Testen

Test: Renault Austral, potentieel overtuigend

De Austral heeft de zware taak om de Koleos en de Kadjar te vervangen en Renault op die manier opnieuw een plek te geven in het segment van de familiale SUV’s. Maar heeft hij daar de capaciteiten voor?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 11 oktober 2022
  • Renault
  • 12.484 weergaven
3,7
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Look en afwerking
  • Android Automotive
  • Efficiëntie 4Control
  • Compromis comfort/dynamiek van het onderstel
  • Intelligente multimode-versnellingsbak
  • Licht windgeruis
  • Opstelling van de bedieningselementen rond het stuur

De missie van de Austral is om niet één, maar twee vroegere modellen van Renault te vervangen. Met zijn lengte van 4,51 meter, hoogte van 1,62 m en breedte van 1,84 m zit hij precies tussen de Koleos en Kadjar in. Qua ontwerp onderscheidt deze SUV zich echter van zijn voorgangers. Met zijn dynamische maar niet opzichtige koetswerk ziet hij eruit als een Megane E-Tech op hormonen. Dat valt niet tegen, vooral in de 'Esprit Alpine'-uitvoering, zoals onze testauto. Maar denk niet dat de Austral in deze uitvoering een sportwagen wordt. De veranderingen zijn uitsluitend cosmetisch: hier en daar een streepje blauw, grote velgen, enkele logo's in de vorm van een "A", en ook alcantara en een koolstofvezel-achtige afwerking in het interieur.


Verzorgde look

Terwijl zijn koetswerk niet onaangenaam is om naar te kijken, komt deze Austral binnenin pas echt tot zijn recht. Er voldoende ruimte, zowel voor als achter. Twee langere mensen die achter elkaar zitten, zullen wel een compromis moeten vinden. De Austral pakt ook uit met een goede afwerking, een verschuifbare achterbank en een bagageruimte die uitgebreid kan worden van 499 tot 1.525 liter. De bestuurder krijgt een stuur dat identiek is aan dat van de elektrische Mégane. Het is mooi, maar een beetje rommelig. De bediening van de automaat, de ruitenwissers en het multimediasysteem krijgen elk een hendel rechts achter het stuur. Om ze makkelijk te bedienen, zal het even wennen zijn. De verschuifbare steun voor je hand op de middenconsole maakt eenvoudige interactie mogelijk met het middelpunt van het interieur: het infotainmentsysteem!


Google tot je dienst! 

Het bijzonder makkelijk te gebruiken Android Automotive is een echt plezier om te mee te werken! De meeste toepassingen op je smartphone, zoals Google Maps of Spotify, heb je binnen handbereik. Behalve dat je hier geen telefoon hoeft aan te sluiten, alles is direct geïntegreerd in de 12 duim grote schermen, waardoor het systeem ultrasnel reageert! Alle functies zijn ook te bedienen met het bekende 'OK Google' commando. Kortom, een waar genot.

Benzine-hybride of niets 

Onder de motorkap van de Austral krijg je sowieso een benzine-hybride! De SUV is leverbaar met een keuze uit twee 'mild hybrid' aandrijflijnen: een 1,2 liter grote en 130 pk sterke driecilinder of een 1,6 liter grote en 160 pk sterke viercilinder. Een 200 pk sterke E-Tech full hybrid motor staat bovenaan het Austral-gamma. Dat is de aandrijflijn die in ons testvoertuig zat. Hij combineert de driecilinder benzine met een 50 kW elektromotor die zijn stroom put uit een 2 kWh batterij. Daarmee kan de 1,65 ton zware SUV in 8,4 seconden de 100 km/u bereiken. Renault claimt een gemiddeld brandstofverbruik van minder dan 5 l/100 km. Dat zullen we dit in België checken. Er zou ook een plug-in versie kunnen komen, als daar veel vraag naar is.

4Control als redder! 

Eenmaal in beweging kan de rijervaring in de Franse SUV worden onderverdeeld in 3 situaties. Bij constante snelheden, zoals op de snelweg, is de verbrandingsmotor zeer onopvallend en de ophanging absorbeert de ruwheid van de weg goed. Hij voelt niet aan als een vliegend tapijt zoals sommige van zijn concurrenten, maar de Austral kan lange reizen met brio doorstaan. Er is wat windgeruis bij hoge snelheden, maar het is niet overdreven storend.

Ook in kortere, bochtige ritten, zoals in de stad, blinkt de Austral uit. Zolang je het gaspedaal niet de diep intrapt, rijdt de SUV in 100% elektrische modus. Hij kan ook rekenen op zijn 4Control-systeem om hem zo wendbaar te maken als een stadsauto! Bij lage snelheden draaien de achterwielen in tegengestelde richting van de voorwielen. Daardoor stuurt hij net zo kort als een Clio! Het systeem kan in 13 standen worden gezet.


Bij dynamisch rijden, kan de Austral opnieuw vertrouwen op zijn 4Control systeem en een uitgebalanceerd onderstel. Bij hoge snelheden draait de achteras in dezelfde richting als de voorwielen om de stabiliteit in de bochten te verbeteren. En dat voel je! De Austral rijgt bochten met gemak aan elkaar. Je moet hem praktisch in een haarspeldbocht gooien om hem uit zijn lood te slaan. Let wel, het is natuurlijk geen Alpine, maar hij biedt wel een goed compromis tussen comfort en dynamiek. En met 200 pk is deze Austral zeer aantrekkelijk....

Ai, een gat… 

Helaas werpt één gebrek een schaduw: zijn multimode intelligente versnellingsbak. Zolang je rustig aan doet, zoals op de snelweg of in de stad, geen probleem. Maar als je de 200 pk van de Austral aanspreekt, is het een ander verhaal. Het duurt enkele lange seconden voordat hij de juiste versnelling vindt en eindelijk accelereert. Gedurende deze tijd gebeurt er, zelfs met je voet stevig op het pedaal, helemaal niets! Zodra de juiste versnelling is ingeschakeld, 'katapulteert' de SUV uiteindelijk de passagiers vooruit. Dit is niet comfortabel of aangenaam, en zelfs niet geruststellend bij het inhalen... De ingenieurs van Renault hebben ons echter verzekerd dat ze het probleem hebben opgelost. Voor de eerste klantenleveringen zal een update worden ingezet om dit vermogensverlies te elimineren. Des te meer reden om op een later tijdstip nog eens het stuur te nemen om dat te checken.

Correct geprijsd 

In België begint de prijs van de Austral bij € 31.800 voor de 130 pk sterke mild hybrid benzine. De prijs van de 160 pk sterke viercilinder begint bij € 35.400. De krachtige 200 pk motor met de multimode intelligente versnellingsbak begint bij € 38.700. Ons testmodel in de Esprit Alpine-uitvoering kost minstens € 44.200.

Ons (eerste) verdict 

Met de Austral lijkt Renault geslaagd in zijn opzet: twee modellen samensmelten tot één verleidelijke SUV. Hij is niet onaangenaam om naar te kijken, goed afgewerkt en juist geprijsd en gedimensioneerd. En vooral ook uitgerust met een hoogtechnologische Android Automotive-systeem! Het is simpel: beter ga je niet vinden. Wat de rijsensaties betreft, houden we ons verdict daarentegen nog even in beraad. Maar als de ingenieurs erin slagen om het vermogensgat bij hernemingen weg te werken, beschikt de Austral over uitstekende troeven die het kan uitspelen op de markt van de SUV’s.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Renault? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Renault-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Test: Audi RS3 Performance en TT RS Iconic Edition, de vijfcilinder in al zijn gedaanten!

Na de V10 van de R8 GT konden we ook kennismaken met de vijfcilinders van de Audi RS3 Performance en de TT RS Iconic Edition! Geen gebrek aan beperkte reeksen bij Audi! Maar ze lijken niet echt op elkaar...

3,8 /5 Test Alfa Romeo Tonale plug-in hybrid Q4: efficiënt, maar ook sportief?

Test Alfa Romeo Tonale plug-in hybrid Q4: efficiënt, maar ook sportief?

De Tonale is een belangrijk model voor Alfa Romeo. Een fiscaal interessante plug-in hybride aandrijflijn moet zijn aantrekkingskracht voor de o zo belangrijke bedrijfswagenmarkt nog verhogen. Maar heeft die versie meer te bieden dan enkel een lage CO2-uitstoot?

4,0 /5 Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

Korte test: Audi R8 GT, foute naam…

De Duitse bolide is allesbehalve een 'Grand Tourer', maar eerder een sportieve vechtersbaas!

3,6 /5 Test: Ford Ranger Raptor, niet alleen de looks!

Test: Ford Ranger Raptor, niet alleen de looks!

Ford heeft zijn Ranger Raptor eindelijk een krachtige benzinemotor gegeven, waardoor dit vandaag de meest levendige dinosaurus is die je kan vinden!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km