Testen

Test: Mercedes SL, van GT naar rauwe sportwagen?

De nieuwe generatie Mercedes SL is nu volledig ontwikkeld door AMG en wilt van genre wisselen, van Grand Tourer naar een sportwagen pur sang. Laten we eens zien wat dat oplevert in de praktijk.

  • Maloteaux  Olivier Maloteaux Olivier
  • 21 juni 2023
  • Mercedes-Benz
3,8
VROOM-score
  • 4,0
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 2,5
    Verbruik
  • 4,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Assertieve look, luxueus interieur
  • V8-motoren boordevol karakter en power
  • Messcherp en efficiënt chassis
  • Achterzetels enkel voor geamputeerden
  • Minder comfortabel dan zijn voorganger
  • Grote CO2-voetafdruk

Dit is al de 8e generatie van de SL, de roadster die bovenaan het gamma staat van Mercedes. Dit model vervangt zowel zijn rechtstreekse voorganger als de oude S-Klasse Cabrio. Maar noem hem geen Mercedes-Benz: dit is een Mercedes-AMG, die volledig is ontworpen en ontwikkeld door de sportafdeling van Mercedes.

Naar stof wedergekeerd

De nieuwste SL werd in 2022 gelanceerd en is nog steeds een traditionele roadster met de motor voorin. Hij heeft dus een enorme motorkap en een korte kont. Het grote verschil met zijn voorganger, is dat het nieuwe model zijn stalen klapdak inruilt voor een traditionele stoffen kap. Een dunnere bedekking die wat eleganter oogt, maar ook gewicht bespaart. Het exterieurdesign kan aangepast worden naar wens dankzij verschillende pakketten (Aero, Carbon, Chrome, Sport Black). Een cabriodak uit rode stof staat ook op de optielijst. En dankzij het Manufaktur-personalisatieprogramma kan er aan quasi alle wensen worden voldaan qua kleuren, materialen en texturen. Aan boord valt het enorme verticale aanraakscherm van 11,9 inch op in het midden van het dashboard.

"Hey Mercedes!"

Zoals alle recente Mercedessen, is de AMG SL uitgerust met het MBUX-multimediasysteem van de nieuwste generatie, die over een zeer gesofisticeerde en intuïtieve spraakbediening beschikt. Je moet maar 'Hey Mercedes' of gewoon 'Mercedes' zeggen, en de interface vraagt je al wat hij voor je kan doen. Daarna kan je een navigatiebestemming uitspreken, een contactpersoon opbellen via de naam, vragen naar de weersvoorspelling of de temperatuur van de klimaatcontrole aanpassen via een simpele zin.

De ingebouwde GPS is standaard, net als de draadloze verbindingen met Android Auto en Apple CarPlay, de inductielader voor smartphones en zelfs de 360°-camera's (optioneel op de instapversie SL 43), om de carrosserie niet te beschadigen tijdens manoeuvres... Merk ook op dat het multimediasysteem hier beschikt over speciale sportfuncties in de 'Performance AMG'- en de 'AMG Track Pace'-menu's. Bij die laatste kan je ook de telemetrie van rondjes op het circuit weergeven en bewaren.

2+2-zitter

Nog een verandering voor deze nieuwste generatie SL: het is geen tweezitter meer, maar een '2+2'. Niemand zal echter comfortabel zitten achterin vanwege het gebrek aan beenruimte en een te rechte rugleuning. Maar dat geldt ook achterin een Porsche 911... Vooraan is er echter geen gebrek aan ruimte. Je wordt zelfs omringd door luxe, met een nekverwarming die in de voorstoelen is geïntegreerd. Het windscherm is echter moeilijk te installeren en neemt, zoals steeds, de plek in van de achterste zitplaatsen. De drielaagse softtop is dan weer in 15 seconden in of uit te klappen, en dat tot aan een snelheid van 60 km/u.

Grote V8 of kleine 4-cilinder

Onder de motorkap kan je het zwaar of licht aanpakken. Deze AMG SL heeft bovenaan zijn gamma nog steeds een dikke 4 liter-V8 biturbo die 476 pk (SL 55 4Matic+) of 585 pk levert (SL 63 4Matic+). Waarmee de sportwagen in respectievelijk 3,9 en 3,6 seconden van 0 naar 100 km/u sprint. Om maar te zeggen dat hij voldoende pit heeft! Deze twee V8-motoren kunnen ook doorstomen naar een topsnelheid van respectievelijk 295 of 315 km/u. Genoeg om zelfs de stijfste permanent los te waaien. Maar deze versies zijn ook een genot voor het oor: de uitlaatpijpen met kleppen laten een bulderend geluid horen, met knallen die voor kippenvel zorgen. Een heerlijke sensatie!

Aan de andere kant van de schaal krijgt de SL voor de eerste keer een... viercilinder-in-lijn. Deze 2 liter-turbomotor is uiterst uitgewerkt en ontwikkelt maar liefst 381 pk, wat neerkomt op 190 pk per liter. Een uitzonderlijk specifiek vermogen dat zelfs een racemotor waardig is. Ook hier zijn de prestaties reeds uitstekend, met een sprint van 0 tot 100 km/u in 4,9 seconden en een topsnelheid van 275 km/u. Maar het geluid geeft niet dezelfde sensaties als bij de V8...



Vierwielaandrijving en vierwielsturing

Hoewel de SL steeds achterwielaandrijving heeft gehad sinds zijn debuut, beschikt deze nieuwste generatie over vierwielaandrijving, toch in het geval van de V8-versies. De viercilinder wordt uitsluitend aangedreven op de achterwielen. De V8-motorversies beschikken ook over vierwielsturing. Dankzij dit technische arsenaal toont deze 2+2-cabrio zich een echte sportwagen in de bochten, ondanks een gewicht dat flirt met 2 ton! De voortrein is vlijmscherp en de balans is zeer levendig. Daarmee heeft de SL een veel hitsiger karakter dan zijn voorganger. Aan de andere kant mist hij het zachte weggevoel van de oude SL's, wat duidelijk een bewuste keuze is geweest: dit nieuwe model richt zijn pijlen meer dan ooit op de fameuze Porsche 911.

Prijzen Mercedes-AMG SL

Hier begint het pijn te doen: de instapversie van het gamma met een viercilinder (SL 43) kost al meer dan 130.000 euro! Het is echter nog steeds een dikke 10.000 euro minder dan voor een 911 Cabrio met hetzelfde vermogen. De V8 begint bij 170.000 euro (SL 55 4Matic), of zelfs net boven de grens van 200.000 euro voor de meest krachtige versie (SL 63 4Matic). Maar goed, dat hoeft het clienteel van dit soort auto's niet tegen te houden. Hetzelfde geldt voor het brandstofverbruik: tijdens onze test van de SL 63 4Matic+ varieerde de dorst van 12,6 tot 19 l/100 km. Reken op 3,5 l/100 km minder voor de SL 43 met zijn viercilinder. Merk ook op dat de SL 43 amper boven de 200 g CO2/km uitkomt, terwijl de V8's vrolijk in de buurt komen van de 300 g/km, of er zelfs voorbij gaan...



Ons verdict

Voor deze nieuwste generatie heeft de SL duidelijk het geweer van schouder veranderd. Dankzij een ontwikkeling door AMG heeft het model duidelijk geownnen aan sportiviteit, om dichter tegen de Porsche 911 aan te schurken, die echter nog steeds een beetje wendbaarder blijft. De SL heeft ook twee minizitplaatsen achterin gekregen. Hoewel de roadster van Mercedes comfortabel blijft, heeft hij toch het zachte weggevoel van zijn voorgangers verloren. De keerzijde van de verandering van karakter en van categorie.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Mercedes? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mercedes-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Maloteaux  Olivier
Over de auteur: Maloteaux Olivier Het autovirus heeft Olivier al in zijn kindertijd besmet. Later volgde een passie voor journalistiek. Hij moest vervolgens alleen nog maar de twee combineren. Olivier is geïnteresseerd in alle soorten auto's uit alle tijdperken, ongeacht de techniek onder het koetswerk. Al heeft hij toch een lichte voorkeur voor coupés en roadsters met een karaktervolle motor...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

Test: Lotus Emira, de Cayman-killer?

De Lotus Emira krijgt naast zijn V6 nu ook een viercilinder onder de kap, meer bepaald de 2 liter-turbo uit de Mercedes-AMG A 45. Maakt dat de laatste sportwagen op benzine van Lotus interessanter, of net minder aantrekkelijk?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km