Testen

Test: Skoda Enyaq Coupé, laag profiel

SUV-Coupé’s zijn in de mode, en ook de Enyaq kan er niet aan ontsnappen. Deze nieuwe versie krijgt dus een lager profiel dankzij een aflopende daklijn. De vraag is of dat hem minder praktisch maakt...

  • Maloteaux  Olivier Maloteaux Olivier
  • 15 maart 2022
  • Skoda
3,7
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • De look en de functionaliteit
  • Plaatsaanbod achterin en in de koffer
  • Redelijk verbruik, rijbereik
  • Evenwichtig onderstel, aangenaam weggedrag
  • Hoog gewicht (van 2 tot 2,4 ton)
  • RS-versie niet sportief…
  • Niet-geïntegreerd gordijn voor het zonnedak

In vergelijking met de ‘gewone’ Enyaq, is het dak van deze ‘coupé’ nauwelijks lager (-9mm), maar naar achteren toe duikt het wel sneller naar beneden, wat zorgt voor een meer verfijnde look. Het verlichte radiatorrooster is bij dit model standaard en de Enyaq coupé staat op velgen die 19 tot 21 duim groot zijn. Aan de buitenkant is hij dus iets imposanter. Laten we eens binnenin kijken.


Klassieke sfeer

Het dashboard komt zo uit een gewone Enyaq. Het is eerder klassiek en behoudt gelukkig de fysieke knoppen als shortcuts naar de meest gebruikte functies. Er is ook een (eerder klein, met 5,3 duim) digitaal instrumentenpaneel en een 13 duim groot aanraakscherm. 


Het multimediasysteem is verbeterd in vergelijking met dat van de gewone Enyaq, dankzij nieuwe software. De navigatie en connectiviteit werken perfect. Net zoals bij VW en Audi kan je optioneel kiezen voor een head-up display met augmented reality, dat de navigatiepijlen op de voorruit projecteert om je beter te begeleiden.

Ruim vanbinnen en qua koffer

Vooraan heb je genoeg elleboogruimte en het geheel is verzorgd: de bovenkant van het meubilair is bekleed met zacht rubber en het dashboard zelf kan overtrokken worden met kunstleer of gerecycleerd microvezel. Op minder zichtbare gedeeltes is er harder plastic te vinden, maar over het algemeen geeft de cockpit een goede indruk. Achteraan is de beenruimte gigantisch en de hoofdruimte identiek aan die in een gewone Enyaq. 

Wat het koffervolume betreft, verliest de coupé maar 15 liter, voor een mooi totaal van 570 tot 1.610 liter). Praktisch ook, met onder andere hakjes voor je boodschappen en netten om alles op zijn plaats te houden. De modulariteit is echter eerder basic: er is geen verschuifbare achterbank, en de hoek van de rugleuning kan niet aangepast worden.


Het (niet openende) panoramische dak, standaard op de coupé (optioneel bij de gewone Enyaq) is verduisterd en er is een gordijn voor handen, maar dat is niet geïntegreerd en moet met de hand geplaatst worden – niet eenvoudig om in je eentje te doen...

 

De eerste elektrische ‘RS’

De Enyaq Coupé wordt aangeboden in achterwielaangedreven iV60-uitvoering (180 pk, 58 kWh bruikbare batterijcapaciteit) en iV80 (204 pk, 77 kWh) of met vierwielaandrijving (twee motoren) voor de iV80x (265 pk, 77 kWh) en de RS (299 pk). Die laatste onderscheidt zich met zijn sportievere look en zijn verlaagde en stevigere ophanging. Iets te stevig trouwens, want de auto wordt eerder stuiterig op oneffen wegdek. De rolneigingen worden goed onderdrukt, de grip is uitstekend en de besturing met variabele bekrachtiging direct, maar deze Enyaq RS is te zwaar (2,3 ton!) om sportief te zijn bij het betere bochtenwerk of het remmen (met trommels achteraan…). Bovendien is zijn acceleratie niet echt indrukwekkend (0 naar 100 km/u in 6,5 seconden). 

 

De meest coherente versie is de iV80 (0 naar 100 km/u in 8,7 seconden). Zijn achterwielaangedreven architectuur zorgt voor een neutraal evenwicht, dat aangenaam aanvoelt bij opeenvolgingen van bochten. We hebben enkel de Sportline-versie kunnen testen, die een uitstekende variabele stuurbekrachtiging krijgt en een verlaagd sportchassis dat soms wat ‘sec’ is, maar over het algemeen comfortabel.


Hoeveel rijbereik? 

Deze ‘coupé’-versie is beter geprofileerd dan de klassieke Enyaq en zijn lagere luchtweerstandscoëfficiënt zorgt ervoor dat hij 10 tot 15 kilometer rijbereik wint. Skoda kondigt een autonomie aan van 416 km voor de iV60 (58 kWh) en tot 544 km voor de iV80 (77 kWh). 

Tijdens onze test verbruikte die laatste tussen de 15,6 en 18,5 kWh bij een normale rijstijl, wat zorgt voor een reëel rijbereik van 416 tot 494 km. Met een sportieve rijstijl aan het stuur van de RS bedroeg het verbruik 30 kWh/100 km, waardoor het rijbereik daalt tot 257 km.

De batterij volledig opladen aan een AC-laadpaal (maximum 11 kW), moet je rekenen op ongeveer 6u15 voor de kleine batterij en 7u30 voor de grote. Met een DC snellaadpaal, duurt het iets meer dan 30 minuten om van 10 tot 80% op te laden (maximumvermogen van 120 kW bij de kleine batterij en 135 voor de grote). Aan een gewoon stopcontact duurt het tussen de 30 en 40 uur om de batterij volledig op te laden.  

Ons verdict

De gewone Enyaq is al een geslaagde elektrische SUV (interieurruimte, wegligging, rijbereik). Deze ‘coupé’-versie doet daar een schep esthetische emotionaliteit bovenop, zonder te raken aan de praktische aspecten. En dankzij zijn meer gestroomlijnde profiel verbruikt hij minder stroom en geraak je dus verder. Kortom, een zeer goede elektrische familieauto! Bovendien biedt hij zonder twijfel een betere verhouding kwaliteit/prijs/uitrusting dan zijn neefjes, de Audi Q4 e-tron en VW ID.5. De catalogusprijzen zijn nog niet bekend, maar Skoda laat weten dat deze ‘coupé’ 5 tot 10% duurder is dan de gewone Enyaq. Daarmee komt zit de prijs rond de € 46.300 voor de iV60 en € 53.000 voor de iV80. Dat blijft in absolute cijfers veel geld, zoals steeds bij elektrische auto’s... 

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Skoda Enyaq iV? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Skoda Enyaq iV-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Maloteaux  Olivier
Over de auteur: Maloteaux Olivier Het autovirus heeft Olivier al in zijn kindertijd besmet. Later volgde een passie voor journalistiek. Hij moest vervolgens alleen nog maar de twee combineren. Olivier is geïnteresseerd in alle soorten auto's uit alle tijdperken, ongeacht de techniek onder het koetswerk. Al heeft hij toch een lichte voorkeur voor coupés en roadsters met een karaktervolle motor...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Volkswagen Tiguan, sterke allrounder

Test: Volkswagen Tiguan, sterke allrounder

Na 8 jaar komt de Volkswagen Tiguan terug met een rondere vorm, een verbeterde technologie aan boord en een meervoud aan hybride motorisaties.

3,8 /5 Test: Mini Countryman JCW ALL4, dynamische SUV voor het hele gezin

Test: Mini Countryman JCW ALL4, dynamische SUV voor het hele gezin

Biedt de JCW-versie van de nieuwe Countryman nog evenveel fun, ondanks het toegenomen formaat van de derde generatie ‘compacte’ SUV van Mini?

3,6 /5 Test: Citroën C3 Aircross, zachtaardige Fransoos

Test: Citroën C3 Aircross, zachtaardige Fransoos

De Citroën C3 Aircross is misschien niet het eerste model waaraan je denkt als het over een betaalbare compacte SUV gaat, maar het is misschien wel een interessant alternatief voor de lowcostmodellen uit China of Roemenië...

3,5 /5 Test: KGM Tivoli, nieuwe neus

Test: KGM Tivoli, nieuwe neus

SsangYong wordt KGM. Voor dit nieuwe begin krijgt de Tivoli een frisse look. Is deze nieuwe neus genoeg om dit ‘uitgebluste’ model weer op gang te trekken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 23.599
7 km

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Diesel, Automaat

€ 36.785
2020
29.990 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 53.990
2019
105.433 km