Testen

Test: Nissan Qashqai, oude bloedlijn

Nu de Nissan Qashqai aan zijn derde generatie begint kan hij rekenen op een mooi kapitaal aan vroegere bestuurders die al overtuigd zijn. Kan hij hen opnieuw verleiden en tegelijk nieuwe klanten aantrekken?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 17 juni 2021
  • Nissan
  • 3.154 weergaven
3,8
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Compromis dynamiek/rijcomfort
  • Moderne uitrusting
  • Verhouding binnenruimte/buitenmaten
  • Beperkte modulariteit
  • Motoraanbod te beperkt
  • Zeer sober interieur

Test: Nissan Qashqai, oude bloedlijn

De Qashqai is de voortrekker geweest van de golf aan cross-overs in Europa en werd al snel de kip met de gouden eieren voor Nissan. De twee eerste generaties uit 2007 en 2013 hebben wereldwijd al meer dan 5 miljoen klanten verleid, en meer dan de helft daarvan (3 miljoen) was een Europeaan. Om maar te zeggen dat deze derde generatie, die we begin dit jaar in avant-première statisch mochten ontdekken, van kapitaal belang is voor Nissan. Want hoewel modellen bij de concurrentie de Qashqai op zijn eigen terrein komen verdringen, blijft hij wel primordiaal voor het Japanse merk. Zo is hij goed voor liefst 40 procent van de totale verkoop van Nissan in Europa.

Test: Nissan Qashqai, oude bloedlijn

“Golf”-effect

Toen Nissan een nieuwe Qashqai begon te ontwerpen, stond het dus voor de lastige taak om een opvolger te bedenken voor een bestseller. Een lastige evenwichtsoefening. Enerzijds wil je de bestaande klanten blijven aanspreken, die een belangrijke bron van nieuwe verkopen vormen. Maar tegelijk moet het model ook een dosis frisse lucht krijgen om te vermijden dat hij in anonimiteit wegzinkt tussen een steeds talrijke horde rivalen.

Test: Nissan Qashqai, oude bloedlijn

Identieke proporties

Bij de eerste aanblik voel je een streven om de zaken goed te doen. Het is onmogelijk om de verwantschap met zijn voorganger te ontkennen. De proporties blijven trouwens in grote lijnen identiek ondanks het nieuwe platform (het CMF-C van Renault-Nissan-Mitsubishi). Terwijl hij in het algemeen vrij sober blijft, en zeker meer dan bijvoorbeeld zijn Koreaanse rivalen Hyundai Tucson en Kia Sportage, probeert deze nieuwe Qashqai toch zijn stijl te moderniseren via gerichte details.

Test: Nissan Qashqai, oude bloedlijn

Zoals met de (standaard) scherp uitgesneden ledlampen, de Qashqai-signaturen die op de vleugels gestempeld zijn, het tweekleurige koetswerk of de velgen, die voor het eerst tot 20 duim groot kunnen zijn.

Test: Nissan Qashqai, oude bloedlijn
Test: Nissan Qashqai, oude bloedlijn

Verzorgd maar ‘banaal’

In het interieur verleidt de nieuwe Qashqai door de verzorgde behandeling. De gebruikte materialen zijn van goede kwaliteit en mooi op elkaar afgestemd. Een paar kleine details, zoals de mooie stoelen met ruitvormige bekleding en massagefunctie, de digitale cockpit met gelikte graphics of het grote head-updisplay, proberen om deze nieuwe Qashqai meer naar de premiumwereld te trekken.

Test: Nissan Qashqai, oude bloedlijn

Test: Nissan Qashqai, oude bloedlijn
Test: Nissan Qashqai, oude bloedlijn

Anderzijds blijft het geheel wel heel klassiek. Laat ons zeggen dat traditionele klanten zich niet ontheemd zullen voelen. Vanaf de eerste meters ontdek je een vertrouwde sfeer en een zeer eenvoudig te doorgronden ergonomie. Liefhebbers van gadgets en een futuristische hightech uitstraling blijven echter op hun honger. Nochtans is al de essentiële uitrusting van een moderne auto aanwezig.

Test: Nissan Qashqai, oude bloedlijn

Iets praktischer

Hoewel hij bijna even groot blijft (3,5 centimeter langer en 3,2 centimeter breder) als zijn voorganger gebruikt de derde Qashqai (4,43 meter) zijn iets langere wielbasis (2,67 meter) om wat meer beenruimte achterin vrij te maken (+2,8 centimeter). De binnenruimte is correct (de hoofdruimte blijft matig), zonder meer. Hetzelfde geldt voor de moduleerbarheid van de achterbank. Verwacht hier bijvoorbeeld geen verschuifbare achterbank.

Test: Nissan Qashqai, oude bloedlijn

Wel fijn bij het gebruik is de openingshoek van 90 graden voor de achterdeuren, wat instappen achterin of ‘vastsnoeren’ van kleine kinderen vergemakkelijkt.

Grotere koffer

Nissan heeft zijn best gedaan om de koffer te vergroten, een onderwerp waar het regelmatig kritiek over kreeg van eigenaars van vorige generaties van de Qashqai. Vandaag slikt de bagageruimte 479 tot 503 liter, tegenover slechts 430 liter voordien. Dat is een mooie vooruitgang. Vanaf het middelste uitrustingsniveau N-Connecta wordt de koffer in twee delen gecompartimenteerd.

Test: Nissan Qashqai, oude bloedlijn

Test: Nissan Qashqai, oude bloedlijn
Test: Nissan Qashqai, oude bloedlijn

Afhankelijk van je smaak zal je die twee stukken al dan niet praktischer dan een traditionele dubbele laadvloer in één stuk. Persoonlijk vonden wij het werken ermee iets lastiger…

Dynamisch

Onderweg valt het dynamische rijplezier van de nieuwe Qashqai snel in de smaak. De eerste generatie had ons op dit vlak al weten te verleiden, maar zijn opvolger had ons wat op onze honger gelaten door zijn meer kunstmatige interactie tussen mens en machine en een minder snedig rijgedrag. Dankzij het nieuwe, stijvere platform, een gerichte afslankkuur (onder meer door aluminium te gebruiken voor een paar koetswerkonderdelen) en de herwerkte besturing neemt de Qashqai weer het voortouw op dynamisch vlak.

Test: Nissan Qashqai, oude bloedlijn

Terwijl hij een fijn werkingscomfort behoudt, heeft de nieuwkomer een preciezer stuur en heeft hij zelfs een achtertrein die naar wens komt meespelen. Weet trouwens dat de topversie met 20-duimvelgen een meerarmige achteras krijgt terwijl de basisvarianten een torsiestang gebruiken.

Beperkt motorenpalet

De dieselmotoren van bij Renault hebben flink wat eigenaars van de vorige Qashqai-generaties veel plezier verschaft, maar deze nieuwkomer drinkt geen stookolie meer. Het motorenpalet beperkt zich tot één enkele 1.3-turbobenzine die met Renault wordt gedeeld. Hij is echter wel in twee vermogensversies verkrijgbaar (140 of 158 pk) en met de keuze tussen twee of vier aangedreven en een manuele versnellingsbak of een continu variabele transmissie Xtronic.

Test: Nissan Qashqai, oude bloedlijn

Daarmee zou hij tegemoet moeten komen aan een groot deel van de vraag, ondanks het feit dat er maar één motorblok verkrijgbaar is. Al zijn niet alle combinaties mogelijk. Reken op een supplement van 1.400 euro om van 140 naar 158 pk te gaan, en nog eens 1.800 euro meer voor de Xtronic-automaat. Vierwielaandrijving is nog eens 2.000 euro extra.

We mogen ook niet vergeten vermelden dat de Qashqai vanaf volgend jaar zal uitpakken met de originele E-Power-aandrijflijn van Nissan. Dat is een elektrische versie met een verbrandingsmotor op benzine aan boord. Die laatste dient enkel om de aandrijflijn van verse elektronen te voorzien zonder dat hij aan een stopcontact moet worden opgeladen.

Voldoende, zonder meer

In al zijn versies komt de benzinemotor met een microhybride ondersteuning, maar die werkt ‘slechts’ onder 12 volt. De boostfunctie van de alternator-starter is dus zeer discreet in het gebruik (ondanks de theoretische duw van 6 Nm extra bij lage toerentallen voelt de motor soms zelfs heel hol aan), maar geeft je in elk geval een heel subtiel stop-start. Of toch met de manuele overbrenging. Met de Xtronic verloopt het starten van de motor in files verrassend brutaal als je de bak in D laat staan met je voet op de rem…

Tijdens het rijden toont deze automaat, die zeven ‘nepversnellingen’ simuleert, zich echter overtuigender. Hij rekent vrij efficiënt af met het traditionele onaangename koffiemoleneffect van conventionele CVT’s zonder echter het plezier te bieden van een echte automaat.

Test: Nissan Qashqai, oude bloedlijn

Bij het gebruik toont de 1.3-turbo zich voldoende sterk om de Qashqai aan te drijven, maar zonder overdreven levendig te worden. Reken op 9 tot 10 seconden om van 0 naar 100 km/u op te trekken, ongeacht de gekozen versie. Tenzij wanneer je kiest voor de Xtronic of de vierwielaandrijving heeft het dus geen zin om voor de versie met 158 pk te gaan. Het prestatieverschil met de 140 pk-variant voelt heel minimaal aan bij het gebruik (met manuele versnellingsbak gaat het koppel van 240 naar 260 Nm).

Hoeveel kost hij?

Nissan lanceert de Qashqai in België voor 28.500 euro met de motor van 140 pk. Hoewel de instapversie Acenta al redelijk volledig uitgerust is, ga je toch beter uit van 32.900 euro (N-Connecta) voor een meer rijkelijke aankleding. De Tekna kost zelfs 35.700 euro.

Voor de Tekna+, die al de topuitrusting van deze nieuwe Qasqhai-generatie omvat, moet je verplicht kiezen voor de 158 pk-motor. De minimale prijs gaat dan echter wel naar 42.000 euro.

Test: Nissan Qashqai, oude bloedlijn

Ons verdict

Zonder het concept dat zijn voorgangers hebben helpen creëren revolutionair te veranderen, boekt de nieuwe Qashqai onmiskenbaar vooruitgang op talrijke detailpunten. Het resultaat is een heel verleidelijk maar niet bijster origineel totaalplaatje.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Nissan Qashqai ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Nissan Qashqai zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Deze gloednieuwe McLaren P1 viel ten prooi aan orkaan Ian

Deze gloednieuwe McLaren P1 viel ten prooi aan orkaan Ian

De eigenaar had de bolide nog maar een week in zijn bezit!

Ford Super Duty: mag het iets meer zijn?

Ford Super Duty: mag het iets meer zijn?

Of beter: veel meer, want naast deze pick-up ziet de Ford Ranger eruit als een stadswagen. En uiteraard komt hij niet naar Europa...

Aston Martin deels in Chinese handen

Aston Martin deels in Chinese handen

Geely, dat ook al eigenaar is van onder andere Volvo, Polestar, Lynk & Co en Lotus, neemt een belang van 7,6% in de Britse autobouwer.

Officieel: Maserati GranTurismo, de alternatieve keuze

Officieel: Maserati GranTurismo, de alternatieve keuze

Maserati stelt zijn nieuwe GranTurismo voor, een sportief model dat genoeg comfort moet bieden om lange afstanden in alle rust af te leggen. Een alternatieve keuze in het GT-segment, en dat zowel in benzine-uitvoering als 100 % elektrisch.

Aanbevolen tests voor jou

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

3,5 /5 Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Na een hoekige en wat lomp ogende 155 knoopte Alfa Romeo met de 156 in 1997 opnieuw aan met de traditie van sensuele lijnen! Zijn design, uit de pen van Walter da Silva, weet ook vandaag nog te verleiden en het model wordt beschouwd als een ‘grand cru’ voor het merk! Ga ervoor, want hij is nog betaalbaar! Maar waar moet je op letten?

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km