Audi A7 Sportback: 55 TFSI e of RS7, zoals je wil

Audi rondt het motorenpalet van zijn grote coupé A7 langs boven af met twee nieuwe benzineversies: enerzijds de plug-in hybride 55 TFSI e en anderzijds… de monsterachtig sportieve RS7.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 16 september 2019
  • Toekomst

Audi A7 Sportback: 55 TFSI e of RS7, zoals je wil

Recent bekeerde Audi de sportieve S-versie van zijn grote coupé tot de diesel. Als alternatief voor deze S7 TDI biedt Audi nu twee andere varianten aan bovenaan het gamma van zijn A7 Sportback: de plug-in hybride 55 TFSI e en de RS7. Klanten die niet geïnteresseerd zijn in de 3.0-V6 diesel van de S7 kunnen voortaan dus ook kiezen voor de 2.0-turbobenzinemotor gecombineerd met een elektromotor in de 55 TFSI e, of zelfs voor de 4.0-V8 biturbo van de RS7 gaan.

Audi A7 Sportback: 55 TFSI e of RS7, zoals je wil

367 of 600 pk

Beide modellen maken prestaties van de bovenste plank mogelijk, maar de RS7 Sportback is uiteraard de meest explosieve van het aanbod. Zijn 4.0-V8 biturbo ontwikkelt 600 pk en een koppel van 800 Nm, waarmee hij de sprint van 0 naar 100 km/u reduceert tot een formaliteit die in slechts 3,6 seconden achter de rug is. De 55 TFSI e moet zich echter ook niet schamen voor zijn prestaties. Zijn systeemvermogen piekt op 367 pk en het koppel op 500 Nm. Daarmee kan hij de 100 km/u aantikken in 5,7 seconden.

Audi A7 Sportback: 55 TFSI e of RS7, zoals je wil
Audi A7 Sportback: 55 TFSI e of RS7, zoals je wil

Plug-in of microhybride

Beide modellen zijn hybrides, maar het niveau van hun hybridisering verschilt sterk. De RS7 houdt het bij een micro-hybride systeem onder 48 volt waardoor hij met uitgeschakelde verbrandingsmotor in vrijloop kan uitrollen bij snelheden van 55 tot 160 km/u. Dat maakt volgens Audi toch een verbruikswinst van 0,8 l/100 km mogelijk. De 55 TFSI e van zijn kant heeft een lithium-ionbatterij van 14,1 kWh waarmee hij zo’n 40 kilometer puur elektrisch kan rijden, en dat tot 135 km/u.

Audi A7 Sportback: 55 TFSI e of RS7, zoals je wil

81.950 of 127.950 euro

De bestelboekjes voor de A7 Sportback 55 TFSI e quattro zijn nu al geopend en bij ons ligt de startprijs op 81.950 euro. De RS7 Sportback, die bij ons wordt verwacht in het eerste trimester van 2020, speelt in een heel ander prijssegment: zijn basisprijs ligt namelijk op 127.950 euro.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Cupra Formentor en Leon nu nog pittiger!

Naast een nog agressievere look, krijgen de Cupra Formentor en Leon nieuwe motorisaties die krachtiger zijn en meer rijbereik halen.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

Bugatti: eerste blik op nieuwe hypercar met V16!

De opvolger van de Chiron is voor het eerst te zien onder een bijzonder kleurrijke laag camouflage.

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Scoop: Audi A6 e-tron ook als S en RS?

Onze spionnen hebben prototypes van de Audi A6 e-tron gespot met brede wielkasten en grote remschijven en -klauwen, die doen vermoeden dat we ook elektrische S- en RS-versies krijgen.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km