Testen

Test: MG EHS, verrassende hybride

Na een overtuigende elektrische SUV ZS biedt MG, het kleine Britse merk dat Chinees is geworden, een groter plug-inhybride model aan, de EHS. Kan deze tweede SUV het imago veranderen?
  • VROOM  Team VROOM Team
  • 23 december 2020
  • MG
3,7
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Efficiënte hybride aandrijflijn
  • Prijs/kwaliteit verhouding
  • Uitstekend comfort
  • Mager imago in dit segment
  • Relatief beperkt dealernetwerk


Test: MG EHS, verrassende hybride

Vergeet alles wat je weet over MG. Of wat je dacht te weten. Het Britse merk, dat werd opgericht in de jaren ’20 en dat gewoonlijk wordt geassocieerd met kleine roadsters zoals de Midget uit 1964, is vandaag Chinees en bouwt ‘groene’ SUV’s. Na een eerste model, de elektrische en veelzijdige ZS met een aantrekkelijke verhouding prijs-prestaties, voegt MG op onze markt de EHS toe aan zijn gamma. Deze andere SUV krijgt dan weer plug-inhybride technologie. Maar hij wil minstens even interessant zijn als zijn kleine broer.

Fijn om kilometers mee te malen

Test: MG EHS, verrassende hybride

De EHS lijkt zeer sterk op het kleinere elektrische model van het merk. Toch is hij 4,57 meter lang en 1,88 meter breed, wat liefst 26 centimeter langer en slechts 7 centimeter breder is. Het interieur is daarentegen verrassend anders. Je zit er in sportief getekende maar comfortabele stoelen en kijkt op een zeer verzorgd dashboard. De kunststoffen zijn zacht, de tellers volledig digitaal, het scherm in het midden is van goede kwaliteit en de knoppen om toegang te krijgen tot de diverse menu’s zijn in metaal gemaakt. Dit interieur ademt bijna een premiumgevoel uit. Enkel wanneer je meer nauwgezet gaat kijken, zie je dat de kunststoffen onderaan van een minder mooie kwaliteit en hard zijn en dat de scherpte en de reactiesnelheid van het centrale scherm wat beter mochten. En als het stuur wat dichter bij de bestuurder zou kunnen komen, zou je er ook fijner zitten.

Comfort boven alles

Test: MG EHS, verrassende hybride

Na slechts een paar meters wordt al duidelijk dat MG met deze EHS voor comfort heeft gekozen. Het interieur is stil en je hoort nauwelijks rol- of stroomlijngeluiden. Wegoneffenheden worden goed gefilterd door de soepele ophanging, zonder dat ze te week wordt: het koetswerk wordt goed ondersteund en hij gaat niet te veel rollen in bochten. De 1.5-turbobenzinemotor is ook discreet wanneer hij wordt aangesproken. In puur elektrische modus hoor je heel licht de geluiden van de andere weggebruikers, maar niet op een storende manier. Dit is ten slotte geen Rolls-Royce.

Meer jacht dan speedboat

Test: MG EHS, verrassende hybride

MG kondigt een totaalvermogen aan van 258 pk, een koppel van 370 Nm en een sprint van 0 naar 100 km/u in 6,9 seconden. De acceleraties zijn stevig, maar verwacht je ook niet aan de prestaties van een speedboat. Deze SUV heeft meer van een comfortabel jacht. De verbrandingsmotor, elektromotor en de tientrapsautomaat werken in perfecte harmonie samen om de 1,8 ton zware EHS voort te bewegen zonder de passagiers te bruuskeren.

Modern

Test: MG EHS, verrassende hybride

Zelfs de ‘basisversie’ van deze SUV is uitgerust met de jongste veiligheidstechnologie: noodremhulp, dodehoekwaarschuwing, spoorassistent enzovoort. De EHS biedt ook autonoom rijden op niveau 2 en dat werkt vrij goed op de snelweg.

Laag verbruik

Test: MG EHS, verrassende hybride

Op een gevarieerd traject van een honderdtal kilometer over snelwegen, buitenwegen en in de stad verbruikte de EHS tijdens onze korte eerste kennismaking 7,4 l/100 km. Die cijfers plaatsen hem in het gemiddelde van het segment, maar blijven wel heel ver verwijderd van de 1,8 l/100 km die de constructeur aankondigt. Omdat ons traject echter grotendeels uit snelwegen bestond, heeft de elektromotor de viercilinder maar weinig ondersteund en verstookte de auto dus duidelijk meer. In de stad zie je echter net het omgekeerde, want deze SUV blinkt uit door het uitstekende batterijbeheer. MG kondigt een puur elektrisch rijbereik van 52 kilometer aan dankzij een batterij van 16,6 kWh. In de praktijk kan je zonder problemen een veertigtal kilometer rijden op stroom.

Geen lange optielijst, integendeel

Test: MG EHS, verrassende hybride

Ondanks het (zeer) hoge comfortpeil en een opmerkelijk batterijbeheer blinkt deze MG nog het meeste uit door zijn prijs. Door de ongelooflijk korte optielijst en de zeer beperkte personalisering kan MG deze auto aanbieden voor een startprijs van 34.985 euro.

Onze testversie Luxury, die een panoramisch schuifdak, lederen sportstoelen, sfeerverlichting en een 360-gradencamera toevoegt in vergelijking met de basisvariant kost 37.485 euro.

De optielijst? Toekomstige klanten kunnen de witte basiskleur veranderen in rood, zwart of grijs voor een meerprijs van 650 euro, en de Luxury kan voor 1.000 euro extra worden uitgerust met een interieur in rood leder.

Zelfs met alle vakjes afgevinkt kost deze MG dus minder dan 40.000 euro. Bij die extreem competitieve prijs komt nog een maximale fiscale aftrekbaarheid dankzij een CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km. Meer kunnen we niet vragen.

Ons verdict

Test: MG EHS, verrassende hybride

De verhouding prijs-kwaliteit van deze EHS is echt bijzonder interessant. De algemene afwerking geeft het gevoel dat hij concurreert met auto’s die 10.000 euro duurder zijn. Met deze EHS verandert MG de eerste testindrukken die we opdeden met de ZS op een knappe manier, want hij is overtuigender en aantrekkelijker. Het moet er nu wel nog in slagen om hem ook verkocht te krijgen via een weinig ontwikkeld dealernetwerk en een merkimago dat door het grote publiek ‘vergeten’ is…
MG

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km