Testen

Test: Volkswagen Multivan, van hippie naar VIP

Naast de elektrische ID. Buzz heeft Volkswagen ook nog een meer klassieke Combi in het gamma zitten, inclusief een chique Multivan. Een VIP-shuttle die op benzine, diesel en als plug-inhybride te krijgen is.

  • Maloteaux  Olivier Maloteaux Olivier
  • 23 november 2023
  • Volkswagen
3,5
VROOM-score
  • 3,5
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 3,5
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal

Dit is alweer de zevende generatie van de beroemde VW Transporter. Deze ‘T7’ is sinds 2022 op de markt en is nog steeds verkrijgbaar als chique Multivan. Een luxebusje dat ook bestaat als plug-inhybride, een optie die je niet kan krijgen op zijn rechtstreekse concurrent, de Mercedes V-Klasse, die dan wel weer bestaat als volledig elektrische EQV.

Blokvormig design

De VW Multivan is traditioneel een afgeleide van de bestelwagen Transporter en heeft dan ook een zeer kubusvormig profiel. Deze nieuwste generatie rondt zijn hoeken slechts een beetje af, maar krijgt wel kleine ruitjes in de raamstijlen vooraan. In tegenstelling tot de elektrische ID. Buzz heeft de T7 niets neo-retro, het is een echt klassiek design. Voor iets meer originaliteit kan je optioneel wel kiezen voor een tweekleurige lak. Er zijn ook LED-matrixkoplampen en een lichtstrook die ze verbindt. De VW Multivan kan worden uitgerust met velgen tot 19 inch groot.

Aan boord lijkt het dashboard meer op dat van een berline dan van een bestelwagen. De automaat laat zich nu elektronisch bedienen en krijgt daarvoor een kleine bediening op het dashboard, rechts van het stuur, om geen plaats meer in te nemen op de middentunnel en dus meer opbergruimte vrij te maken. Het meubilair zit goed in elkaar, maar er zijn veel harde plastics te vinden die moeilijk te verenigen zijn met de hoge prijs die wordt gevraagd.

Up-to-date multimedia

De Multivan heeft een multimediasysteem dat perfect up-to-date is. Het digitale instrumentenpaneel is personaliseerbaar en het centrale aanraakscherm is 10 inch groot. Apple CarPlay en Android Auto worden ondersteund met of zonder kabel. Optioneel krijgt elke zitplaats zelfs zijn eigen USB-C-poort. De bestuurder zal blij zijn met de fullscreen weergave van de navigatiekaart op het digitale dashboard. Het is enkel jammer dat bijna alle functies via het centrale scherm moeten bediend worden, wat niet zo handig is tijdens het rijden. Maar het model rekent gelukkig ook op de goed uitgewerkte Alexa-stemassistent van Amazon.

Een echt salon!

De Multivan meet 4,97 m lang, of zelfs 5,17 m voor de verlengde versie. De gemotoriseerde schuifdeuren kunnen voortaan handenvrij worden bediend met een voetbeweging onder het koetswerk aan de zijkant achteraan. Leuk! Het interieur is zeer luxueus en kan worden uitgerust met vijf individuele achterzetels over drie zitrijen, die verschuif- en kantelbaar zijn. Een echt salon, vooral omdat je nog een klaptafeltje kan krijgen tussen de passagiers op de tweede rij, om een laptop of een glaasje op te zetten tijdens het aperitief. Het interieur kan nog worden voorzien van wat meer natuurlijk licht dankzij een enorm glazen panoramadak van 1,83 m².

De koffer van de korte versie stelt echter teleur: met 7 zitplaatsen overeind heb je minder ruimte dan in een BMW 3 Reeks berline! Voor een grotere laadruimte met veel passagiers aan boord kies je dus beter voor de verlengde versie.



Chassis van een berline

In tegenstelling tot de voorgaande versies van de Transporter/Multivan, rust deze T7-generatie op het chassis van de personenwagens van Volkswagen (het MQB-platform) en is hij dus niet meer rechtstreeks afgeleid van de bestelwagens. Dat levert een 200 kilo lager gewicht op en een betere wegligging. En inderdaad, de Multivan helt minder over in de bochten en levert een aangenaam comfort, al blijft een break of een SUV nog wat dynamischer of zachter. Op de snelweg blijft het busje gevoelig voor wingeruis en zijwind.

Maar het is aangenaam reizen aan boord van de Multivan: de passagiers kunnen naar buiten kijken door grote zijruiten, als in een trein. De bestuurder heeft ook een panoramisch overzicht over het verkeer dankzij de hoge zitpositie. Het vrij schuine stuur doet dan weer denken aan een bestelwagen. In de stad kan de breedte van de T7 (2,25 m met de spiegels uitgeklapt) hinderlijk zijn.

Bijna 50 km elektrisch

Naast de versies op benzine (2.0 TSI 204 pk) en diesel (2.0 TDI 150 pk), wordt de Multivan voor het eerst ook aangeboden als plug-inhybride. Die koppelt de 1.5 TSI-benzinemotor aan een elektromotor voor een gecombineerd vermogen van 245 pk. Deze cavalerie wordt naar de voorwielen overgebracht door een DSG-automaat met 7 versnellingen en stelt de T7 in staat om in 9 seconden van 0-100 km/u te versnellen, wat zeer correct is voor een busje van 2,1 ton.

Maar het voordeel van deze plug-inhybride is dat hij officieel tot 49 km volledig elektrisch kan afleggen dankzij zijn batterij van 10,4 kWh (netto). In de praktijk haalden we tijdens onze test een kleine 40 km in de elektrische modus (beperkt tot 116 pk) alvorens de benzinemotor ter hulp moest schieten. Met een lege batterij mag je rekenen op een benzineverbruik van ongeveer 7 l/100 km naast de snelweg en 8 tot 9 l/100 km op de snelweg. Redelijk voor een auto van dit formaat, maar de diesel is zuiniger als je langere afstanden rijdt.

De Multivan heeft een boordlader van slechts 3,6 kW, waardoor je in het beste geval bijna 4 uur moet wachten om de batterij volledig op te laden, of zelfs meer dan 5 uur aan een gewoon stopcontact.

Prijs Volkswagen Multivan

Hier doet het een beetje pijn: de Multivan is een luxebusje, en dat zie je terug aan zijn prijs, die erg hoog is: vanaf ongeveer 55.000 euro voor de versies op benzine of diesel, of... 80.000 euro voor de plug-inhybride! En dat is nog zonder de opties gerekend, die talrijk aanwezig zijn en de prijs flink kunnen opdrijven. Goed, het VW-busje zou betrouwbaar moeten zijn en zal een mooie restwaarde behouden op de tweedehandsmarkt, maar het blijft veel geld in absolute zin. Merk op dat de plug-inhybride nog tot eind 2024 fiscaal interessant blijft voor professionals (97% aftrekbaar).

Ons verdict

De nieuwste Multivan is een chic en geslaagd busje en is daarmee aangenamer (maar ook duurder) dan ooit. De plug-inhybride kan interessant zijn voor zelfstandigen, vooral als ze vaak in de stad moeten zijn, waar hij volledig elektrisch kan rijden. Maar op de snelweg verbruikt deze versie meer dan de diesel, en hij is ook een pak duurder in aanschaf. In ieder geval is de Multivan een luxeproduct geworden aan een zeer hoge prijs. Daarmee is hij ver verwijderd van de hippiegeest van de originele Combi...

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Volkswagen Multivan? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Volkswagen Multivan-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Maloteaux  Olivier
Over de auteur: Maloteaux Olivier Het autovirus heeft Olivier al in zijn kindertijd besmet. Later volgde een passie voor journalistiek. Hij moest vervolgens alleen nog maar de twee combineren. Olivier is geïnteresseerd in alle soorten auto's uit alle tijdperken, ongeacht de techniek onder het koetswerk. Al heeft hij toch een lichte voorkeur voor coupés en roadsters met een karaktervolle motor...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,1 /5 Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Test: Dacia Duster, knappe kop zonder dikke nek

Voor deze derde generatie zoekt de Duster het hogerop en krijgt hij een gespierde look. Maar is hij zijn DNA van simpele en betaalbare SUV verloren?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km