10 jaar MQB bij Volkswagen

Het modulaire platform is een succesrecept voor de groep en vormt de basis voor een groot aantal modellen.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 04 juli 2022
  • Sector

Modularer Querbaukasten, of MQB, onder deze benaming introduceerde het Volkswagen-concern 10 jaar geleden zijn nieuwe onderstel. Het werd voor het eerst gebruikt voor de Golf VII, daarna de derde generatie van de Audi A3 en vervolgens zowat alles binnen de groep wat niet te groot, te klein of te luxueus is (daarvoor dient het MLB-platform). In de 10 jaar dat het MQB-platform in productie is, diende het als basis voor niet minder dan 32 miljoen voertuigen.

Bouwdoos

Je kan het MQB-platform beschouwen als een soort bouwdoos met daarin alle elementen om een auto in elkaar te schroeven: motoren, versnellingsbakken, ophangingen, bodemplaten, … noem maar op. Door een aantal onderdelen te standaardiseren, kunnen er sneller, lichter en goedkoper nieuwe voertuigen ontwikkeld worden, die door het middelste gedeelte en de overhangen te laten variëren verschillende afmetingen kunnen krijgen. Je vindt het dan ook onder auto’s als de VW Polo of Seat Ibiza, over de Golf en de Audi A3 tot zelfs de Skoda Superb en de nieuwe VW Multivan.

Het MQB-platform is beschikbaar met benzine, diesel, CNG, hybride en plug-in hybride aandrijvingen, met vermogens die variëren van 66 pk tot niet minder dan 400 pk, en dat met voor- of vierwielaandrijving.

MEB

Het platform diende kort zelfs voor een 100% elektrische aandrijving in de e-Golf, van 2013 tot 2020. Maar ondertussen heeft de VW-groep voor zijn elektrische voertuigen een gelijkaardige elektrische bouwdoos ontwikkeld, MEB. Die doet dienst voor zowat alle huidige 100% elektrische voertuigen van de groep, op de grotere elektrische modellen van Audi en de Porsche Taycan na. Ondertussen werkt de groep aan een nieuw platform voor luxueuzere elektrische voertuigen. Het eerste resultaat moet er in 2026 zijn met het Trinity project.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Volkswagen.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Polestar 5 laadt op in 10 minuten!

Een prototype van de Polestar 5 heeft van 10 tot 80% kunnen opladen in slechts 10 minuten dankzij een constant laadvermogen van 310 kW en pieken van 370 kW!

Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

BMW stopt met de 'i' voor zijn benzinewagens

Het einde van een decennialange traditie voor de Beierse constructeur!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km