Koopje van het moment: Lancia Thema 8.32, een ‘betaalbare’ Ferrari-V8!

De grote en krachtige berlines uit de jaren ’80 en ’90 zijn vandaag erg gewild! Maar de Lancia Thema 8.32, in tegenstelling tot zijn Duitse leeftijdsgenoten, ziet zijn prijs (nog) niet ontploffen... En dat ondanks een mechanische noblesse die zijn gelijke niet kent!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 29 september 2023
  • Aankoop

Er zijn meer samenwerkingen geweest tussen Lancia en Ferrari dan je zou denken. Om te beginnen was er de Formule 1, waar de Lancia D50 de Ferrari D50 werd in 1955, met nadien ook nog de iconische Lancia Stratos. De Lancia Thema 8.32 had echter een ander doel voor ogen: hij moest de grote Duitse berlines opzijschuiven, zonder enige sportieve ambitie!

In de jaren ’80 maakte de Fiat-groep, de eigenaar van Lancia, lustig gebruik van zijn kopieerapparaat om hetzelfde platform veelvuldig in te zetten: Lancia had de Thema, Alfa Romeo de 164, Fiat kreeg de Croma en zelfs Saab genoot van een samenwerking met de groep om hetzelfde platform over te nemen voor zijn 9000. De schaalvoordelen waren duidelijk, maar de afgewerkte producten wisten de vaste klanten van onder meer BMW en Mercedes niet te overtuigen om over te stappen...

Harttransplantatie

In 1986 kwam het idee om de Thema nieuw leven in te blazen. De atmosferische en turbogeladen viercilinders, en zelfs de PRV V6, wisten in het beste geval 165 pk op te wekken, wat simpelweg onvoldoende was om de Duitsers op de hielen te zitten. En aangezien Ferrari deel uitmaakte van de Fiat-groep, kreeg Lancia de kleinste motor van het merk met het steigerende paard: de 3 liter-V8 uit de 308 GTB. Die werd lichtjes aangepast voor een meer ‘burgerlijk’ gebruik, zoals een krukas in een hoek van 90 graden, wat het blok een ietwat Amerikaans karakter gaf. Hij werd soepeler en minder nerveus dan onder de motorkap van de Ferrari, met 215 pk en 285 Nm koppel.

De rest van de auto kreeg natuurlijk ook nog een luxebehandeling: leer van een hoge kwaliteit, een inklapbare spoiler, een bomvolle uitrusting, een verzorgd exterieur, ... Helaas wilde Ferrari niet dat zijn merknaam op een berline werd geplakt, waardoor deze speciale Thema als 8.32 door het leven ging, naar zijn 8 cilinders en 32 kleppen. Onder de motorkap mocht de V8 zijn adelbrieven echter wel tonen, met een logo ‘Lancia by Ferrari’.

Meer comfort dan sport

Deze knappe cavalerie ging gepaard met een aangepast chassis, maar het blijft moeilijk voor een voorwielaandrijver uit de jaren ’80 om zich netjes te gedragen in de bochten... vooral wanneer er meer dan 200 pk wordt losgelaten op zijn overbelaste vooras! Om maar te zeggen dat de Thema 8.32 niet de dynamiek had van zijn Duitse concurrenten, maar dat maakt hij goed met zijn elegantie, verfijning en een mechanische melodie van de hoogste klasse!

Prijs Lancia Thema 8.32 vandaag

Minder dan 4.000 geproduceerde exemplaren, een Ferrari-motor en een van de knapste interieurs van de jaren ’80! En toch, ondanks zijn talloze kwaliteiten, blijft de Lancia Thema 8.32 ‘betaalbaar’: voor ongeveer 20.000 euro zou je al een zeer mooi exemplaar moeten kunnen vinden! En je kiest best ook voor een smetteloos exemplaar, want elke restauratie kost je ongetwijfeld een fortuin. Dat is ook logisch, met unieke onderdelen die steeds zeldzamer worden, een V8 die nauwlettend onderhouden moet worden en elektrische gremlins die regelmatig durven voorkomen...

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Kies uit meer dan 40.000 wagens op VROOM.be. Ontdek onze laatste oltdimerzoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Welke Renault Austral moet je kiezen? (2024)

Welke Renault Austral moet je kiezen? (2024)

Welke uitvoering, motorisatie en opties moet je kiezen op de Renault Austral in 2024? Het maakt uiteindelijk weinig uit, we leggen uit waarom.

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla Model 3: €4.000 goedkoper

Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

Zoveel kost de Audi Q6 e-tron

De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

Is deze Model Y de meest interessante Tesla van allemaal?

De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km