Testen

Test: Opel Astra GSe, rijdynamiek met een prijskaartje

De GSe-badge staat voortaan voor ‘Grand Sport Electric’ bij Opel. Maar is deze plug-hybride Astra echt sportief?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 07 februari 2023
  • Opel
3,7
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 4,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Compromis comfort/dynamiek
  • Aantrekkelijke look
  • Homogeniteit
  • € 50.000 voor een Astra!
  • 100 % elektrisch rijbereik
  • Weinig responsieve versnellingsbak

GSe is een belangrijk acroniem voor Opel. En dat niet alleen historisch gezien, dankzij de Monza en Commodore ‘Grand Sport Einspritzung (injectie), maar ook voor de toekomst, met de nieuwe Astra ‘Grand Sport Electric’. De Astra, daar reden we eerder al mee. En de GSe-badge, die stelden we je ook al in detail voor. Maar we vatten alles eerst nog eens samen voor we bekijken of deze uitvoering echt zijn ‘sportieve’ benaming waard is.


De aanpassingen missen hun effect niet

Deze GSe krijgt een 10 mm lagere en volledig vernieuwde ophanging, specifieke 18-duims velgen en wat extra extra zwarte accenten op de bumper vooraan en het dak. Binnenin vinden we enkel andere zetels, met een GSe-logo op en met een geïntegreerde hoofdsteun. De stuurbekrachtiging kreeg ook een nieuwe kalibratie en reageert 9% sneller. Qua look missen de aanpassingen hun effect niet. Als kers op de taart kan je ook bij de Sports Tourer breakversie voor deze aanpak kiezen. 

225 pk en 360 Nm koppel

In beide gevallen vinden we onder de motorkap van deze Astra GSe een plug-in aandrijflijn die gebruikmaakt van een 1.6 liter benzine en een totaalvermogen levert van 225 pk en een koppel van 360 Nm. Een aandrijflijn die enkel beschikbaar is in combinatie met deze afwerking en die zorgt voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 7,5 seconden en een topsnelheid van 235 km/u. Dat is correct voor een voertuig dat bijna 1,7 ton weegt, maar spectaculair is het niet. De batterij met een capaciteit van 12,4 kWh zorgt volgens Opel voor een 100 % elektrisch rijbereik van zo’n 60 km. Maar wat geeft de praktijk?


Alles om te behagen

Vanaf het moment dat je plaatsneemt, besef je helaas meteen dat deze zetels – ondanks hun sportieve look – zijdelingse steun missen en wat hoog zitten voor een auto die ‘sportief’ wil zijn. Gelukkig maakt de voortrein van de Astra GSe het één en het ander goed. Levendig, precies en direct: je stuurt de Astra perfect en zonder moeite door de bocht dankzij een stuurbekrachtiging die niet te stevig en niet te zacht is. De achtertrein zet zich nog wat meer in de bochten, maar zonder te lossen. Opel heeft zonder twijfel goed werk geleverd, maar de Astra GSe heeft ook veel te danken aan de uitstekende FSD-dempers (Frequency Selective Damping) van Koni. Als blikvanger van de GSe-lijn zorgen die voor meer dynamiek, maar zonder daarbij de koetswerkbewegingen te onderdrukken, en de Astra gaat soms ook stevig in de veren in de bocht. Dat gewicht van 1,7 ton laat zich dus niet enkel voelen bij het remmen.

Deze Koni-ophanging zorgt er ook voor dat de Astra GSe bijzonder homogeen is en een verbluffend compromis tussen comfort en dynamiek weet te bieden! Je voelt dan wel de oneffenheden in de weg, het blijft nu eenmaal een sportieve uitvoering, maar beenhard wordt het nooit. In combinatie met een goed geïsoleerde binnenruimte, zorgt die demping ervoor dat je een kilometervreter krijgt die ervoor zorgt dat deze Astra zijn ‘high-end’ GSe-badge zonder schroom kan dragen.

Of toch bijna… 

En toch is deze Astra GSe niet perfect. Zijn verbruik stijgt dan wel niet explosief, ondanks dat we zijn dynamische karakter ten volle benut hebben, maar een zestigtal volledig elektrische kilometers lijkt ons niet meteen haalbaar… Nog een teleurstelling: zijn achtversnellingsbak die niet reactief genoeg is gezien het karakter van dit model. Wanneer je de motor wat harder wil laten werken, schakelt de versnellingsbak 2 of zelfs 3 versnellingen terug. En dat kost tijd. Resultaat: telkens je het gas wat dieper indrukt, moet je wachten om ten volle te kunnen genieten van de 225 pk. Motor, ophanging, onderstel en besturing… alles samen zorgt het voor een cocktail die eerder dynamisch is dan echt sportief.


Hoeveel kost hij?

Als we zijn dynamiek, zijn comfort en zijn onderstel bekijken, heeft de Astra GSe redenen om te overtuigen en je als bestuurde gelukkig te maken. Maar hoe zit het met de prijs? Die is best stevig, want de vanafprijs voor de Astra in deze uitvoering bedraagt € 48.900! Opel heeft de prijs van de breakversie nog niet bekendgemaakt, maar we gaan uit van een meerprijs van € 1.500, waardoor je de kaap van de € 50.000 overschrijdt!

Ons verdict

Dankzij het werk dat Opel deed aan het onderstel en de ophanging (met dank aan Koni), biedt de Astra GSe een verbluffende homogeniteit en een even overtuigend compromis tussen comfort en rijdynamiek. Het resultaat is eerder dynamisch dan echt sportief, en vormt een mooie uitbreiding van het gamma naar boven toe. Maar het merk rekent wel stevig door voor die kwaliteiten: reken op zo’n € 50.000! En met die tarieven komt hij gevaarlijk dicht in de buurt van een aantal premiummodellen, auto’s uit een hoger segment of… echt sportieve modellen!

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Opel Astra? Kies uit meer dan 35.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Opel Astra-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km