Testen

Test: Volkswagen Taigo, meer dan enkel een opportunistisch silhouet?

Volkswagen breidt zijn nu al grote SUV-familie verder uit met een nieuw model: de Taigo. Een compacte SUV die uitpakt met een ‘coupé-silhouet’. Een interessant alternatief voor zijn broer met een conventionele achtersteven, de T-Cross?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 17 december 2021
  • Volkswagen
3,7
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 4,0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 4,0
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Koffervolume voor dit segment
  • Volledige technologische uitrusting
  • Verzorgde look
  • Beperkte meerprijs ten opzichte van de T-Cross
  • Een aantal afwerkingsdetails voor deze prijsklasse
  • Beperkte keuze aandrijvingen
  • Laaddrempel van de koffer
  • Prijzen aan de hoge kant

Nadat het zijn best deed om een bijzonder uitgebreid gamma van SUV's in alle lengtes aan te bieden, van de 4,11 m korte T-Cross tot de 4,88 m lange Touareg, houdt Volkswagen zich nu bezig met het vermenigvuldigen van het aantal koetswerkvormen om zijn klanten nog meer keuze te bieden. Terwijl de middelgrote T-Roc nu ook als cabrio verkrijgbaar is, wordt de kleine T-Cross uitgebracht in de vorm van een coupé: de Taigo.

Bekend silhouet

Het silhouet van deze Taigo is niet helemaal onbekend, want het lijkt redelijk sterk op dat van de Volkswagen Nivus, die in 2020 in Zuid-Amerika gelanceerd werd. 

Maar de Taigo is niet zomaar een 'gererebadgede' versie van dat in Brazilië gemaakte model. De Taigo krijgt een reeks speciale eigenschappen voor de Europese markt, waaronder een betere standaarduitrusting op veiligheidsvlak, waaronder een airbag centraal voorin, en wordt geassembleerd in de Spaanse Volkswagen-fabriek in Pamplona. Dat is geen toeval: daar rollen ook de Polo en de T-Cross van de band, die dezelfde technische basis delen (MQB A0). 

Licht!

Behalve op zijn silhouet met een schuin aflopende achtersteven en een verlaagd dak (-6 cm in vergelijking met de T-Cross) kan de Taigo rekenen op zijn verleidelijke lichtsignatuur. Achteraan is er een échte LED-balk die de lichtblokken verbindt, terwijl die op de T-Cross fake is. Aan de voorkant kunnen liefhebbers van het genre ook genieten van een grille versierd met een lichtstrip (VW's nieuwe gimmick) door te kiezen voor de IQ.Light matrix koplampen.


Langer dan een T-Roc!

Hoewel hij (bijna) dezelfde wielbasis (2,56 m) heeft als de T-Cross, heeft de Taigo aanzienlijk langere overhangen (vooral aan de achterkant) om zijn sportieve profiel te benadrukken. Daardoor groeit hij met 16 cm. Dit brengt zijn totale lengte op 4,27 meter, waardoor de Taigo zelfs langer is dan de T-Roc (4,23 m) uit een hoger segment! Dit doet denken aan het verhaal van de Renault Arkana, de coupé SUV die afgeleid is van de 'kleine' Captur, maar langer is dan de 'grote' Kadjar.

Geen verschuifbare achterbank meer, maar...

Door deze verlenging van de achteroverhang behoudt de Taigo ondanks zijn schuin aflopende achterklep een royaal koffervolume. Hij beschikt over 438 liter, wat bijna hetzelfde volume is als de T-Cross met verschuifbare achterbank (385-455 liter). De Taigo heeft dit extraatje niet nodig (en ook niet de optionele neerklapbare passagierszetel voorin bij de T-Cross), en neemt genoegen met een meer 'basic' moduleerbaarheid met simpele asymmetrisch neerklapbare rugleuningen. Wat het praktische aspect betreft, valt het op dat de dubbele bodem in de laagste stand geplaatst moet worden om van de bijna 440 liter bagageruimte te kunnen genieten. Dit betekent dat je af te rekenen krijgt met een hoge laaddrempel, wat minder handig is.


Op de achterbank doet de transformatie van SUV naar CUV niet al te veel afbreuk aan de hoofdruimte. Die blijft voldoende voor volwassenen, maar in tegenstelling tot wat zijn royale totale lengte (gelijk aan die van de Golf) doet vermoeden, behoudt de Taigo de elleboog- en knieruimte die kenmerkend zijn voor een model uit het B-segment, zoals de Polo. Kortom, verwacht niet dat je comfortabel kan reizen met vijf volwassenen of met drie kinderzitjes achterin...

Verzorgder

Volkswagen heeft bij het ontwerp van het dashboard van de Taigo rekening gehouden met de kritiek op de harde en holle plastics van de T-Cross. De Taigo heeft daarom een veel beter aanvoelend dashboard in een zacht materiaal. Alleen jammer dat de deurpanelen bij deze upgrade vergeten lijken te zijn...

Voor de rest krijgt de Taigo de nieuwste technologische ontwikkelingen (MIB3) die Volkswagen ook voor zustermodel Polo toepaste tijdens diens recente restyling. De Taigo heeft een modern digitaal dashboard, een ergonomische aanraakbediening voor de airco en een groot centraal infotainmentscherm dat 9.2 duim meet. Een detail (grappig of verontrustend, afhankelijk van hoe je het bekijkt...): de Taigo zit ook in het tijdperk van de optie "op aanvraag". Met andere woorden, met de Ready2Discover audio-installatie is het mogelijk om de navigatiefunctie later ‘over the air’ te activeren tegen betaling .

Conventioneel aanbod

Op mechanisch vlak biedt de Taigo geen grote vernieuwing. Het aanbod is klassiek opgebouwd rond de drie- en viercilinder 1.0 TSI en 1.5 TSI benzinemotoren die wijdverbreid zijn binnen de Volkswagen-groep. Er is geen dieseloptie gepland.

Het gamma start bij de 95 pk sterke 1.0 TSI met een handgeschakelde 5-versnellingsbak. Centraal in het gamma zit de 110 pk sterke 1.0 TSI met handgeschakelde 6-bak of een 7-traps DSG met dubbele koppeling. De 150 pk sterke 1.5 TSI, enkel verkrijgbaar met een 7-traps DSG, staat bovenaan het gamma.

In alle gevallen worden enkel de voorwielen aangedreven. Opvallend is ook dat er geen (micro) hybride aandrijving in de catalogus staat, een technologie die in het segment vrij algemeen toegepast wordt om de CO2-uitstoot te verlagen.

Niks te klagen, maar ook geen uitblinker

Voor onze testrit kozen we voor de aandrijving die volgens D'Ieteren het populairst zal zijn op onze markt: de 1.0 TSI 110 DSG. Onderweg is de Taigo voldoende dynamisch en zeer aangenaam op mechanisch vlak. Ook al krijgt hij af en toe af te rekenen met wat bruuske schokken van de versnellingsbak met dubbele koppeling bij het vertrekken of manoeuvreren. Met zijn redelijk stevige, maar niet oncomfortabele demping biedt de Taigo een beheerst weggedrag. Dit zorgt voor een overtuigende, maar niet meteen speelse rit. Niks te klagen dus, maar ook geen uitblinker op dat vlak.

Wat moet dat kosten?

In afwachting van de lancering van een instapmodel dat simpelweg Taigo zal heten, start het aanbod op dit moment met het 'Life' uitrustingsniveau, en dat vanaf € 24.215 voor de 95 pk uitvoering (reken op € 26.600 voor de TSI 110 DSG). Dat is bijna dezelfde prijs als een gelijkwaardige T-Cross.

Het topgamma is bij de Taigo opgesplitst in twee versies: de Style of de R-Line voor een sportievere look. Voor de TSI 110 DSG zijn de prijzen respectievelijk € 28.885 en € 29.160. 

De Taigo 1.5 TSI 150 DSG R-Line staat helemaal bovenaan het aanbod met zijn prijs van € 31.400. Voor de volledigheid vermelden we nog dat elke versie ook verkrijgbaar is als 'Business', die voor een beperkte meerprijs royaler uitgerust is.

Ons verdict

De Taigo beschikt over een eigen visuele persoonlijkheid, en VW is slim genoeg om je daarvoor niet al te veel te laten bijbetalen in vergelijking met zijn twee-eiige tweelingbroer met klassieke achtersteven, de T-Cross. En omdat hij ten opzichte van die laatste ook niet al te veel opoffert op praktisch vlak om esthetische redenen, heeft de Taigo alle kansen om het te maken bij een cliënteel dat gehecht is aan het imago van zijn wagen.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Volkswagen Taigo? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Volkswagen Taigo-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km