Peugeot e-3008: we konden de Franse elektrische SUV ontdekken

We konden onlangs het nieuwe elektrische vlaggenschip van Peugeot ontdekken. Laten we hem samen eens van naderbij bekijken.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 23 januari 2024
  • Divers

We hebben de kans gekregen om de nieuwste elektrische telg binnen de Peugeot-familie in levenden lijve te ontdkeken: de e-3008. En het moge duidelijk zijn dat deze derde generatie van de Franse SUV, met een lengte van 4,54 m, een breedte van 1,89 m en een hoogte van 1,64 m, dynamischer gelijnd is dan ooit! De e-3008 maakt indruk met zijn kleine lampen, zijn klauwvormige lichtsignatuur en zijn grote (en valse) grille.



Peugeot e-3008, technologische SUV!

Eenmaal aan boord schittert de nieuwe e-3008 met zijn technologie. Het digitale dashboard bestaat nu uit een ultragroot gebogen schermpaneel van 21 inch in diameter. En dan zijn er nog de typische i-Toggles, 10 stuks in totaal, verdeeld over twee pagina's. De materialen en afwerking zijn ook van een hoog allooi, al hadden we graag wat minder harde sierlijsten gezien.

Coupélijn, maar ruim

De nieuwe e-3008 rust op een wielbasis van 2,73 m en belooft voldoende zitruimte achterin. Daar ontbreekt het niet aan plek voor je knieën of je hoofd, en dat ondanks zijn aflopende daklijn als een SUV-coupé. Het is dus aangenaam vertoeven aan boord van de Franse elektrische SUV. De koffer is ook best ruim met een laadvolume van 520 liter. Alleen jammer dat Peugeot er niet aan heeft gedacht om een kleine opbergruimte vrij te maken onder de motorkap voor de laadkabels. Die moet je nu opbergen onder de koffervloer achterin.



Tot 240 kW (320 pk) of 700 km autonomie

De Franse SUV is het eerste model van de Stellantis-groep op het nieuwe STLA Medium-platform en wordt beschikbaar in drie varianten. Het basismodel heeft een motor op de vooras van 157 kW (210 pk) en 343 Nm en een batterij van 73 kWh, waarmee hij tot 525 km autonomie belooft. De tweede variant van de e-3008 heeft dezelfde batterij, maar geniet van een extra motor op de achteras voor een totaal van 240 kW (320 pk) en dezelfde actieradius van 525 km. Tenslotte heeft de derde en laatste versie slechts één motor vooraan van 170 kW (230 pk) en 343 Nm, maar wordt hij gevoed door een batterij van 98 kWh voor maar liefst 700 km autonomie. Is de batterij leeg, dan kan de Franse e-SUV rekenen op een maximaal laadvermogen van 160 kW om van 20 tot 80% op te laden in een halfuur.



Hoeveel kost de Peugeot e-3008?

Helaas is enkel de instapversie met een motor voorin en een maximaal rijbereik van 525 km momenteel beschikbaar in het gamma. Die wordt, net als de andere 3008'en, in de Franse fabriek van Sochaux gebouwd en heeft een vanafprijs van 49.500 euro. De eerste leveringen zijn gepland voor het eerste kwartaal van dit jaar, wat dus zeer binnenkort zou moeten gebeuren.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Peugeot? Kies uit meer dan 45.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Peugeot-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Sébastien Vanhouche.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault Symbioz: Captur XXL

Renault Symbioz: Captur XXL

De nieuwe Symbioz SUV van Renault belooft een recordruimte voor het formaat! Hij komt tussen de Captur en de Austral te staan en is er enkel als E-Tech Hybrid.

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Onze 5 favoriete details van de Hyundai Ioniq 5 N

Het mag duidelijk zijn dat de Hyundai Ioniq 5 N een (zeer) sterke indruk op ons heeft gemaakt tijdens onze eerste kennismaking, en dat dankzij deze 5 geweldige details!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

Aston Martin Vanquish komt terug met een V12!

De nieuwe Aston Martin Vanquish wordt nog in 2024 officieel onthuld en krijgt een biturbo-V12 met 835 pk en 1.000 Nm!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

Ferrari 12Cilindri: 830 pk en een gepaste naam!

De opvolger van de 812 eert de Ferrari GT's uit de jaren '50 en '60 en behoudt zijn atmosferische V12 met 830 pk en zonder enige elektrische assistentie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km