Testen

Test: Ford Focus ST Track Pack, haute cuisine op vier wielen

Niet het type dat genoegen neemt met een dagschotel? Dan kan het nieuwe optionele Track Pack voor de Ford Focus ST je misschien bekoren. Daarmee is het genieten à la carte! Een verslag met een brede glimlach vanop de testpiste van Ford in Lommel.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 15 mei 2023
  • Ford
3,4
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 2,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 1,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Naar wens instelbare ophanging
  • Algemene rijdynamiek
  • Ouderwetse sportieveling
  • Levendige 2.3 EcoBoost
  • Nog steeds dagelijks bruikbaar
  • Meerwaarde instelbare ophanging voor niet-gevorderden?
  • Bijna premium totaalprijs

Herinner je je nog de Fiesta ST Edition die we in 2021 konden ontdekken? Een beperkte reeks van 500 exemplaren van het compacte bommetje, die zich onder meer onderscheidt met een instelbare ophanging van KW. Daarmee kan de bestuurder tijdens trackdays het contact met de grond afstemmen op de omstandigheden. Vandaag, in de nasleep van de facelift die de hele Focus-familie heeft ondergaan, is het aan zijn grote broer Focus ST om op dezelfde manier aangepakt te worden.

Onbeperkt plezier

Het grote verschil met de Fiesta ST Edition: in dit geval hoef je niet bij de eerste gelukkigen te zijn om te kunnen genieten van het pakket. In het geval van de Focus is het Track Pack namelijk een optiepakket dat niet beperkt wordt qua aantal, voor iedereen die zijn Focus ST naar een hoger sportief niveau wilt brengen. Nog een verschil met de Fiesta ST Edition: het Track Pack voor de Focus ST omvat ook een versterkt remsysteem, geleend van de (zware) Mustang Mach-E om het plezier tijdens intensief circuitgebruik te verlengen.



Grote remmen, plakkerige banden en instelbare ophanging

De aanpassingen die het Track Pack omvat, moeten dus voor meer en langer rijplezier zorgen voor sportieve chauffeurs die graag een rondje op het circuit rijden. Te beginnen met de 10% grotere Brembo-remmen (363 mm tegenover 330 mm standaard) met vier vaste zuigers. Het plezier gaat door met de gesmede lichtmetalen velgen van 19 inch, die 10% lichter zijn om het onafgeveerde gewicht te beperken. Daarrond zitten plakkerige semislicks van Pirelli (P Zero Corsa) die speciaal in samenwerking met Ford Performance zijn ontwikkeld - vandaar het FP-logo op de zijwangen. En de kers op de taart komt natuurlijk van de instelbare ophanging van KW Automotive.

Á la carte

Er zijn twaalf kliks voorzien om de compressie te regelen, en zestien voor de rebound. Om de Focus ST nog sportiever te maken met zijn Track Pack, werken de dempers samen met speciale veren die 50% stijver zijn en de rijhoogte met 10 mm verlagen ten opzichte van een standaard Focus ST. Maar ook de hoogte van het koetswerk kan je instellen met een speciale sleutel. De Focus ST Track Pack kan daarmee nog 15 mm lager worden gezet, moest je dat willen, een instelling die je best bewaart voor een biljartglad circuit.

Zwarte accenten

Voor de volledigheid krijgt de Focus ST met Track Pack ook enkele specifieke cosmetische details om hem te onderscheiden van de rest van de familie. Naast de algemene veranderingen die zijn doorgevoerd voor de facelift van de Focus ST (zoals de plaatsing van het merklogo in het midden van de grille, of de toevoeging van de opvallende Mean Green-lakkleur), krijgen de modellen met het Track Pack enkele details die in glanzend zwart zijn afgewerkt (dak, spoiler, diffusor, spiegelkappen, enzovoort).

Voordat we de Italiaanse banden opwarmen op het testcircuit van Lommel, willen we nog even stilstaan bij de nieuwe sportzetels ontwikkeld door Ford Performance, die op 14 manieren ingesteld kunnen worden en daarmee de perfecte balans vormen tussen comfort en houvast. Maar de facelift van de Focus ST heeft ook een nieuw en groot centraal aanraakscherm (13,2 inch) dat standaard wordt meegeleverd. Daarmee wordt het dashboard van de hot hatch direct een pak moderner dan bij de Focus ST uit 2019.

Beperkt door CO2

Zoals ook het geval bij de Fiesta ST Edition, heeft het ontwikkelingswerk zich gericht op de ophanging. Gezien de huidige CO2-uitstootnormen is de motor niet aangepast voor het Track Pack. Dat gezegd zijnde, is de 2.3 EcoBoost van 280 pk en 420 Nm al levendig genoeg. Veel meer heb je dus niet nodig! Het Track Pack kan je echter enkel bestellen op de meest 'pure' versie van de Focus ST, dus enkel de vijfdeurs hatchback met een manuele versnellingsbak. De break en de ST met 7-trapsautomaat komen dus niet in aanmerking.

Hoe werkt het?

Om de setup van de ophanging aan te passen, moet je meer doen dan op een knop op het aanraakscherm drukken. Het gaat hier om een passieve ophanging die manueel ingesteld dient te worden. Je moet dus je handen vuil maken. Als je geen schrik hebt om even op de grond te gaan liggen, volstaat een simpele krik om de aanpassingen te doen. Je kan dus de setup veranderen in de pitlane tussen twee circuitsessies door. Maar het gemakkelijkst is natuurlijk een volwaardige brug, zoals in het technisch centrum van Lommel.

Tijdens de testsessie hebben we wat gespeeld met de setup van de ophanging. Om beginnende piloten te begeleiden naar de best mogelijke instellingen afhankelijk van het soort circuit, zit er een soort 'receptenboek' bij het pakket. Daarin vind je de ideale afstemming voor de compressie en de rebound van beide assen voor verschillende omstandigheden: comfort, GP Mode (vlak circuit), B-road (bochtige binnenwegen) en Nordschleife (hobbelig circuit).

Nog steeds veelzijdig

Qua comfort is de Focus ST Track Pack een beetje harder dan een klassieke Focus ST, door zijn stijvere veren. Maar het blijft binnen de perken, waardoor je hem nog steeds zonder problemen dagelijks als gezinswagen zou kunnen inzetten. Vooral omdat de Focus ST is uitgerust met een elektronisch geregeld sperdifferentieel, dat zeer discreet blijft bij normaal gebruik en niet trekt aan het stuurwiel. Op een bochtige en verlaten binnenweg kunnen we echter al genieten van een efficiënt rijgedrag in de Race-modus. Met een agressiever afgestelde sper ligt de Focus ST op rails tijdens het hernemen, terwijl de zachtere instellingen voor de demping helpen om een speelse balans te bewaren.

GP voor de snelste rondetijden

Met de 'GP'-setup verandert de Focus ST van karakter. Hij stuitert wat meer op hobbelige wegen en filtert de oneffenheden minder weg, maar hij wint ook aan precisie in de bochten. De ideale instelling om de snelst mogelijke rondetijden te behalen op het circuit, dus! Het koetswerk blijft vlak, de voortrein laat zich precies plaatsen in de bochten en de achteras volgt braaf het traject voor een maximale efficiëntie. De lastwissels worden zonder vertraging verwerkt om supersnel de bochten aan elkaar te rijgen. Met de uitstekende grip van de semislicks en het actieve differentieel in de Race-modus kan je hiermee echt het maximale uit de viercilinder EcoBoost halen.

B-road, voor speelvogels

Maar om eerlijk te zijn, heeft de Focus ST Track Pack ons het meest verleid in zijn B-road-setup, die wat wegheeft van een rallymodus. De ophanging verwerkt de gaten en hobbels met een indrukwekkende efficiëntie, waardoor de auto kan zweven over de oneffenheden zonder overtollige bewegingen, en dat aan een duizelingwekkend tempo. Daarnaast kan je dankzij de versoepelde rebound op de achteras spelen met de gewichtsbalans, wat voor gecontroleerd overstuur zorgt wanneer je dat wil. Natuurlijk kan je met de Focus niet dezelfde wendbaarheid bereiken als met de Fiesta ST Edition in dezelfde omstandigheden. Met zijn langere wielbasis, zijn hogere gewicht en zijn meer alledaagse inborst blijft de Focus ST wat minder speels dan zijn kleine broertje als je hem forceert. Maar hij biedt nog steeds een ouderwets rijplezier!

Prijs Ford Focus ST Track Pack

Daarmee hoeven we het enkel nog over de prijs van dit speelgoed te hebben. Reken op 3.675 euro om te kunnen genieten van het Track Pack, bovenop de prijs van de Focus ST hatchback met manuele versnellingsbak (44.430 euro). Dat geeft een totaal van 48.105 euro. Is dat duur? Gezien de hoogwaardige onderdelen, niet echt. Maar daarmee schuift de prijs van een 'gewone' hot hatch wel op naar die van een premium sportieveling. Een Hyundai i30 N heeft een instapprijs van 39.299 euro, terwijl je 43.300 euro aftikt voor een Volkswagen Golf GTI. Dat komt dichtbij de 48.400 euro voor een BMW 128 ti of 52.960 euro voor een Audi S3 Sportback, om maar een paar voorbeelden te noemen.

Ons verdict

Eerlijk gezegd zal de 'gewone' Focus ST al in de smaak vallen bij chauffeurs die op zoek zijn naar een auto die zowel polyvalent als sportief is. Het Track Pack voegt daar nog een stukje exclusiviteit aan toe, voor zij die meer vragen van hun auto en die er plezier uit halen om het chassis met de hand af te stellen. En dat op de ouderwetse manier, zonder simpelweg op een aanraakscherm te tikken. Een toekomstig collector's item voor liefhebbers van sportievelingen met een verbrandingsmotor, dus. Een type funauto dat we ongetwijfeld gaan missen in de toekomst...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Ford Focus? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Ford Focus-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,8 /5 Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Met de facelift wordt het Taycan-gamma verrijkt met een demonische Turbo GT van meer dan 1.000 pk. Eens kijken of we die kunnen temmen zonder angstzweet op een... nat circuit!

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km