Testen

Test: Skoda Fabia IV, de grote neef

De Fabia is een technische kloon van de VW Polo, maar traditioneel is hij ook wat minder verfijnd en goedkoper. Deze nieuwe generatie wordt echter burgerlijker en groeit fors, zodat hij zijn VW-neef in de schaduw kan zetten.
  • VROOM  Team VROOM Team
  • 23 augustus 2021
  • SKODA
  • 740 weergaven
3,6
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Gigantische koffer voor het segment
  • Ruime uitrustingsmogelijkheden
  • Verzorgde geluiddemping
  • Alomtegenwoordige ‘harde’ kunststoffen
  • Geen automaat voor TSI 95
  • Geen hybride

Test: Skoda Fabia IV, de grote neef

De Fabia vernieuwt. Deze nieuwe generatie (de vierde al) staat op een nieuw platform (het MQB A0 van de Seat Ibiza en VW Polo) en meet zich een andere daklijn aan. Hij is vooral heel groot geworden: 4,11 meter, veruit de langste van alle stadswagens. Op die manier kan hij een heel genereuze binnenruimte voor zijn segment beloven.

Test: Skoda Fabia IV, de grote neef

Veel plaats, maar geen break meer

Bij zijn generatiewissel is de Fabia met 11,1 centimeter gegroeid. 9,4 van die centimeters gaan naar de wielbasis, wat rechtstreeks de ruimte op de achterbank ten goede komt. De beenruimte is er namelijk vorstelijk, zelfs voor de grootste volwassenen. Maar zoals steeds in dit segment is de middelste plaats enkel voor kinderen geschikt.

Test: Skoda Fabia IV, de grote neef

Ook de koffer van de nieuwe Fabia is gegroeid: + 50 liter. Het bagageruim slikt voortaan 380 liter, of even veel als die van een… VW Golf uit het hogere segment. Uiteraard kan de achterbank worden neergeklapt (in twee delen), maar ook de rugleuning van de voorste passagiersstoel plooit naar voren om lange voorwerpen te kunnen vervoeren.

Test: Skoda Fabia IV, de grote neef

Test: Skoda Fabia IV, de grote neef

Clever

Het interieur bulkt van de bergvakken en je vindt er ook een resem aan slimme accessoires (“Simply Clever” zoals Skoda het zelf noemt), zoals de befaamde paraplu die in de bestuurdersdeur verscholen zit, een tasje voor een smartphone op de rugleuning van de voorstoelen, een flexibele en opplooibare draagbak in de koffer of een clip voor betaalkaarten en pennen in het bergvak voor de versnellingspook.

Test: Skoda Fabia IV, de grote neef

Een breakversie krijgt de Fabia echter niet meer omdat die variant te weinig klanten zou hebben verleid.

Digitale cockpit

Voorin is geen gebrek aan elleboogruimte en de stoelen zijn in het algemeen comfortabel. Maar hoewel de boel stevig geassembleerd lijkt, is alles wel bedekt met harde, weinig flatterende en krasgevoelige kunststoffen.

Test: Skoda Fabia IV, de grote neef

Geeks zullen meer geïnteresseerd zijn in het infotainmentsysteem van de jongste generatie, dat wordt bediend via een centraal aanraakscherm (6,5, 8,0 of 9,2 duim afhankelijk van het uitrustingsniveau). Voor het eerst kan de Fabia ook worden besteld met een digitaal instrumentenbord (10,25 duim) waar de navigatiekaart in het groot achter het stuurwiel kan worden getoond. Maar dat is een optie, want standaard kijk je nog op analoge tellers.

Test: Skoda Fabia IV, de grote neef

Er zijn nog een paar andere nieuwe uitrustingselementen, zoals een verwarmde voorruit en stuurwiel, een klimaatregeling in twee zones (gescheiden temperatuurinstelling voor bestuurder en passagier) of een semizelfstandige rijhulp (actieve snelheidsregelaar en volgen van de rijstrook).

Test: Skoda Fabia IV, de grote neef

Helemaal mee

De Tsjechische stadswagen is ook helemaal mee op het vlak van connectiviteit, met een geïntegreerde SIM-kaart die toegang geeft tot allerlei onlinediensten. Verder beschikt de auto over een verfijnde en geconnecteerde spraaksturing (“Laura”). Ook Android Auto en Apple CarPlay worden aangeboden en beide systemen werken zelfs draadloos. Hetzelfde geldt voor het opladen van je smartphone. Alles werkt in de praktijk goed. Er zijn tot 5 USB-C-poorten (maar geen ‘klassieke’ USB) om andere toestellen aan te kunnen sluiten, waaronder een in de binnenspiegel om bijvoorbeeld een dashcam op te laden.

Test: Skoda Fabia IV, de grote neef

Onderweg

Van een diesel, hybride of elektrische versie is geen sprake meer. De Fabia is er enkel met benzinemotoren: 1.0 MPI van 65 of 80 pk, 1.0 TSI van 95 of 110 pk en 1.5 TSI van 150 pk. Er is ook geen microhybride met alternator-starter, die nochtans de werking van het stop-start in de stad vlotter en met minder trillingen had kunnen doen werken.

Test: Skoda Fabia IV, de grote neef

De versie van 95 pk (0 naar 100 km/u in 10,6 seconden) is stil en in het algemeen al vrij aangenaam, maar mist wat koppel onder de 2.000 o/m en neemt genoegen met slechts 5 versnellingen. Wij geven de voorkeur aan de 110 pk-variant, die wat meer reserve heeft (0 naar 100 km/u in 9,7 seconden) en die aan een zesbak is gekoppeld. Hij kan ook worden gecombineerd met een gerobotiseerde DSG-overbrenging met 7 verhoudingen. Op ons gemeenschappelijke parcours dat we aan een rustig tempo reden dronk de TSI 95 een kleine 5 l/100 km, terwijl de TSI 110 DSG een litertje meer nodig had.

Test: Skoda Fabia IV, de grote neef

In beide gevallen is het rijgedrag rigoureus, met een ‘op zijn Duits’ afgestelde ophanging: wat stug, maar nooit oncomfortabel. Deze stadswagen weet stroomlijngeluiden goed te onderdrukken en deinst niet terug voor de snelweg. Er is veel werk gemaakt van de stroomlijn (Cx van 0,28), met onder meer actieve kleppen in het radiatorrooster: wanneer ze gesloten zijn zouden ze bij 120 km/u het verbruik met tot 0,2 l/100 km verminderen, wat overeenkomt met 5 gram CO2/km minder.

Test: Skoda Fabia IV, de grote neef

Ons verdict

Qua techniek en comfortuitrusting heeft de Fabia zijn neef Polo niets meer te benijden en qua koffer overtreft hij hem zelfs ruimschoots. Dit is een zeer veelzijdige en fijne stadswagen. Het is alleen afwachten wat hij zal gaan kosten en wat de uitrusting zal inhouden, want die zaken waren nog niet gekend toen we deze test schreven. De meer burgerlijk geworden Fabia blijft ongetwijfeld minder duur dan een Polo (en objectief gezien dus interessanter), maar zal hij nog betaalbaarder blijven dan zijn andere technische neef Seat Ibiza? We zijn benieuwd, want Skoda heeft vandaag zijn ‘discount’-statuut grotendeels afgeworpen…

Test: Skoda Fabia IV, de grote neef

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Skoda Fabia ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Skoda Fabia zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Toyota hard getroffen door halfgeleidercrisis

Toyota hard getroffen door halfgeleidercrisis

De constructeur moet 14 fabrieken stilleggen.

21/09/2021 Meer lezen
Cadillacs eerste EV uitverkocht in… 19 minuten

Cadillacs eerste EV uitverkocht in… 19 minuten

Er waren natuurlijk wel maar 2.023 exemplaren beschikbaar van de Lyriq Debut Edition…

21/09/2021 Meer lezen
Lotus onthult technische fiche van Emira V6

Lotus onthult technische fiche van Emira V6

Twee maand na zijn onthulling publiceert het Britse Lotus officieel de technische fiche van zijn nieuwe sportwagen met zescilinder – en ook een paar prijzen.

21/09/2021 Meer lezen
Toyota Yaris GR krijgt een nog extremere afgeleide

Toyota Yaris GR krijgt een nog extremere afgeleide

Hoewel de Yaris GR op zich al meer rallywagen dan straatauto is, werkt Toyota aan een nog radicalere versie.

20/09/2021 Meer lezen

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: Peugeot 308 scherpt zijn klauwen

Test: Peugeot 308 scherpt zijn klauwen

De Franse autobouwer heeft zijn berline voor het C-segment vernieuwd. Hoewel we beter van een evolutie dan een revolutie spreken, zijn alle aanpassingen wel gunstig om tot een heel overtuigend eindproduct te komen.

17/09/2021 Meer lezen
3,6 /5 Test: Opel Grandland, efficiënte aanpassingen

Test: Opel Grandland, efficiënte aanpassingen

Opel herziet zijn Grandland en levert geen half werk: nieuw front, nieuw, digitaal interieur en een verbeterde uitrusting en motorenpalet. Volstaat dit om de competitie het hoofd te kunnen blijven bieden?

13/09/2021 Meer lezen
4,1 /5 Eerste test Tesla Model Y: bestseller in de dop?

Eerste test Tesla Model Y: bestseller in de dop?

De Tesla Model Y is al in het voorjaar van 2019 onthuld, maar komt pas nu naar Europa. Heeft die lange wachttijd ertoe geleid dat dit product tot in de puntjes ontwikkeld is?

09/09/2021 Meer lezen
Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

De Opel Mokka lijkt een outsider tegenover de Ford Puma, met kaarten die je niet specifiek van de Duitse constructeur zou verwachten: verleiding en emotie. Volstaat dat om de bruisende Puma te onttronen?

30/08/2021 Meer lezen

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Na het jacht staat nu de Aston Martin van de koning te koop

Na het jacht staat nu de Aston Martin van de koning te koop

Is het jacht van koning Albert en koningin Paola te duur voor je? Dan is er nog een fameuze troostprijs: de Aston Martin DB2/4 met speciaal koetswerk, destijds besteld door koning Boudewijn.

21/09/2021 Meer lezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Volkswagen Karmann-Ghia Type 14, Porsche voor de armen?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Volkswagen Karmann-Ghia Type 14, Porsche voor de armen?

De Volkswagen Karmann-Ghia ziet er bijzonder sexy uit met al zijn welvingen en is nog niets van zijn charme verloren. Velen zien de “Type 14” trouwens als een betaalbare Porsche 356. Wat moet je weten voor je er zelf een aanschaft?

10/09/2021 Meer lezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

Van 2008 tot 2014 was de Renault Twingo RS het toegangskaartje tot de wereld van Renault Sport. Zijn prijs was toegankelijk, maar dat maakte er zeker geen verslapte sportieveling van, integendeel.

03/09/2021 Meer lezen
Er is een goede reden waarom deze Citroën 2PK op 70.000 euro wordt geschat

Er is een goede reden waarom deze Citroën 2PK op 70.000 euro wordt geschat

De liefhebbers hebben het ongetwijfeld gemerkt: de verkoopwaarde van de Citroën 2PK is de voorbije jaren fors gestegen. Vandaag moet je minstens 10.000 euro ophoesten voor een exemplaar in heel mooie staat. Maar als deze specifieke auto je verleidt, zal je vijf tot zeven keer meer moeten meebrengen. Maar waarom?

24/08/2021 Meer lezen

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

cng, Automaat

€ 27.799

Benzine, Automaat

€ 20.999
2020
7 km

Diesel, Manueel

€ 16.475
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 27.350
2021
3 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 8.990
2010
139.990 km

Benzine, Manueel

€ 13.990
2019
21.000 km

Diesel, Manueel

€ 26.015
2020
40.991 km

Benzine, Manueel

€ 49.999
1996
67.500 km