkbare motor en versnellingsbak is de Tipo break nog steeds goedkoper dan zijn concurrentie. Ter vergelijking: de goedkoopste VW Golf Variant (1.0 TSI 110 pk non-hybride met manuele versnellingsbak) kost tegenwoordig 33.000 euro zonder opties...

Ons verdict

De Fiat Tipo SW is een rationele en ruime compacte break, maar vervelen doet hij niet. Een interessante auto, dus. Jammer dat er geen goedkopere motoren meer beschikbaar zijn. Er is enkel nog een krachtige mild hybride aandrijflijn, die ook een hoger prijskaartje met zich meebrengt. Dat gezegd zijnde, geeft deze Italiaanse break je nog steeds meer waar voor je geld ten opzichte van de concurrentie...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Fiat Tipo ? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Fiat Tipo zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Maloteaux  Olivier
Over de auteur: Maloteaux Olivier Het autovirus heeft Olivier al in zijn kindertijd besmet. Later volgde een passie voor journalistiek. Hij moest vervolgens alleen nog maar de twee combineren. Olivier is geïnteresseerd in alle soorten auto's uit alle tijdperken, ongeacht de techniek onder het koetswerk. Al heeft hij toch een lichte voorkeur voor coupés en roadsters met een karaktervolle motor...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km