Test: Volkswagen ID.3, de langverwacht revolutie?

De zelfverklaarde derde revolutie van Volkswagen na de Kever en de Golf komt eindelijk naar onze wegen. Wat vinden we van deze eerste elektrische auto van VW voor het heel grote publiek?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 25 augustus 2020
  • VOLKSWAGEN
  • 918 weergaven
3,7
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 3,5
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Handelbaarheid in de stad
  • Koffervolume en interieurruimte
  • Reëel rijbereik
  • Voldoende prestaties
  • Ergonomie van de boordplank
  • Hogere prijs
  • Kwaliteit van kunststof

Test: Volkswagen ID.3, de langverwacht revolutie?

Het einde van zijn ontwikkeling is niet eenvoudig geweest. Volkswagen heeft met flink wat elektronicaproblemen moeten afrekenen. Maar de eerste klanten die een 1ST Edition-lanceringsversie van de ID.3 hebben besteld (en die hebben aanvaard dat ze een paar maand zullen moeten wachten tot de functies App Connect en het head-updisplay kunnen worden geactiveerd) nemen nu eindelijk hun elektrische auto in ontvangst.

Test: Volkswagen ID.3, de langverwacht revolutie?

Golf-afmetingen

De ID.3 is qua formaat vergelijkbaar met de Golf. Toch is hij geen ‘e-Golf’ meer, want deze keer heeft hij recht op een specifieke architectuur: het befaamde modulaire platform MEB, dat uitsluitend voor elektrische modellen is ontwikkeld en dat massaal zal worden gebruikt binnen de VW-groep. Deze nieuwe technische basis vermijdt dat compromissen moeten worden gesloten omdat hij geen ingewanden moet delen met modellen met een verbrandingsmotor (zoals bijvoorbeeld wel het geval is met de Polestar 2). De ID.3 integreert zijn batterijen op efficiënte wijze in de vloerplaat en huisvest zijn elektromotor achterin.

Test: Volkswagen ID.3, de langverwacht revolutie?

Interessante binnenruimte…

In de praktijk kan hij zo een interessante hoeveelheid beenruimte achterin vrijmaken in verhouding tot zijn buitenmaten. Wanneer je op de achterbank gaat zitten, word je echter verrast door de zeer schuin opgestelde zitting. Daardoor behoud je wel een goede ondersteuning van de benen ondanks de hoge vloer (een gevolg van het onderin de wagen geïnstalleerde accupakket). Qua koffer vinden we een volume van 385 liter, even veel als in een Golf (al ligt de tildrempel wel iets hoger), met een piepklein bergvak onder de vloer voor een laadkabel.

Test: Volkswagen ID.3, de langverwacht revolutie?

…En verrassend wendbaar

Door de motor achterin te plaatsen kan de ID.3 een korte draaicirkel bieden: slechts 10,2 meter. Je lijkt bijna ter plekke rechtsomkeer te maken zoals met een stadswagentje. En dat komt goed uit, want de stad is het favoriete speelterrein van de ID.3. Je doorkruist die in alle stilte en soepelheid en geniet daarbij een goed zicht rondom.

Test: Volkswagen ID.3, de langverwacht revolutie?

Kinderlijk eenvoudig

Zodra de bestuurder instapt, start de ID.3 automatisch. Daarna moet je nog het kleine pookje aan het stuur (dat heel hard lijkt op dat van de BMW i3) in D plaatsen om te kunnen rijden. Een kind kan de was doen…

Test: Volkswagen ID.3, de langverwacht revolutie?

“Intelligent” remmen

Rijden met de ID.3 is voor iemand die nog nooit elektrisch reed heel eenvoudig onder de knie te krijgen, omdat hij in tegenstelling tot andere modellen geen “one-pedal driving” biedt. In plaats van constant een zeer uitgesproken motorrem op te leggen geeft VW bij gas lossen de voorkeur aan uitrollen in vrijloop. Of toch wanneer de weg vrij is. De ID.3 heeft namelijk een ‘intelligent’ systeem om zijn regeneratieremmen te sturen. Wanneer je een andere wagen, een rotonde, een agglomeratie of een ander obstakel nadert, regelt hij automatisch zijn vertragingen om zo efficiënt mogelijk de bewegingsenergie te recupereren.

Test: Volkswagen ID.3, de langverwacht revolutie?

Wie toch liever anders wil, kan de pook in de stand ‘B’ zetten voor een meer uitgesproken regeneratie – maar ook dan haalt hij nog niet het ‘rijden met één pedaal’.

‘Cheap’ interieur

In deze stille en zacht opgehangen cocon voelt de kwaliteit van de gekozen kunststoffen vrij ‘cheap’ aan. Ze zijn bijna allemaal hard, hol en weinig flatterend gezien het prijskaartje. Ook het dashboard oogt heel kaalgeplukt.

Test: Volkswagen ID.3, de langverwacht revolutie?

In de plaats van de traditionele tellers staat een klein scherm met een handvol gegevens voor de bestuurder. Het geheel wordt aangevuld door een centrale tablet. Die is identiek aan die in de Golf VIII en groepeert bijna alle functies, airco inbegrepen.

58 kWh

De eerste versie van de ID.3 die op de markt komt en die wij dus aan de tand mochten voelen heeft een batterij van 58 bruikbare kWh en een elektromotor van 204 pk en 310 Nm. Later volgt een topversie met een accu van 77 kWh en een derde versie die met 45 kWh genoegen neemt.

De 58 kWh-variant belooft een rijbereik van 420 kilometer (WLTP). Dat kan je halen met een ‘ecorijstijl’ in de stad. Het verbruik van de ID.3 daalt onder dergelijke omstandigheden namelijk naar zo’n 14 kWh/100 km.

Test: Volkswagen ID.3, de langverwacht revolutie?

Op de snelweg bij reglementaire tempo’s stabiliseert de dorst naar elektronen rond de 16,5 kWh/100 km. Dan is dus nog steeds een rijbereik van zo’n 350 kilometer mogelijk.

Deze middelste batterij kan aan een vermogen van 11 kW met wisselstroom worden gevoed en aan 100 kW met gelijkstroom.

Mooi evenwicht

Bij een gehaaste rijstijl toont de ID.3 een prettig evenwicht, dankzij zijn lage zwaartepunt en ideale gewichtsverdeling. Ook de acceleraties zijn behoorlijk vlot, al hadden we nog iets meer explosiviteit verwacht gezien zijn 204 pk en 310 Nm. Maar deze elektrische Duitster weegt natuurlijk ook bijna 1,8 ton…

Test: Volkswagen ID.3, de langverwacht revolutie?

Het gevoel in het rempedaal wordt ook wat onaangenamer wanneer je het tempo opvoert, waarbij de omschakeling van regenererend naar klassiek remmen weinig natuurlijk verloopt. Bij een meer veeleisende rijstijl stijgt het verbruik naar de 20 kWh/100 km, wat nog steeds een comfortabel bereik van bijna 300 kilometer mogelijk maakt.

Hoeveel?

Deze 1ST Edition met de middelste batterij maakt de ID.3 in België minstens 37.990 euro duur. De 1ST Edition Plus kost al 44.410 euro en de derde lanceringsversie, de 1ST Edition Max zit aan 50.160 euro.

Test: Volkswagen ID.3, de langverwacht revolutie?

Ons verdict

De ID.3 verleidt op elektrisch vlak (rijbereik, verbruik, laden), op dynamisch vlak (rijgedrag, comfort) en op praktisch vlak (binnenruimte, koffer, draaicirkel). Zijn ergonomie spreekt iets minder aan, net zoals de afwerking en de verhouding prijs-uitrusting.

Test: Volkswagen ID.3, de langverwacht revolutie?

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De Tomaso P72 komt eraan!

De Tomaso P72 komt eraan!

De Tomaso heeft een productiepartner gevonden om zijn P72 supercar te bouwen. Het gaat een nieuwe fabriek bouwen in de buurt van de Nürburgring, samen met Capricorn Group, dat onder andere Porsche eerder al hielp met de 919 Le Mans racer.

De Porsche Taycan wordt populairder dan de 911

De Porsche Taycan wordt populairder dan de 911

De verkoop van de elektrische sportwagen overstijgt die van het legendarische model van het merk uit Stuttgart! De autobouwer wist bovendien nog nooit zoveel auto’s aan de man te brengen...

Alle Bugatti’s Chiron zijn verkocht!

Alle Bugatti’s Chiron zijn verkocht!

De 500 hypercars hebben allemaal een eigenaar gevonden

3 commerciële flops van BMW

3 commerciële flops van BMW

M1, Z1 en C1, vervloekte namen?

Aanbevolen tests voor jou

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Welke van de twee, de beweeglijke en lichte Française of de gekke en eigenzinnige Japanner, zal ons het meeste plezier kunnen verschaffen?

4,1 /5 Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Geconfronteerd met de meest recente X4 van BMW en de nieuwe Mercedes GLC zag Audi zich verplicht zijn Q5 te vernieuwen. Een operatie die niet beperkt blijft tot een simpele visuele facelift, samen met een nieuwe ‘coupé’ uitvoering, maar één die ook technologische en mechanische nieuwigheden met zich meebrengt!

3,5 /5 Test: Ssangyong Korando e-Motion, schot in de roos!

Test: Ssangyong Korando e-Motion, schot in de roos!

Op papier beschikt de eerste elektrische SUV van Ssangyong over alle troeven om te scoren: gebruiksgemak, een volledige uitrusting en een competitieve prijs. Maar is deze Korando e-Motion echt zo interessant?

3,6 /5 Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Wie zegt dat sportieve wagens met een verbrandingsmotor hun beste tijd gehad hebben? Hyundai in elk geval niet, want de Koreaanse autobouwer breidt zijn N-familie nog uit. Dit keer met een pittige versie van zijn atypische Kona SUV.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
De auto van F1 wereldkampioen Max verstappen staat te koop

De auto van F1 wereldkampioen Max verstappen staat te koop

Neen, niet de bolide waarmee Verstappen dit jaar wereldkampioen werd, wel zijn Honda Civic Type R.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

Een cabrio kopen in het putje van de winter, een gek idee? Integendeel: aangezien niemand er op dit moment één wil, is dit het ideale moment om een goede deal te doen! Vandaag buigen we ons over de Citroën C3 Pluriel, waarschijnlijk één van de meest originele cabrio’s van de afgelopen 20 jaar!

Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

De besteltabellen van de de 100% elektrische versie van het compacte Franse model gaan net op tijd voor Kerst open! Maar hoeveel kost dit grote geschenk je?

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oliesjeiks uit golfstaten en hun auto’s… het is vaak een garantie op ‘unieke’ combinaties. Ook deze Porsche 911 Turbo S uit 1998 stelt niet teleur!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 20.495
2021
25 km

Benzine, Manueel

€ 19.995
2021
25 km

Benzine, Manueel

€ 20.495
2021
25 km

Diesel, Automaat

€ 103.999
1900
32 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 79.500
1977
28.324 km

Diesel, Manueel

€ 3.499
2008
174.998 km

Diesel, Manueel

€ 5.999
2013
114.998 km

Diesel, Manueel

€ 4.999
2010
86.782 km