Testen

Honda NSX: maakt Porsche weer het leven zuur

In 1989 deed Honda de wereld van de topsporters op zijn grondvesten daveren: zijn NSX was zowel efficiënt als veelzijdig en verwees daarmee alle concurrenten, Porsche 911 en Ferrari 348 op kop, naar het vakje van de zondagssportwagens. Vandaag, in 2017, lijkt de geschiedenis zich te herhalen…

  • Piette François
  • 31 maart 2017
  • Honda
3,9
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 5,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Hoogtechnologisch en toch “natuurlijk” rijgedrag
  • Subliem rijgedrag
  • Topprestaties
  • Afwerkingsdetails
  • Gepeperde prijs
  • Praktische aspecten
  • Veel te zeldzaam

Deze keer heeft Honda niet de pretentie om de afstammeling van de Ferrari 348, de 488 GTB, te gaan bekampen. Met een vermogen van bijna 700 pk en zijn prijs van ver boven de 200.000 euro speelt die in een heel ander universum. De NSX richt zijn pijlen daarentegen op een paar tenoren met een prestigieuze naam: Audi R8 V10, Porsche 911 Turbo en Lamborghini Huracan.

Spitstechnologie

We leven niet meer in 1989 en op 28 jaar tijd is de technologie fors geëvolueerd. De NSX heeft nog steeds een centraal achterin ingeplante V6, maar daar houdt elke vergelijking op. De nieuwe motor van 3,5 liter is vandaag drukgevoed, waardoor hij het pittige vermogen ontwikkelt van 507 pk en een koppel van 550 Nm over een erg breed toerenbereik, van 2.000 tot 6.000 o/m. Om nog harder te kunnen toeslaan, heeft Honda daar bovendien… drie elektromotoren aan toegevoegd: twee vooraan en een in het carter van de negentrapsautomaat! Alles gecombineerd komt hij uit op 581 pk en 646 Nm. Daarmee is de sprint van 0 naar 100 km/h in een wip achter de rug: nauwelijks drie seconden! De topsnelheid ligt op 307 km/h…

Moderne tijden

De elektromotoren voorin zijn er niet enkel om de auto een groen imago te geven of wat extra paardjes toe te voegen aan de renstal. Neen, ze maken de voortrein nog snediger door met de koppelverdeling te spelen! De rest van het chassis onderging al even doorgedreven studies als de motor, met een ophanging in aluminium, koolstofkeramische remmen en, uiteraard, een adaptieve schokdemping in twee standen.

Ranke stijl

De gespierde en hoekige NSX schuift graag zijn attributen naar voren, maar pakt ook niet graag overdreven uit: geen spoiler ter grootte van het schap van een Ikea-kast, slechts één uitlaatpijp (weliswaar met het formaat van een oliepijpleiding) en geen vleugeldeuren. Net die relatieve soberheid laat de natuurlijke schoonheid van zijn lijnen nog meer naar voren komen.

Niet allemaal goed nieuws

De NSX is minder intimiderend dan sommige van zijn rivalen en mist wat ambitie in zijn interieur. Natuurlijk heeft Honda rijkelijk met leer en alcantara gestrooid om zijn prijs te rechtvaardigen, maar sommige kunststoffen en bedieningsknoppen vloeken met dit prijsniveau. Net zoals de eerste NSX zal ook deze generatie niet verleiden met zijn passagiersruimte… Of met zijn praktische aspecten: de bergvakken blinken uit door hun afwezigheid en de koffer is beperkt tot een smal bakje met een goedkope laadvloer. En omdat deze ruimte naast de motor ligt, zal je er ook niet snel je voeding uit het vriesvak vervoeren.

Maar wel…

Tot daar denkt u misschien dat de reanimatiepoging van Honda weliswaar dapper is, maar dat de mooie Japanner het moeilijk heeft om te overtuigen tegenover het Italiaans-Duitse leger waarmee hij moet rivaliseren… Het volstaat echter om een paar meter te rijden om de ware aard van deze sportieveling te ontdekken. Net zoals zijn voorouder laat de NSX zich het meest smaken aan het stuur.

Politiek correcte sportwagen

De NSX proeven we eerst bij gematigde snelheden, in de stand “Quiet”. Er zijn nog drie andere programma’s: Sport, Sport+ en Track. Het slentertempo dat we hem opleggen op de kleine baantjes van ons platteland brengt vooral het uitstekende ophangingscomfort en de zachte werking van zijn hybride aandrijflijn naar voren, die hem over maximum 3 kilometer en tot ongeveer 50 km/h zuiver elektrisch laat rijden. In tegenstelling tot zijn rivalen, die de rest van de straat wakker brullen door hun uitlaatpijpen tot trompetten om te vormen tot je populariteit in de wijk eraan gaat, glijdt de NSX over het asfalt zonder de nieuwsgierigheid te wekken. Het rijgemak dat de reputatie van de eerste NSX smeedde is dus ook hier weer van de partij. Oei, een fietser! Het zicht schuin naar achteren is deze keer minder goed…

In galop!

We vieren de teugels van onze sportwagen. Met de stand Sport+ ingeschakeld gooit de schoonheid haar stille schaatsen aan de kant om ze in te ruilen voor sportschoenen. En nu lacht niemand meer: de schokdemping wordt stugger, het stuur ook, de V6 schiet wakker en de versnellingsbak reageert: hij is klaar voor een wilde rit! En wat voor een machine wordt hij dan, beste lezers. Eens te meer kan de NSX de rest de les spellen…

In de eerste plaats val je voor zijn chassis: we testten de NSX op het circuit van Mettet, waar hij een absoluut perfect evenwicht vertoont, met bovendien een voortrein met een bovennatuurlijke grip! Dankzij een stuur met een messcherpe precisie toont de NSX een duivelse efficiëntie die heel wat gerenommeerde sportwagens hem kunnen benijden… En je kan altijd nog met de achtertrein spelen, zelfs in de stand Sport+, want hij reageert geleidelijk en het ESP blijkt voldoende tolerant. Op bochtige wegen is het potentieel zo groot dat de Japanner op een andere planeet lijkt te rijden dan de rest van het wagenpark.

Natuurlijke V6-klank

Ondanks een technologisch arsenaal waar een ingenieursteam van NASA duizelig van zou worden, overtuigt de NSX door zijn natuurlijke gevoel. Zijn reacties lijken nooit uit een ruimtetuig te komen, zelfs al komt zijn technologie in de buurt daarvan. Wanneer de V6 komt meedansen, doet hij dat soepel en muzikaal. Wanneer je rechtervoet aandringt, verbluft de benzinemotor met zijn energieke soundtrack, met een uitgebreide tessituur, van diepe bassen tot een woest gekrijs bij meer dan 7.000 o/m! En ondertussen volgen de negen verhoudingen van de automaat elkaar op en neemt de duw in de rug nooit af. Die laatste is zo lineair dat hij doet denken aan het gevoel van een machtige jumbo-jet die opstijgt. Hij sleurt er keihard aan en verslapt nooit! Een knap beheerste woede, dus…

Tarief

Het grote succes van de eerste NSX kwam ook van het feit dat hij tegenover zijn rivalen een wrede prijsstelling hanteerde. Vandaag echter heeft zijn technologische arsenaal een prijskaartje, en dat is fors: bijna 200.000 euro. Je moet ook weten dat Honda geen Belgische verdeler heeft voor de NSX, maar dat u naar om het even welke dealer kan gaan, die dan als tussenpersoon zal werken met een andere markt. Maar haast je, want er worden slechts 500 exemplaren gebouwd en niet één meer, en slechts een dikke honderd daarvan zijn voor Europa gereserveerd. Al moet een dergelijke zeldzaamheid wel een uitstekende herverkoopwaarde garanderen…

Conclusie

Honda heeft meer dan tien jaar gewacht om de opvolger van de NSX voor te stellen. En het resultaat beloont alle geduld: de NSX is zonder tegenspraak een van de meest formidabele sportwagens van het moment. Hij neemt alle troeven over van de eerste van zijn naam (rijgemak, weggedrag, prestaties) en brengt ze op een verbluffend niveau, terwijl hij bovendien zijn imago als eigentijdse sportwagen verzorgt met zijn hybride aandrijfgroep. Met zoveel veelzijdigheid is het spijtig dat Honda de praktische kant niet beter heeft verzorgd… en niet meer zijn best heeft gedaan om de distributie te verbeteren!

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Marc Bossiroy.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km