Testen

Test: MG4, eerst compact, dan elektrisch

De MG4 benadert op een rationele manier een segment dat de neiging heeft om dat niet te zijn… En dat aan een aantrekkelijke prijs! Maar is deze ‘ster van het Autosalon’ een aanrader?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 26 december 2022
  • MG
3,8
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Compromis comfort/dynamiek
  • Prijs!
  • Ruimte op de achterbank
  • Sommige van de materialen in het interieur
  • Een kofferinhoud van amper 350 liter

Op papier lijkt MG's nieuwste model alles in zich te hebben om het compacte elektrische segment flink door elkaar te schudden! Zijn uiterlijk is echter niet meteen revolutionair. Hoewel MG het soms een crossover noemt, is deze '4' noch een SUV, noch een monovolume. Hij ziet eruit als een klassieke compacte auto. Hij heeft wel een dynamisch design, zowel aan de voorkant met zijn gesculpteerde motorkap en agressieve bumper, als aan de achterkant met zijn spoilers en imposante diffuser. Maar met een lengte van 4,29 meter, een breedte van 1,84 meter en een hoogte van 1,5 meter heeft hij bijna dezelfde afmetingen als een Golf, al generaties lang de referentie in het C-segment! Dat is alvast veelbelovend...

Een interieur met net genoeg pluspunten

In het interieur is het 10,25 duim grote centrale scherm praktisch de enige manier om deze MG te bedienen, inclusief het instellen van de klimaatregeling... Hoewel zijn systeem responsief en eenvoudig te bedienen is, kan het indien nodig plaatsmaken voor Android Auto of Apple CarPlay. Daarnaast is er een volledig digitaal, 7 duim groot instrumentenpaneel dat alle informatie weergeeft die je nodig hebt om te rijden. De minpunten tenslotte, komen van enkele van de niet echte premium materialen die in het interieur gebruikt worden.

De binnenkant van de MG4 blinkt misschien niet uit met zijn algemene afwerking, maar biedt wel veel ruimte! De compacte elektrische auto heeft immers een wielbasis van 2,7 meter! Hierdoor blijft er veel ruimte over voor de passagiers achterin en kunnen er vier volwassenen comfortabel plaats nemen. Helaas doet de ruimte die de inzittenden op de achterbank krijgen afbreuk aan de ruimte die voorzien is voor de koffer. Bovendien zorgt de motor achteraan voor een hoge koffervloer, waardoor er slechts 350 tot 1.177 liter overblijft... Ja, de MG4 heeft een achterin geplaatste motor! Dat belooft op het vlak van dynamiek!

Een uitstekend compromis

Helaas heeft deze MG4, ondanks zijn op papier aantrekkelijke architectuur, niet het weggedrag van een sportieve ‘hot hatch’. Dit is immers geen GTI, maar een compacte elektrische auto voor het grote publiek! Ook al omdat er een radicalere versie met twee motoren, vierwielaandrijving en 330 kW (448 pk) op komst is! Maar toch is deze Chinees-Britse auto niet onaangenaam om mee te rijden. Zijn elektronische besturing voelt dan wel kunstmatig aan, maar hij is wel reactief, precies en het stuur ligt prettig in de hand. Dankzij zijn lage zwaartepunt en een ideale gewichtsverdeling is het weggedrag van deze MG4 evenwichtig, gezond en helt hij weinig over in de bochten. 

MG is er ook in geslaagd het gewicht van zijn compacte auto onder de 1,7 ton te houden. En dat voel je! Dankzij zijn lagere gewicht, dat eindelijk binnen de perken blijft voor een elektrische auto, is zijn ophanging niet overdreven stevig en biedt het een goed compromis tussen dynamiek en comfort. Bovendien is dit een elektrische auto met een stille motor en goede geluidsisolatie. Het geld dat bespaard werd in het interieur is dus naar de ontwikkeling van het onderstel gegaan. En daar gaan we niet over klagen, zeker niet gezien zijn prijs...

Vanaf € 30.785!

Hoewel deze MG 4 tot nu toe al een goede indruk op ons heeft gemaakt, hebben we het beste voor het laatst bewaard: zijn prijs! In België kan je al een MG 4 kopen voor € 30.785! Voor die prijs moet je het doen met de 'Standard' uitvoering, met zijn 170 pk sterke elektromotor en batterij met een capaciteit van 51 kWh. Dankzij die laatste, die kleiner en lichter is dan zijn grote broer, biedt deze versie een rijbereik van 350 km en de beste 0 tot 100 km/u van het gamma: 7,7 seconden. Zijn DC-laadvermogen is echter beperkt tot 117 kW en 6,6 kW in wisselstroom. 

Voor € 34.285 is de Comfort-versie uitgerust met een 204 pk sterke elektromotor en een batterij met een capaciteit van 64 kWh. Die laatste voegt 30 kg toe aan de compacte auto en verhoogt zijn 0 naar 100-tijd met 0,2 seconden. Anderzijds wint hij 100 km bereik, waardoor hij tot 450 km per laadbeurt kan afleggen. Hij kan ook sneller worden opgeladen dankzij een gelijkstroomvermogen tot 135 kW en 11 kW in wisselstroom. Tot slot heeft hij precies dezelfde uitrusting als de standaardversie, maar krijgt hij daarbovenop wel een praktische V2L-functie.

Bovenaan het gamma staat de 'Luxury' versie, voor een prijs van €36.285. Op technisch vlak is hij identiek aan de ‘Comfort’ versie, maar in dit geval is er wel meer uitrusting, waaronder een warmtepomp! Helaas verliest hij door zijn uitgebreidere uitrusting een paar kilometer autonomie ten opzichte van de ‘Comfort’ versie, 15 om precies te zijn. Een optielijst. Die is gewoonweg onbestaand! En daarnaast biedt MG in het totaal 7 jaar of 150.000 km garantie op zijn elektrische compacte auto! De eerste exemplaren van de '4' zouden vanaf april de wielen op onze wegen moeten zetten, terwijl MG levertijden van 3 tot 6 maanden aankondigt. Dat is best redelijk voor een elektrische auto!

Een veelbelovende toekomst

Het door MG ontwikkelde platform zal trouwens niet alleen dienst doen voor deze '4'... Het heet MSP (Modular Scalable Platform) en kan dienen voor voertuigen van het A- tot het D-segment! Met andere woorden, van een kleine Fiat 500 tot een grote Skoda Superb! Dat belooft een aantal zeer interessante voertuigen van MG in de toekomst...

Ons verdict 

Eenvoudig, efficiënt en met een licht agressief uiterlijk... de MG4 benadert het compacte elektrische segment op een verrassend rationele manier. Hij is dan wel elektrisch, maar hij is vooral ook een compacte hatchback! En hij is bovendien niet onaangenaam om mee te rijden! Hij biedt dan wel niet het grootste rijbereik, het beste interieur of het meest sportieve karakter, maar alles wat hij doet, doet hij (heel) goed. En dat voor een veel lagere prijs dan zijn concurrenten! En dankzij het uitstekende MSP-platform zullen we dezelfde eigenschappen kunnen verwachten van de toekomstige modellen van het merk...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een MG? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste MG-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km