Deze mysterieuze en zeldzame Ferrari heeft nog niet al zijn geheimen prijsgegeven!

Neen, dit is geen Ferrari 250 GTE, de eerste vierzitter van de autobouwer met het steigerende paard als logo. Er is vandaag nog steeds veel speculatie rond deze Ferrari 330 America...

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 25 november 2022
  • Aankoop

De enige reden waarom Ferrari productiewagens ging bouwen, was om zijn race-activiteiten te financieren. En die auto's met hun uitzonderlijke motoren werden al snel een groot succes. De 250-reeks kan worden beschouwd als de eerste die gebouwd wordt via een industrieel productieproces. De reeks bereikte zijn commerciële hoogtepunt met de 250 GTE, de 'gezinsvriendelijkere' versie met 4 zitplaatsen in plaats van twee. Ferrari produceerde er bijna 1000 van! Deze auto met een meer familiegericht roeping is niet naar de zin van een aantal puristen, maar hij kreeg de goedkeuring van de stichter van het merk, Enzo Ferrari, die de andere modellen vanbinnen te smal vond!

Te tam!

Met zijn 3-liter V12-motor die (op papier) 240 pk leverde, was de 250 GTE een pittige auto... in het juiste toerentalgebied! Veel klanten wezen op het gebrek aan koppel in de lage toeren, en dat deed ook Luigi Chinetti, de Amerikaanse invoerder van het merk, die een stevige invloed had op het bedrijf. Voor de volgende generatie was een grotere motor nodig. Daarom ontwikkelden de ingenieurs voor de toekomstige 2+2 een 4 liter-versie van het blok, die 300 pk beloofde en vooral een grote toename van het koppel bij lage toerentallen....

Onopgelost mysterie?

Helemaal aan het eind van de productie van de 250 GTE, toen de nieuwe 330 GT 2+2 bijna klaar was, nam Ferrari een verrassend besluit: het stopte met de productie van de 250 en verving hem door een tussenmodel, met het koetswerk van de 250 GTE maar de motor van de nieuwe 330 GT 2+2, de 'grote' 4 liter. Hij kreeg de naam 330 America, en er werden slechts 50 exemplaren gebouwd. Was dit een beslissing van Enzo Ferrari, die naar verluidt teleurgesteld was over de prestaties van de auto? Of was het een verzoek van Luigi Chinetti? Of was het een tactische keuze om de laatste paar koetswerken van de 250 GTE te verkopen? Niet alle kenners en historici zijn het erover eens...

Vandaag

Ondanks zijn grote zeldzaamheid is deze Ferrari niet zo gewild als men zou denken. Zijn prijs, naar schatting tussen de 400.000 en 500.000 euro, lijkt vrij hoog, maar is veel lager dan die van de 2-zits modellen. Het hier getoonde exemplaar wordt aangeboden door RM Sotheby's en wordt op 26 november geveild in München.


Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Peter Seabrook © 2022 Courtesy of RM Sotheby's.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
De Honda NSX van Ayrton Senna staat te koop

De Honda NSX van Ayrton Senna staat te koop

Dit rode exemplaar van de originele NSX uit 1991 werd gebruikt door de legendarische F1-coureur als persoonlijke wagen.

Zoveel kost de Renault Captur 2024

Zoveel kost de Renault Captur 2024

De Renault Captur 2024 heeft een vanafprijs van 20.250 euro en kan rekenen op drie uitrustingsniveaus en drie verschillende benzinemotoren.

Zoveel kost de Maserati GranCabrio

Zoveel kost de Maserati GranCabrio

Verrassing! Met een vanafprijs van 210.350 euro is de volledig elektrische Folgore de minst dure Maserati GranCabrio!

Zoveel kosten de Audi Q7 en Q8 PHEV facelift

Zoveel kosten de Audi Q7 en Q8 PHEV facelift

De Audi Q7 en Q8 plug-inhybrides zijn er nog steeds als 55 en 60 TFSI e quattro en hebben een respectievelijke vanafprijs van 79.230 euro en 87.350 euro.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km