Test: Ford Mustang Mach-E, Amerikaanse ambitie

De nieuwe elektrische Ford Mustang Mach-E komt pas deze herfst op de markt, maar wij konden hem nu al testen… van op de passagiersstoel. Onze eerste indrukken van de toekomstige EV van Ford.
  • Bouland Felix
  • 17 februari 2020
  • FORD
  • 1.174 weergaven
3,9
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Interessante startprijs
  • Ruimte binnenin
  • Snelladen tot 150 kW
  • Middelmatige koffer(s)
  • Vrij stugge schokdemping

Test: Ford Mustang Mach-E, Amerikaanse ambitie

Ford is hier niet aan zijn eerste elektrische stappen toe. Zo herinneren we ons nog de elektrische Focus. Maar terwijl die laatste een verbouwde versie van een bestaand model was, is de nieuwe Mustang Mach-E van in het begin bedacht als EV. Het gebruik van de nostalgische naam Mustang is je ding of net niet, maar dit model vertegenwoordigt wel de elektrische toekomst van de Amerikaanse reus.

Test: Ford Mustang Mach-E, Amerikaanse ambitie

Kennen wij elkaar?

Maar Ford gebruikt de naam Mustang voor meer dan enkel marketingdoeleinden. Zo neemt het design heel wat specifieke elementen van die sportwagen over bij wijze van knipoog. Kijk maar naar het grote (nep-)radiatorrooster geflankeerd door fijne led-lichten. En achteraan zien we de drie verticale lichtstrips die zo typisch zijn voor de Mustang. De ontwerpers hebben ook hard nagedacht over het profiel van hun nieuwe elektrische paard. Om dat een sportieve look te geven, lijkt de daklijn achteraan naar beneden te duiken zoals bij een coupé dankzij het slim getekende zwarte dak.

Test: Ford Mustang Mach-E, Amerikaanse ambitie

De code kraken

Het uiterlijk mag dan nostalgische knipogen hebben, maar het interieur trekt een streep door de banale gewoontes van het merk. Het indrukwekkend eenvoudige dashboard telt twee schermen. Het eerste dient als instrumentenbord, het tweede van 15,5 duim huisvest het infotainment. Er is wel nog een draaiknop voor het volume. Niet alles gaat dus via een aanraakscherm: oef. Een andere draaiknop tussen de voorstoelen dient dan weer om de versnelling in te schakelen.

Test: Ford Mustang Mach-E, Amerikaanse ambitie

Grote ruimtes

Met zijn lengte van 4,7 meter profileert de Mustang Mach-E zich duidelijk als een middelgrote SUV. Belangrijker is zijn wielbasis van 2.984 millimeter, waardoor hij indrukwekkend veel binnenruimte biedt, wat nog wordt versterkt door de afwezigheid van een middentunnel, zowel voor- als achterin. Anderzijds slikt de koffer slechts 402 liter, wat bijna 50 liter minder is dan zijn kleine broer Puma. Gelukkig gebruikt de Mach-E zoals een goede elektrische auto ook de ruimte onder de motorkap om nog 100 liter extra te bieden in een koffer die bovendien volledig waterdicht is.

Test: Ford Mustang Mach-E, Amerikaanse ambitie
Test: Ford Mustang Mach-E, Amerikaanse ambitie

Test: Ford Mustang Mach-E, Amerikaanse ambitie

Dubbelspel

Qua aandrijving zal deze nieuwe elektrische Ford verkrijgbaar zijn in twee versies. De instapper krijgt de ‘kleine’ batterij van 75 kWh. Met achterwielaandrijving ontwikkelt die 258 pk en biedt hij een (geschat WLTP-)rijbereik van 450 kilometer (420 kilometer met vierwielaandrijving). Met de grote batterij van 98,8 kWh stijgt het vermogen tot 285 pk voor de achterwielaandrijver en 337 pk voor de vierwielaandrijver. Het rijbereik ligt dan op respectievelijk 600 en 540 kilometer. Kan je nog volgen? We kunnen nog toevoegen dat de batterijen van de Mustang Mach-E dankzij hun krachtige koeling kunnen snelladen aan tot 150 kW. Op die manier recupereert de Amerikaan 93 kilometer rijbereik op 10 minuten.

Test: Ford Mustang Mach-E, Amerikaanse ambitie

Dynamische belofte

Ford besliste ons rond te rijden in een van de laatste ontwikkelingsprototypes door de straten van Londen. Tijdens de korte rit verzekerden de ingenieurs uit Lommel ons ervan dat de Europese versie specifiek is ontwikkeld en aangepast voor een grote rijdynamiek. “Het is een Ford en het is vooral een Mustang”, zo vertrouwde een van hen ons toe. Dat kunnen we natuurlijk moeilijk bevestigen… van op de passagiersstoel. We onthouden echter wel het ophangingscomfort aan de stugge kant en acceleratieprestaties die indrukwekkender aanvoelen dan wat de cijfers suggereren, zoals zo vaak met elektrische auto’s.

Test: Ford Mustang Mach-E, Amerikaanse ambitie

Koopje?

Voorlopig geeft Ford nog geen gedetailleerde prijslijsten. Toch belooft het merk een startprijs van rond de 50.000 euro. Als dat getal tegen de herfst niet verandert, wordt de Mustang Mach-E een van de meest betaalbare elektrische SUV’s met ‘groot’ rijbereik op de markt.

Test: Ford Mustang Mach-E, Amerikaanse ambitie

Ons verdict

Hoewel we er zelf nog niet mee hebben kunnen rijden, geeft de nieuwe Ford Mustang Mach-E al een deel van zijn troeven prijs. We onthouden de indrukwekkende interieurruimte en de belofte van een dynamisch rijgedrag. Afspraak deze herfst voor meer details.

Test: Ford Mustang Mach-E, Amerikaanse ambitie

Meer lezen over:

Over de auteur: Bouland Felix Als zoon van een familie van autogekken is Félix Bouland letterlijk in de wieg gelegd voor de job. Hij is gepassioneerd door alles wat rijdt, onafhankelijk van het soort motor. Al heeft hij wel een zwak voor oldtimers met innovatieve technologie en voor mooi gevormde koetswerken.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen kondigt een “opmerkelijk snelle auto” aan!

Volkswagen kondigt een “opmerkelijk snelle auto” aan!

Deze auto wordt in het Engels benoemd als “Notably Fast Transport”, of NFT… en hij is voorzien voor februari 2022.

BMW werkt aan nieuwe verbrandingsmotoren

BMW werkt aan nieuwe verbrandingsmotoren

BMW is nog niet meteen van plan om verbrandingsmotoren vaarwel te zeggen. Dat bevestigde ontwikkelingschef Frank Weber aan het Duitse Magazine Auto Motor und Sport.

Ook een compacte Tesla Cybertruck in 2023?

Ook een compacte Tesla Cybertruck in 2023?

Geruchten doen de ronde over een kleinere Tesla Cybertruck, terwijl de lancering van de ‘full size’ versie nog maar eens uitgesteld is tot 2023.

Dit is de nieuwe Ford Mondeo!

Dit is de nieuwe Ford Mondeo!

Nu ja, de nieuwe Mondeo voor de Chinese markt, want naar Europa komt hij niet...

Aanbevolen tests voor jou

4,1 /5 Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Geconfronteerd met de meest recente X4 van BMW en de nieuwe Mercedes GLC zag Audi zich verplicht zijn Q5 te vernieuwen. Een operatie die niet beperkt blijft tot een simpele visuele facelift, samen met een nieuwe ‘coupé’ uitvoering, maar één die ook technologische en mechanische nieuwigheden met zich meebrengt!

3,6 /5 Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Wie zegt dat sportieve wagens met een verbrandingsmotor hun beste tijd gehad hebben? Hyundai in elk geval niet, want de Koreaanse autobouwer breidt zijn N-familie nog uit. Dit keer met een pittige versie van zijn atypische Kona SUV.

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Welke van de twee, de beweeglijke en lichte Française of de gekke en eigenzinnige Japanner, zal ons het meeste plezier kunnen verschaffen?

3,5 /5 Test: Ssangyong Korando e-Motion, schot in de roos!

Test: Ssangyong Korando e-Motion, schot in de roos!

Op papier beschikt de eerste elektrische SUV van Ssangyong over alle troeven om te scoren: gebruiksgemak, een volledige uitrusting en een competitieve prijs. Maar is deze Korando e-Motion echt zo interessant?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Test Aankoop heeft de resultaten gepubliceerd van een grote studie rond de betrouwbaarheid van de automerken die op onze markt te koop zijn. Een studie waarin de Aziatische merken duidelijk domineren...

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

Een cabrio kopen in het putje van de winter, een gek idee? Integendeel: aangezien niemand er op dit moment één wil, is dit het ideale moment om een goede deal te doen! Vandaag buigen we ons over de Citroën C3 Pluriel, waarschijnlijk één van de meest originele cabrio’s van de afgelopen 20 jaar!

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oliesjeiks uit golfstaten en hun auto’s… het is vaak een garantie op ‘unieke’ combinaties. Ook deze Porsche 911 Turbo S uit 1998 stelt niet teleur!

Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

De besteltabellen van de de 100% elektrische versie van het compacte Franse model gaan net op tijd voor Kerst open! Maar hoeveel kost dit grote geschenk je?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 32.975
2022

Benzine, Manueel

€ 17.700
5 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 51.490
2021
18 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 51.490
2021
18 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 38.200
2019
20.306 km

Diesel, Automaat

€ 29.500
2020
36.307 km

Benzine, Automaat

€ 35.975
2020
28.977 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 59.799
2021
17.086 km