
De Qashqai is de voortrekker geweest van de
golf aan cross-overs in Europa en werd al snel de kip met de gouden eieren voor
Nissan. De twee eerste generaties uit 2007 en 2013 hebben wereldwijd al meer
dan 5 miljoen klanten verleid, en meer dan de helft daarvan (3 miljoen) was een
Europeaan. Om maar te zeggen dat deze derde generatie, die we begin dit jaar in
avant-première statisch mochten ontdekken, van kapitaal belang is voor Nissan.
Want hoewel modellen bij de concurrentie de Qashqai op zijn eigen terrein komen
verdringen, blijft hij wel primordiaal voor het Japanse merk. Zo is hij goed
voor liefst 40 procent van de totale verkoop van Nissan in Europa.

“Golf”-effect
Toen Nissan een nieuwe Qashqai begon te
ontwerpen, stond het dus voor de lastige taak om een opvolger te bedenken voor
een bestseller. Een lastige evenwichtsoefening. Enerzijds wil je de bestaande
klanten blijven aanspreken, die een belangrijke bron van nieuwe verkopen vormen.
Maar tegelijk moet het model ook een dosis frisse lucht krijgen om te vermijden
dat hij in anonimiteit wegzinkt tussen een steeds talrijke horde rivalen.

Identieke proporties
Bij de eerste aanblik voel je een streven om de
zaken goed te doen. Het is onmogelijk om de verwantschap met zijn voorganger te
ontkennen. De proporties blijven trouwens in grote lijnen identiek ondanks het
nieuwe platform (het CMF-C van Renault-Nissan-Mitsubishi). Terwijl hij in het
algemeen vrij sober blijft, en zeker meer dan bijvoorbeeld zijn Koreaanse
rivalen Hyundai Tucson en Kia Sportage, probeert deze nieuwe Qashqai toch zijn
stijl te moderniseren via gerichte details.

Zoals met de (standaard) scherp uitgesneden
ledlampen, de Qashqai-signaturen die op de vleugels gestempeld zijn, het
tweekleurige koetswerk of de velgen, die voor het eerst tot 20 duim groot
kunnen zijn.
Verzorgd maar ‘banaal’
In het interieur verleidt de nieuwe Qashqai
door de verzorgde behandeling. De gebruikte materialen zijn van goede kwaliteit
en mooi op elkaar afgestemd. Een paar kleine details, zoals de mooie stoelen
met ruitvormige bekleding en massagefunctie, de digitale cockpit met gelikte
graphics of het grote head-updisplay, proberen om deze nieuwe Qashqai meer naar
de premiumwereld te trekken.

Anderzijds blijft het geheel wel heel
klassiek. Laat ons zeggen dat traditionele klanten zich niet ontheemd zullen
voelen. Vanaf de eerste meters ontdek je een vertrouwde sfeer en een zeer
eenvoudig te doorgronden ergonomie. Liefhebbers van gadgets en een
futuristische hightech uitstraling blijven echter op hun honger. Nochtans is al
de essentiële uitrusting van een moderne auto aanwezig.

Iets praktischer
Hoewel hij bijna even groot blijft (3,5
centimeter langer en 3,2 centimeter breder) als zijn voorganger gebruikt de
derde Qashqai (4,43 meter) zijn iets langere wielbasis (2,67 meter) om wat meer
beenruimte achterin vrij te maken (+2,8 centimeter). De binnenruimte is correct
(de hoofdruimte blijft matig), zonder meer. Hetzelfde geldt voor de moduleerbarheid
van de achterbank. Verwacht hier bijvoorbeeld geen verschuifbare achterbank.

Wel fijn bij het gebruik is de openingshoek
van 90 graden voor de achterdeuren, wat instappen achterin of ‘vastsnoeren’ van
kleine kinderen vergemakkelijkt.
Grotere koffer
Nissan heeft zijn best gedaan om de koffer te
vergroten, een onderwerp waar het regelmatig kritiek over kreeg van eigenaars
van vorige generaties van de Qashqai. Vandaag slikt de bagageruimte 479 tot 503
liter, tegenover slechts 430 liter voordien. Dat is een mooie vooruitgang.
Vanaf het middelste uitrustingsniveau N-Connecta wordt de koffer in twee delen
gecompartimenteerd.

Afhankelijk van je smaak zal je die twee
stukken al dan niet praktischer dan een traditionele dubbele laadvloer in één
stuk. Persoonlijk vonden wij het werken ermee iets lastiger…
Dynamisch
Onderweg valt het dynamische rijplezier van de
nieuwe Qashqai snel in de smaak. De eerste generatie had ons op dit vlak al
weten te verleiden, maar zijn opvolger had ons wat op onze honger gelaten door
zijn meer kunstmatige interactie tussen mens en machine en een minder snedig
rijgedrag. Dankzij het nieuwe, stijvere platform, een gerichte afslankkuur
(onder meer door aluminium te gebruiken voor een paar koetswerkonderdelen) en
de herwerkte besturing neemt de Qashqai weer het voortouw op dynamisch vlak.

Terwijl hij een fijn werkingscomfort behoudt,
heeft de nieuwkomer een preciezer stuur en heeft hij zelfs een achtertrein die naar
wens komt meespelen. Weet trouwens dat de topversie met 20-duimvelgen een
meerarmige achteras krijgt terwijl de basisvarianten een torsiestang gebruiken.
Beperkt motorenpalet
De dieselmotoren van bij Renault hebben flink
wat eigenaars van de vorige Qashqai-generaties veel plezier verschaft, maar
deze nieuwkomer drinkt geen stookolie meer. Het motorenpalet beperkt zich tot
één enkele 1.3-turbobenzine die met Renault wordt gedeeld. Hij is echter wel in
twee vermogensversies verkrijgbaar (140 of 158 pk) en met de keuze tussen twee
of vier aangedreven en een manuele versnellingsbak of een continu variabele
transmissie Xtronic.

Daarmee zou hij tegemoet moeten komen aan een
groot deel van de vraag, ondanks het feit dat er maar één motorblok
verkrijgbaar is. Al zijn niet alle combinaties mogelijk. Reken op een
supplement van 1.400 euro om van 140 naar 158 pk te gaan, en nog eens 1.800
euro meer voor de Xtronic-automaat. Vierwielaandrijving is nog eens 2.000 euro
extra.
We mogen ook niet vergeten vermelden dat de
Qashqai vanaf volgend jaar zal uitpakken met de originele E-Power-aandrijflijn
van Nissan. Dat is een elektrische versie met een verbrandingsmotor op benzine
aan boord. Die laatste dient enkel om de aandrijflijn van verse elektronen te
voorzien zonder dat hij aan een stopcontact moet worden opgeladen.
Voldoende, zonder meer
In al zijn versies komt de benzinemotor met
een microhybride ondersteuning, maar die werkt ‘slechts’ onder 12 volt. De
boostfunctie van de alternator-starter is dus zeer discreet in het gebruik
(ondanks de theoretische duw van 6 Nm extra bij lage toerentallen voelt de
motor soms zelfs heel hol aan), maar geeft je in elk geval een heel subtiel
stop-start. Of toch met de manuele overbrenging. Met de Xtronic verloopt het
starten van de motor in files verrassend brutaal als je de bak in D laat staan
met je voet op de rem…
Tijdens het rijden toont deze automaat, die
zeven ‘nepversnellingen’ simuleert, zich echter overtuigender. Hij rekent vrij
efficiënt af met het traditionele onaangename koffiemoleneffect van
conventionele CVT’s zonder echter het plezier te bieden van een echte automaat.

Bij het gebruik toont de 1.3-turbo zich
voldoende sterk om de Qashqai aan te drijven, maar zonder overdreven levendig
te worden. Reken op 9 tot 10 seconden om van 0 naar 100 km/u op te trekken,
ongeacht de gekozen versie. Tenzij wanneer je kiest voor de Xtronic of de
vierwielaandrijving heeft het dus geen zin om voor de versie met 158 pk te
gaan. Het prestatieverschil met de 140 pk-variant voelt heel minimaal aan bij
het gebruik (met manuele versnellingsbak gaat het koppel van 240 naar 260 Nm).
Hoeveel kost hij?
Nissan lanceert de Qashqai in België voor
28.500 euro met de motor van 140 pk. Hoewel de instapversie Acenta al redelijk
volledig uitgerust is, ga je toch beter uit van 32.900 euro (N-Connecta) voor
een meer rijkelijke aankleding. De Tekna kost zelfs 35.700 euro.
Voor de Tekna+, die al de topuitrusting van
deze nieuwe Qasqhai-generatie omvat, moet je verplicht kiezen voor de 158
pk-motor. De minimale prijs gaat dan echter wel naar 42.000 euro.

Ons verdict
Zonder het concept dat zijn voorgangers hebben helpen
creëren revolutionair te veranderen, boekt de nieuwe Qashqai onmiskenbaar
vooruitgang op talrijke detailpunten. Het resultaat is een heel verleidelijk
maar niet bijster origineel totaalplaatje.
Op zoek naar een nieuwe wagen?
Ben jij op zoek naar een Nissan Qashqai ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Nissan Qashqai zoekertjes nu hier: