Honda
Dit rode exemplaar van de originele NSX uit 1991 werd gebruikt door de legendarische F1-coureur als persoonlijke wagen.
De Dacia Sandero en Jogger krijgen meer standaard veiligheidsuitrusting dankzij de GSR II-regelgeving van de EU. Dit is wat er allemaal verandert.
De Europese Unie heeft niet enkel een vinger in de pap van de auto-industrie als het om de uitstootnormen gaat, maar ook qua veiligheid stelt de internationale gemeenschap enkele regels op waar auto’s die op ons continent worden verkocht aan moeten voldoen. Dacia, dat zijn prijzen laag houdt door in de basisversies de uitrusting beperkt te houden, moet daardoor nu zijn Sandero, Sandero Stepway en Jogger voorzien van extra veiligheidsuitrusting om te voldoen aan de GSR II-regelgeving.
Dat betekent dat zelfs de meest basic Essential-uitvoering van de Sandero en Jogger al vrij goed is uitgerust wat de veiligheid betreft. Je krijgt voortaan standaard de volgende systemen mee: een datarecorder voor ongevallen, een voorbereiding voor een alcoholslot, verkeersbordherkenning met ISA-snelheidswaarschuwing (helaas), een rijstrookassistent, waakzaamheidsherkenning, parkeersensoren achteraan, een licht- en regensensor, noodremhulp met voetganger- en fietserherkenning en flitsende remlichten bij een noodstop.
Wil je niet al deze systemen actief hebben tijdens het rijden (en in het geval van de nog steeds onbetrouwbare en irritante ISA-snelheidswaarschuwing zouden we het snappen), dan kan je ze uitschakelen via het ‘My Safety’-menu, maar dat moet wel elke keer bij het starten.
Verder heeft Dacia van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook de rest van de uitrusting van de Jogger en Sandero van een modeljaarupdate te voorzien. Ze krijgen allebei nieuwe velgdesigns, lakkleuren en een QR-code onder de zijspiegels die naar de GPS-coördinaten van de Transfagarasan-bergpas leidt in Roemenië. De Jogger Hybrid 140 krijgt daarnaast het digitale instrumentarium van de nieuwe Duster (7 inch groot), standaard manuele airco en een E-Save-functie om de batterij op een bepaald laadniveau te houden, bijvoorbeeld om zo efficiënt mogelijk een steile beklimming te doen of om meer elektrisch te kunnen rijden in de stad.
Dan valt het nog te bezien of deze extra uitrusting ook een hogere prijs met zich meebrengt voor de Sandero, die nu te krijgen is vanaf 11.990 euro, en voor de Jogger, met een huidige vanafprijs van 17.890 euro. De orderboeken gaan open in april, de eerste leveringen zouden al in de zomer van 2024 moeten volgen.
Ben jij op zoek naar een Dacia? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Dacia-zoekertjes nu hier:
Dit rode exemplaar van de originele NSX uit 1991 werd gebruikt door de legendarische F1-coureur als persoonlijke wagen.
Verrassing! Met een vanafprijs van 210.350 euro is de volledig elektrische Folgore de minst dure Maserati GranCabrio!
De Renault Captur 2024 heeft een vanafprijs van 20.250 euro en kan rekenen op drie uitrustingsniveaus en drie verschillende benzinemotoren.
De Audi Q7 en Q8 plug-inhybrides zijn er nog steeds als 55 en 60 TFSI e quattro en hebben een respectievelijke vanafprijs van 79.230 euro en 87.350 euro.