Testen

Test: Skoda Fabia IV, de grote neef

De Fabia is een technische kloon van de VW Polo, maar traditioneel is hij ook wat minder verfijnd en goedkoper. Deze nieuwe generatie wordt echter burgerlijker en groeit fors, zodat hij zijn VW-neef in de schaduw kan zetten.
  • VROOM  Team VROOM Team
  • 23 augustus 2021
  • Skoda
3,6
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Gigantische koffer voor het segment
  • Ruime uitrustingsmogelijkheden
  • Verzorgde geluiddemping
  • Alomtegenwoordige ‘harde’ kunststoffen
  • Geen automaat voor TSI 95
  • Geen hybride

Test: Skoda Fabia IV, de grote neef

De Fabia vernieuwt. Deze nieuwe generatie (de vierde al) staat op een nieuw platform (het MQB A0 van de Seat Ibiza en VW Polo) en meet zich een andere daklijn aan. Hij is vooral heel groot geworden: 4,11 meter, veruit de langste van alle stadswagens. Op die manier kan hij een heel genereuze binnenruimte voor zijn segment beloven.

Test: Skoda Fabia IV, de grote neef

Veel plaats, maar geen break meer

Bij zijn generatiewissel is de Fabia met 11,1 centimeter gegroeid. 9,4 van die centimeters gaan naar de wielbasis, wat rechtstreeks de ruimte op de achterbank ten goede komt. De beenruimte is er namelijk vorstelijk, zelfs voor de grootste volwassenen. Maar zoals steeds in dit segment is de middelste plaats enkel voor kinderen geschikt.

Test: Skoda Fabia IV, de grote neef

Ook de koffer van de nieuwe Fabia is gegroeid: + 50 liter. Het bagageruim slikt voortaan 380 liter, of even veel als die van een… VW Golf uit het hogere segment. Uiteraard kan de achterbank worden neergeklapt (in twee delen), maar ook de rugleuning van de voorste passagiersstoel plooit naar voren om lange voorwerpen te kunnen vervoeren.

Test: Skoda Fabia IV, de grote neef

Test: Skoda Fabia IV, de grote neef

Clever

Het interieur bulkt van de bergvakken en je vindt er ook een resem aan slimme accessoires (“Simply Clever” zoals Skoda het zelf noemt), zoals de befaamde paraplu die in de bestuurdersdeur verscholen zit, een tasje voor een smartphone op de rugleuning van de voorstoelen, een flexibele en opplooibare draagbak in de koffer of een clip voor betaalkaarten en pennen in het bergvak voor de versnellingspook.

Test: Skoda Fabia IV, de grote neef

Een breakversie krijgt de Fabia echter niet meer omdat die variant te weinig klanten zou hebben verleid.

Digitale cockpit

Voorin is geen gebrek aan elleboogruimte en de stoelen zijn in het algemeen comfortabel. Maar hoewel de boel stevig geassembleerd lijkt, is alles wel bedekt met harde, weinig flatterende en krasgevoelige kunststoffen.

Test: Skoda Fabia IV, de grote neef

Geeks zullen meer geïnteresseerd zijn in het infotainmentsysteem van de jongste generatie, dat wordt bediend via een centraal aanraakscherm (6,5, 8,0 of 9,2 duim afhankelijk van het uitrustingsniveau). Voor het eerst kan de Fabia ook worden besteld met een digitaal instrumentenbord (10,25 duim) waar de navigatiekaart in het groot achter het stuurwiel kan worden getoond. Maar dat is een optie, want standaard kijk je nog op analoge tellers.

Test: Skoda Fabia IV, de grote neef

Er zijn nog een paar andere nieuwe uitrustingselementen, zoals een verwarmde voorruit en stuurwiel, een klimaatregeling in twee zones (gescheiden temperatuurinstelling voor bestuurder en passagier) of een semizelfstandige rijhulp (actieve snelheidsregelaar en volgen van de rijstrook).

Test: Skoda Fabia IV, de grote neef

Helemaal mee

De Tsjechische stadswagen is ook helemaal mee op het vlak van connectiviteit, met een geïntegreerde SIM-kaart die toegang geeft tot allerlei onlinediensten. Verder beschikt de auto over een verfijnde en geconnecteerde spraaksturing (“Laura”). Ook Android Auto en Apple CarPlay worden aangeboden en beide systemen werken zelfs draadloos. Hetzelfde geldt voor het opladen van je smartphone. Alles werkt in de praktijk goed. Er zijn tot 5 USB-C-poorten (maar geen ‘klassieke’ USB) om andere toestellen aan te kunnen sluiten, waaronder een in de binnenspiegel om bijvoorbeeld een dashcam op te laden.

Test: Skoda Fabia IV, de grote neef

Onderweg

Van een diesel, hybride of elektrische versie is geen sprake meer. De Fabia is er enkel met benzinemotoren: 1.0 MPI van 65 of 80 pk, 1.0 TSI van 95 of 110 pk en 1.5 TSI van 150 pk. Er is ook geen microhybride met alternator-starter, die nochtans de werking van het stop-start in de stad vlotter en met minder trillingen had kunnen doen werken.

Test: Skoda Fabia IV, de grote neef

De versie van 95 pk (0 naar 100 km/u in 10,6 seconden) is stil en in het algemeen al vrij aangenaam, maar mist wat koppel onder de 2.000 o/m en neemt genoegen met slechts 5 versnellingen. Wij geven de voorkeur aan de 110 pk-variant, die wat meer reserve heeft (0 naar 100 km/u in 9,7 seconden) en die aan een zesbak is gekoppeld. Hij kan ook worden gecombineerd met een gerobotiseerde DSG-overbrenging met 7 verhoudingen. Op ons gemeenschappelijke parcours dat we aan een rustig tempo reden dronk de TSI 95 een kleine 5 l/100 km, terwijl de TSI 110 DSG een litertje meer nodig had.

Test: Skoda Fabia IV, de grote neef

In beide gevallen is het rijgedrag rigoureus, met een ‘op zijn Duits’ afgestelde ophanging: wat stug, maar nooit oncomfortabel. Deze stadswagen weet stroomlijngeluiden goed te onderdrukken en deinst niet terug voor de snelweg. Er is veel werk gemaakt van de stroomlijn (Cx van 0,28), met onder meer actieve kleppen in het radiatorrooster: wanneer ze gesloten zijn zouden ze bij 120 km/u het verbruik met tot 0,2 l/100 km verminderen, wat overeenkomt met 5 gram CO2/km minder.

Test: Skoda Fabia IV, de grote neef

Ons verdict

Qua techniek en comfortuitrusting heeft de Fabia zijn neef Polo niets meer te benijden en qua koffer overtreft hij hem zelfs ruimschoots. Dit is een zeer veelzijdige en fijne stadswagen. Het is alleen afwachten wat hij zal gaan kosten en wat de uitrusting zal inhouden, want die zaken waren nog niet gekend toen we deze test schreven. De meer burgerlijk geworden Fabia blijft ongetwijfeld minder duur dan een Polo (en objectief gezien dus interessanter), maar zal hij nog betaalbaarder blijven dan zijn andere technische neef Seat Ibiza? We zijn benieuwd, want Skoda heeft vandaag zijn ‘discount’-statuut grotendeels afgeworpen…

Test: Skoda Fabia IV, de grote neef

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Skoda Fabia ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Skoda Fabia zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,8 /5 Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Met de facelift wordt het Taycan-gamma verrijkt met een demonische Turbo GT van meer dan 1.000 pk. Eens kijken of we die kunnen temmen zonder angstzweet op een... nat circuit!

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km