Online een auto kopen: goed nieuws voor klanten én constructeurs?

Tesla heeft ons getoond dat het digitale tijdperk is aangebroken op de automarkt.

  • Demaeght  Pieter Demaeght Pieter
  • 08 december 2023
  • Aankoop

Constructeurs over heel de wereld zijn aan het overschakelen naar een online-first model, waarbij ze de transactie rechtstreeks met de klant afhandelen.Dit heeft het kopen van een auto gemakkelijker, transparanter en handiger gemaakt. Gedaan met onderhandelen met verkopers en maandenlang moeten wachten op je nieuwe auto.

Wat zijn de voordelen voor de klant?

  • Je bespaart tijd, want je moet niet onderhandelen met verkopers. Je koopt dus de auto voor de prijs die door de constructeur is vastgelegd.
  • Je kan autoshoppen zonder haast en waar je maar wil, zelfs in je zetel samen met de rest van het gezin of aan je bureau.
  • Je kan de tijd nemen om verschillende modellen en hun eigenschappen met elkaar te vergelijken, en om reviews te lezen van andere klanten en media.
  • Heb je je beslissing gemaakt, dan kan je de auto rechtstreeks bij je thuis of op het werk laten leveren. Je hoeft niet per se naar de dealer te gaan.


Wat zijn de voordelen voor de constructeurs?

  • De constructeur kan de behoeften van de klanten beter begrijpen dankzij de data die ze verzamelen door rechtstreeks met hen te communiceren. Daarmee kunnen automerken modellen en diensten creëren die beter zijn afgestemd op de behoeften van de klant.
  • Het online verkoopmodel brengt lagere kosten met zich mee voor de constructeurs. Ze moeten geen commissies meer betalen aan dealers en kunnen hun activiteiten stroomlijnen.


Wat is de impact op de prijs van een auto?

Het is nog niet duidelijk welke impact het online verkoopmodel zal hebben op de autoprijzen. Sommige experts denken dat de kostenbesparingen voor de autobedrijven voor goedkopere prijzen zullen zorgen voor klanten. Anderen denken dan weer dat de constructeurs hun winstmarges zullen vergroten met deze zet. Nog een interessante mogelijkheid is dat we meer dynamische prijsstellingen zullen zien op de automarkt, op basis van vraag en aanbod. Denk aan de manier waarop we gewend zijn dat vliegtickets duurder zijn in het hoogseizoen dan in het laagseizoen.

Hoe zit het met het de levertijd van mijn wagen?

Het online verkoopmodel zou als gevolg moeten hebben dat de bestel- en levertijd voor klanten korter wordt, omdat constructeurs hun wagens van de fabriek naar de klant kunnen brengen met minder tussenstappen. Op deze manier kunnen klanten hun nieuwe auto al binnen enkele weken of zelfs dagen in ontvangst nemen.

Wat met de rol van de dealer?

Uit onderzoek blijkt dat klanten liever een fysieke locatie en een echte contactpersoon hebben voor sommige aspecten van het aankoopproces van een auto. Voor een testrit willen we bijvoorbeeld nog graag naar de dealer gaan, met een expert praten en de auto in het echt zien. We hebben ook liever een vaste contactpersoon waarmee we kunnen afspreken of bellen als er een probleem is met de wagen. 

De toekomst ziet er rooskleurig uit

Ik zit al meer dan 10 jaar in de auto-industrie. Als je mij vraagt hoe ik de huidige golf van veranderingen inzie, dan denk ik dat ik een enorme kans op verbetering zie. Dit is waarom...

Ten eerste merk ik dat de digitalisatie van het aankoopproces onze ervaring als autoklanten verbetert. Technologieën als Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) maken het mogelijk om de verschillende beschikbare productaanbiedingen van verschillende fabrikanten te verkennen en ervaren vanuit het comfort van onze woonkamer. Je moet het land niet meer doorkruisen om verschillende dealers te bezoeken op jacht naar brochures, configuraties of kortingen.

Ten tweede zal het online verkoopmodel ons nieuwe diensten bieden die rechtstreeks van de constructeurs komen. Denk maar aan testritten bij je thuis, waarmee je na een eerste opzoekronde een auto voor 24 uur thuis kan laten leveren om het product grondig te kunnen leren kennen. En dan is er ook nog het gemak van thuislevering, waarbij je nieuwe auto voor de deur wordt geleverd.

Tenslotte denk ik dat we; met deze overgang naar een online model, de goede dingen aan het fysieke aankoopproces zullen bewaren. Bijvoorbeeld de persoonlijke interactie met een vertrouwde contactpersoon bij de dealer, met wie je kan praten als je extra vragen of problemen hebt met je auto. Nog een persoonlijke favoriet zijn de jaarlijkse autosalons. Ik hoop dat ze zullen blijven bestaan en een unieke mogelijkheid blijven bieden om een mix van alledaagse auto’s, nieuwe technologieën en de supercars van je dromen te ervaren in het echt.

Conclusie

Het online verkoopmodel kan een win-winsituatie betekenen voor zowel klanten als constructeurs. Als klanten kunnen we er tijd en geld mee besparen en ons gemak vergroten, terwijl de constructeurs de wensen van hun klanten beter kunnen begrijpen en kosten kunnen besparen. Tegelijkertijd zullen dealers een belangrijke rol blijven spelen in het aankoopproces van een auto, zelfs in het digitale tijdperk.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Demaeght  Pieter
Over de auteur: Demaeght Pieter Koop ik mijn auto best contant, of op basis van een financiering, een lease- of toch een abonnementsformule? Pieter weet als geen ander hoe hij de juiste noden hieromtrent omzet in gepaste oplossingen. Hij heeft wereldwijd gewerkt in de financiële dienstverlening en mobiliteitssector, wat dagelijks tot uiting komt in het adviesbureau dat hij momenteel leidt. Zijn scherpe inzichten in de nieuwste trends en innovaties binnen de mobiliteitsindustrie deelt hij met veel plezier en enthousiasme.

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kosten de Audi Q7 en Q8 PHEV facelift

Zoveel kosten de Audi Q7 en Q8 PHEV facelift

De Audi Q7 en Q8 plug-inhybrides zijn er nog steeds als 55 en 60 TFSI e quattro en hebben een respectievelijke vanafprijs van 79.230 euro en 87.350 euro.

Zoveel kost de Maserati GranCabrio

Zoveel kost de Maserati GranCabrio

Verrassing! Met een vanafprijs van 210.350 euro is de volledig elektrische Folgore de minst dure Maserati GranCabrio!

De Honda NSX van Ayrton Senna staat te koop

De Honda NSX van Ayrton Senna staat te koop

Dit rode exemplaar van de originele NSX uit 1991 werd gebruikt door de legendarische F1-coureur als persoonlijke wagen.

Zoveel kost de Renault Captur 2024

Zoveel kost de Renault Captur 2024

De Renault Captur 2024 heeft een vanafprijs van 20.250 euro en kan rekenen op drie uitrustingsniveaus en drie verschillende benzinemotoren.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km