Testen

Honda NSX: maakt Porsche weer het leven zuur

In 1989 deed Honda de wereld van de topsporters op zijn grondvesten daveren: zijn NSX was zowel efficiënt als veelzijdig en verwees daarmee alle concurrenten, Porsche 911 en Ferrari 348 op kop, naar het vakje van de zondagssportwagens. Vandaag, in 2017, lijkt de geschiedenis zich te herhalen…

  • Piette François
  • 31 maart 2017
  • Honda
  • 5.089 weergaven
3,9
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 5,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Hoogtechnologisch en toch “natuurlijk” rijgedrag
  • Subliem rijgedrag
  • Topprestaties
  • Afwerkingsdetails
  • Gepeperde prijs
  • Praktische aspecten
  • Veel te zeldzaam

Deze keer heeft Honda niet de pretentie om de afstammeling van de Ferrari 348, de 488 GTB, te gaan bekampen. Met een vermogen van bijna 700 pk en zijn prijs van ver boven de 200.000 euro speelt die in een heel ander universum. De NSX richt zijn pijlen daarentegen op een paar tenoren met een prestigieuze naam: Audi R8 V10, Porsche 911 Turbo en Lamborghini Huracan.

Spitstechnologie

We leven niet meer in 1989 en op 28 jaar tijd is de technologie fors geëvolueerd. De NSX heeft nog steeds een centraal achterin ingeplante V6, maar daar houdt elke vergelijking op. De nieuwe motor van 3,5 liter is vandaag drukgevoed, waardoor hij het pittige vermogen ontwikkelt van 507 pk en een koppel van 550 Nm over een erg breed toerenbereik, van 2.000 tot 6.000 o/m. Om nog harder te kunnen toeslaan, heeft Honda daar bovendien… drie elektromotoren aan toegevoegd: twee vooraan en een in het carter van de negentrapsautomaat! Alles gecombineerd komt hij uit op 581 pk en 646 Nm. Daarmee is de sprint van 0 naar 100 km/h in een wip achter de rug: nauwelijks drie seconden! De topsnelheid ligt op 307 km/h…

Moderne tijden

De elektromotoren voorin zijn er niet enkel om de auto een groen imago te geven of wat extra paardjes toe te voegen aan de renstal. Neen, ze maken de voortrein nog snediger door met de koppelverdeling te spelen! De rest van het chassis onderging al even doorgedreven studies als de motor, met een ophanging in aluminium, koolstofkeramische remmen en, uiteraard, een adaptieve schokdemping in twee standen.

Ranke stijl

De gespierde en hoekige NSX schuift graag zijn attributen naar voren, maar pakt ook niet graag overdreven uit: geen spoiler ter grootte van het schap van een Ikea-kast, slechts één uitlaatpijp (weliswaar met het formaat van een oliepijpleiding) en geen vleugeldeuren. Net die relatieve soberheid laat de natuurlijke schoonheid van zijn lijnen nog meer naar voren komen.

Niet allemaal goed nieuws

De NSX is minder intimiderend dan sommige van zijn rivalen en mist wat ambitie in zijn interieur. Natuurlijk heeft Honda rijkelijk met leer en alcantara gestrooid om zijn prijs te rechtvaardigen, maar sommige kunststoffen en bedieningsknoppen vloeken met dit prijsniveau. Net zoals de eerste NSX zal ook deze generatie niet verleiden met zijn passagiersruimte… Of met zijn praktische aspecten: de bergvakken blinken uit door hun afwezigheid en de koffer is beperkt tot een smal bakje met een goedkope laadvloer. En omdat deze ruimte naast de motor ligt, zal je er ook niet snel je voeding uit het vriesvak vervoeren.

Maar wel…

Tot daar denkt u misschien dat de reanimatiepoging van Honda weliswaar dapper is, maar dat de mooie Japanner het moeilijk heeft om te overtuigen tegenover het Italiaans-Duitse leger waarmee hij moet rivaliseren… Het volstaat echter om een paar meter te rijden om de ware aard van deze sportieveling te ontdekken. Net zoals zijn voorouder laat de NSX zich het meest smaken aan het stuur.

Politiek correcte sportwagen

De NSX proeven we eerst bij gematigde snelheden, in de stand “Quiet”. Er zijn nog drie andere programma’s: Sport, Sport+ en Track. Het slentertempo dat we hem opleggen op de kleine baantjes van ons platteland brengt vooral het uitstekende ophangingscomfort en de zachte werking van zijn hybride aandrijflijn naar voren, die hem over maximum 3 kilometer en tot ongeveer 50 km/h zuiver elektrisch laat rijden. In tegenstelling tot zijn rivalen, die de rest van de straat wakker brullen door hun uitlaatpijpen tot trompetten om te vormen tot je populariteit in de wijk eraan gaat, glijdt de NSX over het asfalt zonder de nieuwsgierigheid te wekken. Het rijgemak dat de reputatie van de eerste NSX smeedde is dus ook hier weer van de partij. Oei, een fietser! Het zicht schuin naar achteren is deze keer minder goed…

In galop!

We vieren de teugels van onze sportwagen. Met de stand Sport+ ingeschakeld gooit de schoonheid haar stille schaatsen aan de kant om ze in te ruilen voor sportschoenen. En nu lacht niemand meer: de schokdemping wordt stugger, het stuur ook, de V6 schiet wakker en de versnellingsbak reageert: hij is klaar voor een wilde rit! En wat voor een machine wordt hij dan, beste lezers. Eens te meer kan de NSX de rest de les spellen…

In de eerste plaats val je voor zijn chassis: we testten de NSX op het circuit van Mettet, waar hij een absoluut perfect evenwicht vertoont, met bovendien een voortrein met een bovennatuurlijke grip! Dankzij een stuur met een messcherpe precisie toont de NSX een duivelse efficiëntie die heel wat gerenommeerde sportwagens hem kunnen benijden… En je kan altijd nog met de achtertrein spelen, zelfs in de stand Sport+, want hij reageert geleidelijk en het ESP blijkt voldoende tolerant. Op bochtige wegen is het potentieel zo groot dat de Japanner op een andere planeet lijkt te rijden dan de rest van het wagenpark.

Natuurlijke V6-klank

Ondanks een technologisch arsenaal waar een ingenieursteam van NASA duizelig van zou worden, overtuigt de NSX door zijn natuurlijke gevoel. Zijn reacties lijken nooit uit een ruimtetuig te komen, zelfs al komt zijn technologie in de buurt daarvan. Wanneer de V6 komt meedansen, doet hij dat soepel en muzikaal. Wanneer je rechtervoet aandringt, verbluft de benzinemotor met zijn energieke soundtrack, met een uitgebreide tessituur, van diepe bassen tot een woest gekrijs bij meer dan 7.000 o/m! En ondertussen volgen de negen verhoudingen van de automaat elkaar op en neemt de duw in de rug nooit af. Die laatste is zo lineair dat hij doet denken aan het gevoel van een machtige jumbo-jet die opstijgt. Hij sleurt er keihard aan en verslapt nooit! Een knap beheerste woede, dus…

Tarief

Het grote succes van de eerste NSX kwam ook van het feit dat hij tegenover zijn rivalen een wrede prijsstelling hanteerde. Vandaag echter heeft zijn technologische arsenaal een prijskaartje, en dat is fors: bijna 200.000 euro. Je moet ook weten dat Honda geen Belgische verdeler heeft voor de NSX, maar dat u naar om het even welke dealer kan gaan, die dan als tussenpersoon zal werken met een andere markt. Maar haast je, want er worden slechts 500 exemplaren gebouwd en niet één meer, en slechts een dikke honderd daarvan zijn voor Europa gereserveerd. Al moet een dergelijke zeldzaamheid wel een uitstekende herverkoopwaarde garanderen…

Conclusie

Honda heeft meer dan tien jaar gewacht om de opvolger van de NSX voor te stellen. En het resultaat beloont alle geduld: de NSX is zonder tegenspraak een van de meest formidabele sportwagens van het moment. Hij neemt alle troeven over van de eerste van zijn naam (rijgemak, weggedrag, prestaties) en brengt ze op een verbluffend niveau, terwijl hij bovendien zijn imago als eigentijdse sportwagen verzorgt met zijn hybride aandrijfgroep. Met zoveel veelzijdigheid is het spijtig dat Honda de praktische kant niet beter heeft verzorgd… en niet meer zijn best heeft gedaan om de distributie te verbeteren!

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Scoop: Volkswagen stoomt een facelift van de Golf klaar

Scoop: Volkswagen stoomt een facelift van de Golf klaar

Te beginnen met het interieur, dat een groter infotainmentscherm krijgt.

De Bentley Bentayga S en Azure voortaan ook als hybride

De Bentley Bentayga S en Azure voortaan ook als hybride

Beiden krijgen ze een herwerkte aandrijflijn die een vermogen van 462 pk biedt en een 100% elektrisch rijbereik van zo’n 45 km.

Vergeten model: Mitsubishi Lancer 2000 Turbo, de grootvader van de Lancer EVO

Vergeten model: Mitsubishi Lancer 2000 Turbo, de grootvader van de Lancer EVO

Deze Mitsubishi Lancer 2000 Turbo heeft heel wat troeven om verzamelaars te overtuigen: het is een homologatieversie die in beperkte oplage gebouwd werd, hij heeft een hevig temperament, enz. Maar voorlopig blijft de interesse van die verzamelaars beperkt... Waarom?

Lamborghini Urus S, krachtige motor maar ‘volgzame’ look…

Lamborghini Urus S, krachtige motor maar ‘volgzame’ look…

Naast de ‘Performante’ uitvoering krijgt de SUV van het merk met de stier in zijn logo nu ook een nieuwe ‘S’ versie.

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

3,5 /5 Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

De Toyota Celica MK4, die in 1990 wereldkampioenschap rally won in de handen van Carlos Sainz, heeft zijn intrede gedaan in de wereld van de verzamelaars, nu alle geproduceerde exemplaren minstens 30 jaar oud zijn. Maar wat moet je weten voor je overweegt om er één te kopen?

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km