Testen

Test: Skoda Enyaq Coupé, laag profiel

SUV-Coupé’s zijn in de mode, en ook de Enyaq kan er niet aan ontsnappen. Deze nieuwe versie krijgt dus een lager profiel dankzij een aflopende daklijn. De vraag is of dat hem minder praktisch maakt...

  • Maloteaux  Olivier Maloteaux Olivier
  • 15 maart 2022
  • Skoda
  • 25.613 weergaven
3,7
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • De look en de functionaliteit
  • Plaatsaanbod achterin en in de koffer
  • Redelijk verbruik, rijbereik
  • Evenwichtig onderstel, aangenaam weggedrag
  • Hoog gewicht (van 2 tot 2,4 ton)
  • RS-versie niet sportief…
  • Niet-geïntegreerd gordijn voor het zonnedak

In vergelijking met de ‘gewone’ Enyaq, is het dak van deze ‘coupé’ nauwelijks lager (-9mm), maar naar achteren toe duikt het wel sneller naar beneden, wat zorgt voor een meer verfijnde look. Het verlichte radiatorrooster is bij dit model standaard en de Enyaq coupé staat op velgen die 19 tot 21 duim groot zijn. Aan de buitenkant is hij dus iets imposanter. Laten we eens binnenin kijken.


Klassieke sfeer

Het dashboard komt zo uit een gewone Enyaq. Het is eerder klassiek en behoudt gelukkig de fysieke knoppen als shortcuts naar de meest gebruikte functies. Er is ook een (eerder klein, met 5,3 duim) digitaal instrumentenpaneel en een 13 duim groot aanraakscherm. 


Het multimediasysteem is verbeterd in vergelijking met dat van de gewone Enyaq, dankzij nieuwe software. De navigatie en connectiviteit werken perfect. Net zoals bij VW en Audi kan je optioneel kiezen voor een head-up display met augmented reality, dat de navigatiepijlen op de voorruit projecteert om je beter te begeleiden.

Ruim vanbinnen en qua koffer

Vooraan heb je genoeg elleboogruimte en het geheel is verzorgd: de bovenkant van het meubilair is bekleed met zacht rubber en het dashboard zelf kan overtrokken worden met kunstleer of gerecycleerd microvezel. Op minder zichtbare gedeeltes is er harder plastic te vinden, maar over het algemeen geeft de cockpit een goede indruk. Achteraan is de beenruimte gigantisch en de hoofdruimte identiek aan die in een gewone Enyaq. 

Wat het koffervolume betreft, verliest de coupé maar 15 liter, voor een mooi totaal van 570 tot 1.610 liter). Praktisch ook, met onder andere hakjes voor je boodschappen en netten om alles op zijn plaats te houden. De modulariteit is echter eerder basic: er is geen verschuifbare achterbank, en de hoek van de rugleuning kan niet aangepast worden.


Het (niet openende) panoramische dak, standaard op de coupé (optioneel bij de gewone Enyaq) is verduisterd en er is een gordijn voor handen, maar dat is niet geïntegreerd en moet met de hand geplaatst worden – niet eenvoudig om in je eentje te doen...

 

De eerste elektrische ‘RS’

De Enyaq Coupé wordt aangeboden in achterwielaangedreven iV60-uitvoering (180 pk, 58 kWh bruikbare batterijcapaciteit) en iV80 (204 pk, 77 kWh) of met vierwielaandrijving (twee motoren) voor de iV80x (265 pk, 77 kWh) en de RS (299 pk). Die laatste onderscheidt zich met zijn sportievere look en zijn verlaagde en stevigere ophanging. Iets te stevig trouwens, want de auto wordt eerder stuiterig op oneffen wegdek. De rolneigingen worden goed onderdrukt, de grip is uitstekend en de besturing met variabele bekrachtiging direct, maar deze Enyaq RS is te zwaar (2,3 ton!) om sportief te zijn bij het betere bochtenwerk of het remmen (met trommels achteraan…). Bovendien is zijn acceleratie niet echt indrukwekkend (0 naar 100 km/u in 6,5 seconden). 

 

De meest coherente versie is de iV80 (0 naar 100 km/u in 8,7 seconden). Zijn achterwielaangedreven architectuur zorgt voor een neutraal evenwicht, dat aangenaam aanvoelt bij opeenvolgingen van bochten. We hebben enkel de Sportline-versie kunnen testen, die een uitstekende variabele stuurbekrachtiging krijgt en een verlaagd sportchassis dat soms wat ‘sec’ is, maar over het algemeen comfortabel.


Hoeveel rijbereik? 

Deze ‘coupé’-versie is beter geprofileerd dan de klassieke Enyaq en zijn lagere luchtweerstandscoëfficiënt zorgt ervoor dat hij 10 tot 15 kilometer rijbereik wint. Skoda kondigt een autonomie aan van 416 km voor de iV60 (58 kWh) en tot 544 km voor de iV80 (77 kWh). 

Tijdens onze test verbruikte die laatste tussen de 15,6 en 18,5 kWh bij een normale rijstijl, wat zorgt voor een reëel rijbereik van 416 tot 494 km. Met een sportieve rijstijl aan het stuur van de RS bedroeg het verbruik 30 kWh/100 km, waardoor het rijbereik daalt tot 257 km.

De batterij volledig opladen aan een AC-laadpaal (maximum 11 kW), moet je rekenen op ongeveer 6u15 voor de kleine batterij en 7u30 voor de grote. Met een DC snellaadpaal, duurt het iets meer dan 30 minuten om van 10 tot 80% op te laden (maximumvermogen van 120 kW bij de kleine batterij en 135 voor de grote). Aan een gewoon stopcontact duurt het tussen de 30 en 40 uur om de batterij volledig op te laden.  

Ons verdict

De gewone Enyaq is al een geslaagde elektrische SUV (interieurruimte, wegligging, rijbereik). Deze ‘coupé’-versie doet daar een schep esthetische emotionaliteit bovenop, zonder te raken aan de praktische aspecten. En dankzij zijn meer gestroomlijnde profiel verbruikt hij minder stroom en geraak je dus verder. Kortom, een zeer goede elektrische familieauto! Bovendien biedt hij zonder twijfel een betere verhouding kwaliteit/prijs/uitrusting dan zijn neefjes, de Audi Q4 e-tron en VW ID.5. De catalogusprijzen zijn nog niet bekend, maar Skoda laat weten dat deze ‘coupé’ 5 tot 10% duurder is dan de gewone Enyaq. Daarmee komt zit de prijs rond de € 46.300 voor de iV60 en € 53.000 voor de iV80. Dat blijft in absolute cijfers veel geld, zoals steeds bij elektrische auto’s... 

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Skoda Enyaq iV? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Skoda Enyaq iV-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Maloteaux  Olivier
Over de auteur: Maloteaux Olivier Het autovirus heeft Olivier al in zijn kindertijd besmet. Later volgde een passie voor journalistiek. Hij moest vervolgens alleen nog maar de twee combineren. Olivier is geïnteresseerd in alle soorten auto's uit alle tijdperken, ongeacht de techniek onder het koetswerk. Al heeft hij toch een lichte voorkeur voor coupés en roadsters met een karaktervolle motor...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Peugeot e-208 vernieuwd: hij belooft een rijbereik tot 400 km

Peugeot e-208 vernieuwd: hij belooft een rijbereik tot 400 km

Peugeot spijkert de elektrische versie van zijn 208 bij. Op het menu: een verbeterde efficiëntie, maar ook een krachtigere motor!

Lamborghini stopt (definitief) met de productie van de Aventador

Lamborghini stopt (definitief) met de productie van de Aventador

Het zou eigenlijk eerder stoppen, maar de productie werd verlengd omdat een aantal exemplaren van het model verloren gingen toen een autotransportschip eerder dit jaar zonk.

Citroën-logo: terug naar het prille begin

Citroën-logo: terug naar het prille begin

Het merk met de ‘double chevron’ heeft zijn nieuwe logo onthuld. Nu ja, ‘nieuw’… Dit 10de logo in de geschiedenis van Citroën keert eerder terug naar het originele ovale logo uit 1919. Ken je dat nog?

Alpine: de A110 R, de ‘radicale’ berlinette, komt eraan!

Alpine: de A110 R, de ‘radicale’ berlinette, komt eraan!

Deze A110 R wordt voorgesteld als de ultieme expressie van lichtheid en prestaties. Daarmee moet hij Alpine in schoonheid het tijdperk van de verbrandingsmotoren laten afsluiten bij de overgang naar de elektrische toekomst...

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

Test: Suzuki Vitara Strong Hybrid, discrete efficiëntie

De Vitara heeft de luxe om zichzelf de nieuwe ‘full hybrid’ aandrijving van Suzuki cadeau te doen. Een stevige extra troef in tijden van hoge brandstofkosten?

3,5 /5 Eerste test: Volkswagen ID. Buzz, elektrisch en sympathiek

Eerste test: Volkswagen ID. Buzz, elektrisch en sympathiek

Met de look van een futuristische T1 wekt de nieuwe elektrische minibus van Volkswagen onmiskenbaar veel sympathie op. Volstaat die troef om te overtuigen?

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Tesla verhoogt de prijzen van zijn Superchargers

Tesla verhoogt de prijzen van zijn Superchargers

In heel Europa moet je rekenen op een prijsstijging van ongeveer 25%!

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Ford gebruikt Bluetooth om kans op ongelukken te verkleinen

Ford gebruikt Bluetooth om kans op ongelukken te verkleinen

De technologie moet helpen om fietsers en voetgangers beter te detecteren.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Toyota Celica MK4, wereldkampioen!

De Toyota Celica MK4, die in 1990 wereldkampioenschap rally won in de handen van Carlos Sainz, heeft zijn intrede gedaan in de wereld van de verzamelaars, nu alle geproduceerde exemplaren minstens 30 jaar oud zijn. Maar wat moet je weten voor je overweegt om er één te kopen?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km