Testen

Test: Hyundai Ioniq 5, de hele waaier

De Ioniq 5 luidt het begin in van het grote elektrische offensief van de Koreaanse groep Hyundai-Kia. Hij pakt uit met een originele look, aantrekkelijke technische eigenschappen en een laag verbruik. Voor de concurrentie is het oppassen geblazen, want hier wordt niet meer gelachen.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 10 augustus 2021
  • HYUNDAI
  • 734 weergaven
3,9
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Dynamisch rijplezier
  • Functioneel en ruim
  • Snelladen aan 800V
  • Verhouding prijs/uitrusting
  • Voorbeeldige technologische inhoud
  • Beperkende optiepolitiek
  • Filtering kan beter
  • Soms iets te soepele koetswerkondersteuning

Test: Hyundai Ioniq 5, de hele waaier

Nadat we eerder zijn technische kenmerken hadden leren kennen en vervolgens zijn officiële prijslijst, zonder de eerste statische kennismaking te vergeten, wisten we dat het nieuwe elektrische speerpuntmodel van Hyundai naar meer smaakte. Net zoals talrijke potentiële klanten, zo blijkt uit de bijna 240.000 kandidaat-kopers die zich al hebben aangediend…

Test: Hyundai Ioniq 5, de hele waaier

Met de Ioniq 5 schakelt Hyundai dan ook een versnelling hoger in de elektromobiliteit. De Koreaanse groep Hyundai-Kia was al een pionier in de elektrische aandrijving, maar deze keer is er geen sprake meer van ‘knutselwerk’ op basis van een model met verbrandingsmotor. De Ioniq 5 luidt het debuut in van het platform E-GMP (Electric-Global Modular Platform) van de Hyundai Motor Group. Die puur elektrische basis onderscheidt zich vooral door zijn vermogen om zeer snel op te laden aan 800 volt. Die technologie was tot nog toe het voorrecht van exclusieve modellen als de Porsche Taycan of de Audi e-tron GT.

Concreet betekent dit dat de Ioniq 5 gelijkstroom kan slikken aan een vermogen van tot 220 kW, zodat hij het equivalent van 100 kilometer rijbereik kan recupereren in slechts 5 minuten, of van 10 naar 80 procent kan opladen in slechts 18 minuten. De klassiekere interne lader heeft een vermogen van 11 kW om op te laden aan wisselstroom.

Test: Hyundai Ioniq 5, de hele waaier

Vorstelijke ruimte

Dit voor elektrische aandrijving ontwikkelde platform geeft Hyundai ook de mogelijkheid om de praktische kant van zijn Ioniq 5 te versterken. We nodigen je graag uit om nog eens naar onze videopresentatie met een volledige rondleiding door zijn interieur te kijken. Maar we brengen toch graag nog eens zijn XXL-wielbasis van liefst 3 meter in herinnering. Dat is even groot als die van een ‘beest’ zoals de Bentley Bentayga.

Test: Hyundai Ioniq 5, de hele waaier

De binnenruimte op de achterbank is duidelijk vorstelijk. En dankzij de volledig vlakke vloer kunnen drie passagiers er comfortabel zitten. Praktisch is ook de verschuifbare achterbank, waardoor indien nodig de koffer kan worden vergroot.

Test: Hyundai Ioniq 5, de hele waaier

Die laatste heeft een iets hogere laaddrempel, maar het volume blijft ruim: 531 liter. In tegenstelling tot rivalen van de VW-groep op het MEB-platform (VW ID.4, Skoda Enyaq, Audi Q4 e-tron) heeft de Ioniq 5 ook nog eens een bagageruimte in de neus. Daar kan tot 57 liter in (of 24 liter in de topversie met een extra elektromotor om de voorwielen aan te drijven). Praktisch.

Test: Hyundai Ioniq 5, de hele waaier

Test: Hyundai Ioniq 5, de hele waaier

Drie dubbele keuzes

Het gamma van de Ioniq 5 bestaat in grote lijnen uit 3 dubbele keuzes: uitrustingslijnen Core en Balance, een batterij van 58 of 72,6 kWh en één (achterwielaandrijving) of twee (vierwielaandrijving) elektromotoren. Onze testwagen was een basisversie Core met de grote batterij van 73 kWh en één elektromotor. In combinatie met de grote batterij ontwikkelt die laatste 160 kW (218 pk), tegenover 125 kW (170 pk) met de accu van 58 kWh. Dat brengt het prijskaartje tot net onder de 50.000 euro (49.249 euro).

Test: Hyundai Ioniq 5, de hele waaier

Minder gadgets

Zelfs in de Core is de standaarduitrusting van de Ioniq 5 al genereus. Zo heeft hij een warmtepomp, de volledige beschikbare waaier aan veiligheidssystemen en twee grote schermen van 12,3 duim op het dashboard.

Test: Hyundai Ioniq 5, de hele waaier

De Balance voegt daar vooral snufjes aan toe die een moderne toets toevoegen aan de buitenkant (dubbele dynamische ledkoplampen of elektrisch inklappende deurklinken) en aan de binnenkant (head-updisplay van 44 duim met augmented reality, sfeerverlichting met 64 kleuren enzovoort), maar ook aan de algemene functies (360-gradencamera, parkeren met afstandsbediening enzovoort). Voor het neusje van de zalm moet je echter kiezen voor de versies Balance Vision of Balance Solar helemaal bovenaan het gamma. Je krijgt dan een verschuifbare middenconsole en First Class-relaxstoelen waarin je bijvoorbeeld tijdens het opladen comfortabel achterover kan gaan liggen.

Test: Hyundai Ioniq 5, de hele waaier

De interessante V2L-functie (Vehicle-to-Load) verandert de Ioniq 5 in een mobiele batterij, die tot 3,6 kW kan afgeven, maar is wel het voorrecht van de Solar, die zich verder onderscheidt door een dak dat bezaaid is met fotovoltaïsche cellen. Het prijskaartje van deze variant, die enkel verkrijgbaar is met de accu van 73 kWh, springt dan over de 55.000 euro in de versie met twee aangedreven wielen (57.999 euro) en zelfs over de 60.000 euro (61.999 euro) als AWD met 225 kW (305 pk).

Test: Hyundai Ioniq 5, de hele waaier

Groter dan hij lijkt…

De nostalgische look van de Ioniq 5 maskeert zijn ware formaat. Wanneer je hem ‘alleen’ ziet staan, lijkt hij nauwelijks groter dan een Golf. Maar wanneer je hem op de weg tussen andere modellen ziet, besef je dat hij een cross-over is die groter is dan je dacht. Met zijn lengte van 4,64 meter is de Ioniq 5 bijvoorbeeld een vijftiental centimeter langer dan een VW Tiguan (4,50 meter). In de elektrische wereld is de Ioniq 5 ongeveer even groot als een Skoda Enyaq iV (4,65 meter).

Test: Hyundai Ioniq 5, de hele waaier

Dynamisch…

Onderweg verleidt de Ioniq 5 door zijn compromis tussen comfort en dynamiek. De schokdemping is voorkomend (al blijft de filtering wat stug door de forse velgen van 19 of 20 duim), maar lokt soms wel parasietbewegingen uit bij een meer dynamische rijstijl.

Test: Hyundai Ioniq 5, de hele waaier

Toch blijft de Ioniq 5 in het algemeen efficiënt en fijn om mee te rijden dankzij een vrij natuurlijk stuurgevoel en een amusant evenwicht. In onze testauto met achterwielaandrijving liet hij onder het accelereren soms zelfs lichte zijstapjes toe. Op die manier plaatst de Ioniq 5 zich vakkundig tussen de meer speelse Ford Mustang Mach-E en de neutrale VW ID.4.

Test: Hyundai Ioniq 5, de hele waaier

… en zuinig

Onderweg blijkt de Ioniq 5 ook opmerkelijk efficiënt. In het eerste deel van ons traject, dat weinig veeleisend was en waar we vaak konden recupereren (manueel via hendels aan het stuur of automatisch) schommelde het verbruik namelijk rond de 12-13 kWh/100 km, om na een paar forsere acceleraties te stranden op 13,8 kWh/100 km.

Test: Hyundai Ioniq 5, de hele waaier

Het tweede deel van onze rit, aan een hoger tempo en met stukken snelweg, rondden we af met 16,4 kWh/100 km gemiddeld, ongeveer gelijk met het WLTP-normverbruik (16,8 kWh/100 km). Het algemene gemiddelde van deze eerste kennismaking was uiteindelijk 15,4 kWh/100 km, wat goede hoop geeft dat je zonder veel problemen een reëel rijbereik van meer dan 400 kilometer (481 kilometer volgens WLTP) kan halen met de batterij van 72,6 kWh.

Test: Hyundai Ioniq 5, de hele waaier

Ons verdict

Met zijn Ioniq 5 heeft Hyundai alle kaarten in handen om zijn plaats te verwerven in de markt van de elektrische aandrijving. De demonstratie van de Koreaanse constructeur overtuigt op alle vlak: originele stijl, verzorgde praktische kant, aangenaam dynamisch rijplezier, een voorbeeldige energie-efficiëntie en competitieve prijzen. De concurrentie is gewaarschuwd…

Test: Hyundai Ioniq 5, de hele waaier

Op zoek naar een elektrische wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische wagen? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor elektrische wagens nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Toyota-baas: “EV zal Japan miljoenen jobs kosten”

Toyota-baas: “EV zal Japan miljoenen jobs kosten”

Akio Toyoda blijft zijn invloed gebruiken om de elektrische auto de wind uit de zeilen te nemen.

23/09/2021 Meer lezen
Deze Honda is er voor alleenstaande kampeerders

Deze Honda is er voor alleenstaande kampeerders

De Japanners hebben aan alles gedacht.

22/09/2021 Meer lezen
Skoda stopt ontwikkeling plug-inhybrides, concentreert op EV’s

Skoda stopt ontwikkeling plug-inhybrides, concentreert op EV’s

Het Tsjechische merk volgt daarmee dezelfde strategie als Mercedes.

22/09/2021 Meer lezen
Deze ‘miniatuur’ van de Aston Martin DB5 kost een fortuin

Deze ‘miniatuur’ van de Aston Martin DB5 kost een fortuin

Er worden er slechts 125 van gemaakt.

22/09/2021 Meer lezen

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: Peugeot 308 scherpt zijn klauwen

Test: Peugeot 308 scherpt zijn klauwen

De Franse autobouwer heeft zijn berline voor het C-segment vernieuwd. Hoewel we beter van een evolutie dan een revolutie spreken, zijn alle aanpassingen wel gunstig om tot een heel overtuigend eindproduct te komen.

17/09/2021 Meer lezen
3,6 /5 Test: Opel Grandland, efficiënte aanpassingen

Test: Opel Grandland, efficiënte aanpassingen

Opel herziet zijn Grandland en levert geen half werk: nieuw front, nieuw, digitaal interieur en een verbeterde uitrusting en motorenpalet. Volstaat dit om de competitie het hoofd te kunnen blijven bieden?

13/09/2021 Meer lezen
4,1 /5 Eerste test Tesla Model Y: bestseller in de dop?

Eerste test Tesla Model Y: bestseller in de dop?

De Tesla Model Y is al in het voorjaar van 2019 onthuld, maar komt pas nu naar Europa. Heeft die lange wachttijd ertoe geleid dat dit product tot in de puntjes ontwikkeld is?

09/09/2021 Meer lezen
Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

De Opel Mokka lijkt een outsider tegenover de Ford Puma, met kaarten die je niet specifiek van de Duitse constructeur zou verwachten: verleiding en emotie. Volstaat dat om de bruisende Puma te onttronen?

30/08/2021 Meer lezen

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Na het jacht staat nu de Aston Martin van de koning te koop

Na het jacht staat nu de Aston Martin van de koning te koop

Is het jacht van koning Albert en koningin Paola te duur voor je? Dan is er nog een fameuze troostprijs: de Aston Martin DB2/4 met speciaal koetswerk, destijds besteld door koning Boudewijn.

21/09/2021 Meer lezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Volkswagen Karmann-Ghia Type 14, Porsche voor de armen?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Volkswagen Karmann-Ghia Type 14, Porsche voor de armen?

De Volkswagen Karmann-Ghia ziet er bijzonder sexy uit met al zijn welvingen en is nog niets van zijn charme verloren. Velen zien de “Type 14” trouwens als een betaalbare Porsche 356. Wat moet je weten voor je er zelf een aanschaft?

10/09/2021 Meer lezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

Van 2008 tot 2014 was de Renault Twingo RS het toegangskaartje tot de wereld van Renault Sport. Zijn prijs was toegankelijk, maar dat maakte er zeker geen verslapte sportieveling van, integendeel.

03/09/2021 Meer lezen
Er is een goede reden waarom deze Citroën 2PK op 70.000 euro wordt geschat

Er is een goede reden waarom deze Citroën 2PK op 70.000 euro wordt geschat

De liefhebbers hebben het ongetwijfeld gemerkt: de verkoopwaarde van de Citroën 2PK is de voorbije jaren fors gestegen. Vandaag moet je minstens 10.000 euro ophoesten voor een exemplaar in heel mooie staat. Maar als deze specifieke auto je verleidt, zal je vijf tot zeven keer meer moeten meebrengen. Maar waarom?

24/08/2021 Meer lezen

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

cng, Automaat

€ 27.799

Benzine, Automaat

€ 20.999
2020
7 km

Diesel, Manueel

€ 16.475
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 27.350
2021
3 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 8.990
2010
139.990 km

Benzine, Manueel

€ 13.990
2019
21.000 km

Diesel, Manueel

€ 26.015
2020
40.991 km

Benzine, Manueel

€ 49.999
1996
67.500 km