Testen

Test: Mercedes E-Klasse Berline PHEV, elektrificerende zakenberline

De nieuwe Mercedes E-Klasse blijft beschikbaar in verschillende plug-inhybride varianten, met keuze uit benzine- of dieselmotoren. Het merk belooft zelfs een elektrisch rijbereik van meer dan 100 km! Of dat klopt?

  • Maloteaux  Olivier Maloteaux Olivier
  • 02 november 2023
  • Mercedes-Benz
4,2
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 4,5
    Uitrusting
  • 4,5
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Verfijnde en zeer comfortabele berline
  • Geslaagde hybridisatie (zachte werking)
  • Uitstekende elektrische autonomie
  • Hoge prijzen
  • Kleinere koffer door batterij
  • Iets minder dynamisch dan klassieke verbrandingsmotor (hoger gewicht)

We zitten reeds aan de 6e generatie van de E-Klasse, de iconische premium reisberline die rechtstreeks concurreert met de Audi A6 en de BMW 5 Reeks. In het Mercedes-gamma staat hij net naast de EQE, die een vergelijkbaar formaat heeft, maar uitsluitend op elektriciteit wordt aangedreven. De nieuwe E-Klasse blijft dan weer voorzien van mild hybride verbrandingsmotoren en plug-inhybride aandrijflijnen.

Sterren in de lampen

De nieuwe E-Klasse berline behoudt het drievolumedesign van zijn voorgangers. Hij heeft daarmee ook een meer traditionele lijn dan de berlines in het EQ-gamma. Deze nieuwe E is slechts iets groter geworden (+1,4 cm), maar heeft wel enkele nieuwe esthetische trekjes, waaronder de verzonken deurgrepen of de stervormige lichtsignatuur voor de achterlichten, die verwijst naar het logo van de constructeur. Het model wordt aanvankelijk gelanceerd als berline, maar de E-Klasse Break komt binnenkort, net als de gerelateerde CLE Coupé en Cabrio.

Zwerm aan schermen

Aan boord valt je oog meteen op het arsenaal aan schermen: het digitale display van bijna 40 inch met de naam ‘Superscreen’ strekt zich uit over de hele breedte van het dashboard. Het bestaat uit drie schermen: eentje achter het stuur, een aanraakscherm in het midden en nog een derde scherm (ook aanraakgevoelig, maar wel optioneel) voor de ogen van de passagier. Daarmee kan je verschillende voertuigfuncties bedienen, maar ook video’s streamen, zelfs tijdens het rijden dankzij een speciale functie die voorkomt dat de bestuurder stiekem meekijkt.

Allerlei apps

Naast zijn nog verder verbeterde stembediening, heeft Mercedes ook heel wat externe applicaties ingebouwd in het multimediasysteem, zoals TikTok, Angry Birds of zelfs de videobelapp Zoom, om in de auto te kunnen vergaderen via de selfiecamera boven het centrale display. Je kan enkel de andere persoon zien als je stilstaat, maar het geluid blijft werken tijdens het rijden. We hebben het getest, en het werkte zeer goed, waardoor de E-Klasse meer dan ooit de zakenberline bij uitstek is! Mercedes heeft ook met kunstmatige intelligentie gewerkt in het systeem om ‘routines’ te creëren, waarbij bijvoorbeeld de zetelverwarming automatisch wordt geactiveerd als de buitentemperatuur onder een bepaalde grenswaarde zakt. De auto kan ook automatisch routines voorstellen als je bepaalde handelingen of instellingen regelmatig toepast.

Kleinere koffer, maar vlakke bodem

Hoewel de E-Klasse amper 1,4 cm langer is geworden, neemt de wielbasis wel toe met 2,2 cm, wat nog iets meer beenruimte betekent voor de achterste zitplaatsen. Daar kunnen twee tot drie volwassenen gemakkelijk plaatsnemen, hoewel de middelste plek nog steeds iets minder comfortabel is dan de twee andere. We hebben niets op te merken qua afwerking, die van een zeer hoog niveau is: de aankledig zit uitstekend in elkaar en bestaat zo goed als volledig uit zachte materialen. Chic! 

Hoewel de plug-inhybride E-Klasses niets aan zitruimte verliezen achterin ten opzichte van de versies met een verbrandingsmotor, amputeert hun grote batterij wel 170 liter van de koffer (met een volume van 370 liter tegenover 540 liter voor de rest van het gamma). Een vrij groot verschil, maar de koffervloer is deze keer wel plat. Je zit dus niet met een onhandige bult zoals bij de vorige generatie...

Plug-inhybride op benzine of diesel

Naast de mild hybride verbrandingsmotoren, is de E-Klasse berline vanaf zijn lancering beschikbaar met verschillende plug-inhybride aandrijflijnen op benzine (E 300 e met achterwielaandrijving of 4Matic van 312 pk/550 Nm, of E 400 e 4Matic met 381 pk/650 Nm), die binnenkort worden gevolgd door een dieselhybride (E 400 de 4Matic van 335 pk/750 Nm). Al deze varianten hebben een 2 liter-viercilinder (op benzine of diesel) en een elektromotor van 129 pk/440 Nm, gevoed door een grote batterij van 25,4 kWh.

Mercedes spreekt van een officieel elektrisch rijbereik tot 109 km (4Matic) of 115 km (E 300 e met achterwielaandrijving). In de praktijk haalden we 90 km met een achterwielaandrijver op een gemengd parcours, inclusief snelweg, en zonder speciaal op te letten. Een uitstekend resultaat, waarmee je dus zou kunnen hopen op meer dan 100 km in gunstigere omstandigheden! Deze actieradius is des te indrukwekkender omdat de prestaties, met 440 Nm, al meer dan voldoende zijn om vlotjes mee te komen met het verkeer.

De boordlader van 11 kW verzekert een volledige laadbeurt in ongeveer 2:20 u aan een compatibele AC-laadpaal. Maar de batterij kan ook aan een snellader op gelijkstroom worden opgeladen (tot 55 kW), wat zeldzaam blijft bij plug-inhybrides. Dan hoef je maar zo’n 30 minuten te wachten.

Vijfsterrencomfort en meesturende achterwielen

Voor de eerste keer in zijn geschiedenis kan je de E-Klasse (optioneel) krijgen met meesturende achterwielen, die zijn draaicirkel met bijna een meter verkleinen en hem ook levendiger maken in de bochten, wat we in de praktijk konden testen en bevestigen. De wegligging is nog steeds efficiënt en geruststellend, hoewel je in de plug-inhybrides wel het extra gewicht voelt bij sportiever rijden en tijdens het remmen (de E 300 e weegt 385 kilo meer dan de E 200 met dezelfde verbrandingsmotor...). 

Qua comfort staat de E-Klasse standaard op een passieve ophanging met stalen veren, maar we raden de optionele gestuurde luchtvering Airmatic aan, die altijd boterzacht blijft, ongeacht de staat van het wegdek.

Prijs Mercedes E-Klasse Berline plug-in

Terwijl de E-Klasse Berline te krijgen is vanaf 67.034 euro op benzine (E 200) en 69.333 euro op diesel (E 220 d), is de goedkoopste plug-inhybride pas verkrijgbaar vanaf 74.173 euro (E 300 e), in alle gevallen als Luxury Line. Voor de E 300 e 4Matic en E 400 e 4Matic moet je nog wat dieper in de buidel tasten, met een vanafprijs van respectievelijk 81.796 euro en 91.597 euro. De prijs van de dieselhybride E 400 de 4Matic is nog niet bekend. Hoewel de standaarduitrusting best uitgebreid is, blijft de optielijst lang en kostelijk. Maar de Mercedes E-Klasse heeft over het algemeen ook een sterke restwaarde. 



Ons verdict

Naast de technologische en comfortkwaliteiten van de nieuwe E-Klasse, hebben de plug-inhybrides een grote batterij waarmee ze (bijna) 100 km enkel op elektriciteit kunnen afleggen! Natuurlijk zijn deze plug-ins iets duurder in aanschaf dan de modellen met enkel een verbrandingsmotor, maar ze zijn nog steeds fiscaal voordeliger (hoewel dat voordeel in België wordt afgebouwd) en de brandstofkosten zijn aanzienlijk lager als je de batterij oplaadt. Dus waarom niet?

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Mercedes E-Klasse? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste E-Klasse-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Maloteaux  Olivier
Over de auteur: Maloteaux Olivier Het autovirus heeft Olivier al in zijn kindertijd besmet. Later volgde een passie voor journalistiek. Hij moest vervolgens alleen nog maar de twee combineren. Olivier is geïnteresseerd in alle soorten auto's uit alle tijdperken, ongeacht de techniek onder het koetswerk. Al heeft hij toch een lichte voorkeur voor coupés en roadsters met een karaktervolle motor...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km