Testen

Test: Land Rover Defender, van V8 tot PHEV, er is er een voor elke smaak

Voor modeljaar 2021 krijgt de Defender er een plug-inhybride variant en een vette V8 bij. Zo kan hij echt iedereen plezieren zonder zijn uitstekende offroadcapaciteiten te verwaarlozen.
  • VROOM  Team VROOM Team
  • 22 juli 2021
  • Land Rover
  • 2.663 weergaven
3,5
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 3,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Gebruiksgemak
  • Iconische en toch trendy look
  • Onklopbaar in terrein
  • Ruim aanbod motoren
  • Hoog gewicht
  • Stevig prijskaartje
  • Te verbeteren geluidsdemping


Test: Land Rover Defender, van V8 tot PHEV, er is er een voor elke smaak

Of het nu gaat om de oude of de nieuwe generatie, uiteindelijk is er in de autowereld geen andere auto als de unieke Defender. Vandaag combineert hij comfort, technologie en offroadkwaliteiten zoals geen ander model op de markt. We konden vorig jaar al kennis maken met deze herrezen legende, maar sinds kort hij is er ook met een plug-inhybride aandrijflijn of met een V8. Maar ongeacht wat er onder de motorkap ligt, een Defender zal altijd een Defender blijven.

Een Defender aan de stekker?

Test: Land Rover Defender, van V8 tot PHEV, er is er een voor elke smaak

Zoals bijna alle andere auto’s is het tijd voor de Defender om een plug-inhybride motorversie aan te bieden onder zijn motorkap. Die bestaat uit een kleine turboviercilinder van twee liter en 300 pk, waar een batterij van 19,2 kWh aan is toegevoegd voor een totaalvermogen van 404 pk en een koppel van 640 Nm. Deze stekkerversie is enkel verkrijgbaar in het grootste koetswerk met vijf deuren. Deze Defender PHEV kan tot 43 kilometer puur elektrisch rijden en haalt op de recentere WLTP-cyclus een normverbruik van 3,3 l/100 km. Helaas stoot hij toch nog 74 g CO2/km uit, waardoor hij in België dus niet volledig aftrekbaar is. Maar ook als je behoefte zou hebben aan een motor die wat meer ronkt, heeft Land Rover aan je gedacht.

Roffelende V8

Test: Land Rover Defender, van V8 tot PHEV, er is er een voor elke smaak

Als complete tegenvoeter van deze PHEV-versie introduceert de Britse constructeur namelijk ook een V8 onder de motorkap van zijn Defender. Sinds 1979 is de Brit verkrijgbaar met een achtcilinder in V. Deze keer moesten de ingenieurs niet ver gaan zoeken naar een dergelijke motor. Het is geen onbekende, want de V8 in deze Defender wordt al gebruikt in talrijke andere modellen van de Britse groep, onder meer in de Jaguar F-Pace SVR. Hier ontwikkelt hij 525 pk en 625 Nm aan koppel. Daarmee stuwt hij de lange versie 110 naar 100 km/u in 5,1 seconden en de kortere 90 in 4,9 seconden. In beide gevallen ligt de topsnelheid op 240 km/u, wat al een hele krachttoer is gezien de allesbehalve aerodynamische lijn van dit beest.

Potige kerel

Test: Land Rover Defender, van V8 tot PHEV, er is er een voor elke smaak

Maar of hij nu is uitgerust met een vette V8 of een hybride viercilinder, een Defender blijft een Defender. Land Rover heeft beslist om een heel uniform gamma aan te bieden. Zo maakt de V8 helemaal geen circuitmonster van de Defender, integendeel. Hij behoudt zijn wat plompe rijgedrag en heeft de neiging om in bochten te gaan overhellen. De elektronica houdt alles in het gareel en maakt indrukwekkende bochtsnelheden mogelijk voor een gevaarte van dit gewicht en formaat. Maar een slingerend bergwegeltje bedwingen is ongetwijfeld niet zijn favoriete tijdverdrijf, zeker omdat het rempedaal wat bijtkracht mist om de bestuurder volop vertrouwen te geven. Hij is op zijn best op halve kracht, wanneer je hem niet te hard opjaagt in bochten en vooral geniet van de heerlijke klank van zijn V8 telkens je accelereert, zonder zijn stortvloed aan koppel te vergeten.

Test: Land Rover Defender, van V8 tot PHEV, er is er een voor elke smaak

Voor de PHEV-versie geldt net hetzelfde, want die heeft nog meer koppel. Land Rover is erin geslaagd om de verbrandingsmotor en de elektrische hulp zodanig te laten samenwerken dat je bijna zou denken dat hij een dikke zescilinder heeft. Zelfs je oren kunnen maar moeilijk geloven dat onder de motorkap een kleine tweeliter ligt. Natuurlijk zingt hij helemaal niet zoals de V8, maar het rijgevoel van deze twee versies is nagenoeg identiek. Ongeacht hoeveel spierkracht hij heeft, het is fijn leven met een Defender. De assemblage is robuust, de gekozen materialen zijn stevig en het comfort is van de partij. Een klein minpuntje zijn de stroomlijngeluiden op de snelweg. Met zo’n hoekig koetswerk kan je natuurlijk geen mirakels verwachten. Maar de Defender blinkt uiteraard vooral uit wanneer hij zich ver van de snelweg en zelfs van het asfalt bevindt.

Alleskunner

Test: Land Rover Defender, van V8 tot PHEV, er is er een voor elke smaak

Een kleine bijzonderheid van de V8 is dat hij als enige een dynamisch rijprogramma heeft. Wanneer je dat inschakelt, voel je de elektronica aan de slag gaan om de trekkracht van de achtertrein te optimaliseren zodat zelfs kleine zijstapjes mogelijk zijn op een ondergrond met minder grip. Het Terrain Response van de Defender is gewoon verbluffend. Hij geraakt werkelijk overal doorheen, met een stuitend gemak, ongeacht de hellingshoek of de ondergrond. Hij lijkt zelfs een berg te kunnen beklimmen.

Test: Land Rover Defender, van V8 tot PHEV, er is er een voor elke smaak

De elektronica beheert alles op meesterlijke wijze en je moet enkel nog de wielen draaien en op de pedalen duwen. Er is waarschijnlijk geen enkel rivaal die met zoveel gemak door het terrein rijdt. En uitstapjes in de wijde natuur zijn ongetwijfeld het fijnst aan het stuur van de hybride versie. Die laatste kan namelijk zelfs in zijn puur elektrische modus met de reductiebak ingeschakeld rijden, zodat hij zich in alle stilte doorheen het lastigste terrein kan bewegen.

En wat met zijn zescilinder?

Test: Land Rover Defender, van V8 tot PHEV, er is er een voor elke smaak

Hoe zit het met de rest van het gamma? Wat zijn deze twee nieuwe versies waard in vergelijking met de motoren die al verkrijgbaar waren? Tijdens onze vorige kennismaking met de Brit maakte de zescilinder in lijn de beste indruk op ons en die konden we ook deze keer nog eens aan de tand voelen, zij het nu op diesel in plaats van op benzine. De conclusie is eenvoudig: 4, 6 of 8 cilinders, hybride of klassiek, geen enkele motorversie van de Defender steekt er bovenuit. Ze gedragen zich allemaal bewonderenswaardig op en naast de weg. Het komt dus aan op de voorkeur van de klant: de melodieuze klank van de V8, de stilte van elektrisch rijden of de prijs van de diesel? Want de twee nieuwe motorversies zijn helaas verre van gratis…

Elitair prijskaartje

Test: Land Rover Defender, van V8 tot PHEV, er is er een voor elke smaak

De V8 met zijn 525 pk krijg je mee naar huis voor het ‘bescheiden’ bedrag van 126.300 euro als korte 90 en 130.000 euro als lange 110. Dat is een meer dan gepeperd bedrag, dat nog fors wordt verhoogd door allerlei belastingen. De PHEV is iets meer ‘betaalbaar’. Hij is er enkel als 110 en is verkrijgbaar vanaf 76.200 euro. De laatste motor van deze groepstest, de D300-zescilinder, kost 64.200 euro als 90 en 67.400 euro als 110. De basisprijs van de Defender ligt op 53.600 euro, voor een 90 met een tot 200 pk en 500 Nm geknepen versie van deze zelfde dieselmotor. Allemaal pittige bedragen…

Ons verdict

Test: Land Rover Defender, van V8 tot PHEV, er is er een voor elke smaak

Met zijn twee nieuwe motorversies voegt de al bijzonder uitgekiende Defender nog twee mooie pijlen toe aan zijn boog. Of hij nu is uitgerust met een 4-, 6- of 8-cilinder, hij beweegt zich als geen ander door het terrein. De dikke V8 verleidt met zijn betoverende melodie, terwijl de plug-inhybride variant uitblinkt door zijn meesterlijke ontwikkeling. Hij is waarschijnlijk de meest uitgekiende en interessante van alle motorversies die in de Defender verkrijgbaar zijn. Helaas zal dit nicheproduct ongetwijfeld veel te weinig het asfalt verlaten, aangezien aan zijn offroadcapaciteiten een (te) elitair prijskaartje kleeft.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Land Rover Defender ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Land Rover Defender zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Bentley: aangepaste rijbewijsregels voor zware elektrische auto’s nodig

Bentley: aangepaste rijbewijsregels voor zware elektrische auto’s nodig

Volgens het Britse merk is de limiet van 3,5 ton voor een rijbewijs B niet compatibel met zware elektrische auto’s en lobbyt moederhuis Volkswagen in Europa voor een aanpassing van de regels.

135 miljoen euro: is dit de duurste auto ooit?

135 miljoen euro: is dit de duurste auto ooit?

Officieel houdt Mercedes de lippen stijf op mekaar, maar volgens Hagerty werd deze 300 SLR ‘Uhlenhaut’ per opbod verkocht.

Bentley lanceert de Bentayga ‘limousine’

Bentley lanceert de Bentayga ‘limousine’

Vind je de luxueuze SUV van Bentley wat te klein? Weet dan dat je hem voortaan ook kan bestellen in EWB-versie, met verlengde wielbasis...

Vergeten model: Volkswagen Gol. Neen, er ontbreekt geen ‘F’!

Vergeten model: Volkswagen Gol. Neen, er ontbreekt geen ‘F’!

Hoewel Volkswagen heel wat liefhebbers kent, wordt de Gol over het hoofd gezien door verzamelaars. Waarom brak deze auto bij ons nooit door? En wat is het precies?

Aanbevolen tests voor jou

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

4,0 /5 Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Na een passage bij het M-departement van BMW krijgt de i4 twee elektromotoren in zijn M50-uitvoering. Daarmee beschikt hij over 800 Nm… en kan hij misschien ook de M4 met zijn ‘archaïsche’ verbrandingsmotor de loef afsteken? Niet zo snel...

3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

Land Rover Defender P400e vs Jeep Wrangler 4xe: ‘groene’ avonturiers?

Land Rover Defender P400e vs Jeep Wrangler 4xe: ‘groene’ avonturiers?

Iedereen zet in op elektrificatie, zelfs de meest extreme offroaders. Maar is de combinatie van een 4x4 met een plug-in hybride aandrijving echt een geslaagde cocktail?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Opel Astra G Coupé en Cabrio, vanaf… 2.000 euro!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Opel Astra G Coupé en Cabrio, vanaf… 2.000 euro!

Een door Bertone getekende coupé die ruim genoeg is voor 4 mensen en hun bagage, en dat voor minder dan 3.000 euro? Ja dat kan, en ook als cabrio is deze Opel Astra G betaalbaar: voor minder dan 5.000 euro heb je al een mooi exemplaar.

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

Nog nooit eerder werden zoveel van deze unieke voertuigen op dezelfde plek getoond! Je kan ze tot 14 juni 2022 ontdekken in Luxemburg!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.571

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km
€ 11.200
2014
101.631 km