Testen

Test: Ford Mustang Mach-E, elektrische paardenstoet

Het Amerikaanse raspaard, opnieuw uitgevonden voor het tijdperk van de elektrische SUV, heeft al verschillende verbeteringen gekregen sinds het model op de markt verscheen. Laten we ze samen eens overlopen achter het stuur van de Mustang Mach-E modeljaar 2023.

  • VROOM  Team VROOM Team
  • 09 november 2023
  • Ford
3,7
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Rijgedrag
  • Reële actieradius
  • Complete en moderne uitrusting
  • Matig koffervolume
  • Ietwat stevige demping

De Ford Mustang Mach-E was een van de pioniers van de nieuwe golf van volledig elektrische modellen en rijdt al sinds eind 2020 over de Europese wegen. Maar in de tussentijd heeft het Amerikaanse raspaard niet zomaar op stal gestaan. Eerst kwam er een verleidelijke sportversie GT in 2021, alvorens te genieten van diverse gratis updates in 2022 (sleepvermogen, laadsnelheid, rijhulpsystemen, enz.) dankzij zijn over-the-air-updates, waarmee het model steeds fris blijft. En nu, eind 2023, geniet de Mustang Mach-E van een nieuwe batterijchemie (LFP) voor de Standard Range, die het oude NMC-pakket vervangt. Daar komen we nog op terug. Maar dat is nog niet alles: de ontembare Mustang Mach-E krijgt vanaf 2024 ook nog een indrukwekkende Rally-versie bovenaan het gamma, die voor meer plezier naast de gebaande paden moet zorgen. Daar kijken we al naar uit...

Duidelijke afstammeling

Hoewel het koppelen van de ‘Mustang’-naam aan een crossover, en dan nog eentje die niet op fossiele brandstof rijdt, een gewaagde keuze was, is het inmiddels duidelijk dat Ford is geslaagd in zijn opzet. De esthetische link tussen de iconische sportwagen en de Mustang Mach-E is onmiddellijk duidelijk dankzij talloze details. Om te beginnen zijn er natuurlijk de logo’s. Maar ook de lichtsignatuur achteraan werd overgenomen. En de coupéstijl is eveneens terug te zien in de aflopende daklijn, die subtiel wordt versterkt door de zwarte lak op de raamstijlen.

Royale binnenruimte

Dit slimme designdetail heeft zijn effect wanneer je plaatsneemt op de achterbank: ondanks zijn SUV-coupélook behoudt de Mustang Mach-E voldoende hoofdruimte voor zijn passagiers achterin. Die genieten daarnaast van het gebrek aan transmissietunnel en een lange wielbasis, wat meer zitruimte oplevert. Ondanks zijn vrij gemiddelde formaat van 4,71 m (wat hem praktisch houdt in het verkeer), rust de Mustang Mach-E namelijk op een wielbasis van 2,98 m. Om nog meer ruimtegevoel en natuurlijk licht te scheppen achterin, kan je ook kiezen voor een groot glazen panoramadak (1.000 euro).

Op praktisch vlak is de koffer achteraan eerder matig, maar nog steeds ruim genoeg, met een volume van 402 liter. Hij is wel gemakkelijk toegankelijk dankzij de grote achterklep. En wil je wat meer bagage meenemen, dan heeft de Mustang Mach-E nog een tweede koffer onder de motorkap. Een vrij ruime frunk die nog eens 81 liter extra volume oplevert.



Sync 4: up-to-date

Vooraan wordt de sobere en overzichtelijke sfeer versterkt door twee schermen. Die voor de ogen van de bestuurder, 10,2 inch groot, vervangt de traditionele tellers en is zeer goed afleesbaar. Maar het hoogtepunt van de cockpit is in het midden van het dashboard te vinden. De Mustang Mach-E is namelijk standaard uitgerust met een groot verticaal Full HD-aanraakscherm van 15,5 inch met het nieuwste Sync 4-multimediasysteem van Ford. Naast de nieuwste connectiviteit (draadloze Apple CarPlay en Android Auto, FordPass Connect, enz.) onderscheidt het systeem ook met zijn snelle reacties en zijn complete menu’s.

Het is via dit scherm dat je je Mustang Mach-E volledig kan instellen naar wens (eenpedaalrijden, de ‘Untamed’-sportmodus, enz.). De Mustang Mach-E beschikt trouwens ook over de ‘Phone as a Key’-functie. Daarmee herkent de auto de smartphone van zijn bestuurder via Bluetooth wanneer die in de buurt komt, waardoor de deuren opengaan en je moeiteloos kan vertrekken. Is de batterij plat, dan kan je ook nog een code intikken ter hoogte van de B-stijl om de wagen te ontgrendelen. Een tweede code op het centrale display maakt het dan mogelijk om de auto te starten.

Standard Range of Extended Range

Op technisch vlak heeft de Mustang Mach-E altijd de keuze gelaten tussen twee batterijpakketten: Standard Range of Extended Range. Sinds oktober 2023 is de kleinere batterij met nikkel-kobalt-mangaanchemie (NCM) vervangen door een nieuwe module op basis van lithiumijzerfosfaat (LFP). Een technologie met diverse voordelen: deze batterijen kunnen vaker en sneller worden opgeladen, terwijl er minder zeldzame en dure materialen worden gebruikt. In het geval van de Mustang Mach-E is de nettocapaciteit daarmee ook iets hoger (72,6 kWh tegenover 70 kWh voorheen), waardoor de actieradius toeneemt, vooral omdat dit soort batterij ook beter werkt bij lagere temperaturen. De maximale laadsnelheid neemt ook toe van 115 kW naar 150 kW, waardoor je minder lang moet wachten tijdens het snelladen met gelijkstroom (124 km bereik in 10 minuten, tegenover 91 km met de oude NMC-batterij). Met deze nieuwe batterij, die enkel beschikbaar is met RWD (198 kW/269 pk), kan de Mustang Mach-E Standard Range voortaan een WLTP-actieradius van 470 km voorleggen (tegenover 440 km voordien).

Wil je nog verder kunnen rijden, dan blijft de grotere NMC-batterij van de Extended Range-versies beschikbaar. In dit geval kan je genieten van 91 kWh aan bruikbare capaciteit. Daarmee haalt de Mustang Mach-E de grens van 600 km WLTP-autonomie in het geval van de RWD-versie met achterwielaandrijving (met in dit geval een vermogen van 216 kW/294 pk). De versies met vierwielaandrijving, en twee elektromotoren, halen respectievelijk 550 en 490 km volgens de WLTP in het geval van de AWD (258 kW/351 pk) en de GT (358 kW/487 pk). In alle gevallen kan de Extended Range-batterij ook snel worden opgeladen tot 150 kW.

Belgische afstelling

Onderweg verleidt de Mustang Mach-E al vanaf de eerste bocht. Hij heeft een haarscherpe voortrein, een communicatief stuur en een efficiënte demping (hoewel die misschien wat stijf is voor dagelijks gebruik). Een echte Ford, zoals we ze graag hebben. Dit plezierige karakter is overigens te danken aan de specialisten van de Ford Lommel Proving Ground, die de afstelling hebben aangepast aan de Europese wegen en wensen. De Mach-E verdient ook zijn ‘Mustang’-label met zijn uitgesproken achterwielaangedreven karakter als je hem de sporen geeft. En dat geldt zowel voor de RWD- als de AWD-versies, die bliksemsnel uit de startblokken kunnen schieten als je dat wenst.



Qua verbruik haalden we achter het stuur van de RWD-versie met de grote batterij een reëel gemiddelde van 18 kWh/100 km aan een normaal tempo. Daarmee geniet je van een comfortabele autonomie van ongeveer 500 km. Neem je vaker de snelweg of heb je een zware rechtervoet, dan neemt de dorst toe naar ongeveer 20-22 kWh/100 km. Dan blijft er nog steeds meer dan 400 km autonomie over in de praktijk.

Prijs Ford Mustang Mach-E 2023

Ford biedt zijn Mustang Mach-E aan in België vanaf 62.150 euro met de LFP-batterij van 72 kWh en met achterwielaandrijving. De goedkoopste Extended Range (91 kWh) is de jouwe vanaf 69.550 euro met RWD. De AWD- en GT-versies met vierwielaandrijving kosten dan weer respectievelijk 72.250 euro en 84.220 euro. In ieder geval is de standaarduitrusting zeer uitgebreid en zijn er maar weinig opties. Merk ook op dat Ford momenteel heel wat onmiddellijk leverbare stockmodellen op voorraad heeft, met aantrekkelijke kortingen.

Ons verdict

De Ford Mustang Mach-E blijft een van de meest complete elektrische wagens van het moment: hij is aangenaam om mee te rijden, biedt een royale actieradius in de praktijk en heeft al vanaf de basisversie een complete uitrusting.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Ford Mustang Mach-E? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mustang Mach-E-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km