Audi
De Audi Q7 en Q8 plug-inhybrides zijn er nog steeds als 55 en 60 TFSI e quattro en hebben een respectievelijke vanafprijs van 79.230 euro en 87.350 euro.
Tesla heeft ons getoond dat het digitale tijdperk is aangebroken op de automarkt.
Constructeurs over heel de wereld zijn aan het overschakelen naar een online-first model, waarbij ze de transactie rechtstreeks met de klant afhandelen.Dit heeft het kopen van een auto gemakkelijker, transparanter en handiger gemaakt. Gedaan met onderhandelen met verkopers en maandenlang moeten wachten op je nieuwe auto.
Het is nog niet duidelijk welke impact het online verkoopmodel zal hebben op de autoprijzen. Sommige experts denken dat de kostenbesparingen voor de autobedrijven voor goedkopere prijzen zullen zorgen voor klanten. Anderen denken dan weer dat de constructeurs hun winstmarges zullen vergroten met deze zet. Nog een interessante mogelijkheid is dat we meer dynamische prijsstellingen zullen zien op de automarkt, op basis van vraag en aanbod. Denk aan de manier waarop we gewend zijn dat vliegtickets duurder zijn in het hoogseizoen dan in het laagseizoen.
Het online verkoopmodel zou als gevolg moeten hebben dat de bestel- en levertijd voor klanten korter wordt, omdat constructeurs hun wagens van de fabriek naar de klant kunnen brengen met minder tussenstappen. Op deze manier kunnen klanten hun nieuwe auto al binnen enkele weken of zelfs dagen in ontvangst nemen.
Uit onderzoek blijkt dat klanten liever een fysieke locatie en een echte contactpersoon hebben voor sommige aspecten van het aankoopproces van een auto. Voor een testrit willen we bijvoorbeeld nog graag naar de dealer gaan, met een expert praten en de auto in het echt zien. We hebben ook liever een vaste contactpersoon waarmee we kunnen afspreken of bellen als er een probleem is met de wagen.
Ik zit al meer dan 10 jaar in de auto-industrie. Als je mij vraagt hoe ik de huidige golf van veranderingen inzie, dan denk ik dat ik een enorme kans op verbetering zie. Dit is waarom...
Ten eerste merk ik dat de digitalisatie van het aankoopproces onze ervaring als autoklanten verbetert. Technologieën als Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) maken het mogelijk om de verschillende beschikbare productaanbiedingen van verschillende fabrikanten te verkennen en ervaren vanuit het comfort van onze woonkamer. Je moet het land niet meer doorkruisen om verschillende dealers te bezoeken op jacht naar brochures, configuraties of kortingen.
Ten tweede zal het online verkoopmodel ons nieuwe diensten bieden die rechtstreeks van de constructeurs komen. Denk maar aan testritten bij je thuis, waarmee je na een eerste opzoekronde een auto voor 24 uur thuis kan laten leveren om het product grondig te kunnen leren kennen. En dan is er ook nog het gemak van thuislevering, waarbij je nieuwe auto voor de deur wordt geleverd.
Tenslotte denk ik dat we; met deze overgang naar een online model, de goede dingen aan het fysieke aankoopproces zullen bewaren. Bijvoorbeeld de persoonlijke interactie met een vertrouwde contactpersoon bij de dealer, met wie je kan praten als je extra vragen of problemen hebt met je auto. Nog een persoonlijke favoriet zijn de jaarlijkse autosalons. Ik hoop dat ze zullen blijven bestaan en een unieke mogelijkheid blijven bieden om een mix van alledaagse auto’s, nieuwe technologieën en de supercars van je dromen te ervaren in het echt.
Het online verkoopmodel kan een win-winsituatie betekenen voor zowel klanten als constructeurs. Als klanten kunnen we er tijd en geld mee besparen en ons gemak vergroten, terwijl de constructeurs de wensen van hun klanten beter kunnen begrijpen en kosten kunnen besparen. Tegelijkertijd zullen dealers een belangrijke rol blijven spelen in het aankoopproces van een auto, zelfs in het digitale tijdperk.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Audi Q7 en Q8 plug-inhybrides zijn er nog steeds als 55 en 60 TFSI e quattro en hebben een respectievelijke vanafprijs van 79.230 euro en 87.350 euro.
Verrassing! Met een vanafprijs van 210.350 euro is de volledig elektrische Folgore de minst dure Maserati GranCabrio!
Dit rode exemplaar van de originele NSX uit 1991 werd gebruikt door de legendarische F1-coureur als persoonlijke wagen.
De Renault Captur 2024 heeft een vanafprijs van 20.250 euro en kan rekenen op drie uitrustingsniveaus en drie verschillende benzinemotoren.