Testen

Test: Ford Fiesta ST Edition, tot overmaat van plezier

Wie met een Ford Fiesta ST rijdt, verzekert zich al van scheppen rijplezier. Als je daar dan ook nog eens de mogelijkheid aan toevoegt om de ophanging met de hand bij te regelen, worden de sensaties dan nog versterkt? Het antwoord ontdekken we aan het stuur van de beperkte reeks ST Edition met verstelbare KW-schokdempers.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 29 april 2021
  • Ford
3,9
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 5,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Onmiskenbaar dynamisch rijplezier
  • Prestaties
  • Rijgedrag ‘à la carte’
  • Beperkt interessant voor ‘nieuwelingen’
  • Prijs

Test: Ford Fiesta ST Edition, tot overmaat van plezier

Wie van sturen houdt, weet duivels goed dat Ford er een erezaak van maakt om het dynamische rijplezier van zijn producten voor de Europese markt te verzorgen. Dat geldt al voor de ‘burgerlijke’ modellen, maar uiteraard nog veel meer voor sportieve auto’s. Zoals bijvoorbeeld de Fiesta ST, waarvan de derde generatie liefhebbers van bommetjes al sinds 2018 verblijdt.

Test: Ford Fiesta ST Edition, tot overmaat van plezier

500 exemplaren

Maar hoewel het om een sportieve ‘niche’ gaat, moest het team dat hem ontwikkelde nog steeds een aantal compromissen sluiten, vooral om de kosten te drukken en een zekere dagelijkse bruikbaarheid te vrijwaren. Maar er is goed nieuws: Ford heeft ook de gewoonte om radicale speciale of beperkte reeksen te ontwikkelen van zijn sportieve modellen. Kijk maar naar de vroegere Focus RS 500 of Fiesta ST 200.

Test: Ford Fiesta ST Edition, tot overmaat van plezier

Deze derde Fiesta ST wijkt niet van die regel af met deze Fiesta ST Edition, waarvan slechts 500 exemplaren worden gemaakt voor Europa. Het model is bedoeld voor (hoofdzakelijk Britse) puristen en andere klanten die verzot zijn op trackdays, en wij mochten hem aan de tand voelen op de testpiste van Ford in Lommel. Een ideaal speelterrein om te proeven van het subtiele plezier dat deze Fiesta biedt, die in de eerste plaats wordt gekenmerkt door zijn verstelbare ophanging van KW.

90 gelukzakken

We komen er nog op terug. Maar eerst vermelden we nog dat België oorspronkelijk een quotum van 50 exemplaren toegewezen had gekregen van deze Fiesta ST Edition, maar dat de invoerder erin geslaagd is om er daar nog 40 bij te krijgen dankzij het succes dat het model bij ons kent. Die exemplaren zijn trouwens gemakkelijk te herkennen, aangezien ze enkel worden geleverd in de kleur Azura Blue en met een dak en een paar andere details in glanzend zwart.

Test: Ford Fiesta ST Edition, tot overmaat van plezier

Test: Ford Fiesta ST Edition, tot overmaat van plezier
Test: Ford Fiesta ST Edition, tot overmaat van plezier

Een ander praktisch detail dat je kan herkennen: in tegenstelling tot de ‘gewone’ ST, die ook als vijfdeurs verkrijgbaar is, wordt deze radicale reeks enkel met drie deuren geleverd.

Specifiek stuurwiel

In het interieur valt de verschijning op van het nieuwe stuurwiel uit de Puma ST. In vergelijking met dat van de andere Fiesta ST’s kan je hier met een tik van je duim de Sportstand inschakelen dankzij een extra schakelaar (S) naast de Mode-knop. Die laatste blijft echter wel nog nodig om de stand Race te kunnen activeren.

Test: Ford Fiesta ST Edition, tot overmaat van plezier
Test: Ford Fiesta ST Edition, tot overmaat van plezier

Voor de volledigheid vermelden we ook nog de specifieke toetsen in ‘koolstofvezeleffect’ op het dashboard van deze ST Edition en de toevoeging van smurfblauwe stiknaden in het interieur (vooral op de uitmuntende Recaro-kuipzitjes).

Test: Ford Fiesta ST Edition, tot overmaat van plezier

Identiek hart…

Laat ons snel naar de motor gaan. Hoewel het ontwikkelingsteam graag de vijs wat meer had opengedraaid om de driecilinder uit de Fiesta ST wat meer te boosten teneinde het verzamelaarsstatuut van deze beperkte reeks kracht bij te zetten, maakten de Europese CO2-beperkingen dergelijke motoraanpassingen lastig. Onder de motorkap van de ST Edition ligt dus nog steeds de 1.5-turbo van 200 pk (bij 6.000 o/m) en 290 Nm (tussen 1.600 en 4.000 o/m) van de andere ST’s. Toch is die motor al overtuigend en demonstratief genoeg om de Fiesta voort te stuwen. Uiteraard wordt de ST Edition standaard uitgerust met het pack ST Performance dat op de ‘gewone’ ST een optie is, en dat vooral een sperdifferentieel met zich meebrengt.

Test: Ford Fiesta ST Edition, tot overmaat van plezier

… maar sportschoenen

Het interessante van deze ST Edition zit hem vooral in de verbinding met de weg. Om het onafgeveerde gewicht te beperken staat hij op nieuwe 18-duimvelgen met 10 spaken, die 2 kilo per velg lichter zijn.

Test: Ford Fiesta ST Edition, tot overmaat van plezier

Maar deze Fiesta ST Edition krijgt vooral verstelbare schokdempers van KW. In zijn basisversie ligt de Fiesta ST Edition vooraan 15 millimeter lager en achteraan 10 millimeter.

À la carte

De koetswerkhoogte kan worden versteld in functie van de voorkeur van de bestuurder dankzij een sleutel die bij de ‘kit’ van de auto wordt geleverd.

Test: Ford Fiesta ST Edition, tot overmaat van plezier

Maar liefhebbers kunnen het temperament van hun Fiesta ST vooral bepalen door te spelen met de ijking van de in- en uitgaande slag van de schokdempers. Daar heb je geen sleutel voor nodig: het ‘volstaat’ te draaien aan kleine knopjes boven- of onderaan de vier schokdempers. Voor de compressie zijn 12 stappen voorzien, voor het uitveren 16. Uiteraard zal dit maneuver wel een stuk gemakkelijker zijn als je een brug hebt (en wat bekleding wegneemt).

Test: Ford Fiesta ST Edition, tot overmaat van plezier
Test: Ford Fiesta ST Edition, tot overmaat van plezier

Test: Ford Fiesta ST Edition, tot overmaat van plezier

Maar het verstellen, bijvoorbeeld tussen twee runs bij een circuituitstap, blijft ook mogelijk met behulp van een degelijke krik, als je geen schrik hebt om op de grond te gaan liggen.

Receptenboek

De toegevoegde waarde van deze ST Edition zit hem echter nog meer in de Performance Guide die aan elke klant wordt geleverd. Dit ‘receptenboek’ zit vol tips om je te helpen om bijvoorbeeld de juiste bandendruk en de precieze ijking voor vier specifieke situaties uit te kiezen: op de openbare weg (de standaard regeling waarmee de auto wordt geleverd), een hobbelig circuit zoals de Nordschleife (verfijnd door het team van Ford Performance op het beroemde Duitse circuit), een perfect vlak circuit van Grand Prix-kwaliteit en, tot slot, hobbelige secundaire wegen (een meer rallyachtige afstelling).

Test: Ford Fiesta ST Edition, tot overmaat van plezier

Dankzij de grote verstelbaarheid van de KW-schokdempers kan je nog wat verder gaan in de extremen als je een wat stuggere of net een meer soepele demping wenst.

Zoals een pro

Voor wie nog wat verder wil gaan met de afstelling van zijn wagen biedt de Performance Guide ook nog advies om de koetswerkhoogte te verfijnen en om het parallellisme en het camber van de Fiesta ST te regelen. De mogelijkheden zijn nagenoeg eindeloos, maar wij hebben de afstelling van ‘onze’ ST Edition niet zo ver kunnen drijven tijdens onze korte kennismaking.

Test: Ford Fiesta ST Edition, tot overmaat van plezier

Ballet

Wanneer je overschakelt van een standaardinstelling naar een andere die het team van Ford Performance aanbiedt, dan voel je wel in welke mate het rijgedrag van de Fiesta ST kan worden verfijnd in functie van de omstandigheden (hobbelwegen, glad asfalt, droge of natte weg enzovoort) en van je rijstijl. Het resultaat is ofwel een Fiesta ST die neutraler rijdt, met een snedige voortrein en een drastische inperking van rolneigingen, of omgekeerd een auto met een meer levendige achtertrein die onze Belgische plattelandswegeltjes aan een indrukwekkende snelheid kan verteren.

Test: Ford Fiesta ST Edition, tot overmaat van plezier

Het belangrijkste is dat de Fiesta ST Edition onder geen omstandigheden ooit karikaturaal wordt. Hij blijft steeds voldoende progressief en ‘comfortabel’, zelfs met zijn circuitgerichte ijking (meer dan bijvoorbeeld een Mini GP), maar ook ‘snedig’ in een meer rallygerichte afstelling.

Zijn geheime wapen om een glimlach op je gezicht te toveren blijft echter de bereidwilligheid van zijn achteras. Zijn kont is steeds bereid om bochten om te glijden bij de minste aansporing door bestuurder. Die oefeningen zijn des te plezieriger omdat het ESP volledig kan worden uitgeschakeld (iets wat zelfs bij sportwagens steeds zeldzamer wordt), of heel tolerant kan worden ingesteld in de Sport-stand, waarbij het je indien nodig echter nog wel op het rechte spoor kan brengen.

Test: Ford Fiesta ST Edition, tot overmaat van plezier

Hoeveel kost hij?

Er blijft natuurlijk nog de hamvraag hoeveel deze Fiesta ST Edition dan moet kosten. Reken op 32.975 euro, of ruwweg een supplement van zo’n 4.000 euro in vergelijking met de Fiesta ST Ultimate (28.855 euro) waar deze beperkte reeks van is afgeleid. Dat blijft een heel ‘aanvaardbaar’ bedrag voor deze ‘mini-rijschool’ die zoveel opwinding brengt. Het laatste bommetje dat ons zoveel rijplezier bood was de Toyota GR Yaris, die ter vergelijking bijna 39.000 euro kost in zijn versie High Performance.

Ons verdict

In alle eerlijkheid blijft een ‘gewone’ Fiesta ST (met ST Performance Pack) het best aangepast aan bestuurders die op zoek zijn naar een klein sportief autootje dat zowel opwindend als veelzijdig is. Maar voor wie in aanraking wil komen met de wereld van de autosport en zijn auto wil leren afstellen in functie van de omstandigheden profileert deze ST Edition zich als een zeer interessante auto.

Test: Ford Fiesta ST Edition, tot overmaat van plezier

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Ford Fiesta ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Ford Fiesta zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km