Testen

Test: Land Rover Defender, van V8 tot PHEV, er is er een voor elke smaak

Voor modeljaar 2021 krijgt de Defender er een plug-inhybride variant en een vette V8 bij. Zo kan hij echt iedereen plezieren zonder zijn uitstekende offroadcapaciteiten te verwaarlozen.
  • VROOM  Team VROOM Team
  • 22 juli 2021
  • Land Rover
  • 3.932 weergaven
3,5
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 3,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Gebruiksgemak
  • Iconische en toch trendy look
  • Onklopbaar in terrein
  • Ruim aanbod motoren
  • Hoog gewicht
  • Stevig prijskaartje
  • Te verbeteren geluidsdemping


Test: Land Rover Defender, van V8 tot PHEV, er is er een voor elke smaak

Of het nu gaat om de oude of de nieuwe generatie, uiteindelijk is er in de autowereld geen andere auto als de unieke Defender. Vandaag combineert hij comfort, technologie en offroadkwaliteiten zoals geen ander model op de markt. We konden vorig jaar al kennis maken met deze herrezen legende, maar sinds kort hij is er ook met een plug-inhybride aandrijflijn of met een V8. Maar ongeacht wat er onder de motorkap ligt, een Defender zal altijd een Defender blijven.

Een Defender aan de stekker?

Test: Land Rover Defender, van V8 tot PHEV, er is er een voor elke smaak

Zoals bijna alle andere auto’s is het tijd voor de Defender om een plug-inhybride motorversie aan te bieden onder zijn motorkap. Die bestaat uit een kleine turboviercilinder van twee liter en 300 pk, waar een batterij van 19,2 kWh aan is toegevoegd voor een totaalvermogen van 404 pk en een koppel van 640 Nm. Deze stekkerversie is enkel verkrijgbaar in het grootste koetswerk met vijf deuren. Deze Defender PHEV kan tot 43 kilometer puur elektrisch rijden en haalt op de recentere WLTP-cyclus een normverbruik van 3,3 l/100 km. Helaas stoot hij toch nog 74 g CO2/km uit, waardoor hij in België dus niet volledig aftrekbaar is. Maar ook als je behoefte zou hebben aan een motor die wat meer ronkt, heeft Land Rover aan je gedacht.

Roffelende V8

Test: Land Rover Defender, van V8 tot PHEV, er is er een voor elke smaak

Als complete tegenvoeter van deze PHEV-versie introduceert de Britse constructeur namelijk ook een V8 onder de motorkap van zijn Defender. Sinds 1979 is de Brit verkrijgbaar met een achtcilinder in V. Deze keer moesten de ingenieurs niet ver gaan zoeken naar een dergelijke motor. Het is geen onbekende, want de V8 in deze Defender wordt al gebruikt in talrijke andere modellen van de Britse groep, onder meer in de Jaguar F-Pace SVR. Hier ontwikkelt hij 525 pk en 625 Nm aan koppel. Daarmee stuwt hij de lange versie 110 naar 100 km/u in 5,1 seconden en de kortere 90 in 4,9 seconden. In beide gevallen ligt de topsnelheid op 240 km/u, wat al een hele krachttoer is gezien de allesbehalve aerodynamische lijn van dit beest.

Potige kerel

Test: Land Rover Defender, van V8 tot PHEV, er is er een voor elke smaak

Maar of hij nu is uitgerust met een vette V8 of een hybride viercilinder, een Defender blijft een Defender. Land Rover heeft beslist om een heel uniform gamma aan te bieden. Zo maakt de V8 helemaal geen circuitmonster van de Defender, integendeel. Hij behoudt zijn wat plompe rijgedrag en heeft de neiging om in bochten te gaan overhellen. De elektronica houdt alles in het gareel en maakt indrukwekkende bochtsnelheden mogelijk voor een gevaarte van dit gewicht en formaat. Maar een slingerend bergwegeltje bedwingen is ongetwijfeld niet zijn favoriete tijdverdrijf, zeker omdat het rempedaal wat bijtkracht mist om de bestuurder volop vertrouwen te geven. Hij is op zijn best op halve kracht, wanneer je hem niet te hard opjaagt in bochten en vooral geniet van de heerlijke klank van zijn V8 telkens je accelereert, zonder zijn stortvloed aan koppel te vergeten.

Test: Land Rover Defender, van V8 tot PHEV, er is er een voor elke smaak

Voor de PHEV-versie geldt net hetzelfde, want die heeft nog meer koppel. Land Rover is erin geslaagd om de verbrandingsmotor en de elektrische hulp zodanig te laten samenwerken dat je bijna zou denken dat hij een dikke zescilinder heeft. Zelfs je oren kunnen maar moeilijk geloven dat onder de motorkap een kleine tweeliter ligt. Natuurlijk zingt hij helemaal niet zoals de V8, maar het rijgevoel van deze twee versies is nagenoeg identiek. Ongeacht hoeveel spierkracht hij heeft, het is fijn leven met een Defender. De assemblage is robuust, de gekozen materialen zijn stevig en het comfort is van de partij. Een klein minpuntje zijn de stroomlijngeluiden op de snelweg. Met zo’n hoekig koetswerk kan je natuurlijk geen mirakels verwachten. Maar de Defender blinkt uiteraard vooral uit wanneer hij zich ver van de snelweg en zelfs van het asfalt bevindt.

Alleskunner

Test: Land Rover Defender, van V8 tot PHEV, er is er een voor elke smaak

Een kleine bijzonderheid van de V8 is dat hij als enige een dynamisch rijprogramma heeft. Wanneer je dat inschakelt, voel je de elektronica aan de slag gaan om de trekkracht van de achtertrein te optimaliseren zodat zelfs kleine zijstapjes mogelijk zijn op een ondergrond met minder grip. Het Terrain Response van de Defender is gewoon verbluffend. Hij geraakt werkelijk overal doorheen, met een stuitend gemak, ongeacht de hellingshoek of de ondergrond. Hij lijkt zelfs een berg te kunnen beklimmen.

Test: Land Rover Defender, van V8 tot PHEV, er is er een voor elke smaak

De elektronica beheert alles op meesterlijke wijze en je moet enkel nog de wielen draaien en op de pedalen duwen. Er is waarschijnlijk geen enkel rivaal die met zoveel gemak door het terrein rijdt. En uitstapjes in de wijde natuur zijn ongetwijfeld het fijnst aan het stuur van de hybride versie. Die laatste kan namelijk zelfs in zijn puur elektrische modus met de reductiebak ingeschakeld rijden, zodat hij zich in alle stilte doorheen het lastigste terrein kan bewegen.

En wat met zijn zescilinder?

Test: Land Rover Defender, van V8 tot PHEV, er is er een voor elke smaak

Hoe zit het met de rest van het gamma? Wat zijn deze twee nieuwe versies waard in vergelijking met de motoren die al verkrijgbaar waren? Tijdens onze vorige kennismaking met de Brit maakte de zescilinder in lijn de beste indruk op ons en die konden we ook deze keer nog eens aan de tand voelen, zij het nu op diesel in plaats van op benzine. De conclusie is eenvoudig: 4, 6 of 8 cilinders, hybride of klassiek, geen enkele motorversie van de Defender steekt er bovenuit. Ze gedragen zich allemaal bewonderenswaardig op en naast de weg. Het komt dus aan op de voorkeur van de klant: de melodieuze klank van de V8, de stilte van elektrisch rijden of de prijs van de diesel? Want de twee nieuwe motorversies zijn helaas verre van gratis…

Elitair prijskaartje

Test: Land Rover Defender, van V8 tot PHEV, er is er een voor elke smaak

De V8 met zijn 525 pk krijg je mee naar huis voor het ‘bescheiden’ bedrag van 126.300 euro als korte 90 en 130.000 euro als lange 110. Dat is een meer dan gepeperd bedrag, dat nog fors wordt verhoogd door allerlei belastingen. De PHEV is iets meer ‘betaalbaar’. Hij is er enkel als 110 en is verkrijgbaar vanaf 76.200 euro. De laatste motor van deze groepstest, de D300-zescilinder, kost 64.200 euro als 90 en 67.400 euro als 110. De basisprijs van de Defender ligt op 53.600 euro, voor een 90 met een tot 200 pk en 500 Nm geknepen versie van deze zelfde dieselmotor. Allemaal pittige bedragen…

Ons verdict

Test: Land Rover Defender, van V8 tot PHEV, er is er een voor elke smaak

Met zijn twee nieuwe motorversies voegt de al bijzonder uitgekiende Defender nog twee mooie pijlen toe aan zijn boog. Of hij nu is uitgerust met een 4-, 6- of 8-cilinder, hij beweegt zich als geen ander door het terrein. De dikke V8 verleidt met zijn betoverende melodie, terwijl de plug-inhybride variant uitblinkt door zijn meesterlijke ontwikkeling. Hij is waarschijnlijk de meest uitgekiende en interessante van alle motorversies die in de Defender verkrijgbaar zijn. Helaas zal dit nicheproduct ongetwijfeld veel te weinig het asfalt verlaten, aangezien aan zijn offroadcapaciteiten een (te) elitair prijskaartje kleeft.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Land Rover Defender ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Land Rover Defender zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Lamborghini stopt (definitief) met de productie van de Aventador

Lamborghini stopt (definitief) met de productie van de Aventador

Het zou eigenlijk eerder stoppen, maar de productie werd verlengd omdat een aantal exemplaren van het model verloren gingen toen een autotransportschip eerder dit jaar zonk.

Peugeot e-208 vernieuwd: hij belooft een rijbereik tot 400 km

Peugeot e-208 vernieuwd: hij belooft een rijbereik tot 400 km

Peugeot spijkert de elektrische versie van zijn 208 bij. Op het menu: een verbeterde efficiëntie, maar ook een krachtigere motor!

Alpine: de A110 R, de ‘radicale’ berlinette, komt eraan!

Alpine: de A110 R, de ‘radicale’ berlinette, komt eraan!

Deze A110 R wordt voorgesteld als de ultieme expressie van lichtheid en prestaties. Daarmee moet hij Alpine in schoonheid het tijdperk van de verbrandingsmotoren laten afsluiten bij de overgang naar de elektrische toekomst...

Citroën-logo: terug naar het prille begin

Citroën-logo: terug naar het prille begin

Het merk met de ‘double chevron’ heeft zijn nieuwe logo onthuld. Nu ja, ‘nieuw’… Dit 10de logo in de geschiedenis van Citroën keert eerder terug naar het originele ovale logo uit 1919. Ken je dat nog?

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Eerste test: Volkswagen ID. Buzz, elektrisch en sympathiek

Eerste test: Volkswagen ID. Buzz, elektrisch en sympathiek

Met de look van een futuristische T1 wekt de nieuwe elektrische minibus van Volkswagen onmiskenbaar veel sympathie op. Volstaat die troef om te overtuigen?

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

3,5 /5 Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

De Toyota Celica MK4, die in 1990 wereldkampioenschap rally won in de handen van Carlos Sainz, heeft zijn intrede gedaan in de wereld van de verzamelaars, nu alle geproduceerde exemplaren minstens 30 jaar oud zijn. Maar wat moet je weten voor je overweegt om er één te kopen?

Ford gebruikt Bluetooth om kans op ongelukken te verkleinen

Ford gebruikt Bluetooth om kans op ongelukken te verkleinen

De technologie moet helpen om fietsers en voetgangers beter te detecteren.

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Tesla verhoogt de prijzen van zijn Superchargers

Tesla verhoogt de prijzen van zijn Superchargers

In heel Europa moet je rekenen op een prijsstijging van ongeveer 25%!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km