Testen

Test: MG EHS, verrassende hybride

Na een overtuigende elektrische SUV ZS biedt MG, het kleine Britse merk dat Chinees is geworden, een groter plug-inhybride model aan, de EHS. Kan deze tweede SUV het imago veranderen?
  • VROOM  Team VROOM Team
  • 23 december 2020
  • MG
3,7
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Efficiënte hybride aandrijflijn
  • Prijs/kwaliteit verhouding
  • Uitstekend comfort
  • Mager imago in dit segment
  • Relatief beperkt dealernetwerk


Test: MG EHS, verrassende hybride

Vergeet alles wat je weet over MG. Of wat je dacht te weten. Het Britse merk, dat werd opgericht in de jaren ’20 en dat gewoonlijk wordt geassocieerd met kleine roadsters zoals de Midget uit 1964, is vandaag Chinees en bouwt ‘groene’ SUV’s. Na een eerste model, de elektrische en veelzijdige ZS met een aantrekkelijke verhouding prijs-prestaties, voegt MG op onze markt de EHS toe aan zijn gamma. Deze andere SUV krijgt dan weer plug-inhybride technologie. Maar hij wil minstens even interessant zijn als zijn kleine broer.

Fijn om kilometers mee te malen

Test: MG EHS, verrassende hybride

De EHS lijkt zeer sterk op het kleinere elektrische model van het merk. Toch is hij 4,57 meter lang en 1,88 meter breed, wat liefst 26 centimeter langer en slechts 7 centimeter breder is. Het interieur is daarentegen verrassend anders. Je zit er in sportief getekende maar comfortabele stoelen en kijkt op een zeer verzorgd dashboard. De kunststoffen zijn zacht, de tellers volledig digitaal, het scherm in het midden is van goede kwaliteit en de knoppen om toegang te krijgen tot de diverse menu’s zijn in metaal gemaakt. Dit interieur ademt bijna een premiumgevoel uit. Enkel wanneer je meer nauwgezet gaat kijken, zie je dat de kunststoffen onderaan van een minder mooie kwaliteit en hard zijn en dat de scherpte en de reactiesnelheid van het centrale scherm wat beter mochten. En als het stuur wat dichter bij de bestuurder zou kunnen komen, zou je er ook fijner zitten.

Comfort boven alles

Test: MG EHS, verrassende hybride

Na slechts een paar meters wordt al duidelijk dat MG met deze EHS voor comfort heeft gekozen. Het interieur is stil en je hoort nauwelijks rol- of stroomlijngeluiden. Wegoneffenheden worden goed gefilterd door de soepele ophanging, zonder dat ze te week wordt: het koetswerk wordt goed ondersteund en hij gaat niet te veel rollen in bochten. De 1.5-turbobenzinemotor is ook discreet wanneer hij wordt aangesproken. In puur elektrische modus hoor je heel licht de geluiden van de andere weggebruikers, maar niet op een storende manier. Dit is ten slotte geen Rolls-Royce.

Meer jacht dan speedboat

Test: MG EHS, verrassende hybride

MG kondigt een totaalvermogen aan van 258 pk, een koppel van 370 Nm en een sprint van 0 naar 100 km/u in 6,9 seconden. De acceleraties zijn stevig, maar verwacht je ook niet aan de prestaties van een speedboat. Deze SUV heeft meer van een comfortabel jacht. De verbrandingsmotor, elektromotor en de tientrapsautomaat werken in perfecte harmonie samen om de 1,8 ton zware EHS voort te bewegen zonder de passagiers te bruuskeren.

Modern

Test: MG EHS, verrassende hybride

Zelfs de ‘basisversie’ van deze SUV is uitgerust met de jongste veiligheidstechnologie: noodremhulp, dodehoekwaarschuwing, spoorassistent enzovoort. De EHS biedt ook autonoom rijden op niveau 2 en dat werkt vrij goed op de snelweg.

Laag verbruik

Test: MG EHS, verrassende hybride

Op een gevarieerd traject van een honderdtal kilometer over snelwegen, buitenwegen en in de stad verbruikte de EHS tijdens onze korte eerste kennismaking 7,4 l/100 km. Die cijfers plaatsen hem in het gemiddelde van het segment, maar blijven wel heel ver verwijderd van de 1,8 l/100 km die de constructeur aankondigt. Omdat ons traject echter grotendeels uit snelwegen bestond, heeft de elektromotor de viercilinder maar weinig ondersteund en verstookte de auto dus duidelijk meer. In de stad zie je echter net het omgekeerde, want deze SUV blinkt uit door het uitstekende batterijbeheer. MG kondigt een puur elektrisch rijbereik van 52 kilometer aan dankzij een batterij van 16,6 kWh. In de praktijk kan je zonder problemen een veertigtal kilometer rijden op stroom.

Geen lange optielijst, integendeel

Test: MG EHS, verrassende hybride

Ondanks het (zeer) hoge comfortpeil en een opmerkelijk batterijbeheer blinkt deze MG nog het meeste uit door zijn prijs. Door de ongelooflijk korte optielijst en de zeer beperkte personalisering kan MG deze auto aanbieden voor een startprijs van 34.985 euro.

Onze testversie Luxury, die een panoramisch schuifdak, lederen sportstoelen, sfeerverlichting en een 360-gradencamera toevoegt in vergelijking met de basisvariant kost 37.485 euro.

De optielijst? Toekomstige klanten kunnen de witte basiskleur veranderen in rood, zwart of grijs voor een meerprijs van 650 euro, en de Luxury kan voor 1.000 euro extra worden uitgerust met een interieur in rood leder.

Zelfs met alle vakjes afgevinkt kost deze MG dus minder dan 40.000 euro. Bij die extreem competitieve prijs komt nog een maximale fiscale aftrekbaarheid dankzij een CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km. Meer kunnen we niet vragen.

Ons verdict

Test: MG EHS, verrassende hybride

De verhouding prijs-kwaliteit van deze EHS is echt bijzonder interessant. De algemene afwerking geeft het gevoel dat hij concurreert met auto’s die 10.000 euro duurder zijn. Met deze EHS verandert MG de eerste testindrukken die we opdeden met de ZS op een knappe manier, want hij is overtuigender en aantrekkelijker. Het moet er nu wel nog in slagen om hem ook verkocht te krijgen via een weinig ontwikkeld dealernetwerk en een merkimago dat door het grote publiek ‘vergeten’ is…

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

De tarieven voor het opladen zullen ook wijzigen om piekmomenten te vermijden.

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

De ZZ632/1000 heeft een cilinderinhoud van 10,3 liter en ontwikkelt meer dan 1.000 pk… zonder turbo of compressor.

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De Lancia Stratos, de koning van de rally’s en de salons, is vandaag een legende waar duizelingwekkende bedragen voor worden neergeteld. We kijken even naar 5 feiten over het model die je misschien nog niet kende.

Aanbevolen tests voor jou

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 32.990
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 18.248
2021

Benzine, Manueel

€ 20.998
2021

Benzine, Manueel

€ 12.498
2021

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 8.990
2014
188.000 km

Benzine, Manueel

€ 19.499
2017
32.000 km

Diesel, Manueel

€ 10.899
2013
136.000 km

Benzine, Manueel

€ 8.799
2010
93.000 km