Testen

Test: Zeekr X, elektrische verleider

Deze Aziatische neef van de Volvo XC40 is ontworpen in Zweden maar wordt gebouwd in China, en is een verleidelijke keuze in het segment van de middelgrote elektrische premium-SUV’s. Is deze Zeekr X een interessant alternatief voor de gevestigde waarde?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 04 oktober 2023
  • Zeekr
3,9
VROOM-score
  • 4,5
    Prestatie
  • 3,5
    Wegligging
  • 3,5
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Verzorgde look
  • Binnenruimte
  • Prijs/prestatieverhouding
  • Onbekende lancering in België
  • Stevig ophangingscomfort
  • Ergonomie (alles via aanraakscherm)

De Chinese Geely-groep, niet enkel de eigenaar van Volvo en Polestar, maar bijvoorbeeld ook van Lotus, blijft uitbreiden met de lancering van het jonge merk Zeekr in Europa. Na de 001 Shooting Brake is dit het tweede model van het merk: de middelgrote SUV die simpelweg ‘X’ wordt genoemd. Voorlopig trapt Zeekr zijn Europese offensief af in Nederland, Duitsland en Zweden. Hoewel andere Europese markten, waaronder België, binnenkort ook bediend worden, blijven de lanceringsdata voor deze markten voorlopig nog onbekend. Net als de praktische details wat betreft de verdeling en het onderhoud van de modellen.

Getekend in Zweden

Met een lengte van 4,43 m is de Zeekr X ongeveer even groot als zijn (populaire) neef Volvo XC40 Recharge (4,42 m). Maar hij deelt zijn technische basis echter niet met de Zweedse SUV. In plaats daarvan wordt het nieuwe SEA-platform van de groep gebruikt, net als voor de Zeekr 001, de Volvo EX30 en de Smart #1 en #3.

Hoewel deze Zeekr wel degelijk in China wordt gebouwd en in Europa toekomt via de haven van Zeebrugge, werd het model ontworpen in Zweden in het Design Center van Geely in Göteborg. De SUV onderscheidt zich aan de buitenkant met pure lijnen, korte overhangen, frameloze ruiten en een lichtjes aflopende daklijn. We merken ook de aanwezigheid van enkele ‘hightech’ details op, zoals het scherm in de B-stijl dat onder meer het laadniveau weergeeft wanneer de auto aan de stekker hangt, of de gekozen modus terwijl de auto geparkeerd staat (zo kan je met de Pet Mode bijvoorbeeld je huisdier aan boord laten met een comfortabele temperatuur). Ook de aanwezigheid van een rist camera’s met een ‘Sentinel Mode’ (om vandalisme of schade aan de auto vast te kunnen leggen op beeld) en de verlichte letters Z-E-E-K-R op de achterklep vallen op.

Té minimalistisch?

Ook aan boord zet de Zeekr X in op sobere luxe. Net als de Tesla Model Y, een van zijn grootste rivalen hoewel de Amerikaan een stuk langer is (4,75 m), concentreert hij quasi al zijn functies in het grote centrale aanraakscherm van 14,6 inch, hoewel hij wel nog een klein scherm (8,8 inch) voor de ogen van de bestuurder behoudt, met ook nog een head-up display met augmented reality-functie. 

De grote tablet op de middenconsole reageert snel en is over het algemeen ook aangenaam in gebruik. Ook de connectiviteit is compleet (5G, draadloze Apple CarPlay en Android Auto). Maar de talloze submenu’s en de noodzaak om erin te duiken voor zowat elke functie (zelfs de afstelling van de zijspiegels, bijvoorbeeld) doet afbreuk aan de algemene ergonomie. Vooral omdat het niet mogelijk is om het scherm te splitsen, waardoor je de navigatiekaart kwijtraakt als je iets anders wil instellen tijdens het rijden.

Accessoires boven essentiële zaken

Liefhebbers van gadgets zullen de extra functies van de Zeekr X zeker waarderen. Je kan bijvoorbeeld verschillende geluiden laten afspelen aan de buitenkant (een kat die miauwt, een tractor die start, vervormde stemmen, enzovoort) wanneer hij geparkeerd staat. Of de sfeerverlichting aan boord en de massagezetels synchroniseren met het ritme van de muziek.

Op praktisch vlak hadden we echter iets meer opbergmogelijkheden gehad. Er zijn er niet veel (er is zelfs geen handschoenkastje) en de ruimtes die je wel krijgt, zijn niet erg praktisch (met een weinig ergonomische holte in de middenconsole). De afwerking aan boord lijkt echter wel vrij netjes. Toch op het eerste gezicht. Het valt echter nog te bezien hoe de gebruikte ‘duurzame’ materialen oud zullen worden. Enkele testmodellen, die als preproductie-exemplaren werden omschreven, vertoonden al tekenen van slijtage of kraakjes.

Ruim aan boord, matige koffer

Gezien de vrij compacte buitenafmetingen, is de ruimte op de achterbank best knap dankzij de wielbasis van 2,75 m. Ook de hoofdruimte achterin is goed, ondanks het aflopende dak. Zeekr heeft echter gekozen voor een groot panoramisch dak zonder verduisterend gordijn om enkele kostbare centimeters te winnen boven de hoofden van de passagiers.

De koffer is daarentegen eerder matig qua grootte. Of eigenlijk moeten we de koffers zeggen, want er is ook een kleine ruimte onder de motorkap vooraan. Die is echter virj smal en ook de bagageruimte achterin houdt niet over met slechts 360 liter laadruimte. Bovendien is de laadvloer vrij hoog.

RWD of AWD

Op technisch vlak kan je de Zeekr X enkel krijgen met een lithium-ionbatterij van 400 volt en 69 kWh. Er worden wel twee aandrijflijnen aangeboden. De ‘Long Range’ doet het met een elektromotor die de achterste wielen aandrijft. Deze RWD-versie ontwikkelt 200 kW/272 pk en 343 Nm, voor een WLTP-autonomie van 445 km. De topversie AWD krijgt nog een extra elektromotor om de voorwielen aan te drijven, voor een totaal van 315 kW/428 pk en 543 Nm. En hoewel hij explosieve prestaties biedt, met een sprint van 0 tot 100 km/u in amper 3,8 seconden, blijft het rijbereik overeind met 425 km op papier.

In beide gevallen krijg je een boordlader van 22 kW en de mogelijkheid om snel wat ionen bij te tanken aan een gelijkstroomlader tot 150 kW (0-80% in +/- 30 minuten).

Stevige ophanging

Onderweg laat de Zeekr X een eerder stevige wegligging voelen, zonder echt oncomfortabel te zijn. De Long Range-versie, geschoeid met 19 inch-velgen, toont zich een haar zachter dan de AWD (standaard 20 inch). En, eerlijk gezegd, gezien de prestaties die de ‘instapversie’ al biedt om mee te komen met het verkeer (we hebben het nog steeds over een 0 tot 100 km/u in 5,6 seconden...) is er geen reden om nog naar de AWD te kijken. Vooral omdat, hoewel er niets mis is met het rijgedrag, de Zeekr X geen sportiviteit in zich heeft. We haalden ook een lager gemiddeld verbruik met de Long Range (+/- 17 kWh/100 km) dan met de AWD (+/- 19 kWh/100 km). Hoewel we natuurlijk wel een paar keer hebben genoten van de knappe prestaties van die laatste...

Tenslotte kan je de Zeekr X naar wens kalibreren via diverse rijmodi en andere afstelmogelijkheden. Zo kan je bijvoorbeeld genieten van ‘one-pedalrijden’ of niet kiezen voor minder regeneratief remmen als je het gas lost. Het model is ook uitgerust met een heel arsenaal aan rijhulpmiddelen (19 ADAS-functies in totaal), zodat je kan genieten van het begin van autonoom rijden. Maar nog niet alle functies waren geactiveerd op onze preproductiemodellen.

Prijs Zeekr X

We kennen de officiële prijzen voor de Belgische markt nog niet van de Zeekr X. Maar het merk heeft net de bestellingen geopend voor het model in Nederland en Duitsland vanaf 44.990 euro voor de Long Range en 49.490 euro voor de AWD. Relatief scherpe prijzen, toch gezien de prestaties, de uitgebreide standaarduitrusting, maar ook gezien de uitgebreide garantie (5 jaar/100.000 km of tot 10 jaar/200.000 km als je de onderhoudsvoorschriften volgt, met 8 jaar/200.000 km voor de batterij). Het is nog wachten op de precieze praktische details voor de Belgische markt.

Ons verdict

Zeekr moet, toegegeven, nog naam maken bij ons om te kunnen concurreren met de gevestigde premiummerken. Maar zijn SUV X is vrij overtuigend en heeft geen reden om zich te schamen voor de concurrentie qua prestaties en qua prijs/uitrustingsverhouding. 

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische autozoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km