Testen

Test: Land Rover Defender, van V8 tot PHEV, er is er een voor elke smaak

Voor modeljaar 2021 krijgt de Defender er een plug-inhybride variant en een vette V8 bij. Zo kan hij echt iedereen plezieren zonder zijn uitstekende offroadcapaciteiten te verwaarlozen.
  • VROOM  Team VROOM Team
  • 22 juli 2021
  • LAND ROVER
  • 90 weergaven
3,5
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 3,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Gebruiksgemak
  • Iconische en toch trendy look
  • Onklopbaar in terrein
  • Ruim aanbod motoren
  • Hoog gewicht
  • Stevig prijskaartje
  • Te verbeteren geluidsdemping


Test: Land Rover Defender, van V8 tot PHEV, er is er een voor elke smaak

Of het nu gaat om de oude of de nieuwe generatie, uiteindelijk is er in de autowereld geen andere auto als de unieke Defender. Vandaag combineert hij comfort, technologie en offroadkwaliteiten zoals geen ander model op de markt. We konden vorig jaar al kennis maken met deze herrezen legende, maar sinds kort hij is er ook met een plug-inhybride aandrijflijn of met een V8. Maar ongeacht wat er onder de motorkap ligt, een Defender zal altijd een Defender blijven.

Een Defender aan de stekker?

Test: Land Rover Defender, van V8 tot PHEV, er is er een voor elke smaak

Zoals bijna alle andere auto’s is het tijd voor de Defender om een plug-inhybride motorversie aan te bieden onder zijn motorkap. Die bestaat uit een kleine turboviercilinder van twee liter en 300 pk, waar een batterij van 19,2 kWh aan is toegevoegd voor een totaalvermogen van 404 pk en een koppel van 640 Nm. Deze stekkerversie is enkel verkrijgbaar in het grootste koetswerk met vijf deuren. Deze Defender PHEV kan tot 43 kilometer puur elektrisch rijden en haalt op de recentere WLTP-cyclus een normverbruik van 3,3 l/100 km. Helaas stoot hij toch nog 74 g CO2/km uit, waardoor hij in België dus niet volledig aftrekbaar is. Maar ook als je behoefte zou hebben aan een motor die wat meer ronkt, heeft Land Rover aan je gedacht.

Roffelende V8

Test: Land Rover Defender, van V8 tot PHEV, er is er een voor elke smaak

Als complete tegenvoeter van deze PHEV-versie introduceert de Britse constructeur namelijk ook een V8 onder de motorkap van zijn Defender. Sinds 1979 is de Brit verkrijgbaar met een achtcilinder in V. Deze keer moesten de ingenieurs niet ver gaan zoeken naar een dergelijke motor. Het is geen onbekende, want de V8 in deze Defender wordt al gebruikt in talrijke andere modellen van de Britse groep, onder meer in de Jaguar F-Pace SVR. Hier ontwikkelt hij 525 pk en 625 Nm aan koppel. Daarmee stuwt hij de lange versie 110 naar 100 km/u in 5,1 seconden en de kortere 90 in 4,9 seconden. In beide gevallen ligt de topsnelheid op 240 km/u, wat al een hele krachttoer is gezien de allesbehalve aerodynamische lijn van dit beest.

Potige kerel

Test: Land Rover Defender, van V8 tot PHEV, er is er een voor elke smaak

Maar of hij nu is uitgerust met een vette V8 of een hybride viercilinder, een Defender blijft een Defender. Land Rover heeft beslist om een heel uniform gamma aan te bieden. Zo maakt de V8 helemaal geen circuitmonster van de Defender, integendeel. Hij behoudt zijn wat plompe rijgedrag en heeft de neiging om in bochten te gaan overhellen. De elektronica houdt alles in het gareel en maakt indrukwekkende bochtsnelheden mogelijk voor een gevaarte van dit gewicht en formaat. Maar een slingerend bergwegeltje bedwingen is ongetwijfeld niet zijn favoriete tijdverdrijf, zeker omdat het rempedaal wat bijtkracht mist om de bestuurder volop vertrouwen te geven. Hij is op zijn best op halve kracht, wanneer je hem niet te hard opjaagt in bochten en vooral geniet van de heerlijke klank van zijn V8 telkens je accelereert, zonder zijn stortvloed aan koppel te vergeten.

Test: Land Rover Defender, van V8 tot PHEV, er is er een voor elke smaak

Voor de PHEV-versie geldt net hetzelfde, want die heeft nog meer koppel. Land Rover is erin geslaagd om de verbrandingsmotor en de elektrische hulp zodanig te laten samenwerken dat je bijna zou denken dat hij een dikke zescilinder heeft. Zelfs je oren kunnen maar moeilijk geloven dat onder de motorkap een kleine tweeliter ligt. Natuurlijk zingt hij helemaal niet zoals de V8, maar het rijgevoel van deze twee versies is nagenoeg identiek. Ongeacht hoeveel spierkracht hij heeft, het is fijn leven met een Defender. De assemblage is robuust, de gekozen materialen zijn stevig en het comfort is van de partij. Een klein minpuntje zijn de stroomlijngeluiden op de snelweg. Met zo’n hoekig koetswerk kan je natuurlijk geen mirakels verwachten. Maar de Defender blinkt uiteraard vooral uit wanneer hij zich ver van de snelweg en zelfs van het asfalt bevindt.

Alleskunner

Test: Land Rover Defender, van V8 tot PHEV, er is er een voor elke smaak

Een kleine bijzonderheid van de V8 is dat hij als enige een dynamisch rijprogramma heeft. Wanneer je dat inschakelt, voel je de elektronica aan de slag gaan om de trekkracht van de achtertrein te optimaliseren zodat zelfs kleine zijstapjes mogelijk zijn op een ondergrond met minder grip. Het Terrain Response van de Defender is gewoon verbluffend. Hij geraakt werkelijk overal doorheen, met een stuitend gemak, ongeacht de hellingshoek of de ondergrond. Hij lijkt zelfs een berg te kunnen beklimmen.

Test: Land Rover Defender, van V8 tot PHEV, er is er een voor elke smaak

De elektronica beheert alles op meesterlijke wijze en je moet enkel nog de wielen draaien en op de pedalen duwen. Er is waarschijnlijk geen enkel rivaal die met zoveel gemak door het terrein rijdt. En uitstapjes in de wijde natuur zijn ongetwijfeld het fijnst aan het stuur van de hybride versie. Die laatste kan namelijk zelfs in zijn puur elektrische modus met de reductiebak ingeschakeld rijden, zodat hij zich in alle stilte doorheen het lastigste terrein kan bewegen.

En wat met zijn zescilinder?

Test: Land Rover Defender, van V8 tot PHEV, er is er een voor elke smaak

Hoe zit het met de rest van het gamma? Wat zijn deze twee nieuwe versies waard in vergelijking met de motoren die al verkrijgbaar waren? Tijdens onze vorige kennismaking met de Brit maakte de zescilinder in lijn de beste indruk op ons en die konden we ook deze keer nog eens aan de tand voelen, zij het nu op diesel in plaats van op benzine. De conclusie is eenvoudig: 4, 6 of 8 cilinders, hybride of klassiek, geen enkele motorversie van de Defender steekt er bovenuit. Ze gedragen zich allemaal bewonderenswaardig op en naast de weg. Het komt dus aan op de voorkeur van de klant: de melodieuze klank van de V8, de stilte van elektrisch rijden of de prijs van de diesel? Want de twee nieuwe motorversies zijn helaas verre van gratis…

Elitair prijskaartje

Test: Land Rover Defender, van V8 tot PHEV, er is er een voor elke smaak

De V8 met zijn 525 pk krijg je mee naar huis voor het ‘bescheiden’ bedrag van 126.300 euro als korte 90 en 130.000 euro als lange 110. Dat is een meer dan gepeperd bedrag, dat nog fors wordt verhoogd door allerlei belastingen. De PHEV is iets meer ‘betaalbaar’. Hij is er enkel als 110 en is verkrijgbaar vanaf 76.200 euro. De laatste motor van deze groepstest, de D300-zescilinder, kost 64.200 euro als 90 en 67.400 euro als 110. De basisprijs van de Defender ligt op 53.600 euro, voor een 90 met een tot 200 pk en 500 Nm geknepen versie van deze zelfde dieselmotor. Allemaal pittige bedragen…

Ons verdict

Test: Land Rover Defender, van V8 tot PHEV, er is er een voor elke smaak

Met zijn twee nieuwe motorversies voegt de al bijzonder uitgekiende Defender nog twee mooie pijlen toe aan zijn boog. Of hij nu is uitgerust met een 4-, 6- of 8-cilinder, hij beweegt zich als geen ander door het terrein. De dikke V8 verleidt met zijn betoverende melodie, terwijl de plug-inhybride variant uitblinkt door zijn meesterlijke ontwikkeling. Hij is waarschijnlijk de meest uitgekiende en interessante van alle motorversies die in de Defender verkrijgbaar zijn. Helaas zal dit nicheproduct ongetwijfeld veel te weinig het asfalt verlaten, aangezien aan zijn offroadcapaciteiten een (te) elitair prijskaartje kleeft.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Land Rover Defender ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Land Rover Defender zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Toyota-baas: “EV zal Japan miljoenen jobs kosten”

Toyota-baas: “EV zal Japan miljoenen jobs kosten”

Akio Toyoda blijft zijn invloed gebruiken om de elektrische auto de wind uit de zeilen te nemen.

23/09/2021 Meer lezen
Deze Honda is er voor alleenstaande kampeerders

Deze Honda is er voor alleenstaande kampeerders

De Japanners hebben aan alles gedacht.

22/09/2021 Meer lezen
Skoda stopt ontwikkeling plug-inhybrides, concentreert op EV’s

Skoda stopt ontwikkeling plug-inhybrides, concentreert op EV’s

Het Tsjechische merk volgt daarmee dezelfde strategie als Mercedes.

22/09/2021 Meer lezen
Deze ‘miniatuur’ van de Aston Martin DB5 kost een fortuin

Deze ‘miniatuur’ van de Aston Martin DB5 kost een fortuin

Er worden er slechts 125 van gemaakt.

22/09/2021 Meer lezen

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: Peugeot 308 scherpt zijn klauwen

Test: Peugeot 308 scherpt zijn klauwen

De Franse autobouwer heeft zijn berline voor het C-segment vernieuwd. Hoewel we beter van een evolutie dan een revolutie spreken, zijn alle aanpassingen wel gunstig om tot een heel overtuigend eindproduct te komen.

17/09/2021 Meer lezen
3,6 /5 Test: Opel Grandland, efficiënte aanpassingen

Test: Opel Grandland, efficiënte aanpassingen

Opel herziet zijn Grandland en levert geen half werk: nieuw front, nieuw, digitaal interieur en een verbeterde uitrusting en motorenpalet. Volstaat dit om de competitie het hoofd te kunnen blijven bieden?

13/09/2021 Meer lezen
4,1 /5 Eerste test Tesla Model Y: bestseller in de dop?

Eerste test Tesla Model Y: bestseller in de dop?

De Tesla Model Y is al in het voorjaar van 2019 onthuld, maar komt pas nu naar Europa. Heeft die lange wachttijd ertoe geleid dat dit product tot in de puntjes ontwikkeld is?

09/09/2021 Meer lezen
Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

De Opel Mokka lijkt een outsider tegenover de Ford Puma, met kaarten die je niet specifiek van de Duitse constructeur zou verwachten: verleiding en emotie. Volstaat dat om de bruisende Puma te onttronen?

30/08/2021 Meer lezen

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Na het jacht staat nu de Aston Martin van de koning te koop

Na het jacht staat nu de Aston Martin van de koning te koop

Is het jacht van koning Albert en koningin Paola te duur voor je? Dan is er nog een fameuze troostprijs: de Aston Martin DB2/4 met speciaal koetswerk, destijds besteld door koning Boudewijn.

21/09/2021 Meer lezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Volkswagen Karmann-Ghia Type 14, Porsche voor de armen?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Volkswagen Karmann-Ghia Type 14, Porsche voor de armen?

De Volkswagen Karmann-Ghia ziet er bijzonder sexy uit met al zijn welvingen en is nog niets van zijn charme verloren. Velen zien de “Type 14” trouwens als een betaalbare Porsche 356. Wat moet je weten voor je er zelf een aanschaft?

10/09/2021 Meer lezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

Van 2008 tot 2014 was de Renault Twingo RS het toegangskaartje tot de wereld van Renault Sport. Zijn prijs was toegankelijk, maar dat maakte er zeker geen verslapte sportieveling van, integendeel.

03/09/2021 Meer lezen
Er is een goede reden waarom deze Citroën 2PK op 70.000 euro wordt geschat

Er is een goede reden waarom deze Citroën 2PK op 70.000 euro wordt geschat

De liefhebbers hebben het ongetwijfeld gemerkt: de verkoopwaarde van de Citroën 2PK is de voorbije jaren fors gestegen. Vandaag moet je minstens 10.000 euro ophoesten voor een exemplaar in heel mooie staat. Maar als deze specifieke auto je verleidt, zal je vijf tot zeven keer meer moeten meebrengen. Maar waarom?

24/08/2021 Meer lezen

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

cng, Automaat

€ 27.799

Benzine, Automaat

€ 20.999
2020
7 km

Diesel, Manueel

€ 16.475
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 27.350
2021
3 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 8.990
2010
139.990 km

Benzine, Manueel

€ 13.990
2019
21.000 km

Diesel, Manueel

€ 26.015
2020
40.991 km

Benzine, Manueel

€ 49.999
1996
67.500 km