Testen

Test: Hyundai Ioniq 6, meester van de wind

Het nieuwe elektrische vlaggenschip van Hyundai belooft een comfortabele actieradius dankzij zijn gestroomlijnde profiel. En dat alles met een korte laadtijd dankzij zijn 800 volt-architectuur. De nieuwe referentie voor elektrisch langeafstandsrijden?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 19 april 2023
  • Hyundai
3,9
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Beperkt verbruik
  • Reële autonomie met de grotere batterij van 77,4 kWh
  • Binnenruimte
  • Geluidsisolatie
  • Technologie aan boord
  • Supersnel laden dankzij 800 V
  • Polariserende look
  • Toegang en volume van de laadruimte
  • Matige kwaliteitsindruk
  • Opdringerige rijhulpsystemen

We staan er niet altijd bij stil wanneer we een nieuwe auto ontdekken. En toch is de ontwikkeling ervan een constante strijd tussen de designafdeling, de ingenieurs, de marketing, enzovoort. In het geval van de Ioniq 6 hebben we al snel door dat het de aerodynamici zijn die de meeste slagen hebben gewonnen! Met zijn profiel van een vliegtuig (om niet 'zetpil' te zeggen) poogt de Ioniq 6 zijn luchtweerstandscoëfficiënt zo laag mogelijk te houden, voor een maximale autonomie zonder daar een gigantische batterij voor nodig te hebben. In het beste geval heeft hij een Cx-waarde van amper 0,21. Om dat te bekomen, zet de Ioniq 6 naast zijn druppelvorm verschillende wapens in: actieve luchtgeleiders, luchtgordijnen op de wielen, een geïntegreerde achterspoiler en zelfs optionele cameraspiegels.

Atypische vorm

Over smaken en kleuren mag je niet twisten. Maar we kunnen wel zeggen dat deze zoektocht naar aerodynamische efficiëntie de Ioniq 6 een op zijn minst atypische vorm heeft opgeleverd. En dat zowel voor de algemene automarkt als binnen het gamma van Hyundai. In tegenstelling tot de meeste constructeurs, die ernaar streven om dezelfde designtaal toe te passen op het volledige gamma, geeft de Koreaanse reus nog steeds een eigen esthetische persoonlijkheid aan al zijn modellen. Het is bijvoorbeeld moeilijk om een directe relatie te vinden tussen deze Ioniq 6 en de Ioniq 5, ondanks het feit dat ze hun elektrische E-GMP-platform delen.

Imposante berline

Waar de Ioniq 5 neigt naar een crossoverlook, gaat de Ioniq 6 resoluut voor het segment van de grote reisberlines met zijn lengte van 4,86 m voor een hoogte van minder dan 1,50 m. Zijn genereuze wielbasis van 2,95 m doet hem zelfs wedijveren met het segment van de luxelimousines als je naar de achterbank kijkt. De ruimte voor de passagiers achterin is dan ook royaal! En je kan zelfs de passagierszetel vooraan bedienen vanaf de achterbank om het 'businessclassgevoel' nog wat meer te versterken.

De koffer is echter minder indrukwekkend. Zijn volume van 401 liter is eerder matig, maar het is vooral zijn smalle toegang die een probleem kan vormen als je grote spullen wilt inladen. Op praktisch vlak kunnen we ook nog vertellen dat de Ioniq 6 gebruik maakt van zijn elektrische platform door een extra kofferruimte vooraan aan te bieden. Die is 45 liter groot op de versies met achterwielaandrijving (zoals hier) of 12 liter groot als je hebt gekozen voor vierwielaandrijving, waardoor er ook een motor op de vooras zit.

Ruim en rustgevend interieur

De indruk dat je onderweg bent met een atypische wagen wordt nogmaals bevestigd wanneer je aan boord kruipt. De indeling van de bedieningselementen is vrij eigen aan de Ioniq 6. Zo zitten de schakelaars voor de elektrische ruiten bijvoorbeeld op de middenconsole. Maar verder overheerst er een algemene indruk van ruimte en rustgevendheid aan boord. Voor dit segment (en deze prijs) zijn er echter enkele missers te vinden qua afwerking, met hier en daar wat goedkoop ogende materialen. Dat kan je deels relativeren door te bedenken dat het om 'gerecycleerde' materialen gaat: stof op basis van gerecycleerde plastic flessen, elementen uit bioplastic, vloertapijten op basis van teruggewonnen visnetten, enzovoort.



Toch zijn er nog details die wat goedkoop aanvoelen, zoals de grote hendel rechts van het stuur om de transmissie te bedienen, die een beetje finesse mist. Of de sleutel van goedkoop plastic. De algemene ergonomie vanop de bestuurderszetel is echter goed voor elkaar, met onder meer vaste toetsen voor de klimaatcontrole en shortcuts om snel in de submenu's van het infotainmentsysteem te geraken.

De technologische kant van de auto valt op dankzij de twee schermen van 12,3 inch, die samen in een grote horizontale tablet zitten ingewerkt, terwijl je ook de sfeerverlichting aan boord naar smaak kan aanpassen met 64 beschikbare kleuren. En over kleur gesproken: er zitten ook vier 'pixel lights' op het stuur. Die verwijzen naar de 'pixel'-lichtsignatuur van de lichtblokken en veranderen af en toe van kleur om "de communicatie tussen bestuurder en auto te vergemakkelijken". Grappig, maar we beheersen de pixeltaal duidelijk nog niet al te goed, want wat de auto precies met ons wil delen, weten we niet.

Loungesfeer, maar...

Het is ook mogelijk om de passagierszetel vooraan plat te leggen in relaxmodus. Handig als je een powernap wilt nemen tijdens een (snel)laadbeurt. Maar we hadden liever gehad dat Hyundai wat meer aandacht had besteed aan het zitcomfort van zijn elektrische vlaggenschip. De zetels zijn niet slecht, maar de Ioniq 6 verdient beter. Zeker als je kijkt naar de uitstekende geluidsisolatie, die echt uitnodigt om er lange ritten mee te maken.

Drie uitvoeringen

Op technisch vlak biedt Hyundai twee batterijpakketten en drie motorisaties aan onder het gestroomlijnde pak van zijn Ioniq 6. De instapversie wordt aangedreven door een elektromotor van 111 kW (151 pk), kan 53 kWh opslaan en heeft al een WLTP-autonomie van 429 km. De middelste optie, zoals het model dat wij konden testen, krijgt de 'Long Range'-batterij van 77,4 kWh maar houdt het ook op een enkele elektromotor achterin van 168 kW (228 pk).

Het is deze versie die de grootste theoretische autonomie kan voorleggen, met 614 km op zijn 18-duimsvelgen (545 km met de hier getoonde 20-duimsvelgen). Tenslotte staat er nog een AWD-versie aan de top van het gamma, die nog een extra elektromotor van 74 kW (100 pk) toevoegt op de vooras, voor een totaal van 239 kW (325 pk). De WLTP-autonomie daalt daarmee echter tot 583 of 519 km, afhankelijk van de gekozen velgen.

Sneller dan je denkt

Onderweg verrast de Ioniq 6 met een snediger rijgedrag dan je zou denken. Zijn besturing is bijvoorbeeld erg direct. De in de bodem geplaatste batterij, zijn beperkte algemene hoogte en zijn lange wielbasis geven hem ook een goede stabiliteit, zelfs aan een hoger tempo. Maar de Ioniq 6 presteert het beste bij ontspannend rijden (vooral door zijn banden met lage rolweerstand) en op de snelweg. Dan kan je genieten van een mooi algemeen comfort, het efficiënte regeneratieve remsysteem (dat je naar voorkeur kan instellen) en prestaties die zeker al volstaan in deze middelste versie, die 350 Nm aan koppel heeft.

We moeten echter ook wijzen op de talloze opdringerige elektronische rijhulpsystemen. Ja, je kan er semi-autonoom mee rijden op de snelweg, maar je moet ook steeds een of ander hulpje uitschakelen op kleinere wegen (vooral de actieve spoorassistent) om te vermijden dat je wordt gestoord door irritante piepgeluiden of het stuur dat van links naar rechts wordt getrokken... Het wordt snel vervelend.

Redelijk verbruik

Maar de Ioniq 6 wilt natuurlijk ook hoge ogen gooien met zijn verbruik! En daar stelt hij niet teleur. Op een snelwegtraject hebben we een reëel verbruik van 16,6 kWh gehaald, wat het mogelijk maakt om ritten van 450 km af te leggen zonder te moeten bijladen. Handig voor op vakantie. We zagen ook regelmatig lagere verbuikscijfers, richting de 14 kWh/100 km, tijdens tragere en dus minder veeleisende ritten. Tijdens onze volledige testweek, met een nog redelijk frisse temperatuur en heel wat korte ritten zonder voorverwarming, kwamen we aan een gemiddeld verbruik van 18,3 kWh/100 km. Genoeg om een reële actieradius van meer dan 400 km te halen met de batterij van 77,4 kWh.

Elektrische basis

Naast zijn knappe energie-efficiëntie voor een auto van dit formaat, maakt de Ioniq 6 het leven ook aangenaam dankzij zijn slimme ontwerp dat volledig mee is met het elektrische tijdperk. Zoals de 800 volt-architecetuur van zijn platform, waarmee er (zeer) snelle laadbeurten mogelijk zijn tot 239 kW op de Long Range-versies met de grote batterij (180 kW voor de kleine batterij). Daarmee kan je in theorie meer dan 350 km aan autonomie terugwinnen op 15 minuten tijd. We konden ook de aanwezigheid van een standaard meegeleverde driefasige boordlader van 11 kW waarderen, en de V2L-functie (via een stopcontact onder de stoel of via de externe laadpoort) om elektrische toestellen van stroom te voorzien, tot een maximum van 3,6 kW.

Prijs Hyundai Ioniq 6

Wat de prijzen betreft, is de Ioniq 6 in België te bestellen vanaf €50.499 als Core met de batterij van 53 kWh. De instapprijs klimt naar €55.499 voor de batterij van 77,4 kWh. De topversie Balance, zoals ons testmodel, is enkel beschikbaar met de Long Range-batterij. Reken daarvoor op €62.499 met achterwielaandrijving, of €66.499 als AWD.

De uitrusting is sterk gelinkt aan het gekozen uitrustingsniveau, er zijn dus maar weinig individuele opties. Er is wel nog het Vision Pack op de Balance-uitvoering, die een elektrisch panoramadak combineert met de cameraspiegels voor een meerprijs van €3.000.

Ons verdict

De Ioniq 6 heeft een onmiskenbare persoonlijkheid en heeft talloze kwaliteiten om mensen te overtuigen om over te stappen naar elektrische mobiliteit. Zoals een geruststellende reële autonomie, supersnelle laadbeurten en een complete technologische uitrusting aan boord. Een interessant alternatief voor de premium elektrische concurrentie met (nog) hogere prijzen...

Bedank aan ULM Baisy-Thy Flight School voor het gebruik van hun faciliteiten.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Ioniq 6? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Ioniq 6-zoekertjes nu hier:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Sébastien Vanhouche.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km