5 merken die hun Europese avontuur niet overleefd hebben

Voet aan de grond krijgen in Europa is minder evident dan het lijkt.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 03 april 2019

Het Oude Continent telt heel wat landen met uiteenlopende verwachtingen. Dat maakt van de Europese automarkt een moeilijke markt om te veroveren als constructeur. Het aangekondigde vertrek van het Japanse Infiniti in 2020 past dan ook in een rijtje van merken die evenmin erin slaagden genoeg Europese harten te winnen.

Infiniti

5 merken die hun Europese avontuur niet overleefd hebben

Het premiummerk van Nissan arriveerde in 2008 in Europa, maar slaagde er niet in om hetzelfde te presteren als de mede-Japanners van Lexus. Infiniti spaarde nochtans kosten noch moeite, met dieselmotoren en de Q30 en QX30, die samen met Mercedes voor de Europese markt werden ontwikkeld.

Cadillac

5 merken die hun Europese avontuur niet overleefd hebben

De Amerikanen van Cadillac willen nog wel vertegenwoordigd zijn op de Europese markt, maar ook dat kost hen moeite. Herinner je je de BLS bijvoorbeeld nog? De afgeleide van de Saab 9-3 en dus Opel Vectra kon hier amper zieltjes winnen. Vandaag heeft Cadillac geen modellen op Europese maat meer, met een gebrek aan diesels en breaks. Wat overblijft is weinig geschikt voor onze wegen.

Chevrolet

5 merken die hun Europese avontuur niet overleefd hebben

Nog een GM-flop: Chevrolet. De modellen die in Europa als Chevrolet werden verkocht waren vooral Koreaanse producten, zoals de Spark, Aveo, Captiva en Trax. Toch slaagde Chevrolet er niet in om overtuigend rijdende modellen op de markt te brengen, en in 2015 ging de stekker er bij ons dan ook uit. Vandaag blijven er nog twee modellen in de Europese Chevrolet-catalogus: de Camaro en Corvette.

Daihatsu

5 merken die hun Europese avontuur niet overleefd hebben

De Japanse constructeur van kleine stadsauto’s op Japanse maat sneuvelde ook in zijn Europese avontuur. Nochtans telde Daihatsu heel wat betrouwbare modellen. De oudste Japanse constructeur, vandaag onder de vleugels van Toyota, verliet Europa in 2013.

Chrysler

5 merken die hun Europese avontuur niet overleefd hebben

Het einde van het Chrysler-verhaal op het Oude Continent verliep nogal turbulent. Na de crisis van 2008 en de verkoop van Chrysler aan Fiat zetten de 300C en Voyager hun Europese carrière als Lancia verder. Dat kondigde meteen het einde van het prestigieuze Italiaanse merk aan. Toch kende Chrysler ook gloriedagen bij ons, onder meer met de Voyager in de jaren 80 en 90. Het sportievere Dodge kreeg geen echte voet aan de grond, en verdween net als Chrysler van de Europese markt.

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km