Testen

Test: Volkswagen ID.3, de langverwacht revolutie?

De zelfverklaarde derde revolutie van Volkswagen na de Kever en de Golf komt eindelijk naar onze wegen. Wat vinden we van deze eerste elektrische auto van VW voor het heel grote publiek?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 25 augustus 2020
  • VOLKSWAGEN
3,7
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Handelbaarheid in de stad
  • Koffervolume en interieurruimte
  • Reëel rijbereik
  • Voldoende prestaties
  • Ergonomie van de boordplank
  • Hogere prijs
  • Kwaliteit van kunststof

Test: Volkswagen ID.3, de langverwacht revolutie?

Het einde van zijn ontwikkeling is niet eenvoudig geweest. Volkswagen heeft met flink wat elektronicaproblemen moeten afrekenen. Maar de eerste klanten die een 1ST Edition-lanceringsversie van de ID.3 hebben besteld (en die hebben aanvaard dat ze een paar maand zullen moeten wachten tot de functies App Connect en het head-updisplay kunnen worden geactiveerd) nemen nu eindelijk hun elektrische auto in ontvangst.

Test: Volkswagen ID.3, de langverwacht revolutie?

Golf-afmetingen

De ID.3 is qua formaat vergelijkbaar met de Golf. Toch is hij geen ‘e-Golf’ meer, want deze keer heeft hij recht op een specifieke architectuur: het befaamde modulaire platform MEB, dat uitsluitend voor elektrische modellen is ontwikkeld en dat massaal zal worden gebruikt binnen de VW-groep. Deze nieuwe technische basis vermijdt dat compromissen moeten worden gesloten omdat hij geen ingewanden moet delen met modellen met een verbrandingsmotor (zoals bijvoorbeeld wel het geval is met de Polestar 2). De ID.3 integreert zijn batterijen op efficiënte wijze in de vloerplaat en huisvest zijn elektromotor achterin.

Test: Volkswagen ID.3, de langverwacht revolutie?

Interessante binnenruimte…

In de praktijk kan hij zo een interessante hoeveelheid beenruimte achterin vrijmaken in verhouding tot zijn buitenmaten. Wanneer je op de achterbank gaat zitten, word je echter verrast door de zeer schuin opgestelde zitting. Daardoor behoud je wel een goede ondersteuning van de benen ondanks de hoge vloer (een gevolg van het onderin de wagen geïnstalleerde accupakket). Qua koffer vinden we een volume van 385 liter, even veel als in een Golf (al ligt de tildrempel wel iets hoger), met een piepklein bergvak onder de vloer voor een laadkabel.

Test: Volkswagen ID.3, de langverwacht revolutie?

…En verrassend wendbaar

Door de motor achterin te plaatsen kan de ID.3 een korte draaicirkel bieden: slechts 10,2 meter. Je lijkt bijna ter plekke rechtsomkeer te maken zoals met een stadswagentje. En dat komt goed uit, want de stad is het favoriete speelterrein van de ID.3. Je doorkruist die in alle stilte en soepelheid en geniet daarbij een goed zicht rondom.

Test: Volkswagen ID.3, de langverwacht revolutie?

Kinderlijk eenvoudig

Zodra de bestuurder instapt, start de ID.3 automatisch. Daarna moet je nog het kleine pookje aan het stuur (dat heel hard lijkt op dat van de BMW i3) in D plaatsen om te kunnen rijden. Een kind kan de was doen…

Test: Volkswagen ID.3, de langverwacht revolutie?

“Intelligent” remmen

Rijden met de ID.3 is voor iemand die nog nooit elektrisch reed heel eenvoudig onder de knie te krijgen, omdat hij in tegenstelling tot andere modellen geen “one-pedal driving” biedt. In plaats van constant een zeer uitgesproken motorrem op te leggen geeft VW bij gas lossen de voorkeur aan uitrollen in vrijloop. Of toch wanneer de weg vrij is. De ID.3 heeft namelijk een ‘intelligent’ systeem om zijn regeneratieremmen te sturen. Wanneer je een andere wagen, een rotonde, een agglomeratie of een ander obstakel nadert, regelt hij automatisch zijn vertragingen om zo efficiënt mogelijk de bewegingsenergie te recupereren.

Test: Volkswagen ID.3, de langverwacht revolutie?

Wie toch liever anders wil, kan de pook in de stand ‘B’ zetten voor een meer uitgesproken regeneratie – maar ook dan haalt hij nog niet het ‘rijden met één pedaal’.

‘Cheap’ interieur

In deze stille en zacht opgehangen cocon voelt de kwaliteit van de gekozen kunststoffen vrij ‘cheap’ aan. Ze zijn bijna allemaal hard, hol en weinig flatterend gezien het prijskaartje. Ook het dashboard oogt heel kaalgeplukt.

Test: Volkswagen ID.3, de langverwacht revolutie?

In de plaats van de traditionele tellers staat een klein scherm met een handvol gegevens voor de bestuurder. Het geheel wordt aangevuld door een centrale tablet. Die is identiek aan die in de Golf VIII en groepeert bijna alle functies, airco inbegrepen.

58 kWh

De eerste versie van de ID.3 die op de markt komt en die wij dus aan de tand mochten voelen heeft een batterij van 58 bruikbare kWh en een elektromotor van 204 pk en 310 Nm. Later volgt een topversie met een accu van 77 kWh en een derde versie die met 45 kWh genoegen neemt.

De 58 kWh-variant belooft een rijbereik van 420 kilometer (WLTP). Dat kan je halen met een ‘ecorijstijl’ in de stad. Het verbruik van de ID.3 daalt onder dergelijke omstandigheden namelijk naar zo’n 14 kWh/100 km.

Test: Volkswagen ID.3, de langverwacht revolutie?

Op de snelweg bij reglementaire tempo’s stabiliseert de dorst naar elektronen rond de 16,5 kWh/100 km. Dan is dus nog steeds een rijbereik van zo’n 350 kilometer mogelijk.

Deze middelste batterij kan aan een vermogen van 11 kW met wisselstroom worden gevoed en aan 100 kW met gelijkstroom.

Mooi evenwicht

Bij een gehaaste rijstijl toont de ID.3 een prettig evenwicht, dankzij zijn lage zwaartepunt en ideale gewichtsverdeling. Ook de acceleraties zijn behoorlijk vlot, al hadden we nog iets meer explosiviteit verwacht gezien zijn 204 pk en 310 Nm. Maar deze elektrische Duitster weegt natuurlijk ook bijna 1,8 ton…

Test: Volkswagen ID.3, de langverwacht revolutie?

Het gevoel in het rempedaal wordt ook wat onaangenamer wanneer je het tempo opvoert, waarbij de omschakeling van regenererend naar klassiek remmen weinig natuurlijk verloopt. Bij een meer veeleisende rijstijl stijgt het verbruik naar de 20 kWh/100 km, wat nog steeds een comfortabel bereik van bijna 300 kilometer mogelijk maakt.

Hoeveel?

Deze 1ST Edition met de middelste batterij maakt de ID.3 in België minstens 37.990 euro duur. De 1ST Edition Plus kost al 44.410 euro en de derde lanceringsversie, de 1ST Edition Max zit aan 50.160 euro.

Test: Volkswagen ID.3, de langverwacht revolutie?

Ons verdict

De ID.3 verleidt op elektrisch vlak (rijbereik, verbruik, laden), op dynamisch vlak (rijgedrag, comfort) en op praktisch vlak (binnenruimte, koffer, draaicirkel). Zijn ergonomie spreekt iets minder aan, net zoals de afwerking en de verhouding prijs-uitrusting.

Test: Volkswagen ID.3, de langverwacht revolutie?

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

Tesla-Superchargernet wordt drie keer zo groot op twee jaar tijd

De tarieven voor het opladen zullen ook wijzigen om piekmomenten te vermijden.

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

Chevrolet brengt monstermotor op de markt

De ZZ632/1000 heeft een cilinderinhoud van 10,3 liter en ontwikkelt meer dan 1.000 pk… zonder turbo of compressor.

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De 5 geheimen van de Lancia Stratos

De Lancia Stratos, de koning van de rally’s en de salons, is vandaag een legende waar duizelingwekkende bedragen voor worden neergeteld. We kijken even naar 5 feiten over het model die je misschien nog niet kende.

Aanbevolen tests voor jou

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 32.990
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 18.248
2021

Benzine, Manueel

€ 20.998
2021

Benzine, Manueel

€ 12.498
2021

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 8.990
2014
188.000 km

Benzine, Manueel

€ 19.499
2017
32.000 km

Diesel, Manueel

€ 10.899
2013
136.000 km

Benzine, Manueel

€ 8.799
2010
93.000 km