Testen

Test: Volkswagen Arteon Shooting Brake, sexy verhuiswagen

6 jaar na zijn lancering lijkt de Volkswagen Arteon geen dag ouder te zijn geworden; zeker als Shooting Brake. Koppel deze sexy lijnen aan een grote koffer en een mooie binnenruimte, en je krijgt een winnende combinatie, toch?

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 27 november 2023
  • Volkswagen
3,6
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 3,5
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Binnenruimte
  • Grote koffer
  • Aantrekkelijk design
  • Verbruik binnen de perken
  • Elektrisch rijbereik voor de PHEV
  • Weinig motorisaties, enkel viercilinders

De Volkswagen Arteon werd gelanceerd in 2017 en kreeg zijn facelift in 2020. Daarmee kreeg de Duitser van 4,87 m lang, 1,87 m breed en 1,45 m hoog een zeer licht gewijzigde neus en achterbumper. Die facelift bracht echter wel een Shooting Brake naar het gamma! Een break die misschien wel nog aantrekkelijker en dynamischer oogt dan de al erg knappe berline, zelfs in 2023, nu hij aan het einde van zijn carrière zit. Maar de echte sterkte van de Arteon is dat hij niet enkel op zijn design moet rekenen om te overtuigen!

Geen knoppen meer voor de Arteon

Sinds 2020 heeft de Arteon ook een iets ander dashboard gekregen. Zijn centrale klokje is vervangen door een grotere technologische uitrusting. De uitstekende en ultrapersonaliseerbare Digital Cockpit van 10,25 inch is voortaan standaard, terwijl het centrale display 8 inch of optioneel 9,2 inch meet. Het infotainmentsysteem zelf is gemakkelijk in gebruik en reageert snel, met een foutloze en draadloze verbinding met Apple CarPlay en Android Auto. Verrassend genoeg hebben we liever het kleinere scherm, dat zijn echte draaiknoppen behoudt om onder meer het volume te regelen. Bij het optionele scherm moet je zien te wennen aan haptische bedieningen, die voortaan overal te vinden zijn aan boord, van het stuur tot de airco! Gelukkig moet je de temperatuur niet regelen via het centrale scherm, dat is al iets...

Ruimte te over

De Arteon Shooting Brake combineert een wielbasis van 2,84 m en een vrij korte motorkap om een royale binnenruimte te bieden voor zijn inzittenden, vooral achteraan! Daar kan je bijna je benen strekken met je voeten onder de voorstoelen. Reizen aan boord van de Arteon verloopt dus vlekkeloos, ook dankzij de grote koffer. Het laadvolume evolueert van 565 tot 1.632 liter in de versies met verbrandingsmotoren, of 455 tot 1.497 liter voor de plug-inhybride.

Benzine, diesel en eHybrid

Naast de sportieve R-versie met zijn 2 liter-turbobenzine van 235 kW (320 pk) waarmee de Arteon in 4,9 seconden naar 100 km/u snelt, zijn er nog vier andere motorisaties beschikbaar voor de Duitse reisberline. Op benzine is er nog een 2 liter-viercilinder van 140 kW (190 pk) en 320 Nm, met een sprint van 0-100 km in 8 seconden en een topsnelheid van 233 km/u. Op diesel gaat het eveneens om een 2 liter-viercilinder, met een vermogen van 110 kW (150 pk) en 360 Nm, of 147 kW (200 pk) en 400 Nm. De eerste gaat van 0-100 km/u in 9,3 seconden en haalt een topsnelheid van 216 km/u, terwijl de tweede door kan gaan tot 230 km/u en de 100 km/u haalt in 7,6 seconden dankzij zijn vierwielaandrijving. Alle verbrandingsmotoren worden standaard gekoppeld aan een DSG-automaat met 7 versnellingen.

De Arteon kan echter ook worden uitgerust met een plug-inhybride 1,4 liter-viercilinder met een gecombineerd vermogen van 160 kW (218 pk) en 400 Nm. Deze motorisatie wordt gekoppeld aan een DSG-bak met 6 versnellingen en stelt de Duitser in staat om in 7,8 seconden naar 100 km/u te sprinten en een topsnelheid te halen van 222 km/u. Met zijn batterij van 10,4 kWh kan de Arteon Shooting Brake eHybrid in theorie tot 55 km elektrisch afleggen. In de praktijk haalden we 43 km, en met een platte batterij konden we een verbruik meten van 5,7 l/100 km. Niet slecht voor een auto van 1,6 tot 1,8 ton als plug-inhybride.

Eerder homogeen dan sportief

Met uitzondering van de R, die we helaas niet hebben kunnen testen, rijdt de Arteon Shooting Brake niet zo sportief als zijn lijn doet vermoeden. Het is in de praktijk eerder een soort GT. Zoals zijn prestaties al aangeven, is het geen raket in een rechte lijn, maar traag kan je hem ook niet noemen. Zijn elektronisch bekrachtigd stuur ligt ook goed in de hand. Zijn voortrein begint pas te ondersturen als je hem echt misbruikt. Tenslotte houdt de Arteon Shooting Brake zijn koetswerk goed onder controle en helt hij niet te veel over. Zijn ophanging is echter niet zo zacht als sommige technische evenknieën van binnen de VW-groep. Het is dus noch een sportieveling met een uitgesproken karakter, noch een ultracomfortabele en zachte cocon, maar eerder een homogene mix tussen de twee. Een goede balans voor een praktische én sexy gezinswagen.

Prijs Volkswagen Arteon Shooting Brake

Zoals hierboven al vermeld, is de Arteon Shooting Brake nog beschikbaar met 5 motorisaties in België. De diesel van 150 pk begint bij 54.230 euro, terwijl de versie met 200 pk een minimumbedrag van 61.625 euro vereist. De enige ‘gewone’ benzinemotor is verkrijgbaar vanaf 57.070 euro. De plug-inhybride heeft een vanafprijs van 62.460 euro, en de sportieve R-versie kan je krijgen voor een minimum van 75.040 euro.

Ons verdict 

Zelfs in 2023 zijn de lijnen van de Arteon Shooting Brake nog even begeerlijk als bij zijn lancering in 2020. Maar het is niet dat hij er sportief uitziet, dat hij ook zo rijdt. Je kan hem enkel met viercilinders krijgen en het rijgedrag is eerder dat van een zuivere en homogene gezinswagen. Een rol waarin hij uitblinkt dankzij zijn indrukwekkende zitruimte achteraan en zijn ruime koffer. Jammer dat zijn demping niet zo zacht is als bij zijn technische evenknieën van binnen de VW-groep. Dat gezegd zijnde, kunnen we dat al snel door de vingers zien dankzij zijn praktische inborst en zijn sexy lijn. We gaan de Arteon ongetwijfeld missen als hij op pensioen gaat...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Volkswagen Arteon? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Arteon-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,8 /5 Test: Mini Countryman JCW ALL4, dynamische SUV voor het hele gezin

Test: Mini Countryman JCW ALL4, dynamische SUV voor het hele gezin

Biedt de JCW-versie van de nieuwe Countryman nog evenveel fun, ondanks het toegenomen formaat van de derde generatie ‘compacte’ SUV van Mini?

3,5 /5 Test: KGM Tivoli, nieuwe neus

Test: KGM Tivoli, nieuwe neus

SsangYong wordt KGM. Voor dit nieuwe begin krijgt de Tivoli een frisse look. Is deze nieuwe neus genoeg om dit ‘uitgebluste’ model weer op gang te trekken?

3,8 /5 Test: Skoda Karoq, de stille kracht

Test: Skoda Karoq, de stille kracht

De Karoq is niet meer de jongste SUV van Skoda, noch het meest trendy model van het Tsjechische merk. Maar soms heeft een stille kracht ook zijn voordelen...

3,9 /5 Test: Volkswagen Tiguan, sterke allrounder

Test: Volkswagen Tiguan, sterke allrounder

Na 8 jaar komt de Volkswagen Tiguan terug met een rondere vorm, een verbeterde technologie aan boord en een meervoud aan hybride motorisaties.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 23.599
7 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Automaat

€ 36.785
2020
29.990 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 53.990
2019
105.433 km