Testen

Test: Peugeot e-308, geen (groot) compromis

Naast benzine, diesel, mild hybride en plug-inhybride kan je de Peugeot 308 ook volledig elektrisch krijgen. Een variant die misschien wel de meest aantrekkelijke van allemaal is!

  • Möller  Yeelen Möller Yeelen
  • 29 november 2023
  • Peugeot
3,7
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Stille en soepele elektromotor
  • Ophangingscomfort
  • Laag verbruik
  • Luxe voor een middenklasser
  • Duur voor een middenklasser
  • Mist wat pit
  • Klein stuurtje niet voor iedereen

We hebben er even op moeten wachten, want reeds in september 2022 liet Peugeot de volledig elektrische e-308 zien aan de wereld, die je zowel als hatchback en als SW (break) kan krijgen. Oorspronkelijk zouden we hem medio 2023 aan de tand mogen voelen, het is uiteindelijk eind november geworden. In de tussentijd is zijn technische evenknie, de Opel Astra Electric, al de revue gpasseerd en waren we er vrij positief over, al werden we er ook niet erg warm van. Kan de elegante Française daar verandering in brengen?



Aantrekkelijk leeuwtje

Hoewel de Astra en de 308 hun technische basis delen, hebben ze wel een volledig eigen design, zowel qua koetswerk als qua interieur. Waar Opel kiest voor strakke, rechte lijnen, heeft de (e-)308 meer ‘allure’, al heeft Peugeot ons een beetje doodgegooid met dat woord. Laten we hem meer sexy noemen, met zijn scherpe leeuwentanden vooraan, zijn brede heupen en zijn klauwvormige achterlichten. Al helemaal wanneer je hem in het knappe Olivine-groen, Obsession-blauw of Elixir-rood samenstelt. 

Polariserende i-Cockpit

Aan boord is de e-308 helemaal Peugeot, inclusief de typische i-Cockpit die met de vorige generatie 208 werd geïntroduceerd en nu in het hele gamma te vinden is. Dat omvat een compact stuurtje dat je laag kan positioneren, om zo erboven naar de tellers te kunnen kijken en het gevoel te hebben dat je met een wendbaarder autootje onderweg bent. Origineel in theorie, in de praktijk is deze plaatsing niet voor iedereen even geschikt. Sommigen zullen een slecht zicht hebben op de tellers, anderen (vooral grotere mensen) moeten dan weer de zetel ver naar achter plaatsen om het stuurtje laag genoeg te kunnen zetten, waardoor er maar weinig beenruimte overblijft op de achterbank. Je zal zelf moeten bepalen of het een afknapper is of niet.



Ergonomie bijna goed

Verder zit je in een erg knap ogend en aanvoelend interieur, zeker voor deze klasse. Er zijn veel zachte materialen en het ziet er ook best luxueus uit – al helpt het dat de e-308 enkel in de hoogste uitrustingsniveaus Allure en GT op de markt wordt gebracht. De digitale tellers hebben een 3D-effect en onder het centrale aanraakscherm van 10 inch zit nog een kleiner schermpje met programmeerbare sneltoetsen. Als dat nog niet genoeg is, krijg je daaronder nog eens een rij fysieke schakelaars voor zaken als de klimaatcontrole en de verwarmde ruiten. Het helpt een beetje met de ergonomie, maar toch hadden we liever vaste knoppen voor de temperatuur en de zetelverwarming (en -massage!) gezien, want nu moet je een weg banen door de menu’s van het touchscreen om aan die functies te kunnen. Niet erg veilig.

Geen compromis qua ruimte

Wat de ruimte betreft, kunnen we duidelijk zijn: er is geen verschil met de gewone 308! De koffer van de hatchback/berline is dus nog steeds 412 liter groot, of tot 1.323 liter met de achterbank neergeklapt. Onder de dubbele bodem is er nog een klein beetje plaats voor laadkabels of andere accessoires. De zitruimte achterin is acceptabel, tenzij je achter een lange bestuurder zit. Wat wel opvalt, is het hoge gewicht van de e-308: 1.785 kilo rijklaar, en dat ondanks de relatief compacte batterij. Daarmee weegt hij zo’n 400 kilo meer dan de 308 op benzine, en zo’n 100 kilo meer dan de plug-inhybride.

Iets te lineair

Het mag dus eigenlijk niet verbazen dat de Peugeot e-308 niet zo snel aanvoelt met zijn 115 kW (156 pk) en 270 Nm, al heeft dat met meer te maken dan enkel de pk-gewichtsverhouding. Peugeot lijkt ervoor gekozen te hebben de elektromotor zodanig af te stellen dat hij een heel lineaire vermogensopbouw heeft, net als een... verbrandingsmotor. Het zorgt voor een natuurlijk aanvoelende gasrespons, maar ook voor een gebrek aan onmiddellijke reactie zoals je zou verwachten bij een elektrische auto. De prestaties zijn ook niet bijzonder: 0-100 km/u in 9,8 seconden en een topsnelheid van 170 km/u.

Zuinigheidswonder

Maar wat de e-308 mist in power, maakt hij gelukkig goed in zuinigheid. Ondanks zijn batterij van slechts 54 kWh (51 kWh bruikbaar) belooft Peugeot een rijbereik van maximaal 415 km WLTP, wat neerkomt op een verbruik van zo’n 12,5 kWh/100 km. Tijdens onze test wisten we dat zelfs bijna te evenaren, maar we moeten toegeven dat Peugeot ons geen meter autosnelweg heeft voorgeschoteld - en dat het nog mooi weer was in de omgeving van Barcelona. Een algemeen gemiddelde van zo’n 15 kWh/100 km lijkt ons in ieder geval realistisch, wat neerkomt op zo’n 350 km autonomie in de praktijk. Geen slechte score, en al zeker niet als je bedenkt dat de e-308 niet exclusief als elektrische wagen is ontwikkeld. Een ‘Long Range’-versie met een grotere batterij is er echter niet.

Hoog comfortniveau

Vergeleken met de Opel Astra Electric is de Peugeot e-308 trouwens ook wat comfortabeler. De zetels zitten even goed (sinds het inlijven van Opel hebben de andere ex-PSA-merken ook AGR-gecertificeerde zetels), maar het onderstel is minder droog en kan beter overweg met korte oneffenheden. De e-308 verstopt zijn gewicht ook iets beter en is dynamisch genoeg, met niet al te veel koetswerkrol, maar je krijgt ook geen zin om een reeks bochten met het mes tussen de tanden aan te snijden. Iets waar de gevoelloze besturing ongetwijfeld een rol in speelt.

Prijs Peugeot e-308

De Peugeot e-308 heeft een Belgische vanafprijs van 43.550 euro. Daarmee is hij 16.250 euro duurder dan de goedkoopste 308 (1.2 PureTech 130 met manuele versnellingsbak), maar het is misschien eerlijker om te vergelijken met een gelijk uitgeruste Allure. Dan bedraagt het verschil nog maar... 14.750 euro. De vergelijking met de plug-inhybride 308 is al iets gunstiger: een verschil van 3.500 euro, met het voordeel dat de e-308 nog wat langer 100% fiscaal aftrekbaar blijft voor professionals. Een klantenbestand waar de e-308 vooral op gericht lijkt, want bereikbaar durven we hem niet te noemen. Vergeleken met de technisch gelijke Opel Astra Electric is de Peugeot trouwens 3.560 euro duurder (39.990 euro voor de Astra, die dus wel in aanmerking komt voor de Vlaamse subsidie vanaf 2024).

Ons verdict

Moest je twijfelen tussen de technisch gelijke Peugeot e-308 en Opel Astra Electric, dan gaat bij deze onze voorkeur naar de Peugeot. Hij is iets comfortabeler, mooier afgewerkt en iets knapper in het algemeen. Op voorwaarde dat je het prijsverschil kan overwinnen, want goedkoop is de e-308 allerminst. Gelukkig maakt hij dat deels goed met lage gebruikskosten dankzij zijn zuinige aandrijflijn en kleine batterij. 

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Peugeot 308? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Peugeot 308-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Möller  Yeelen
Over de auteur: Möller Yeelen Yeelen is al autogek van toen de rode auto’s nog altijd wonnen in de Formule 1, sinds 2018 heeft hij er ook zijn werk van gemaakt. Moest hij kunnen, zou hij een loods vullen met een eclectische collectie van schattige stadswagens tot iconische supercars, maar voorlopig kan hij die droom enkel waarmaken in Gran Turismo...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,8 /5 Test: Skoda Karoq, de stille kracht

Test: Skoda Karoq, de stille kracht

De Karoq is niet meer de jongste SUV van Skoda, noch het meest trendy model van het Tsjechische merk. Maar soms heeft een stille kracht ook zijn voordelen...

3,9 /5 Test: Volkswagen Tiguan, sterke allrounder

Test: Volkswagen Tiguan, sterke allrounder

Na 8 jaar komt de Volkswagen Tiguan terug met een rondere vorm, een verbeterde technologie aan boord en een meervoud aan hybride motorisaties.

3,5 /5 Test: KGM Tivoli, nieuwe neus

Test: KGM Tivoli, nieuwe neus

SsangYong wordt KGM. Voor dit nieuwe begin krijgt de Tivoli een frisse look. Is deze nieuwe neus genoeg om dit ‘uitgebluste’ model weer op gang te trekken?

3,8 /5 Test: Mini Countryman JCW ALL4, dynamische SUV voor het hele gezin

Test: Mini Countryman JCW ALL4, dynamische SUV voor het hele gezin

Biedt de JCW-versie van de nieuwe Countryman nog evenveel fun, ondanks het toegenomen formaat van de derde generatie ‘compacte’ SUV van Mini?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.599
7 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 53.990
2019
105.433 km

Diesel, Automaat

€ 36.785
2020
29.990 km