Testen

Test: Mercedes S 580 e, dé limousine

De Mercedes S-Klasse is altijd al de referentie geweest qua luxe, comfort, technologie en veiligheid. De nieuwste generatie vormt daarop geen uitzondering. Vooral als het om de plug-inhybride met lange wielbasis gaat!

  • VROOM  Team VROOM Team
  • 24 mei 2023
  • Mercedes-Benz
4,2
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 5,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 5,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Kwaliteit materialen en afwerking
  • Nieuwste technologie
  • Rijbereik in elektrische modus
  • Koffervolume voor dit formaat
  • Exorbitante prijs

De lange naam van de Mercedes S-Klasse 580 e Lang past deze luxelimo in XXL-formaat als gegoten: hij is 5,29 m lang, 1,95 m breed en heeft een wielbasis van 3,22 m! Deze Duitser is simpelweg gigantisch. Toch verhult hij zijn formaat redelijk goed, dankzij vloeiende lijnen en subtiele details, al dan niet in combinatie met het AMG-pakket van onze testwagen.



Luxe, verfijning en technologie

Aan boord draait alles om luxe, rust en verfijning. Te beginnen aan de voorzijde, waar je wordt omringd door de nieuwste technologie. Achter het stuur is het tellerscherm 12,3 inch groot en kan het zijn informatie in 3D weergeven. Daarboven zit een gigantisch head-up display dat je zeer precies toont waar je heen moet, dankzij de augmented reality-functie. Tenslotte is er nog een scherm van 12,8 inch dat de middenconsole domineert, en waarmee je kinderlijk eenvoudig alle voertuigfuncties van deze luxeberline beheert.

Maar daarbij houdt het niet op, want er zijn nog heel wat onzichtbare innovaties aan boord! Hoewel dit testexemplaar nog niet de laatste versie van het Drive Pilot-systeem heeft, kan hij wel zelfstandig van rijstrook wisselen op de snelweg door simpelweg de knipperlichten te gebruiken. Het volledige stuur is bovendien aanraakgevoelig, waardoor je het op eender welke plek kan vasthouden om de autonome rijfuncties op niveau 2 te laten werken. En daarbij vergeten we de zeer complete veiligheidsuitrusting niet, met bijvoorbeeld frontale airbags voor de achterzetels, een primeur in de sector!



Achteraan zit je goed, of zelfs beter!

Dankzij zijn lange wielbasis kan je even goed, of zelfs nog meer, genieten van de S-Klasse op de achterzetels. Het is een strikte vierzitter, waarbij beide passagiers achteraan kunnen genieten van een first-class ervaring. Zeker als je rechts achteraan zit, want met een simpele druk op de knop kan die zetel verschuiven en zo ver mogelijk achterover leunen, waardoor je letterlijk languit op de kussens kan liggen! Van klasse gesproken...



Goedgevulde motorruimte

Om al deze luxe en comfort in beweging te brengen, heeft Mercedes de S 580 e uitgerust met een 6-cilinder-in-lijn van 3 liter, gekoppeld aan een potente elektromotor. Die laatste ontwikkelt alleen al 150 pk en 440 Nm om de 2,3 ton zware Duitser probleemloos voort te bewegen in de volledig elektrische modus. Een kunstje dat hij over meer dan 100 km kan uitvoeren dankzij de gigantische batterij van 28,6 kWh. Dat is evenveel als sommige elektrische stadswagens! 

Helaas is er ook een keerzijde aan die medaille: die grote batterij gaat ten koste van de kofferruimte, die met 190 liter wordt verkleind tot een totaal van 350 liter. Ook dat is vergelijkbaar met sommige stadswagens... Maar om dat goed te maken, kan de batterij wel tot 11 kW laden met wisselstroom en tot zelfs 60 kW aan een snellader op gelijkstroom. Daarmee is hij weer opgeladen in amper 20 minuten!

De verbrandingsmotor is ook niet van de minste, met een genereus piekvermogen van 367 pk en 500 Nm. Zelfs met een lege batterij laat die zes-in-lijn zich nog vaak bijstaan door het elektrische gedeelte. Het resultaat is, ondanks zijn forse vermogen, een verbruik van amper 7 liter benzine per 100 km. Ook dat is op het niveau van een stadswagen op benzine! Wanneer alle krachtbronnen samenwerken, kan deze S 580 e opscheppen met een indrukwekkende 510 pk en 750 Nm aan koppel. Het vermogen wordt naar de achterwielen geleid, of naar alle vier de wielen als je voor de 4Matic-optie kiest. Meer dan genoeg kracht, waarmee de grote berline in amper een dikke 5 seconden naar 100 km/u spurt!



Afgesloten van de buitenwereld

Eenmaal in beweging is en blijft de S-Klasse een cocon van luxe en verfijning. Zijn luchtvering absorbeert alles wat de weg hem kan voorschotelen! Zelfs de slechtste wegen laten de passagiers onberoerd. Ze worden ook niet gestoord door lawaai van buitenaf, met een onberispelijke geluidsisolatie aan boord. Je wordt echt afgesloten van de buitenwereld, waardoor je maximaal kan genieten van de symfonie die het Burmester-geluidssysteem verspreidt, of van de aangename melodie van de zescilinder. Al zal je die enkel horen als je zijn maximale vermogen aanspreekt. En hoewel de acceleraties heftig zijn, blijven ze ook lineair, om de passagiers niet te doen schrikken.

Deze geweldige machine houdt er echter niet van om geforceerd te worden, ondanks een gebalanceerd weggedrag en een goede beheersing van zijn koets in de bochten als je de snelheid opvoert. Hij verwent liever zijn inzittenden, of dat nu op de snelweg is of in de stad. Binnen de stadsmuren is hij verrassend genoeg eveneens in zijn nopjes dankzij zijn meesturende achterwielen! Met een maximale stuurhoek van 10 graden op de achteras is dit slagschip bijna net zo gemakkelijk te manoeuvreren als een... stadswagen! Deze technologie verklaart ook de uitstekende bochtenstabiliteit van de S-Klasse.

Helaas ook een erg hoge prijs

Tot nu toe hebben we de luxueuze Mercedes S-Klasse bijna enkel geprezen, op zijn kleine koffer als gevolg van zijn gigantische batterij na. Toch is er nog iets gigantisch aan de S 580 e: zijn prijs! Op het moment van schrijven beginnen de prijzen van de luxueuze Duitse berline bij een fikse 111.683 euro. Wil je een plug-inhybride, dan moet je minstens 128.502 euro uitgeven voor een 450 e. De 580 e kost minstens 137.214 euro. Tenslotte mag je daar nog eens 500 tot 5.000 euro bij optellen voor de lange wielbasis, afhankelijk van de versie... en dat alles zonder opties! 

Het mag dan ook niet verbazen dat onze testwagen absoluut niet goedkoop was. Met een optielijst van meer dan 30.000 euro kwam het uiteindelijke prijskaartje uit op net iets meer dan... 170.000 euro! Een troost: de plug-inhybride S-Klasse is nog tot 100% fiscaal aftrekbaar als je hem voor 1 juli 2023 bestelt...



Ons verdict 

De S-Klasse is niet voor niets de referentie qua luxe, verfijning, comfort, technologie en veiligheid, of kortom dé luxelimousine bij uitstek. Achter het stuur vergeet je soms dat je in een auto zit, zo goed is de Duitser in zijn passagiers isoleren van de buitenwereld. En dat is nog meer het geval in de plug-inhybride S 580 e, die in staat is om gedurende een honderdtal kilometer zich volledig geruisloos te verplaatsen! Het enige echte nadeel is het sterk verkleinde koffervolume als gevolg van de immense batterij van 28,6 kWh, en natuurlijk zijn prijs, die met een factuur van meer dan 170.000 euro voor ons testexemplaar 'nogal' hoog is! Maar zoals wel vaker bij Mercedes, valt deze duizelingwekkende prijs enigszins te begrijpen gezien het geleverde prestatieniveau, dat nog steeds bij de top zit van het segment...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Mercedes? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mercedes-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km